N п/п |
Кількість годин |
Зміст |
1. |
1 |
Літературний процес XX ст. (1900 - 1930) Розвиток української літератури на новому історичному етапі. Перевага в ній новелістичних жанрів (короткі новели, художні нариси, етюди, ескізи). Поєднання епічної розповіді з ліричним самовиявом письменників, громадянська пафосність - характерні риси всієї літератури початку 20-х років. Різноманітність стильових манер. Розвиток гумору й сатири. Поява в середині 20-х років великих епічних полотен. Подальший розвиток театру в Україні. Виникнення і становлення кінодраматургії, її основних жанрів - кіноповісті, кінопоеми. |
2. |
1 |
Культівська деформація соціалізму та її згубні наслідки. Літературна дискусія 1925 - 1928 років. Страшний голод 1933 року. Арешти митців у першій половині 30-х років. 1937 рік - апогей винищення цвіту нації, вигублення молодих талантів ("розстріл українського відродження"). Ослаблення розвитку української літератури в передвоєнні роки. Возз'єднання західно - та східноукраїнських земель. Прихід у літературу нових талантів. |
3. |
1 |
Микола Хвильовий. Життєвий і творчий шлях письменника. Світоглядні позиції М. Хвильового. Перші публікації творів - поема "Молодість", збірка віршів "Досвітня симфонія". М. Хвильовий - перший прозаїк радянської літератури. |
4. |
1 |
Збірки новел - "Сині етюди", "Осінь". Роман "Вальдшнепи", трактат "Україна чи Малоросія?" Теорія літератури. Поглиблення поняття про новелу. Первинне уявлення про поетичну пунктуацію, її походження та художні функції. |
5 - 6. |
2 |
"Я (Романтика)". Спроба письменника розібратися в суперечливій психології повстанця, показати причини його трагічної роздвоєності між уявленнями про норми моральної людської поведінки та обов'язком виконувати "чорне брудне діло". Розрив між високими гуманістичними ідеалами революційних гасел, сліпою вірою в "загірну комуну" та розхристаною вакханалією громадянської війни. |
7. |
1 |
Доктор Тагабат - "людина з холодним розумом і каменем замість серця". Колоритна фігура "сподвижника" доктора - вартового з черепом дегенерата й душею "палача з гільйотини". Страждання "чекіста мимоволі" Андрія. |
8. |
1 |
Розвінчання романтики більшовицької революції та кривавої громадянської війни, показ трагічних результатів намагання втілити в життя утопічне лжевчення - марксизм-ленінізм. |
9. |
1 |
Розвиток зв'язного мовлення. |
10. |
1 |
Остап Вишня. Огляд життя і творчості письменника. Могутній і рідкісний талант гумориста. Пошуки нових прийомів і засобів творення комічного. Активне співробітництво в газетах і журналах. |
11. |
1 |
"Моя автобіографія". Гумористична розповідь письменника про свій життєвий шлях. Ранні твори. Дотепне висміювання міщанства, відсталості, неуцтва ("Дружні поради", "Село-книга", "Гіпно-баба", "Якая ж із квача притика, коли він квач"). Теорія літератури. Відображення дійсності засобами комічного. |
12. |
1 |
Перебування Остапа Вишні в концтаборах та на засланні в роки сталінського режиму. Другий етап творчості Остапа Вишні. Ідейно-тематична різноманітність його сатири й гумору. "Мисливські усмішки". Майстерне змалювання рідної природи та заклик до її збереження. |
13. |
1 |
Публіцистичні нариси "Ленінград і ленінградці", "Запорожці". Самовіддана праця трудівників як вияв патріотизму; конкретно-історичне та загальнолюдське в творах. |
14. |
1 |
Ліризм, теплий і яскравий гумор у зображенні життя і праці передових людей, самовідданих трудівників ("Діди наші та баби наші", "Весна красна", "Хай хоч каміння з неба"). Значення творчості Остапа Вишні в розвитку української сатири. Критика: М. Рильський. "Остап Вишня". |
15 - 16. |
2 |
Позакласне читання. |
17. |
1 |
Євген Маланюк. "Празька школа" українських письменників; стисла характеристика творчості її учасників (Юрій Дараган, Олекса Стефанович, Юрій Клен, Оксана Лятуринська, Євген Маланюк, Олег Ольжич, Юрій Липа, Олена Теліга та ін.). |
18. |
1 |
Життєвий і творчий шлях Євгена Маланюка. Полярні відгуки про його збірки поезій у зарубіжній і радянській критиці. Синтез символістичних, імпресіоністичних і реалістичних засобів поетичного творення. Теорія літератури. Поглиблення поняття про відповідність форми змістові. Поширення поняття про художнє творення як процес. Віршована епістола як жанр лірики. |
19. |
1 |
Збірка "Стилет і стилос", загальна характеристика її творів. "Сучасники" (присвята Максимові Рильському). Лагідний, сердечний тон викладу, м'який плин віршованих рядків (використання чотиристопного ямба). "Сучасники" (присвята Павлові Тичині). Контрастна композиція вірша. Повна гармонія між урочистим (у першій частині) та болючо-гнівним звучанням (у другій) довгих рядків п'ятистопного анапеста. |
20. |
1 |
Збірка "Земля і залізо", загальна характеристика її творів. "Шевченко". Роздум автора над сутністю творчості великого Кобзаря, виявлення її основної антитези - полум'яна любов до своєї знедоленої нації і пристрасний протест проти її гнобителів. |
21. |
1 |
Збірка "Влада", загальний огляд її творів. "Одна пісня". Трагічні переживання на чужині поета-вигнанця, непереборна туга за втраченою Батьківщиною. Оспівування краси рідного краю, духовної величі нації, вираженої в невмирущих піснях, їх живодайний вплив на страждаючу людину. |
22. |
1 |
Збірка "Серпень", загальний огляд її творів. "Пам'яті Т. Осьмачки". Думка про незнищенність нації, неминуче її утвердження й оновлення в прийдешніх поколіннях. Збірка "Перстень і посох. Епілог", загальний огляд її творів. |
23 - 24. |
2 |
Література рідного краю. |
25. |
1 |
Василь Барка (огляд творчості). Розповідь про письменника. Перші поетичні збірки "Шляхи", "Цехи". Літературна діяльність в еміграції. Збірки поезій "Апостоли", "Білий світ"; романи "Рай", "Свідок для сонця шестикрилих". |
26. |
1 |
Роман "Жовтий князь" - один з найпомітніших творів української прози XX ст. Художнє відтворення нечуваного в історії людства голодомору 33 року як найстрашнішої трагедії українського народу. |
27. |
1 |
Реалістичне зображення нещастя сім'ї селянина, всього стадницького побуту в холодній хаті; розпачливих пошуків хліба - в мандрах, коли відкривалося похмуре видовище масової загибелі народу. |
28 - 29. |
2 |
Члени родини Катранників - носії загальнолюдських ідеалів, у трагічній долі яких уособлений трагізм українського народу в роки страшних мук голодомору в 1932 - 1933 роках. |
30. |
1 |
Розвиток зв'язного мовлення |
31. |
1 |
Юрій Яновський. Огляд життя і творчості письменника. Вплив картин сільського життя, подій громадянської війни на формування світоглядних переконань Ю.Яновського. Ліризм, поєднання реалістичного з романтичним - основні ознаки творчості Ю. Яновського. |
32. |
1 |
Ранні твори. Проблема духовного оновлення людини і суспільства ("Мамутові бивні", "Кров землі"). Романтичність подій і характерів, роздуми про суть людського життя, велич творчої праці ("Байгород", "Рейд", "Чотири шаблі", "Майстер корабля"). Теорія літератури. Різноманітність стилів і жанрів у літературі. Роман у новелах. |
33 - 34. |
2 |
"Вершники" (новели "Подвійне коло", "Шаланда в морі"). Багатство змісту, досконалість художньої форми, жанрова своєрідність твору. Поєднання в ньому ознак народної думи героїчної поеми, новелістичного роману; реалізму та романтизму. |
35. |
1 |
Автор у творі. Роль роману в розвитку літератури. Оцінка роману світовою прогресивною критикою. |
36. |
1 |
Новели періоду Другої світової війни (збірка "Земля батьків", "Київські оповідання"). Роман "Мир". Відображення післявоєнної відбудови села, трудового подвигу народу. Стислий огляд драматичної творчості Ю. Яновського. Критика: Олесь Гончар. "Блакитні вежі Яновського"; М. Бажан. "Майстер залізної троянди" (скорочено). |
37. |
1 |
Микола Куліш. Розповідь про письменника. Пошуки М.Кулішем методів правдивого змалю- вання засобами драматичного мистецтва нового в людях та стосунках між ними, породженого змінами в житті України. |
38. |
1 |
Ранні твори драматурга ("Мина Мазайло", "Народний Малахій", "Патетична соната"). Драматична трилогія: "97", "Комуна в степах", "Прощай, село". Показ ізольованості від життя країни, міщанства в комедії "Отак загинув Гуска". Теорія літератури. Поглиблення знань про види комічно та засоби його творення. Жанри драматичних творів. |
39. |
1 |
"Мина Мазайло". Художнє відтворення проблем українізації, запроваджуваної в 20-х роках, її прихильників та супротивників (Мокій - Мина, дядько Тарас - тьотя Мотя). |
40. |
1 |
Відображення в комічному плані побуту старої інтелігенції після перевороту 1917 року; нещадна критика міщанства, вульгарності й обивательської глупоти. |
41. |
1 |
Використання і подальший розвиток традицій вертепних дійств та інтермедій старої української літератури, кращих зразків побутової комедії XIX ст., а також західноєвропейської драматургії. |
42. |
1 |
Своєрідність структури тексту. Застосування різних засобів творення комічного, зокрема, іронії та шаржу. Висока сценічність п'єси (гострота "філологічного конфлікту", комічні ситуації, динамічний розвиток сюжету, жвавість діалогу, дотепність реплік). |
43. |
|
Великий успіх п'єси на сценах України; заборона твору наприкінці 30-х років. Значення творчості М. Куліша для становлення української драматургії в 20-ті роки та подальшого її розвитку. |
44. |
1 |
Розвиток зв'язного мовлення. |
45. |
1 |
Іван Кочерга. Розповідь про письменника. Складний і суперечливий шлях приходу письменника в літературу. Одночасний показ конкретно-історичних обставин і створених романтичною уявою автора подій та характерів, вплив народної фантастики в ранніх творах письменника ("Фея гіркого мигдалю", "Алмазне жорно"). |
46. |
1 |
"Ярослав Мудрий" - художнє втілення ідеї незламності народного духу, любові й відданості своїй вітчизні. Актуальне звучання, сучасний пафос твору. Проблематика взаємин видатної особи та народних мас. |
47. |
1 |
Складність характеру особистості Ярослава, правдиве відображення суперечливості його вдачі. Інші дійові особи п'єси (Микита, Журейко, Милуша). Відновлення силою творчої уяви автора давноминулої дійсності в художніх образах і картинах. Мистецька досконалість твору, своєрідність поетики. Новаторське продовження традицій української класики (І. Франко, М. Старицький, Леся Українка). Сценічне втілення драми. |
48. |
1 |
Самобутність драматургії І. Кочерги, місце та значення її в розвитку української літератури й театру. |
49 - 50. |
2 |
Позакласне читання. |
51. |
1 |
Літературний процес XX ст. (1940 - 1950) Вступ Участь письменників у Другій світовій війні. Прихід у літературу молодих письменників з фронтовиків та партизанів. Твори письменників, що загинули у боротьбі з фашизмом. Роль української літератури воєнних років. Творчі набутки письменників-емігрантів І.Багряного, Т. Осьмачки, В. Барки та інших. |
52. |
1 |
Подальший розвиток української літератури в тісному зв'язку із суспільними процесами, новими проблемами життя, настроями в народі, зі словесним мистецтвом інших націй. Поповнення письменницьких лав майстрами художнього слова Закарпатської України та дебютантами середини 50-х - початку 60-х років. Повернення в літературний арсенал спадщини несправедливо забутих письменників. Позначеність літератури цього періоду помітним художнім поступом, значними естетичними завоюваннями: розширення тематичних горизонтів, арсеналу художніх засобів збагачення стилів, посилення уваги до людини, відродження трагедії, сатиричної комедії, проблемної драми. |
53. |
1 |
Олександр Довженко. Огляд життя і творчості письменника. Вплив народної творчості, трудового оточення на розвиток таланту і формування світоглядних переконань письменника. Поєднання в творах О.Довженка конкретності життєвої правди й романтизму, реалістичних подробиць і узагальнено-символічних образів, епічної розповіді та "вогняної патетики". Відтворення національної культури, способу мислення, характеру. Єдність конкретно-історичного та загальнолюдського, традиційно-національного й літературного. Режисерська майстерність О. Довженка. |
54. |
1 |
"Зачарована Десна". Автобіографічний характер твору. Джерела становлення особистості письменника та його таланту: історична доля української нації, її культури, зокрема, народної творчості, сімейні традиції, трудове оточення, краса рідної природи. Розповідь про перші радощі й уболівання, перші кроки пізнання життя, дитячі захоплення і розчарування. |
55. |
1 |
Роздуми над темрявою, забитістю села. Поетичне відображення духовного багатства трудівників, їхнього морального здоров'я, тверезості мислення, тонкого гумору, безмежної терплячості. |
56. |
1 |
Філософське осмислення краси людини і краси природи, всепроникаючий ліризм. Образ оповідача. Реалізм побутових деталей. |
57. |
1 |
"Україна в огні" - твір про трагедію українського народу. Засудження більшовицької концепції класової боротьби, яка породила репресії, страх людей, недовіру один до одного моральне спустошення душі, догматизм і бездуховність. Багатий і славний рід Лавріна Запорожця. |
58. |
1 |
Величний образ української жінки, здатної на вірну любов і самопожертву (Олеся). Доля покинутої на глум жінки в роки окупації - символ долі України, розтерзаної фашистами (Христя). Політичні звинувачення авторові. Ідеологічні пастки у творчій долі митця. |
59. |
1 |
"Щоденник" - документ доби, свідчення про потворну природу тоталітаризму, трагічну долю нашого народу, України та її видатних синів. Перші публікації "Щоденника", пошуки літературознавцями повного тексту. Світове значення художньої творчості О. Довженка. Критика: М. Рильський. "Олександр Довженко". |
60. |
1 |
Розвиток зв'язного мовлення. |
61. |
1 |
Улас Самчук. Життєвий і творчий шлях письменника. Активна участь у літературному процесі української діаспори; творче угруповання - Мистецький український рух (МУР). Проблеми людської гідності та національної самосвідомості у статті "Нарід чи чернь". Заборона творчості Самчука в СРСР, повернення її в літературний процес самостійної України. Теорія літератури. Поглиблення поняття про роман-хроніку. |
62. |
1 |
"Марія" - перший в українській літературі художній твір про насильницьку колективізацію, страждання українських трудівників села, про нещадне винищення справжніх трудівників землі ("куркулів"), страшний голодомор 1933 року. |
63. |
1 |
Трагедія однієї селянської родини як частки трагедії всієї української нації. Побудова роману в манері художнього життєпису святих і подвижників християнської церкви (агіографічний жанр). |
64. |
1 |
Уславлення трудівника-селянина, головного годувальника суспільства, філософське осмислення тисячолітніх сімейних традицій, непорушних норм звичаєвого права, що складалися протягом усієї історії української нації. Драматична напруженість у зображенні подій та розвитку характерів. |
65. |
1 |
Три частини роману - хронологічне відображення основних етапів страдницького життя головної героїні - Марії. Змалювання Уласом Самчуком деформації українського національного характеру під впливом більшовицької ідеології (Максим). |
66. |
1 |
Аналіз письменником причин поразки визвольних змагань. Місце і значення роману "Марія" у творчому доробку письменника та літературному процесі. |
67 - 68. |
2 |
Література рідного краю. |
69. |
1 |
Іван Багряний. Життєвий і творчий шлях письменника. Перші публікації віршів у журналах. Поема "Аве Марія", збірка поезій "До меж заказаних". Роман у віршах "Скелька". Теорія літератури. Поняття про пригодницький роман. |
70. |
1 |
Пригодницький роман "Тигролови". Символічний образ товарного поїзда з тисячами "ворогів народу", серед яких "бунтар" та "ізмєннік" Григорій Многогрішний. Жахливі картини БАМ-Лагу. Духовна перевага Григорія над своїми мучителями. |
71. |
1 |
Дружна родина Сірків - українців з діда-прадіда. Щире кохання Наталки і Григорія. |
72. |
1 |
Думка про те, що в будь-яких обставинах кожний найперше має бути Людиною. Алегоричність назви роману. |
73. |
1 |
Публіцистика І. Багряного. Покладання великих надій на молодь України. Лист "Чому я не хочу вертатись до СССР?" Емоційно напружений, експресивний, високохудожній стиль творів І.Багряного. |
74. |
1 |
Розвиток зв'язного мовлення. |
75. |
1 |
Андрій Малишко. Огляд життя і творчості поета. Перевага ліричного начала над епічним - характерна особливість його творчості. Рання творчість поета. Декларативне, але щире й правдиве відображення героїки громадянської війни ("Бронепоїзд", "Опанас Біда"). Теорія літератури. Жанрові різновиди ліричної поезії. |
76. |
1 |
"Оксана" (збірка "Дружба"). Вірш - своєрідна лірична акварель, що відбиває "ранок" взаємин між чоловіком і жінкою. Улюблений образ поетового літературного вчителя - Т. Шевченка ("В хвилини смутку, в ранній час...", "Зустріч з Яриною", "Віщий голос", "Тарас Шевченко"). "Хмаринка в небі голубім..." (збірка "Народження синів"). Ліричний монолог поета, звернений до одинокої хмарки. Роздуми поета про Т. Шевченка на засланні, схиляння перед його мукою. Поетичні звертання, яскраві метафори та епітети. Тривога, викликана передчуттям важких воєнних випробувань (збірка "Листи червоноармійця Опанаса Байди", вірш "Жайворонки"). |
77. |
1 |
"Палають огні при дорозі..." (збірка "Жайворонки", цикл "Запорожці"). Оживлення уявою поета трагічної картини далекого минулого нашого народу. Художні особливості вірша, близькість до народних історичних пісень та балад. Творчість воєнних років. Збірка "Битва". Напружене становище на фронтах і страждання народу під п'ятою фашистів ("Червоновишневі зорі віщують... ", "Київ", "Заповіт"). "Лист до гречки" (збірка "Листи на світанні"). Єдність поета й природи рідного краю. Спогади про страшні роки голоду та війни. Оригінальність художніх деталей. Римо-ритмічні особливості поезії (білий вірш). "Правда" (збірка "Дорога під яворами"). Поетичне вираження материнського заповіту - бути мудрим і мужнім у житті. Вплив усної народної творчості на змалювання образу правди-істини - гнаної й упослідженої ("завжди в біді"). Римо-ритмічні особливості поезії (білий вірш, строфоїди). |
78. |
1 |
Пісенна творчість А. Малишка. "Пісня про рушник" (збірка "Серце моєї матері"). Образ рушника як символ нерозривного зв'язку матері та дітей. Народнопісенне походження цього символу. Художні деталі та їх значення в створенні образів матері й рідного краю. "Важкі вітри не випили роси..." (збірка "Що записано мною"). Піднесений і водночас елегійний настрій вірша. Популярність інших пісень поета ("Ранки солов'їні", "Стежина", "Ми підем, де трави похилі..."). Багаторічна творча співдружність А.Малишка й композитора П. Майбороди. |
79. |
1 |
Збірки "Далекі орбіти", "Дорога під яворами". Пісенність ритмічного ладу віршів А. Малишка, їх лірична окриленість, близькість до уснопоетичних творів. Багатство художніх засобів, яскравість стилю. Критика: Д. Павличко. "Сонця і правди сурмач". |
80. |
1 |
Олесь Гончар. Огляд життєвого і творчого шляху письменника. Формування особистості й світоглядних переконань Олеся Гончара в умовах тогочасної дійсності, життя і праці, трудового оточення, тяжких випробувань воєнного лихоліття. Визначальні риси таланту Олеся Гончара. |
81. |
1 |
Героїзм народів у Другій світовій війні. Утвердження необхідності й величі ратного подвигу і гнівний осуд війни, жорстокого її трагізму ("Прапороносці"). Художнє розкриття теми "Народ і війна" в лірико-філософському романі "Людина і зброя", який знаменує новий етап у творчій еволюції Олеся Гончара. Теорія літератури. Епос, його основні жанри. Роман та його різновиди. |
82. |
1 |
"Собор". Відповідність між художньою структурою твору та задумом автора правдиво змалювати задушливі роки застою. Собор як символ духовної краси людини, її особистої причетності до історичного буття народу й людства. |
83. |
1 |
Зв'язок поколінь. Представники старшого покоління (Ягор Картатий, Ізот Лобода та ін.). Молоді трудівники міста й села, їхнє прагнення до справедливості, забезпечення нормальних умов життя людей праці (Єлька, Микола, Роман). Гнівне засудження пристосовництва, моральної хиткості, духовної спустошеності ("юшкоїд", "батькопродавець" Володька Лобода). |
84. |
1 |
Поєднання художньої розповіді і поетичної публіцистики, використання засобів гумору й сатири, полемічність роману. |
85. |
1 |
Філософські роздуми про життя і мистецтво (роман "Циклон"). Новелістика Олеся Гончара ("Модри Камень", "На косі"). Місце і значення творчості Олеся Гончара в сучасній українській літератури. |
86. |
1 |
Розвиток зв'язного мовлення. |
87 - 88. |
2 |
Позакласне читання. |
89. |
1 |
Літературний процес XX ст. (1960 - 1990) Вступ Висвітлення в літературі цього часу гострих і складних соціально-психологічних колізій, показ динамічної змінності суспільної та індивідуальної свідомості, вищий ступінь художнього узагальнення, оновлення жанрового і стильового арсеналу засобів типізації використання засобів умовності, введення в канву твору казки, міфа, притчі. |
90. |
1 |
Поступове переборення стереотипності в сюжетній побудові творів, різкого розмежування характерів на позитивні та соціально негативні, розбіжності між правдою життя і відтворенням його в літературі, "глобальності" в поезії шаблонності, надмірного патетичного риторизму. |
91. |
1 |
Василь Симоненко. Розповідь про письменника. Єдність творчих здобутків попередніх поколінь і творення нового - визначальна ознака поетичного доробку В. Симоненка. |
92. |
1 |
Збірки В. Симоненка "Тиша і грім", "Земне тяжіння". Використання здавна властивих українській поезії форм віршування та образотворення для зображення особистості на вищому рівні її громадянського духовного розвитку, свідомої своїх завдань і народно-національного коріння. |
93. |
1 |
"Лебеді материнства". Єдність образів матері та батьківщини. Монологічна форма викладу художнього матеріалу. Народнопісенна основа поезії. Афористичні вислови. Римо-ритмічні особливості (двовірш, зміни ритму). "Де зараз ви, кати мого народу?" Утвердження думки про силу і міць історичних коренів нашої древньої нації. |
94. |
1 |
"Кирпатий барометр". Метафоричний зміст назви поезії. Висока образність мови, багатство рим, різноманітність їх видів. "Кривда". Засудження жорстокості людей, їхнього знущання над беззахисним дитям. Сюжет вірша. Особливості художньої форми, роль переносів. |
95. |
1 |
"Вона прийшла". Уособлення почуття любові, всепідкоряючої її сили. Повтори в поезії, їх значення. "Є в коханні і будні, і свята..." Поетичне розкриття складності й суперечливості інтимних почуттів людини. Образотворча та оцінювальна роль епітетів: антоніми у вірші. "Ти знаєш, що ти - людина?" Утвердження неповторності людської особистості. Місце і значення творчості В.Симоненка в українській літературі. |
96. |
1 |
Розвиток зв'язного мовлення. |
97. |
1 |
Дмитро Павличко. Розповідь про письменника. Особлива чутливість поета до найгостріших ідеологічних конфліктів сучасності, суворої правди життя, експресивність думки, вогниста пристрасність, непримиренність до штампів, декларативності. |
98. |
1 |
"Коли помер кривавий Торквемада..." Художнє відтворення нищівного режиму тоталітаризму, який паралізовував думку і волю народу. Алегоричний смисл поезії. Збірки "Любов і ненависть", "Моя земля", "Бистрина" та ін. Поетичне вираження глибокої любові до рідної мови. Осуд національного нігілізму ("О рідне слово, хто без тебе я?"). |
99. |
1 |
Повага до трудівників-хліборобів та їхньої праці, засудження зневажливого ставлення до них черствосердних нероб поєднання болю й ніжності ("Коли ми йшли удвох з тобою..."). Пісенна творчість поета ("Дзвенить у зорях небо чисте...", "Я стужився, мила, за тобою..."). Широка популярність твору "Два кольори", що став улюбленою народною піснею. |
100. |
1 |
Цикл "Вірші з Монголії". Громадянська позиція автора в зображенні суперечливих явищ сучасності. Різноманітність тематики. "Полечу я до Монголії...". Гнівний пафос вірша, висока поетичність, образність мови. "Між горами в долинах білі юрти..." Глибокий ліризм вірша, мінорність авторської інтонації. Роль антитези (протиставлення) в цьому творі. Значення творчості Д. Павличка в розвитку української лірики, її місце в літературному процесі. |
101 - 102. |
2 |
Література рідного краю. |
103. |
1 |
Олексій Коломієць (огляд творчості). Розповідь про письменника. Становлення його особистості в умовах довоєнного села, духовних випробовувань у роки війни. Успіх комедії "Фараони"; популярність драматичної дилогії "Голубі олені" і "Кравцов". |
104. |
1 |
"Дикий Ангел". Болючі проблеми сучасності в творі: єдність особистого і громадського, взаємини між батьками й дітьми, відповідальність батьків за виховання своїх дітей справжніми громадянами. |
105. |
1 |
Жвавість діалогів, сценічність п'єси, особливості її композиції. Місце і значення творчості О.Коломійця в сучасному літературному процесі. |
106. |
1 |
Юрій Мушкетик. Розповідь про письменника. Вплив сільського побуту, трудового оточення, тяжких випробовувань воєнного часу на становлення особистості майбутнього письменника. Теорія літератури. Розвиток романтичного жанру на сучасному етапі розвитку літератури. |
107. |
1 |
Історичні романи Ю. Мушкетика ("Семен Палій", "Гайдамаки"). Дилогія про Другу світову війну та перші повоєнні роки ("Вогні серед ночі", "Чорний хліб"). Художнє відтворення гострих проблем морально-духовного плану через розкриття людських взаємин і характерів, внутрішній світ сучасника ("Біла тінь", "Крапля крові", "Серце і камінь"). |
108. |
1 |
"Суд". Трагічне становище нашого народу в умовах волюнтаристського, командно-бюрократичного управління державою. Образ колгоспниці Ганни Розсохи як втілення кращих рис трудового народу. Типовість подій і персонажів. |
109. |
1 |
Особистість автора у творі. Своєрідність композиції (обрамлення). Місце творчості Ю. Мушкетика в сучасній українській літературі. |
110. |
1 |
Ліна Костенко. Розповідь про поетесу. Яскравий світ художнього слова Л. Костенко, громадянська одухотвореність її поезій, висока художня культура, багата образність, глибина думки, афористичність вислову. Збірки "Проміння землі", "Вітрила", "Мандрівки серця". Збірка "Над берегами вічної ріки", цикл "Пам'яті безсмертна діорама". |
111. |
1 |
"Пастораль XX сторіччя". Поєднання у вірші епічності з глибоким ліризмом. Відповідність між змістом і настроєм вірша та його ритмічною своєрідністю і структурою речень; несподіваність рим. "Тут обелісків ціла рота". Висока поетична простота форми поезії. |
112. |
1 |
Вірші з циклу "Руки на клавіші слова кладу". "Життя іде і все без коректур". Роздуми поетеси над швидкоплинністю часу, безперервною змінюваністю суспільних структур. "Світлий сонет". Афористичність мови вірша, оригінальність і свіжість рим (неточні та каламбурні). |
113. |
1 |
Збірка "Неповторність", цикл "Обличчя Сувида". "Вже почалось, мабуть, майбутнє". Філософічність вірша. Цикл "Тихе сяйво над моєю долею". "Розкажу тобі думку таємну...". Значення синтаксичних повторів у вірші. |
114. |
1 |
Роман у віршах "Маруся Чурай". Історична основа твору, його сюжетна канва. Майстерність автора у змалюванні характерів. Перевага ліричного над епічним. Теорія літератури. Роман у віршах. |
115. |
1 |
Філософічність роману, його психологізм, символіка. Своєрідність композиції та віршової форми. Популярність творчості Л. Костенко в нашій країні. |
116. |
1 |
Розвиток зв'язного мовлення. |
117 - 118. |
2 |
Позакласне читання. |
119. |
1 |
Григір Тютюнник. Огляд життя і творчості письменника. Твори про учнів ремісничого училища: "Вогник далеко в степу", "Смерть кавалера" та ін. Теорія літератури. Поглиблення знань про новелу. |
120. |
1 |
"Зав'язь" - оповідання про зародження перших чистих почуттів у молоді. Внутрішні переживання героїв. Розповідь від першої особи. |
121. |
1 |
"Три зозулі з поклоном" - новела про щиру і віддану любов, людську чесність і порядність. |
122. |
1 |
Василь Стус. Біографія поета. Духовність у творах Василя Стуса. Збірки "Круговерть", "Зимові дерева", "Веселий цвинтар", "Палімпсести", видані за кордоном. Знищена кадебістами збірка "Птах душі". "Дорога болю" - перша збірка творів, яка вийшла в Україні після смерті поета. |
123. |
1 |
"Не одлюби свою тривогу ранню..." Любов до рідного краю. Відданість життю у творчому горінні. "Весняний вечір. Молоді тумани". Щире й віддане кохання ліричних героїв. "За літописом Самовидця". Символіка у вірші. Багатство художніх засобів. "Останній лист Довженка". Образ митця відірваного від рідного краю. |