1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНА РЕГУЛЯТОРНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
08.09.2020№ 28
Про необхідність усунення Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України порушень принципів державної регуляторної політики згідно із вимогами Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"
Відповідно до статті 30 Закону України від 11.09.2003 № 1160-ІV"Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 1160) та на підставі звернення суб'єкта господарювання, Державна регуляторна служба України здійснила експертизу наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 15.12.94 № 116 "Про затвердження Інструкції про порядок розробки та затвердження гранично допустимих скидів (ГДС) речовин у водні об'єкти із зворотними водами", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 грудня 1994 р. за № 313/523 (далі - Наказ № 116), та встановила таке.
У преамбулі Наказу № 116 зазначено, що цей наказ розроблений відповідно до статті 33 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" з метою удосконалення роботи по розробці та затвердженню гранично допустимих скидів забруднюючих речовин у водні об'єкти із зворотними водами.
Зі змісту статті 33 Закону України від 25 червня 1991 року № 1264-XII "Про охорону навколишнього природного середовища" (далі - Закон № 1264) вбачається, що екологічні нормативи встановлюють гранично допустимі викиди та скиди у навколишнє природне середовище забруднюючих хімічних речовин, рівні допустимого шкідливого впливу на нього фізичних та біологічних факторів. Екологічні нормативи повинні встановлюватися з урахуванням вимог санітарно-гігієнічних та санітарно-протиепідемічних правил і норм, гігієнічних нормативів. Екологічні нормативи розробляються і вводяться в дію центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, та іншими уповноваженими на те державними органами відповідно до законодавства України.
Водночас статтею 38 Водного кодексу України визначено, що нормативи гранично допустимого скидання забруднюючих речовин встановлюються з метою поетапного досягнення екологічного нормативу якості води.
Порядок розробки нормативів гранично допустимого скидання та перелік забруднюючих речовин, що нормуються, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Відповідний Порядок розроблення нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1100 "Про затвердження Порядку розроблення нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти та перелік забруднюючих речовин, скидання яких у водні об'єкти нормується" (далі - Порядок нормативів ГДС), який визначає основні вимоги до нормування гранично допустимого скидання (ГДС) забруднюючих речовин, які присутні у складі зворотних вод водокористувачів.
При цьому, після державної реєстрації Наказу № 116 з 1994 р., незважаючи на численне затвердження нових редакцій Водного Кодексу України та внесення змін до Порядку нормативів ГДС, зазначений наказ і досі не зазнав змін.
З метою надання роз'яснень в частині неоднозначності застосування норм чинного законодавства та Інструкції про порядок розробки та затвердження гранично допустимих скидів (ГДС) речовин у водні об'єкти із зворотними водами, затвердженої Наказом № 116 (далі - Інструкція), які регулюють ГДС забруднюючих речовин у водні об'єкти із зворотними водами, суб'єкти господарювання звертаються до відповідних органів державної влади.
Так, зі змісту роз'яснень Державного агентства водних ресурсів України, наданих листом від 07.05.2020 № 2545/9/11-20, вбачається, що нормативи ГДС розробляються відповідно до Водного кодексу України, Порядку нормативів ГДС та Інструкції - у частині, що не суперечить вимогам Водного кодексу України та Порядку нормативів ГДС.
Зауважуємо, що пунктом 36 Плану заходів щодо дерегуляції господарської діяльності, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 р. № 615-р "Про затвердження плану заходів щодо дерегуляції господарської діяльності та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України" (далі - Розпорядження № 615-р), у IV кварталі 2016 року передбачалось внесення змін до Наказу № 116 задля упорядкування нормативно-правового регулювання питань розроблення та затвердження нормативів ГДС забруднюючих речовин, виконання якого було покладено на Мінприроди та Держекоінспекцію.
У свою чергу, пунктом 30 Плану заходів щодо дерегуляції господарської діяльності та покращення бізнес-клімату, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 р. № 1413-р "Про затвердження плану заходів щодо дерегуляції господарської діяльності та покращення бізнес-клімату, плану дій щодо підвищення позиції України в рейтингу Світового банку "Ведення бізнесу" ("Doing Business") та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України", у I кварталі 2020 року також було передбачено розроблення та затвердження наказу Мінекоенерго "Про внесення змін до наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 15 грудня 1994 р. № 116 "Про затвердження Інструкції про порядок розробки та затвердження гранично допустимих скидів (ГДС) речовин у водні об'єкти із зворотними водами", виконання якого покладено на Мінекоенерго.
Натомість на сьогодні зазначені вимоги не виконані, а суб'єкти господарювання у сфері по ГДС забруднюючих зобов'язані керуватися нормами Водного кодексу України, Порядком нормативів ГДС та Інструкцією, яка не відповідає вимогам чинного законодавства.
У свою чергу, за результатами проведеної ДРС експертизи положень Інструкції встановлено таке.
Підпунктом 2.1 пункту 1 Інструкції визначено, що скид зворотних вод у водні об'єкти є одним з видів спеціального водокористування і здійснюється на основі дозволів,які видаються у встановленому порядку органами Мінприроди України.
Відповідно до підпункту 2.24 пункту 2 Інструкції підготовка матеріалів на погодження та отримання дозволів на розробку ГДС і порядок видачі дозволів наведені в додатку 3.
Додатком 3 Інструкції затверджений Порядок підготовки матеріалів для погодження і отримання дозволівна розробку ГДС речовинта порядок видачі дозволів (далі - Додаток 3).
Підпунктом 1, 2 та 4 пункту 1 Додатку 3 Інструкції наведено перелік необхідних матеріалів для одержання дозволу на розробку проектів ГДС та зазначено, що дозволи видаються терміном на 5 років, які затверджуються Мінприроди України.
У свою чергу, Закон України від 6 вересня 2005 року № 2806-IV "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 2806) визначає правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності і встановлює порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів.

................
Перейти до повного тексту