1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
05.12.2006 N 15/4-4
Про стан роботи щодо викорінення, профілактики та запобігання проявів хабарництва, порушення фінансово-господарської діяльності у сфері освіти та завдання щодо реалізації постанови Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2006 року N 1673
Заслухавши інформації директора департаменту вищої освіти Болюбаша Я.Я. та начальника контрольно-ревізійного сектору Миргородського В.Л. про стан роботи щодо викорінення, профілактики та запобіганню проявів хабарництва, порушення фінансово-господарської діяльності у сфері освіти та завдання щодо реалізації постанови Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2006 року N 1673 "Про стан фінансово-бюджетної дисципліни, заходи щодо посилення боротьби з корупцією та контролю за використанням державного майна і фінансових ресурсів" (доповідна записка додається) колегія Міністерства освіти і науки України У Х В А Л Ю Є:
1. Визнати, що незважаючи на проведену міністерством значну роботу щодо виконання законів України, Указів, розпоряджень та доручень Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, інших розпорядчих документів вищих органів виконавчої влади щодо викорінення, профілактики та запобігання проявів хабарництва, підвищення рівня фінансової дисципліни та контролю в процесі управління державним майном і фінансовими ресурсами, все ще не подолано прояви правопорушень і хабарництва та не забезпечено ефективного використання державних коштів в освітній сфері.
2. За порушення фінансово-бюджетної дисципліни:
2.1. Притягнути до дисциплінарної відповідальності керівників Миколаївського національного університету кораблебудування ім. адмірала Макарова, Української академії друкарства, Луцького державного технічного університету, Придніпровської державної академії будівництва та архітектури, Івано-Франківського національного університету нафти і газу, Бердянського державного педагогічного університету, Дрогобицького державного педагогічного університету ім. Івана Франка, Криворізького економічного інституту Київського національного економічного університету ім. Вадима Гетьмана, Барського автомобільно-дорожнього технікуму Національного транспортного університету, Тернавського технікуму Криворізького державного технічного університету, Павлоградського технікуму Національного гірничого університету, Рубіжанського індустріально-педагогічного технікуму, Кременчуцького льотного коледжу Національного авіаційного університету, Бердянського машинобудівного коледжу, Берегівського професійного ліцею Закарпатської області, Професійно-технічного училища N 24 Вінницької області, державного вищого навчального закладу "Дніпропетровський політехнічний коледж".
2.2. Розглянути питання щодо відповідності займаним посадам ректора Державної льотної академії України Рубця М.І., директорів Миколаївського будівельного коледжу Нестерчука В.А. та Хмельницького політехнічного коледжу Бодарецького М.Д.
3. Попередити керівників Донецького національного технічного університету, Донецького інституту психології та підприємництва, Запорізького національного університету, Київської державної академії водного транспорту ім. гетьмана П.К.Сагайдачного, Київського славістичного університету, Тернопільського державного технічного університету, Макіївського економіко-гуманітарного інституту, Індустріального технікуму Донбаського державного технічного університету (м. Алчевськ), Криворізького коксохімічного технікуму Національної металургійної академії, Львівського державного екологічного технікуму, Олександрійського індустріального технікуму, Світловодського технікуму радіоелектронного приладобудування про недостатній рівень запобіжних заходів щодо порушень чинного законодавства і вимог нормативних документів в організації навчального процесу, економічній та господарській діяльності, які призвели до скоєння злочинів, погіршення матеріального стану працівників навчальних закладів та прямих фінансових збитків.
4. Звернути увагу керівників Дніпропетровського національного гірничого університету, Кременчуцького державного політехнічного університету, Маріупольського державного гуманітарного університету, Мелітопольського державного педагогічного університету, Національного університету технологій і дизайну (м. Київ), Харківського національного економічного університету, Харківського національного університету, Херсонського державного університету, Горлівського технікуму Донецького національного технічного університету, Калуського хіміко-технічного технікуму, Криворізького коксохімічного технікуму Національної металургійної академії (м. Дніпропетровськ) на недостатню роботу у 2005 та 2006 роках щодо профілактики та попередження проявів корупції та хабарництва, що призвело до порушення ряду кримінальних справ та винесення судових вироків.
5. Взяти до уваги, що відповідно до рішення колегії від 02.11.2006 року, протокол N 13/2-4 "Про стан виконання державного замовлення вищими навчальними закладами на підготовку фахівців у 2006 році та завдання щодо організації прийому у 2007 році" 28 керівників вищих навчальних закладів попереджені про неприпустимість порушень при проведенні вступної кампанії, виконанні державного замовлення, неналежної виконавської дисципліни при підготовці звітної документації.
6. Міністру освіти і науки Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, ректорам (директорам) вищих, професійно-технічних та загальноосвітніх навчальних закладів:
6.1. Довести рішення колегії до відома педагогічних і науково-педагогічних працівників навчальних закладів, проаналізувати та обговорити на засіданнях колегій, вчених і педагогічних рад стан роботи щодо запобігання правопорушень, посадових зловживань, хабарництва в системі освіти і вжити дієвих заходів щодо недопущення в подальшому порушень законодавства.
6.2. Забезпечити відкритість і прозорість проведення державної підсумкової атестації у загальноосвітніх навчальних закладах та вступних випробувань під час прийому на навчання до вищих і професійно-технічних навчальних закладів.
6.3. Посилити відповідальність керівників структурних підрозділів та навчальних закладів за дотримання вимог при проведенні навчальних занять, практики, семестрових і державних екзаменів та виконанні курсових і дипломних робіт (проектів).
6.4. Організувати проведення, із залученням працівників територіальних правоохоронних органів, роз'яснювальної роботи з керівниками та викладацьким складом навчальних закладів щодо відповідальності згідно з чинним законодавством за противоправні дії, пов'язані з корупцією, хабарництвом та зловживанням посадовим становищем з наведенням конкретних прикладів стосовно засуджених осіб.
6.5. Запровадити інформування правоохоронних органів про виявлені факти хабарництва та інших зловживань у навчальних закладах з метою вжиття скоординованих заходів для їх попередження та Міністерства освіти і науки про випадки порушення кримінальних справ щодо протиправних дій працівників системи освіти.
6.6. Організувати виготовлення засобів наочної агітації щодо попередження хабарництва в навчальних закладах та зазначенням номерів телефонів довіри обласних управлінь внутрішніх справ, за якими, у разі вимагання хабарів у студентів, можна було б повідомити про злочин.
6.7. Заборонити незаконний збір коштів працівниками навчальних закладів. Прийом благодійних внесків здійснювати виключно на добровільній основі з обов'язковим оформленням відповідної документації та бухгалтерським обліком і забезпечити систематичне інформування громадськості про їх використання.
6.8. При наданні платних освітніх послуг понад обсяги, встановлені навчальними планами, дотримуватися Переліку платних послуг, які можуть надаватися державними навчальними закладами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 р. N 38.
6.9. Забезпечити дотримання вимог Бюджетного кодексу України щодо обґрунтування показників видатків кошторисів відповідно до розрахунків за кожним кодом економічної класифікації, недопущення взяття бюджетних зобов'язань понад обсяги встановлених бюджетних асигнувань та без належних повноважень, нереєстрації (неповної або несвоєчасної) фактично взятих бюджетних зобов'язань; законодавства щодо правильності нарахування оплати праці та відрахувань до державних цільових фондів, проведення касових операцій, обліку основних засобів та матеріальних цінностей, проведення суцільних інвентаризацій (земельних відносин), оплати за надання в оренду не житлових приміщень тощо.
До 15 січня 2007 року забезпечити повне відшкодування нанесених державі збитків, які були встановлені перевірками (ревізіями) фінансово-господарської діяльності в 2006 році, і про проведену роботу поінформувати контрольно-ревізійний сектор міністерства.
6.10. Вжити заходів щодо ширшого залучення органів учнівського та студентського самоврядування до роботи, спрямованої на запобігання правопорушень, посадових зловживань, хабарництва у навчальних закладах.
6.11. Попередити головних бухгалтерів і керівників планово-економічних служб про недопустимість необґрунтованого списання коштів загального фонду у доход Державного бюджету наприкінці фінансового року. Про виконання доповісти при поданні до міністерства балансового звіту за 2006 рік.
6.12. З метою забезпечення безумовного дотримання навчальними закладами і установами вимог чинного законодавства провести семінари-навчання з керівниками та головними бухгалтерами щодо правильності нарахування оплати праці та відрахувань до державних цільових фондів, оплати за надання в оренду нежитлових приміщень, проведення касових операцій, обліку основних засобів та матеріальних цінностей, проведення інвентаризацій тощо.
7. Департаментам міністерства (Полянський П.Б., Десятов Т.М., Болюбаш Я.Я, Куліков П.М.) посилити взаємодію з відповідними підрозділами Міністерства внутрішніх справ щодо профілактики та попередження проявів хабарництва та інших негативних явищ у сфері освіти.
8. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Полянський П.Б), департаменту професійно-технічної освіти (Десятов Т.М.):
8.1. Організувати проведення роз'яснювальної роботи з керівниками навчальних закладів щодо недопущення примусових грошових поборів з батьків, проведення спільних нарад органів управління освітою, керівників навчальних закладів, представників батьківської громадськості та учнівського самоврядування, на яких обговорити невідкладні заходи щодо викорінення практики незаконних зборів коштів з батьків.
8.2. Забезпечити реалізацію заходів щодо подальшого розширення практики проведення незалежного зовнішнього оцінювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів.
9. Департаменту вищої освіти (Болюбаш Я.Я.):
9.1. Продовжити та удосконалити практику зарахування результатів незалежного зовнішнього оцінювання при вступі до вищих навчальних закладів, тестового поточного та підсумкового контролю знань, анонімного опитування студентів з питань можливих проявів корупції та хабарництва, створення регіональних штабів з питань вступної кампанії, проведення регіональних нарад з керівниками навчальних закладів перед початком вступної кампанії, функціонування консультаційних телефонів, широкого залучення представників студентських організацій та органів студентського самоврядування вищих навчальних закладів до контролю за ходом вступної кампанії тощо.
9.2. Спільно з Державною інспекцією навчальних закладів (Бурлаков О.М.) забезпечити систематичний контроль діяльності вищих навчальних закладів з метою унеможливлення проявів хабарництва і корупції під час вступної кампанії та реалізації навчального процесу.
9.3. Спільно з департаментом економіки і фінансування (Куліков П.М.) забезпечити контроль за використанням квот державних цільових кредитів на здобуття вищої освіти.
10. Департаменту роботи з кадрами вищої школи та державної служби (Омельченко С.Д.) внести відповідні доповнення до контракту з керівниками вищих навчальних закладів, які укладаються на повторний термін, для врахування результатів їхньої роботи щодо подолання негативних проявів в освітній та господарській діяльності та забезпечити відповідний контроль.
Проаналізувати матеріали перевірок діяльності навчальних закладів і внести пропозиції щодо доцільності перебування на відповідних посадах керівників, які допустили порушення вимог законодавчих та нормативних актів, фінансової та виконавчої дисципліни.
11. Департаменту економіки та фінансування (Куліков П.М.):
11.1. При затвердженні фінансових планів суб'єктів господарювання державного сектору економіки встановлювати:
граничний обсяг витрат таких суб'єктів, які дозволяється відносити до витрат операційної діяльності (за результатами попереднього звітного року) на оплату консалтингових та аудиторських послуг на рівні не більш як 1,5 відсотка обсягу чистого прибутку і представницькі заходи та рекламу на рівні не більш як 0,5 відсотка обсягу чистого прибутку;
обмеження витрат на придбання та утримання легкових автотранспортних засобів, зокрема з урахуванням того, що їх використання повинно здійснюватися тільки з метою поїздок, пов'язаних із службою діяльністю посадових осіб суб'єктів господарювання.
11.2. Удосконалити порядок, принципи і критерії бюджетних призначень визначених на 2007 рік для підвідомчих навчальних закладів і установ, по бюджетних програмах, врахованих у Законі України "Про Державний бюджет України на 2007 рік"
11.3. При формуванні навчальним закладам та установам кошторисних призначень на 2007 рік врахувати дебіторську заборгованість, яка склалась на кінець року.
11.4. До 01.06.2007 року внести пропозиції Кабінету Міністрів України щодо удосконалення нормативів фінансового забезпечення.
12. Контрольно-ревізійному сектору (Миргородський В.Л.):
12.1. Спільно з департаментами загальної середньої та дошкільної освіти (Полянський П.Б.), професійно-технічної освіти (Десятов Т.М.), вищої освіти (Болюбаш Я.Я.), науково-технічного розвитку (Свіженко В.О.), економіки і фінансування (Куліков П.М.), управління бухгалтерського обліку та звітності (Стиренко Л.М.), юридичного відділу (Васєчко Т.К.) та Державною інспекцією навчальних закладів (Бурлаков О.М.) розробити заходи щодо реалізації постанови Кабінету Міністрів України "Про стан фінансово-бюджетної дисципліни, заходи щодо посилення боротьби з корупцією та контролю за використанням державного майна і фінансових ресурсів" від 29 листопада 2006 року N 1673 до 15 грудня 2006 року.
12.2. Посилити контроль за виконанням договорів оренди щодо ефективного використання державного майна, невідкладно вживати заходів щодо розірвання таких договорів у разі несвоєчасного перерахування орендної плати.
12.3. При проведенні контрольних заходів надавати практичну допомогу щодо виконання положень Закону України "Про управління об'єктами державної власності".
12.4. Звернути увагу на посилення попереднього та поточного контролю щодо розподілу та використання бюджетних коштів навчальними закладами і установами та проведення відповідних контрольно-ревізійних заходів.
13. Управлінню бухгалтерського обліку і звітності (Стиренко Л.М.):
13.1. Протягом 2007 року розробити і запровадити систему управління фінансовими потоками підвідомчих установ та єдину систему бухгалтерського обліку та звітності.
13.2. Затвердити графік погашення дебіторської та кредиторської заборгованостей навчальними закладами і установами сфери освіти.
13.3. В місячний термін розробити та погодити з Мінфіном механізм повернення цільових пільгових державних кредитів для здобуття вищої освіти.
13.4.До 01.01.2007 року розробити:
- Порядок списання дебіторської та кредиторської заборгованостей навчальними закладами і установами термін позовної давності яких минув;
- Порядок та принципи преміювання керівників навчальних закладів та установ.
14. Департаментам економіки і фінансування (Куліков П.М.), загальної середньої та дошкільної освіти (Полянський П.Б.), професійно-технічної освіти (Десятов Т.М.), вищої освіти (Болюбаш Я.Я.), науково-технічного розвитку (Свіженко В.О.), інновацій та трансферу технологій (Гончаренко М.Ф.) забезпечити підготовку та прийняття нормативно-правових актів, спрямованих на реалізацію положень Закону України "Про управління об'єктами державної власності" і розробити соціальні стандарти з метою їх впровадження та врахування при підготовці проекту Державного бюджету України на 2008 рік.
15. Контроль за виконанням рішення колегії залишаю за собою.
Голова колегії,
Міністр

С.М.Ніколаєнко
Колегії Міністерства
освіти і науки України
ДОПОВІДНА ЗАПИСКА
про стан роботи щодо викорінення, профілактики і запобігання проявів хабарництва та інших негативних явищ у сфері освіти
Корупція та хабарництво є проблемами, які потребують невідкладного розв'язання. Вони становлять значну загрозу демократії, реалізації принципу верховенства права, соціальному прогресу, національній безпеці, формуванню громадянського суспільства. Особливого значення набуває боротьба з корупцією та хабарництвом в освіті як у галузі, яка безпосередньо впливає на рівень розвитку економіки, культури, духовності та благополуччя нації.
На виконання вимог Законів України "Про боротьбу з корупцією" та "Про державну службу", Кримінального та інших відповідних Кодексів України, Указів Президента України "Про національну програму боротьби з корупцією", "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні", відповідних постанов та розпоряджень Кабінету Міністрів України Міністерством освіти і науки України спільно з іншими органами центральної виконавчої влади, органами управління освітою на місцях, навчальними закладами, громадськими організаціями, засобами масової інформації проведена певна робота щодо запобігання правопорушень, посадових зловживань, хабарництва в системі освіти. Причому, міністерство у своїй діяльності виходить з того, що подолання проявів корупції та хабарництва в освіті є важливою передумовою забезпечення рівного доступу до освіти та досягнення її високої якості.
У результаті чого, посилено контроль за дотриманням законодавства при проведенні ліцензування, акредитації, ревізій і перевірок фінансово-господарської діяльності навчальних закладів. Питання запобігання правопорушень, посадових зловживань, хабарництва в системі освіти обговорюються на засіданнях колегії міністерства, всеукраїнських і регіональних нарадах керівників органів управління освітою та педагогічних (вчених) радах навчальних закладів.
Підвищено вимоги до звітів керівників професійно-технічних та вищих навчальних закладів на кадровій комісії міністерства. З метою утвердження відкритості та прозорості у роботі керівників навчальних закладів підготовлено Примірне положення про порядок звітування керівників дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів перед педагогічним колективом та громадськістю.
Міністерством освіти і науки разом з міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київською та Севастопольською міською державною адміністрацією проводиться роз'яснювальна робота серед громадськості щодо недопущення примусових грошових зборів з батьків учнів загальноосвітніх та благодійних внесків від абітурієнтів вищих навчальних закладів тощо.
Досягнуто помітних змін щодо забезпечення об'єктивності, відкритості, прозорості, демократичності при проведенні вступних випробувань та зарахуванні абітурієнтів, як найбільш вразливої сфери діяльності вищих навчальних закладів щодо проявів хабарництва. Зокрема, шляхом запровадження вступних випробувань у формі тестів; залученню до роботи приймальних комісій, розгляду апеляцій, зарахування абітурієнтів депутатів обласних (міських) рад, представників громадських організацій; створення при МОН та центральних органах виконавчої влади, які мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади, та управліннях освіти і науки оперативних штабів і консультаційних телефонів "Вступна кампанія 2006 року", а також поетапного проведення регіональних нарад-семінарів відповідальних працівників вищих навчальних закладів, представників центральних органів виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади, регіональних органів управління освітою і наукою, широкої роз'яснювальної та консультаційної роботи серед абітурієнтів й громадськості через засоби масової інформації.
Позитивно на діяльності системи освіти, формуванню громадської думки щодо шляхів її удосконалення, а також попередженню всіляких проявів хабарництва та корупції позначається робота Громадської колегії МОН та Громадських рад відповідних департаментів.
При розробці нормативних та інструктивних документів вживаються запобіжні заходи щодо можливих правопорушень у системі освіти. Зокрема, з метою недопущення фінансових зловживань при формуванні та затвердженні кошторисів навчальних закладів розроблені та впроваджуються в роботу органів управління освітою Методичні рекомендації щодо розрахунку мінімального рівня фінансового забезпечення та функціонування загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів. Завершується робота по розробці таких рекомендацій для вищих навчальних закладів. Саме завдяки формульному підходу до розподілу бюджетних асигнувань між навчальними закладами унеможливлюється "ручне управління" цим процесом та упереджуються прояви хабарництва. Для забезпечення відкритості розгляду майнових питань, орендних відносин навчальних закладів в МОН створено спеціальну комісію з майнових питань.
При навчанні екстернатом запроваджено норму, при якій екзамен і залік в екстернів приймається комісією у складі трьох осіб, а під час вступних випробувань створюються екзаменаційні комісії не менше як з двох осіб. У вищих навчальних закладах запроваджено кредитно-модульну систему організації навчального процесу, що не лише забезпечує високу якість навчання та систематичний поточний контроль знань студента, але й унеможливлює появу випадків зловживань щодо об'єктивності оцінювання його знань під час семестрового контролю.
Проводиться відповідна робота щодо погашення кредиторської та дебіторської заборгованостей навчальними закладами та установами. Так на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 15.08.2006 р. N 27288/71/1-1 та від 29.08.2006 р. N 27288/142/1-06, міністерством розроблений та затверджений наказом від 07.09.2006 р. N 647 План заходів щодо погашення навчальними закладами кредиторської та дебіторської заборгованостей і направлений підвідомчим навчальним закладам та установам лист "Щодо стану кредиторської та дебіторської заборгованостей" від 13.09.2006 р. N 11/67-655. Зазначеним листом зобов'язано керівників навчальних закладів та установ освіти і науки взяти під особистий контроль погашення кредиторської і дебіторської заборгованостей і узгодити графіки щодо їх погашення.
Діяльність системи освіти, дотримання навчальними закладами нормативних вимог систематично контролюється при проведенні планових і позапланових перевірок, ревізій. Зокрема, з питань прийому у 2006 році Державною інспекцією навчальних закладів спільно з Департаментом вищої освіти перевірено 102 вищих навчальних заклади, а з питань ефективного та цільового використання бюджетних коштів органами державної контрольно-ревізійної служби України та контрольно-ревізійним сектором міністерства протягом 9-ти місяців 2006 року - 107 навчальних закладів та установ, підпорядкованих міністерству. Крім того, міністерством щоквартально аналізуються звіти бюджетних організацій щодо цільового та повного використання бюджетних коштів, проводиться перерозподіл коштів між навчальними закладами та установами з метою їх повного та ефективного використання.

................
Перейти до повного тексту