1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
23.10.2007
Протокол N 13/2-4
Про підсумки вступної кампанії 2007 року та основні завдання щодо організації прийому на навчання до вищих навчальних закладів у 2008 році
Заслухавши та обговоривши доповідь директора Департаменту вищої освіти Болюбаша Я.Я. "Про підсумки вступної кампанії 2007 року та основні завдання щодо організації прийому на навчання до вищих навчальних закладів у 2008 році" та з метою забезпечення якісної організації і проведення вступної кампанії 2008 року і подальшого розширення доступу до вищої освіти колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Відзначити, що Міністерством освіти і науки, відповідними підрозділами центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні вищі навчальні заклади. Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, вищими навчальними закладами проведено значну роботу щодо забезпечення відкритості, прозорості й об'єктивності вступної кампанії 2007 року, рівного доступу громадян до вищої освіти.
Доповідну записку "Про підсумки вступної кампанії 2007 року та основні завдання щодо організації прийому на навчання до вищих навчальних закладів у 2008 році" (додається) довести до відома міністерств і відомств, які мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади, керівників вищих навчальних закладів для вжиття заходів щодо усунення недоліків і порушень та недопущення їх при проведенні вступної кампанії 2008 року.
2. Звернути увагу керівників вищих навчальних закладів на порушення, допущені в організації і проведенні вступної кампанії 2007 року щодо:
- термінів прийому документів; встановлення різних вступних випробувань в залежності від джерел фінансування навчання; прийому на навчання при відсутності ліцензії та за кошти фізичних і юридичних осіб, при відсутності місць державного замовлення; запровадження платних послуг, не передбачених чинним законодавством; укладання договорів на підготовку фахівців та оплату вартості навчання до початку або під час прийому документів; порядку роботи апеляційної комісії тощо (Національний авіаційний університет, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Одеська національна морська академія, Сумський національний аграрний університет, Національний фармацевтичний університет, Одеський державний аграрний університет, Одеський державний медичний університет, Українська державна академія залізничного транспорту, Університет цивільного захисту України, Міжрегіональна академія бізнесу та права імені Н.Кручиніної (М.Дніпропетровськ), Міжрегіональна академія управління персоналом (відокремлені структурні підрозділи). Луганський державний інститут культури, Луганський інститут праці і соціальних відносин, Кременецький обласний гуманітарно-педагогічний інститут, Інститут сходознавства і міжнародних відносин "Харківський колегіум"; Приватний вищий навчальний заклад "Природничий коледж"; Кременецький лісотехнічний коледж);
- невиконання державного замовлення та неінформування міністерства про ситуацію з його виконанням (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя, Миколаївський державний гуманітарний університет імені Петра Могили, Херсонський державний університет, Вінницький національний технічний університет, Васильківський коледж Національного авіаційного університету, Дніпродзержинський металургійний коледж, Миргородський державний керамічний технікум імені М.В.Гоголя, Токмацький механічний технікум Запорізького національного технічного університету, Гайворонський машинобудівний технікум, Сімферопольський технікум Кримського юридичного інституту Національної юридичної академії ім. Ярослава Мудрого, Київський машинобудівний технікум, Львівський технікум м'ясної та молочної промисловості Національного університету харчових технологій);
- недотримання нормативних вимог щодо забезпечення прийому на денну форму навчання за кошти державного бюджету в обсягах не менше 50 відс. від загального обсягу прийому на перший курс (Житомирський державний технологічний університет, Запорізький національний університет, Національна академія природоохоронного та курортного будівництва. Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника, Харківська національна академія міського господарства, Харківський національний автомобільно-дорожній університет).
Керівникам зазначених вищих навчальних закладів до 20 листопада 2007 року надати Міністерству освіти і науки пояснення щодо виявлених порушень в організації вступної кампанії 2007 року.
3. Центральним органам виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади:
- вжити заходів щодо усунення виявлених недоліків і порушень при проведенні вступної кампанії 2007 року та недопущення їх при прийомі до вищих навчальних закладів у 2008 році.
- забезпечити координацію роботи з Міністерством освіти і науки з питань формування державного замовлення, організації і проведення прийому до вищих навчальних закладів у 2008 році та систематично інформувати МОН про хід і результати вступної кампанії.
4. Керівникам вищих навчальних закладів:
4.1. На засіданнях вчених (педагогічних) рад навчальних закладів обговорити матеріали колегії та визначити шляхи удосконалення прийому на навчання у 2008 році.
4.2. Забезпечити формування проектних показників державного замовлення на 2008 рік з урахуванням наявних площ навчально-лабораторних приміщень, науково-методичного та інформаційного забезпечення, гуртожитків, кадрових ресурсів навчального закладу тощо та відповідно до потреб регіону у фахівцях з вищою освітою.
4.3. Проектні показники щодо прийому та випуску у 2008 році узгодити відповідно, з Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій. Не допускати випадків здійснення прийому на напрями підготовки і спеціальності без наявності ліцензії, перевищення ліцензійних обсягів підготовки, визначених для вищого навчального закладу, та недовиконання і перевищення доведених обсягів державного замовлення за напрямами підготовки і спеціальностями.
4.4. Забезпечити дотримання законодавчих норм щодо прийому осіб з числа пільгових категорій громадян.
4.5. При проведенні профорієнтаційної роботи серед учнівської молоді особливу увагу звернути на відбір на навчання переможців IV етапу Всеукраїнських та учасників міжнародних олімпіад і конкурсів з урахуванням їхніх досягнень та побажань щодо навчання.
4.6. Забезпечити своєчасне подання державної статистичної звітності, іншої інформації про діяльність вищого навчального закладу та її достовірність.
4.7. Припинити практику укладання договорів на навчання та оплати вартості навчання під час прийому документів, встановлення плату за послуги, що не передбачені діючими нормативними документами.
4.8. Вжити невідкладних заходів щодо попередження і недопущення випадків хабарництва шляхом проведення роз'яснювальної роботи серед студентів, викладачів, абітурієнтів та їхніх батьків і посилення контролю під час прийому документів, проведенні вступних випробувань та зарахуванні.
5. Департаменту вищої освіти (Болюбаш Я.Я.):
5.1. До 15 листопада 2007 року розглянути на засіданнях регіональних рад ректорів (директорів) вищих навчальних закладів особливості організації і проведення вступної кампанії 2008 року. З урахуванням результатів обговорення питань реалізації вимог наказу Міністерства освіти і науки від 13.07.2007 року N 607 "Про проведення у 2008 році зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів" провести засідання Громадської ради з питань вищої освіти Міністерства освіти і науки.
5.2. До 1 грудня 2007 року підготувати проект змін до Умов прийому до вищих навчальних закладів.
5.3. Організувати через засоби масової інформації роз'яснювальну роботу серед громадськості щодо особливостей організації вступу до вищих навчальних закладів та проходження зовнішнього незалежного оцінювання у 2008 році.
5.4. У березні 2008 року провести регіональні наради проректорів (заступників директорів) вищих навчальних закладів, відповідальних за організацію вступної кампанії та відповідальних секретарів приймальних комісій з питань особливостей організації і проведення вступної кампанії та зарахування у 2008 році.
5.5. Продовжити практику роботи консультаційних телефонів та оперативного штабу МОН, регіональних оперативних штабів "Вступна кампанія 2008 року" та забезпечити залучення громадськості й студентського самоврядування до участі у роботі приймальних комісій під час проведення вступної кампанії, розгляду апеляцій та зарахування на навчання.
5.6. Забезпечити ефективне використання засобів масової інформації для проведення роз'яснювальної роботи серед громадськості з питань прийому до вищих навчальних закладів та своєчасне видання "Довідника для вступників до вищих навчальних закладів України у 2008 році".
6. Управлінню ліцензування, акредитації та нострифікації (Михайліченко М.В.) забезпечити контроль за дотриманням вищими навчальними закладами ліцензійних умов на проведення освітньої діяльності, зокрема, відповідності заявлених обсягів підготовки наявній матеріально-технічній базі, забезпеченості студентів місцями у гуртожитку та рівню кадрового персоналу.
7. Державній інспекції навчальних закладів України (Бурлаков О.М.) забезпечити контроль за проведенням вступних випробувань і результатів вступної кампанії у вищих навчальних закладах у 2008 році.
8. Адміністративно-господарському департаменту (Ханюк В.А.) вивчити питання щодо виділення окремого приміщення із встановленням у ньому багатоканального телефону для прийому громадян на період вступної кампанії у вищих навчальних закладах, роботи оперативного штабу "Вступна кампанія 2008 року" та функціонування консультаційних телефонів.
9. Контроль за виконанням рішення колегії покласти на заступника Міністра Шинкарука В.Д.
Голова колегії,
Міністр

С.М.Ніколаєнко
Колегії Міністерства освіти
і науки України
ДОПОВІДНА ЗАПИСКА
про підсумки вступної кампанії 2007 року та основні завдання щодо організації прийому на навчання до вищих навчальних закладів у 2008 році
У 2007 році Міністерством освіти і науки як центральним органом виконавчої влади у галузі освіти і науки здійснено комплекс заходів щодо розширення доступу молоді до здобуття вищої освіти, забезпечення об'єктивності, відкритості, прозорості, демократичності при проведенні вступних випробувань та зарахуванні абітурієнтів.
Як і в попередні роки, у 2007 році продовжено практику зарахування сертифікатів за результатами незалежного зовнішнього оцінювання. Посилено відповідальність керівників вищих навчальних закладів за організацію та проведення вступної кампанії. До роботи приймальних комісій, розгляду апеляцій, зарахування абітурієнтів залучалися депутати обласних (міських) рад, представники громадських організацій забезпечено належну роз'яснювальну та консультаційну роботу серед абітурієнтів та громадськості через засоби масової інформації - телебачення, радіо, газети і журнали. Своєчасно затверджено Умови прийому до вищих навчальних закладів, видано Довідник для вступників. Програми вступних випробувань, опубліковано в газеті "Освіта України" та розміщено на сайті МОН інформацію про розміри плати за навчання у вищих навчальних закладах.
Завчасно у березні 2007 року у м.м. Києві, Львові, Одесі, Донецьку, Харкові проведено регіональні наради-семінари проректорів (заступників директорів) та відповідальних секретарів приймальних комісій вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації, та нараду керівників підрозділів міністерств і відомств, які відповідають за вищу освіту з питань організації вступної кампанії 2007 року. Підготовлено інструктивні листи-роз'яснення керівникам вищих навчальних закладів щодо Умов прийому, особливостей введення нового переліку напрямів підготовки за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра та особливостей вступу на навчання за освітньо-професійними програмами спеціаліста і магістра.
При Міністерстві освіти і науки, інших центральних органах виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади, регіональних органах управління освітою та наукою функціонували оперативні штаби "Вступна кампанія 2007 року" та було організовано роботу консультаційних телефонів.
Як засвідчує практика останніх трьох років, така форма роботи з абітурієнтами та громадськістю забезпечує більш оперативне надання громадянам консультацій та реагування на їх заяви, звернення, пов'язані зі вступом до вищих навчальних закладів, у тому числі і з питань визнання сертифікатів Українського центру оцінювання якості освіти. Зокрема, на консультаційний телефон МОН у 2007 році звернулося понад 620 громадян (у 2006 році - 740 громадян).
На відміну від попередніх років, зміст цьогорічних телефонних і письмових звернень у більшості стосувався роз'яснень особливостей прийому документів, проведення вступних випробувань, визнання сертифікатів та зарахування. Загалом, відзначається тенденція щодо зменшення кількості скарг, нарікань на роботу приймальних комісій. Особливістю звернень на консультаційний телефон цього року стала значна кількість скарг щодо забезпечення гуртожитками, особливо у вищих навчальних закладах м. Києва.
Відповідні заходи щодо ефективного забезпечення проведення вступної кампанії було вжито вищими навчальними закладами. Зокрема, це стосується організації профорієнтаційної та агітаційної роботи щодо прийому на навчання та формування майбутнього контингенту студентів. Більш широко ця робота проводилася через засоби масової інформації, в довідниках для вступників, на відповідних сайтах вищих навчальних закладів в мережі Інтернет.
Міністерством було вжито заходів щодо поліпшення організаційного забезпечення проведення вступної кампанії. Реалізовано в повному обсязі електронну базу даних щодо формування, розміщення та контролю виконання державного замовлення вищими навчальними закладами на підготовку і випуск фахівців з вищою освітою як за державною статистичною формою 2-3 нк "Звіт вищого навчального закладу на початок навчального року", так і за формою МОН "Оперативні дані про результати прийому".
Протягом останніх трьох років запроваджено обов'язкове узгодження пропозицій вищих навчальних закладів на прийом і випуск фахівців з вищою освітою з місцевими органами виконавчої влади.
Поліпшилася співпраця МОН з центральними органами виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади, в питаннях організації прийому та в питаннях електронного обміну інформацією про основні показники вступної кампанії.
Організовано і забезпечено прийом до вищих навчальних закладів переможців IV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін та учасників міжнародних олімпіад і конкурсів відповідно до їхніх побажань щодо вибору вищого навчального закладу та напряму підготовки (спеціальності).
Зважаючи на проблему виконання вищими навчальними закладами доведених квот на прийом різних категорій абітурієнтів, МОН у 2007 році разом із державним замовленням на підготовку фахівців доводилися квоти на:
- прийом сільської молоді згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29.06.1999 р. N 1159 "Про підготовку фахівців для роботи в сільській місцевості";
- прийом іноземних громадян відповідно до міжурядових угод України у галузі освіти;
- цільову підготовку за Регіональною довготривалою програмою "Взаємодії вищих навчальних закладів освіти західних областей з закладами освіти Автономної Республіки Крим та Військово-Морськими Силами Збройних Сил України";
- цільову підготовку осіб з суміжних прикордонних областей з Російською Федерацією.
Продовжено прийом за цільовими направленнями, відповідно до наказу МОН від 04.07.2006 року N 504 "Про організацію прийому та навчання осіб з обмеженими фізичними можливостями (вадами слуху)". Спільно з Українським товариством глухих визначено мережу вищих навчальних закладів, перелік напрямів підготовки (спеціальностей) та обсяги прийому осіб з вадами слуху.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10 червня 2007 року N 892 "Про державне замовлення на підготовку фахівців, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів (післядипломна освіта) для державних потреб у 2007 році" державним вищим навчальним закладам України було доведено такі обсяги прийому:
- за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста 85975 місць (у 2006 році - 88000 місць), у тому числі за денною формою навчання - 67942 місця;
- за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра 145000 місць (у 2006 році - 141912 місць), у тому числі за денною формою навчання - 118700 місць);
- за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста 91500 місць (у 2006 році - 91886 місць), у тому числі за денною формою навчання - 71893 місця;
- на напрями підготовки "Медицина", "Ветеринарна медицина", "Фармація" (на базі повної загальної середньої освіти) всього 5787 місць (у 2006 році - 5900 місць), у тому числі за денною формою навчання - 5857 місць;
- за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра 31948 місць (у 2006 році - 29661 місце), у тому числі за денною формою навчання - 27013 місць,
- на напрям підготовки "Ветеринарна медицина" (на базі повної загальної середньої освіти) всього 494 місця, у тому числі за денною формою навчання 494 місця.
У порівнянні з 2006 роком, збільшення контрольних показників прийому для освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавра в цілому по Україні становить 3,2 відсотка, а з 2005 роком - на 4,1 відсотка.
Збільшення показників прийому за програмами спеціаліста і магістра у порівнянні з 2006 роком по Україні становить, відповідно, 2,6 і 14,2 відсотка.
Зазначені обсяги прийому спеціалістів та магістрів було приведено у відповідність до обсягів випуску за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра, що повною мірою гарантувало продовження навчання за кошти державного бюджету випускників-бакалаврів.
Загалом, було збільшено та внормовано обсяги підготовки фахівців за освітньо-кваліфікаційним рівнем "бакалавр" за галузями знань: "Фізико-математичні науки", "Системні науки та кібернетика", "Інформатика та обчислювальна техніка", "Машинобудування та матеріалообробка", "Енергетика та енергетичне машинобудування", "Електротехніка та електромеханіка", "Хімічна технологія та інженерія", "Текстильна та легка промисловість", "Харчова промисловість та переробка сільськогосподарської продукції", "Будівництво та архітектура", Транспорт і транспортна інфраструктура".
Зокрема, за інженерно-технічними спеціальностями збільшено обсяги державного замовлення на 9 відсотків (з 38,6 тис. осіб до 42 тис. осіб).Водночас, враховуючи надлишок на ринку праці фахівців за економічними спеціальностями, за останні чотири роки обсяги державного замовлення зменшено на 31 відсоток (з 22,6 тис. осіб до 15,7 тис. осіб). Зменшено також обсяги державного замовлення на підготовку юристів, менеджерів, міжнародників.
Необхідно відзначити, що збільшення проектних обсягів прийому за програмою бакалавра було зумовлено не лише попитом на фахівців на ринку праці, а й необхідністю забезпечення виконання п. 1. статті 64 Закону України "Про вищу освіту" щодо забезпечення навчання за кошти державного бюджету не менше 180 студентів на кожні 10 тис. населення у державних вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації. У 2006-2007 роках кількість таких студентів у вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації становила відповідно 173 особи.
Зростання обсягів державного замовлення протягом останніх років розширило можливість для реалізації Конституційного права громадян на безоплатне здобуття вищої освіти. З урахуванням демографічного спаду у 2008 році при збереженні нарощування обсягів державного замовлення вперше після прийняття Закону України "Про вищу освіту" зазначену норму можна буде досягти.
У 2007 році середній конкурс заяв на місця державного замовлення у вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації, підпорядкованих МОН, становив 3,8 заяви, на денну форму навчання відповідно він залишився на рівні 2006 року - 3,3 заяви. У вищих навчальних закладах I-II рівнів акредитації - зменшився з 2,3 до 2,1 заяви, на денну форму навчання - з 2,1 до 1,9 заяви.
Найбільш популярними серед абітурієнтів залишилися спеціальності юридичного, економічного, комп'ютерного спрямування та міжнародні відносини. Водночас, спостерігається помітне зростання попиту на будівельні, технічні та транспортні спеціальності.
Найвищі конкурси заяв на денну форму навчання за кошти державного бюджету спостерігалися в Київському національному університеті ім. Тараса Шевченка (9), Національному гірничому університеті (9), Закарпатському державному університеті (7,6), Київському національному економічному університеті імені Вадима Гетьмана (6,6), Одеському державному економічному університеті (6,5), Криворізькому технічному університеті (6,2), Одеській державній академії будівництва і архітектури (6,0), Київському державному інституті декоративно-прикладного мистецтва ім. М.Бойчука (5,5), Харківському національному університеті радіоелектроніки (5,0) та інших.
Однак слід зазначити, що наведені показники не відображають реальну конкурсну ситуацію осіб, оскільки переважна більшість вступників подавала заяви на вступ до двох і більше навчальних закладів та/або на декілька напрямів підготовки (спеціальностей).
Враховуючи зазначене, викликають занепокоєння відносно невисокі показники конкурсів на денну форму навчання в ряді навчальних закладів, зокрема, у Миколаївському державному гуманітарному університеті імені Петра Могили - 1,5, Одеському національному політехнічному університеті -1,8, Херсонському державному університеті - 1,9, Тернопільському державному технічному університеті імені Івана Пулюя - 2,0, Глухівському, Уманському державних педагогічних університетах та Горлівському державному педагогічному інституті іноземних мов 2,2 заяви на одне місце. У 39 вищих навчальних закладах I-II рівнів акредитації конкурс взагалі становив від 1,1 до 1,3 заяви.
У 2007 році Умовами прийому до вищих навчальних закладів України було передбачено, що результати зовнішнього оцінювання навчальних досягнень випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти, підтверджені сертифікатами Українського центру оцінювання якості освіти, зараховуються як вступні випробування. Всього у тестуванні з 6 предметів взяло участь 116327 випускників (26 відсотків від кількості випускників загальноосвітніх шкіл 2007 року). Всього ж отримали сертифікати 230189 випускників, у тому числі, з української мови - 115,2 тис. осіб, математики - 53,0 тис. осіб, історії - майже 56,3 тис. осіб, біології -3,0 тис. осіб, фізики - 1,8 тис. осіб, Хімії - 0,9 тис. осіб. Достатній та високий рівень знань (6 і більше балів), який дозволяє сформувати якісний контингент студентів, з української мови показали - 56,2 відс., математики 57,2 відс., історії - 39,7 відсотка.
До приймальних комісій вищих навчальних закладів у 2007 році було подано понад 130 тис. сертифікатів (копій). У тому числі з української мови - 91 тис., історії - 15 тис., математики - 24 тис., біології - 1,2 тис., фізики - 0,4 тис., хімії 0,2 тис. сертифікатів.
Всього у 2007 році 38456 осіб (33 відсотки від загальної кількості тих, хто проходив тестування) стали студентами вищих навчальних закладів з урахуванням сертифікатів Українського центру оцінювання якості освіти.
За попередніми оперативними даними міністерств і відомств, які мають у своєму підпорядкуванні вищі навчальні заклади, та вищих навчальних закладів МОН, станом на 1 вересня 2007 року студентами перших курсів державних вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації стало понад 470 тис. осіб (у 2006 році - 466 тис. осіб), у тому числі сільської молоді 138,6 тис. осіб (у 2006 році -145,5 тис. осіб).
З них за освітньо-кваліфікаційними рівнями:
- молодшого спеціаліста - 140,0 тис. осіб, у тому числі за державним замовленням - 78,2 тис. осіб, за кошти фізичних та юридичних осіб - 61,7 тис. осіб. За кошти державного бюджету зараховано всього 56 відсотків студентів, на денну форму навчання 62 відсотки (у 2006 році - 62 відс.);
- бакалавра - 316,4 тис. осіб, у тому числі за державним замовленням -146,2 тис. осіб, за кошти фізичних та юридичних - 170,2 тис. осіб. За кошти державного бюджету зараховано всього 46,2 відсотків студентів, на денну форму навчання 59 відсотків (у 2006 році - 57 відс.);
- спеціаліста - 195,4 тис. осіб, у тому числі за державним замовленням - 87,9 тис. осіб, за кошти фізичних та юридичних - 107,5 тис. осіб. За кошти державного бюджету зараховано всього 45 відсотків студентів, на денну форму навчання 56 відсотків (у 2006 році - 49 відс.);
- спеціаліста (на базі повної загальної середньої освіти за напрямами підготовки "Медицина", "Фармація", "Ветеринарна медицина") - 14,5 тис. осіб, у тому числі за державним замовленням - 5,8 тис. осіб, за кошти фізичних та юридичних - 8,7 тис. осіб. За кошти державного бюджету зараховано всього 40 відсотків студентів, на денну форму навчання 40 відсотків (у 2006 році - 52 відс.);
- магістра - 57,5 тис. осіб, у тому числі за державним замовленням -29,2 тис. осіб, за кошти фізичних та юридичних - 28,3 тис. осіб. За кошти державного бюджету - всього 51 відсоток студентів, у тому числі на денну форму навчання - 47 відсотків (у 2006 році - 38 відс).
Указ Президента України "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні" від 4 липня 2005 року N 1013/2005 в частині прийому на навчання за кошти державного бюджету не менше 50 відсотків від загального обсягу прийому на денну форму навчання у 2007 році в цілому по системі вищої освіти України виконано.
Поліпшилася ситуація із зарахуванням до державних вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації різної категорії осіб. На навчання до державних вищих навчальних закладів зараховано майже 30 тис. осіб пільгових категорій населення (у 2006 році 21 тис. осіб).
Всього у 2007 році до державних вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації на пільгових умовах вступило:
1. На умовах цільового прийому згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29.06.1999 р. N 1159 "Про підготовку фахівців для роботи в сільській місцевості" -17,6 тис. осіб (у 2006 році - 22,3 тис. осіб).
2. Дітей-сиріт та дітей, які залишилися без піклування батьків - 3,8 тис. осіб (у 2006 році - 3,9 тис. осіб).
3. Інвалідів I і II групи, дітей-інвалідів - 3,7 тис. осіб (у 2006 році - і 3,1 тис. осіб).
4. Осіб, яким Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їхнього соціального захисту" надане право поза конкурсного вступу - 180 осіб.
5. Дітей, батьки яких загинули або стали інвалідами на вуглевидобувних підприємствах - 84 особи.
6. Дітей військовослужбовців Збройних сил України, інших військових формувань, працівників правоохоронних органів, які загинули під час виконання службових обов'язків - 204 особи.
7. Осіб, яким згідно з п. 6 статті 22 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" надане право пільгового зарахування -4,1 тис. осіб (у 2006 році - 7,9 тис. осіб).
Серед вступників 2007 року:
1. Випускники загальноосвітньої середньої школи, нагороджені золотою (срібною) медаллю - 28,0 тис. осіб (у 2006 році - 32,0 тис. осіб).
2. Учасники міжнародних конкурсів та олімпіад, переможці Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін - 1,2 тис. осіб (у 2006 році - 2,1 тис. осіб).
3. Випускники ВНЗ I-II рівнів акредитації, які отримали диплом з відзнакою - 8,7 тис. осіб (у 2006 році - 10,7 тис. осіб).
На умовах пільгового державного кредитування у вищих навчальних закладах у 2007/2008 навчальному році зараховано 209 осіб (у 2006 році - 88 осіб).
Відповідно до міжнародних зобов'язань України в галузі освіти у 2007 році МОН виділило для іноземних громадян з 39 країн світу 483 державні стипендії на перший курс у 80 вищих навчальних закладах. Фактично зараховано 462 іноземних громадян, які прибули на навчання.
З метою посилення контролю за ходом вступної кампанії, враховуючи зауваження Рахункової палати України, та відповідно до розпорядження Міністерства освіти і науки від 17.05.07 N 94-р, в липні-серпні 2007 року проведено перевірку з питання організації та проведення прийому студентів на навчання у 51 вищому навчальному закладі I-IV рівнів акредитації, у тому числі у 42 (82,4%) державної форми власності, у м. Києві, Дніпропетровській, Київській, Харківській, Одеській, Тернопільській, Сумській, Луганській областях.
Під час інспектування вищих навчальних закладів проаналізовано роботу приймальних комісій щодо відповідності їх діяльності вимогам чинного законодавства, дотримання нормативно-правових актів у сфері вищої освіти та врахування інструктивно-методичних листів Міністерства освіти і науки при організації і проведенні прийому студентів на навчання, зокрема, прийому документів, проведення вступних випробувань, дотримання порядку розгляду апеляцій та зарахування.
Встановлено, що у всіх перевірених регіонах для забезпечення належного контролю проведення вступної кампанії та протидії проявам хабарництва і корупції у вищих навчальних закладах було створено регіональні оперативні штаби "Вступна кампанія 2007 року". Ними здійснено низку заходів, зокрема, забезпечено функціонування консультаційних телефонів, оперативних штабів з питань вступної кампанії, про що повідомлено громадськість за допомогою засобів масової інформації. Проведено роботу щодо розміщення відповідних оголошень на стендах приймальних комісій вищих навчальних закладів. У рамках цих заходів було передбачено організацію прийому членами штабів громадян з питань вступної кампанії та забезпечення оперативного реагування на звернення абітурієнтів та їх батьків.
Для забезпечення громадського контролю за дотриманням правил прийому та роботою приймальних комісій за узгодженням з керівниками вищих навчальних закладів до складу приймальних комісій було включено представників державних адміністрацій, обласних і міських рад. Відповідно до Умов прийому, які затверджені наказом Міністерства освіти і науки від 05.02.07 N 84, та за погодженням з обласними управліннями освіти і науки до складу апеляційних комісій було включено вчителів загальноосвітніх шкіл. Встановлено, що керівництво більшості вищих навчальних закладів, які було перевірено, в цілому дотримувались вимог чинного законодавства при організації і проведенні вступної кампанії.
У більшості перевірених навчальних закладів відповідно до Умов прийому при прийомі на перший курс вступні випробування проводились в письмовій формі з використанням тестових технологій, що дозволило забезпечити більш об'єктивне оцінювання знань абітурієнтів і підвищити рівень довіри громадськості до питань вступу у вищі навчальні заклади.
За бажанням абітурієнтів як результати вступних випробувань всіма перевіреними навчальними закладами зараховувались результати зовнішнього оцінювання навчальних досягнень вступників, підтверджені сертифікатами Українського центру оцінювання якості освіти, з української мови, математики, історії України. У порівнянні з 2006 роком кількість поданих сертифікатів збільшилась і становить в окремих вищих навчальних закладах до 15 відсотків.
Водночас, в організації і проведенні вступної кампанії на місцях мали місце недоліки і порушення Умов прийому, що в першу чергу стосувалися організації роботи приймальних комісій; термінів і порядку проведення вступних випробувань; об'єктивності оцінювання та своєчасного оприлюднення результатів відповідей абітурієнтів; урахування як результатів вступних випробувань сертифікатів Українського центру оцінювання якості освіти у відповідності до шкали переведення балів, зазначених у сертифікатах, у шкалу оцінок вступних випробувань вищого навчального закладу; порядку зарахування вступників; дотримання ліцензійних умов; виконання доведених обсягів державного замовлення.

................
Перейти до повного тексту