1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ
ПОЛІТИКИ ТА РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА
РІШЕННЯ
21.02.2014 № 21
Про необхідність усунення Міністерством економічного розвитку і торгівлі, Міністерством екології та природних ресурсів України та Міністерством доходів і зборів України порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"
Відповідно до статті 30 Закону України від 11.09.2003 "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон) та на підставі звернення суб'єктів господарювання, а також беручи до уваги рішення Держпідприємництва України від 30.10.2012 № 7 , Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва здійснила експертизу спільного наказу Міністерства економіки України, Міністерства охорони навколишнього природного середовища України та Державної митної служби України від 30.07.2009 № 789/414/709 "Про затвердження Порядку здійснення митного оформлення імпортних товарів у тарі і пакувальних матеріалах" (далі - Порядок), зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 31.07.2009 за № 717/16733, та встановила наступне.
З огляду на це до Держпідприємництва України продовжують надходити численні звернення суб'єктів господарювання, які працюють у сфері поводження з упаковкою та її відходами.
Держпідприємництво України повторно наголошує на неприпустимості запропонованого Порядком способу державного регулювання, мотивуючи це наступним.
Виходячи з положень Порядку, ввіз та митне оформлення імпортних товарів у тарі та пакувальних матеріалах дозволяється виключно за умови наявності договору з Державною компанією "Укрекокомресурси" щодо організації збирання, заготівлі та утилізації тари і пакувальних матеріалів.
Можливість укладати договори з іншими організаціями щодо збирання та утилізації тари і пакувальних матеріалів Порядком не передбачена.
Такі дискримінаційні дії з боку відповідних регуляторних органів не узгоджуються з вимогами діючого законодавства у зазначеній сфері.
Зокрема, стаття 17 Закону України "Про відходи" визначає за суб'єктами господарювання у сфері поводження з відходами обов'язок "забезпечувати приймання та утилізацію використаних пакувальних матеріалів і тари, в яких знаходилася продукція цих підприємств, установ та організацій - суб'єктів господарської діяльності, або укладати угоди з відповідними організаціями на їх збирання та утилізацію".
Тобто, суб'єкти господарювання мають право самостійно обирати контрагентів, які відповідно до викладених у Законі України "Про відходи" положень здійснюють збирання та утилізацію тари та матеріалів.
Водночас, відповідно до ст. 15 Закону України "Про захист економічної конкуренції" вищезазначені положення Порядку носять антиконкурентний характер, оскільки органам влади забороняється пряме або опосередковане примушення суб'єктів господарювання до пріоритетного укладення договорів.
Разом з цим, даний Порядок суперечить державній політиці щодо здійснення органами державної влади, органами місцевого самоврядування та органами адміністративно-господарського управління та контролю демонополізації економіки, фінансової, матеріально-технічної, інформаційної, консультативної та іншої підтримки суб'єктів господарювання, які сприяють розвитку конкуренції, відповідно до ст. 4 частини 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
Крім того, виходячи з редакції зазначеного Порядку, підставою для митного оформлення імпортних товарів у тарі та пакувальних матеріалах є наявність особистої печатки "Ввіз дозволено" держекоінспектора у лівому нижньому кутку на зворотному боці аркуша з позначенням 1/6 єдиного адміністративного документа форми МД-2 .
Враховуючи викладене, Порядком встановлено обмеження на ввезення товарів у тарі та упаковці.
Водночас відповідно до вимог статті 197 Митного кодексу України обмеження на переміщення через митний кордон України окремих товарів встановлюються законом. Митне оформлення таких товарів здійснюється органами доходів і зборів на підставі отриманих з використанням засобів інформаційних технологій документів, які підтверджують дотримання зазначених обмежень, виданих державними органами, уповноваженими на здійснення відповідних контрольних функцій, іншими юридичними особами, уповноваженими на їх видачу, якщо подання таких документів органам доходів і зборів передбачено законами України.
Однак, на сьогоднішній день, на рівні закону не передбачено обмежень на ввезення товарів у тарі та упаковці.
Також слід зазначити, що частиною шостою статті 257 Митного кодексу України повноваження з визначення порядку заповнення митних декларацій та інших документів, які застосовуються під час митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, надано Міністерству фінансів України.
Згідно з частиною третьою Прикінцевих та перехідних положень Митного кодексу України нормативно-правові акти центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної митної справи, та інших центральних органів виконавчої влади, прийняті на виконання законів України з питань державної митної справи до набрання чинності цим Кодексом , та нормативно-правові акти, які використовуються при застосуванні норм законів з питань державної митної справи (у тому числі акти законодавства СРСР), застосовуються в частині, що не суперечить цьому Кодексу, до прийняття відповідних актів згідно з вимогами цього Кодексу.
Так, відповідно до частини шостої статті 257 Митного кодексу України наказом Міністерства фінансів України від 30 травня 2012 р. № 651, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14 серпня 2012 р. за № 1372/21684, затверджено Порядок заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа .
Положеннями зазначеного Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа не передбачено можливості проставляння на аркушах митних декларацій відбитків печаток, штампів будь-яких інших органів, ніж митних.

................
Перейти до повного тексту