1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ
ПОЛІТИКИ ТА РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА
РІШЕННЯ
30.10.2012 № 7
Про необхідність усунення Міністерством економічного розвитку і торгівлі, Міністерством екології та природних ресурсів України та Державною митною службою України порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"
( Додатково див. Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва № 2а-16345/12/2670 від 31.01.2013 )
На виконання вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" , здійснюючи експертизу нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади щодо їх відповідності принципам державної регуляторної політики, Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва встановила наступне:
Наказом Міністерства економіки України, Міністерства охорони навколишнього природного середовища України та Державної митної служби України від 30.07.2009 № 789/414/709 (зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 31.07.2009 за № 717/16733) затверджено Порядок здійснення митного оформлення імпортних товарів у тарі і пакувальних матеріалах (далі - Порядок).
За результатом здійсненої експертизи Порядку встановлено, що його положення не відповідають визначеним статтями 4 та 5 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" принципам державної регуляторної політики.
Відповідно до Порядку підставою для митного оформлення імпортних товарів у тарі і пакувальних матеріалах є наявність у єдиному адміністративному документі форми МД-2 особистої печатки "Ввіз дозволено" державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища територіальних органів та спеціальних підрозділів Міністерства охорони навколишнього природного середовища, яка проставляється після складання відомості про облік та розрахунок тари і пакувальних матеріалів, у яких надходять товари, що підлягають митному оформленню в режимі імпорту.
В свою чергу, Відомість складається за умови наявності договору з Державною компанією "Укрекокомресурси" (далі - Компанія), щодо організації збирання, заготівлі та утилізації тари і пакувальних матеріалів або за наявності підтверджуючих документів щодо самостійного приймання та утилізації використаних тари і пакувальних матеріалів.
Законом України "Про відходи" (далі - Закон) не передбачено обов'язкове укладання імпортерами товарів в тарі та пакувальних матеріалах договору - на організацію збирання, заготівлі та утилізації тари і пакувальних матеріалів.
Водночас стаття 17 цього Закону закріплює за суб'єктами господарювання у сфері поводження з відходами обов'язок "забезпечувати приймання та утилізацію використаних пакувальних матеріалів і тари, в яких знаходилася продукція цих підприємств, установ та організацій - суб'єктів господарської діяльності, або укладати угоди з відповідними організаціями на їх збирання та утилізацію".
Тобто, суб'єкти господарювання мають здійснювати самостійно приймання та утилізацію тари та матеріалів або укладати угоди з відповідними організаціями, щоб передбачали приймання та утилізацію відходів, а не організацію цього процесу.
Таким чином, відповідно до ст. 15 Закону України "Про захист економічної конкуренції" вищезазначені положення Порядку носять антиконкурентний характер, оскільки органам влади забороняється пряме або опосередковане примушення суб'єктів господарювання до пріоритетного укладання договорів.
Разом з цим, даний Порядок суперечить державній політиці щодо здійснення органами державної влади, органами місцевого самоврядування та органами адміністративно-господарського управління та контролю демонополізації економіки, фінансової, матеріально-технічної, інформаційної, консультативної та іншої підтримки суб'єктів господарювання, які сприяють розвитку конкуренції, відповідно до ст. 4 частини 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції" .
Також, виходячи з редакції зазначеного Порядку , підставою для митного оформлення імпортних товарів у тарі та пакувальних матеріалах є наявність особистої печатки "Ввіз дозволено" держекоінспектора у лівому нижньому кутку на зворотному боці аркуша з позначенням 1/6 єдиного адміністративного документа форми МД-2 .
Враховуючи викладене, спільним наказом Міністерства економіки України, Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, Державної митної служби України від 30.07.2009 № 789/414/709 встановлено обмеження на ввезення товарів у тарі та упаковці.
Водночас відповідно до вимог статті 197 Митного кодексу України обмеження на переміщення через митний кордон України окремих товарів встановлюються законом. Митне оформлення таких товарів здійснюється митними органами на підставі отриманих з використанням засобів інформаційних технологій документів, які підтверджують дотримання зазначених обмежень, виданих державними органами, уповноваженими на здійснення відповідних контрольних функцій, іншими юридичними особами, уповноваженими на їх видачу, якщо подання таких документів митним органам передбачено законами України.
В свою чергу, на сьогоднішній день, на рівні закону не передбачено обмежень на ввезення товарів у тарі та упаковці.
Таким чином, ураховуючи викладене, задекларований Порядком механізм митного оформлення товарів суперечить вимогам митного законодавства України.

................
Перейти до повного тексту