- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
Протокол N 13/2-4
Про стан виконання державного замовлення вищими навчальними закладами на підготовку фахівців у 2006 році та завдання щодо організації прийому у 2007 році
Заслухавши та обговоривши доповідь директора Департаменту вищої освіти Болюбаша Я.Я. "Про стан виконання державного замовлення вищими навчальними закладами на підготовку фахівців у 2006 році та завдання щодо організації прийому у 2007 році" (доповідна записка додається) колегія відзначає, що Міністерством освіти і науки, як центральним органом виконавчої влади у галузі освіти і науки, було вжито заходів щодо розширення доступу молоді до здобуття вищої освіти, забезпечення об'єктивності, відкритості, прозорості, демократичності при проведенні вступних випробувань та зарахуванні абітурієнтів. Запроваджено вступні випробування у формі тестів. Посилено відповідальність керівників вищих навчальних закладів за результати вступної кампанії, залучено до роботи приймальних комісій, розгляду апеляцій, зарахування абітурієнтів депутатів обласних (міських) рад, представників громадських організацій. Поліпшено роз'яснювальну та консультаційну роботу серед абітурієнтів та громадськості через засоби масової інформації. Своєчасно затверджено Умови прийому, видано Довідник для вступників та Програми вступних випробувань.
У квітні-червні проведено регіональні наради-семінари відповідальних працівників вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації. При Міністерстві освіти і науки, інших центральних органах виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади, регіональних органах управління освітою і наукою функціонували оперативні штаби "Вступна кампанія 2006 року" та консультаційні телефони.
Докорінно поліпшилася співпраця МОН з центральними органами виконавчої влади і в питаннях організації прийому, і в питаннях електронного обміну інформацією про основні показники вступної кампанії.
За результатами вступних випробувань до державних вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації на перший курс зараховано понад 466 тис. осіб, у тому числі за кошти державного бюджету понад 222 тис. осіб.
З урахуванням результатів незалежного тестування на навчання за освітньо-професійними програмами бакалавра і спеціаліста (для медичного та ветеринарно-медичного спрямування) зараховано 10024 особи, що складає 54 відс., з тих, які подавали сертифікати. З них, за кошти державного бюджету - 7581 особа. За освітньо-професійними програмами молодших спеціалістів 1004 особи (75 відс.), за кошти державного бюджету - 570 осіб. За попереднім оцінюванням результати експерименту можна вважати позитивними, очікуваний суспільно-політичний і соціально-педагогічний ефект впровадження нової технології незалежного оцінювання в цілому виправдався.
Указ Президента України "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні" від 4 липня 2005 року
N 1013/2005 в частині забезпечення прийому на навчання за кошти державного бюджету не менше 50 відсотків від загального обсягу прийому на денну форму навчання у 2006 році в цілому по системі вищої освіти України виконано. Показник зарахованих за кошти державного бюджету на денну форму навчання для державних вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації становить 57 відсотків (у 2005 році - 54 відсотки), а для вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації - 62 відсотки (у 2005 році - 58 відсотків).
Поліпшилася ситуація із зарахуванням до державних вищих навчальних закладів різної категорії осіб, у тому числі пільгової. Всього на навчання до вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації зараховано майже 21 тисячу осіб пільгових категорій населення. Загалом, порівнюючи з 2005 роком збільшився прийом сільської молоді до 145,5 тис. осіб (у 2005 році - 116,7 тис. осіб), у тому числі, осіб, зарахованих на умовах цільового прийому згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29.06.1999 р.
N 1159 "Про підготовку фахівців для роботи в сільській місцевості" до 22,3 тис. осіб (у 2005 році - 10,8 тис. осіб).
Збільшився також прийом випускників загальноосвітньої середньої школи, нагороджених золотою (срібною) медаллю до 32,0 тис. осіб (у 2005 році - 31,2 тис), учасників міжнародних конкурсів та олімпіад, переможців III та IV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін та фахових конкурсів до 2,1 тис. осіб (у 2005 році - 1,4 тис. осіб), випускників вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації, які отримали диплом з відзнакою до 10,7 тис. осіб (у 2005 році - 9,8 тис.).
На умовах пільгового державного кредитування у вищих навчальних закладах у 2006/2007 навчальному році навчається 2724 студенти, з них 88 осіб зараховано у 2006 році.
Водночас, в організації і проведенні вступної кампанії мали місце недоліки і порушення Умов прийому, що в першу чергу стосувалися організації роботи приймальних комісій, термінів і порядку проведення вступних випробувань, об'єктивності оцінювання результатів відповідей абітурієнтів, порядку зарахування вступників, дотримання ліцензійних умов, виконання державного замовлення.
У державних вищих навчальних закладах допускалися випадки розмежування прийому за джерелами фінансування. На початковій стадії прийому проявлялися випадки відрахувань у благодійні фонди оплати послуг, які не передбачені чинним законодавством, виявлено випадки хабарництва.
Не виконали доведені обсяги державного замовлення і не повідомили міністерство про ситуацію щодо його виконання 15 вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації. Не в повному обсязі виконано державне замовлення окремими вищими навчальними закладами, підпорядкованими Міністерству аграрної політики, Міністерству оборони, Міністерству внутрішніх справ, Міністерству у справах сім'ї, молоді та спорту. 17 вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації та 24 I-II рівнів акредитації, підпорядкованих МОН, не забезпечили виконання співвідношення щодо зарахування на денну форму навчання за кошти державного бюджету в обсягах не менше 50 відсотків.
Окремими вищими навчальними закладами допущено низький рівень виконавської дисципліни, зокрема, несвоєчасно були подані статистичні звіти про виконання державного замовлення, що ускладнило узагальнення результатів виконання доведених обсягів державного замовлення та внесення змін до них.
З метою забезпечення якісної організації і проведення вступної кампанії 2007 року та подальшого розширення доступу до вищої освіти
Колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Доповідну записку "Про стан виконання державного замовлення вищими навчальними закладами на підготовку фахівців у 2006 році та завдання щодо організації прийому у 2007 році" взяти до відома і довести її органам управління освітою та вищим навчальним закладам для вжиття заходів щодо усунення недоліків і порушень.
2. За невиконання державного замовлення та неінформування міністерства про ситуацію з його виконанням таким суворо попередити керівників вищих навчальних закладів: Керницького В.А.
(Вінницький політехнічний технікум); Лагуну В.М. (Дніпропетровський індустріальний технікум); Касьяна С.С. (Дніпропетровський політехнічний коледж); Тіссена Г.П. (Технікум ракетно-космічного машинобудування Дніпропетровського національного університету); Завгороднього С.О. (Слов'янський коледж Національного авіаційного університету); Урайчика В.П. (Слов'янський хіміко-механічний технікум); Гродзинського П.Я. (Горлівський технікум Донецького національного університету); Бойка Д.К. (Мелітопольський державний промислово-економічний технікум); Чертенка Г.Г. (Київський коледж міського господарства Академії муніципального управління); Остапенка М.Г. (Київський механіко-металургійний технікум); Шахранюка В.І. (Коледж морського і річкового флоту Київської державної академії водного транспорту); Жуковичу М.С. (Луганський коледж технологій та дизайну); Микичака Б.М. (Львівський технікум м'ясної та молочної промисловості Національного університету харчових технологій); Ткаченко Т.Г. (Харківський гідрометеоролоаічний технікум Одеського державного екологічного університету); Авгайтіса С.В. (Херсонський гідрометеорологічний технікум Одеського державного екологічного університету).
3. Попередити керівників вищих навчальних закладів: Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу, Бердянського державного педагогічного університету, Донецького державного університету управління, Дрогобицького державного педагогічного університету ім. Івана Франка, Запорізької державної інженерної академії, Луганського національного педагогічного університету ім. Тараса Шевченка, Одеської національної морської академії, Прикарпатського національного університету ім. Василя Стефаника, Тернопільського національного економічного університету, Харківського національного економічного університету, Чернігівського державного інституту економіки і управління про необхідність дотримання нормативних вимог щодо забезпечення прийому на денну форму навчання за кошти державного бюджету в обсягах не менше 50 відс. від загального прийому на перший курс.
4. Звернути увагу керівників вищого навчального закладу "Галицький інститут" (м. Львів), вищого навчального закладу "Інститут управління" (м. Дрогобич) Дніпропетровської державної фінансової академії, Донецького інституту соціальної освіти, Донецького інституту управління, Харківського інституту управління, Західно-донбаського приватного інституту економіки і управління (м. Павлоград), Одеського інституту підприємництва і права, Інституту ділового адміністрування (м. Кривий Ріг), Донецького інституту автомобільного транспорту, Криворізького державного педагогічного університету, Української академії друкарства (м. Львів), Одеського національного університету ім. І.І.Мечнікова, Запорізького державного медичного університету, Харківського соціально-економічного інституту, Академії митної служби України (м. Дніпропетровськ), Інституту ділового адміністрування (м. Кривий Ріг), Київського національного університету культури і мистецтв про недопущення в подальшому порушень при проведенні вступної кампанії у вищому навчальному закладі.
5. Центральним органам виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади, вжити заходів щодо усунення виявлених недоліків і порушень при проведенні вступної кампанії 2006 року та недопущення їх при прийомі до вищих навчальних закладів у 2007 році.
Забезпечити координацію роботи з Міністерством освіти і науки з питань формування державного замовлення та організації і проведення прийому до вищих навчальних закладів. Систематично інформувати МОН про хід і результати вступної кампанії.
6. Керівникам вищих навчальних закладів:
6.1. На засіданнях вчених (педагогічних) рад навчальних закладів обговорити матеріали колегії та визначити шляхи поліпшення прийому у 2007 році.
6.2. Забезпечити формування проектних показників державного замовлення на 2007 рік з урахуванням матеріально-технічних можливостей (навчально-лабораторних приміщень, науково-методичного та інформаційного забезпечення, гуртожитків тощо), кадрових ресурсів навчального закладу відповідно до потреб регіону у фахівцях з вищою освітою.
6.3. Проектні показники щодо прийому та випуску у 2007 році узгоджувати, відповідно, з Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти обласних, Київської та Севастопольської державних адміністрацій. Не допускати випадків здійснення прийому на напрями підготовки і спеціальності без наявності ліцензії та випадків перевищення ліцензійних обсягів підготовки, визначених для вищого навчального закладу, та зміни доведених обсягів державного замовлення за напрямами підготовки і спеціальностями.
6.4. Продовжити у 2007 році практику проведення вступних випробувань у формі тестування при вступі до вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації незалежно від їх підпорядкування і форми власності.
6.5. Забезпечити виконання наказу МОН від 13.10.2006 року
N 701 "Про організаційні заходи щодо підготовки та проведення у 2007 році зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти" в частині прийому випускників середньої школи за результатами зовнішнього тестування.
6.6. Вжити заходів щодо недопущення випадків хабарництва запровадження під час проведення вступної кампанії платних послуг, які не передбачені чинним законодавством, та примусових відрахувань абітурієнтами коштів у благодійні фонди вищих навчальних закладів.
6.7. Забезпечити дотримання законодавчих норм щодо прийому осіб з числа пільгових категорій громадян.
6.8. При проведенні профорієнтаційної роботи серед учнівської молоді особливу увагу звернути на відбір на навчання переможців IV етапу Всеукраїнських та учасників міжнародних олімпіад і конкурсів з урахуванням їхніх досягнень та побажань щодо навчання.
6.9. Посилити контроль за своєчасним поданням державної статистичної звітності, а також іншої інформації про діяльність вищого навчального закладу та забезпечити її достовірність.
7. Департаменту вищої освіти (Болюбаш Я.Я.):
7.1. До 1 лютого 2007 року розробити нові Умови прийому до вищих навчальних закладів.
7.2. У березні - квітні 2007 року провести наради проректорів (заступників директорів) вищих навчальних закладів, відповідальних за організацію вступної кампанії, та відповідальних секретарів приймальних комісій.
7.3. Продовжити практику роботи консультаційних телефонів та оперативного штабу МОН, регіональних оперативних штабів "Вступна кампанія 2007 року" та забезпечити залучення громадськості й студентського самоврядування до участі у роботі приймальних комісій під час проведення вступної кампанії, розгляду апеляцій та зарахування на навчання.
7.4. Провести у вересні 2007 року разом з Інститутом соціальної і політичної психології АПН України соціологічне дослідження серед студентів першого та старших курсів вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації щодо якості організації та проведення вступної кампанії 2007 року.
7.5. Забезпечити ефективне використання засобів масової інформації для проведення роз'яснювальної роботи серед громадськості з питань прийому до вищих навчальних закладів. Сприяти своєчасному виданню "Довідника для вступників до вищих навчальних закладів України у 2007 році" та Програм вступних випробувань.
7.6. Підготувати пропозиції щодо внесення змін і доповнень до законодавчих і нормативних актів з питань формування і розміщення державного замовлення на підготовку фахівців з вищою освітою.
8. Департаменту економіки та фінансування (Куліков П.М.) ініціювати внесення змін до Порядку надання цільових пільгових державних кредитів для здобуття вищої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів країни від 16.06.2003 року
N 916 в частині вдосконалення механізму повернення кредитів.
9. Управлінню ліцензування, акредитації та нострифікації (Шинкарук В.Д.) посилити контроль за дотриманням ліцензійних умов на проведення освітньої діяльності, зокрема, відповідності заявлених обсягів підготовки наявній матеріально-технічній базі та кадровому забезпеченню.
10. Державній інспекції навчальних закладів України (Бурлаков О.М.) удосконалити систему моніторингу якості проведення вступних випробувань та забезпечити систематичний контроль ходу і результатів вступної кампанії у вищих навчальних закладах.
11. Контроль за виконанням рішення колегії покласти на заступника Міністра Степка М.Ф.
Голова колегії, Міністр | С.М.Ніколаєнко |
Колегії Міністерства
освіти і науки України
ДОПОВІДНА ЗАПИСКА
про стан виконання державного замовлення вищими навчальними закладами на підготовку фахівців у 2006 році та завдання щодо організації прийому у 2007 році
У 2006 році Міністерством освіти і науки, як центральним органом виконавчої влади у галузі освіти і науки, було вжито заходів щодо розширення доступу молоді до здобуття вищої освіти, забезпечення об'єктивності, відкритості, прозорості, демократичності при проведенні вступних випробувань та зарахуванні абітурієнтів. Запроваджено вступні випробування у формі тестів. Посилено відповідальність керівників вищих навчальних закладів за результати вступної кампанії, залучено до роботи приймальних комісій, розгляду апеляцій, зарахування абітурієнтів депутатів обласних (міських) рад, представників громадських організацій. Поліпшено роз'яснювальну та консультаційну роботу серед абітурієнтів та громадськості через засоби масової інформації - телебачення, радіо, газети і журнали. Своєчасно було затверджено Умови прийому, видано Довідник для вступників, Програми вступних випробувань та видруковано інформацію про розміри плати за навчання.
У квітні 2006 року проведено регіональні наради-семінари проректорів (заступників директорів) та відповідальних секретарів приймальних комісій вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації, а у червні додаткові наради, де було повторно роз'яснено питання щодо зарахування результатів зовнішнього незалежного тестування та узгодження шкали переведення оцінок сертифікатів в оцінки вступних випробувань.
При Міністерстві освіти і науки, інших центральних органах виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади, регіональних органах управління освітою і наукою функціонували оперативні штаби "Вступна кампанія 2006 року" та консультаційні телефони. Така форма роботи з абітурієнтами та громадськістю забезпечила оперативне надання громадянам консультацій та реагування на їх заяви, звернення, пов'язані з вступом до вищих навчальних закладів, у тому числі і з питань визнання сертифікатів Українського центру оцінювання якості освіти. Зокрема, на консультаційний телефон МОН звернулося понад 740 громадян. На відміну від попередніх років, зміст цьогорічних телефонних і письмових звернень у переважній більшості стосувався роз'яснень особливостей прийому документів, проведення вступних випробувань, визнання сертифікатів та зарахування. Значно зменшилася кількість скарг, нарікань на роботу приймальних комісій.
Відповідні заходи щодо ефективного забезпечення проведення вступної кампанії було вжито вищими навчальними закладами. Здійснювалась профорієнтаційна та агітаційна робота щодо вступу та формування майбутнього контингенту студентів. Протягом року практично всі вищі навчальні заклади брали участь у виставках-презентаціях: "Сучасна освіта України-2006", "Освіта і кар'єра", "Ярмарок вакансій", проводили дні відкритих дверей. У засобах масової інформації, в довідниках для вступників, на відповідних сайтах в інтернеті розміщувалися рекламні оголошення щодо вступу до навчальних закладів та роз'яснювалися права абітурієнтів.
Про якісне поліпшення вступної кампанії засвідчують і результати соціологічних досліджень, проведених у жовтні Інститутом соціальної і політичної психології АПН України серед 2,0 тис. першокурсників вищих навчальних закладів м.м. Донецька, Одеси, Харкова та Львівської області.
Майже 60 відс. респондентів вважають, що під час вступної кампанії знання абітурієнтів оцінювалися об'єктивно; 52,0 відс. - вступна кампанія 2006 року була відкритою і прозорою.
Однозначно заперечили об'єктивність оцінювання знань абітурієнтів лише 6,2 відс., а відкритість і прозорість вступної кампанії - 7,7 відс. респондентів.
На думку опитаних, більш об'єктивно оцінювалися знання у вищих навчальних закладах м. Харкова (60,7 відс.) та м. Одеси (59,2 відс.), а найбільш відкритою і прозорою вступна кампанія була у ВНЗ м. Харкова (55,5 відс.) та Львівської області (52,9 відс.). Першість щодо об'єктивності та відкритості і прозорості вступних випробувань належить класичним університетам (відповідно, 63,5 і 57,6 відс).
Міністерством було вжито заходів щодо поліпшення організаційного забезпечення проведення вступної кампанії. Реалізовано в повному обсязі електронну базу даних щодо формування, розміщення та контролю виконання державного замовлення вищими навчальними закладами на підготовку і випуск фахівців з вищою освітою як за державною статистичною
формою 2-3 нк "Звіт вищого навчального закладу на початок навчального року", так і за формою МОН
"Оперативні дані про результати прийому".
Запроваджено обов'язкове узгодження пропозицій вищих навчальних закладів на прийом і випуск фахівців з вищою освітою з місцевими органами влади.
Поліпшилася співпраця МОН з центральними органами виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади і в питаннях організації прийому, і в питаннях електронного обміну інформацією про основні показники вступної кампанії.
Організовано і забезпечено прийом до вищих навчальних закладів переможців IV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін та учасників міжнародних олімпіад і конкурсів відповідно до їхніх побажань щодо вибору вищого навчального закладу та напряму підготовки (спеціальності).
Зважаючи на проблеми, що мали місце у попередні роки щодо виконання квот на прийом різних категорій абітурієнтів, МОН у цьому році разом із державним замовленням на підготовку фахівців видавались квоти на:
прийом сільської молоді згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29.06.1999 р.
N 1159 "Про підготовку фахівців для роботи в сільській місцевості";
прийом іноземних громадян відповідно до міжурядових угод;
цільову підготовку за Регіональною довготривалою програмою "Взаємодії вищих навчальних закладів освіти західних областей з закладами освіти Автономної Республіки Крим та Військово-Морськими Силами Збройних Сил України";
цільову підготовку осіб з суміжних прикордонних областей Російської Федерації.
Вперше, відповідно до наказу МОН від 04.07.2006 року N 504 "Про організацію прийому та навчання осіб з обмеженими фізичними можливостями (вадами слуху)" спільно з Українським товариством глухих визначено мережу вищих навчальних закладів, перелік напрямів підготовки (спеціальностей) та обсяги прийому осіб з вадами слуху.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2006 року
N 877 "Про затвердження державного замовлення на підготовку фахівців, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів (післядипломна освіта) для державних потреб у 2006 році фахівців з вищою освітою" державним вищим навчальним закладам України було доведено такі обсяги прийому:
за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста 88000 місць (у 2005 році - 87612 місць), утому числі за денною формою навчання - 69300 місць;
за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра 140500 місць (у 2005 році - 139318 місць), у тому числі за денною формою навчання - 114600 місць);
за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста 89000 місць (у 2005 році - 90435 місць), у тому числі за денною формою навчання - 69500 місць;
на напрями підготовки "Медицина", "Ветеринарна медицина, "Фармація (на базі повної загальної середньої освіти) всього 5857 місць (у 2005 році - 5812 місць), у тому числі за денною формою навчання - 5857 місць;
за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра 29000 місць (у 2005 році - 28011 місць), у тому числі за денною формою навчання - 24600 місць, на напрям підготовки, "Ветеринарна медицина" (на базі повної загальної середньої освіти) всього 270 місць, у тому числі за денною формою навчання 270 місць.
Середній конкурс заяв на місця державного замовлення у вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації, підпорядкованих МОН, як і у 2005 році, становив 3,8 заяви, на денну форму навчання відповідно, зріс з 3,3 до 3,4 заяви. У вищих навчальних закладах I-II рівнів акредитації - зменшився з 2,4 до 2,3, заяви на денну форму навчання - з 2,2 до 2,1 заяви.
Найвищий конкурс заяв спостерігався в Полтавському національному технічному університеті імені Юрія Кондратюка (6,7), Харківському національному автомобільно - дорожньому університеті (6,3), Київському національному економічному університеті імені Вадима Гетьмана (5,8), Тернопільському національному економічному університеті (5,7), Донецькому державному університеті управління (5,6) та інших.
Найбільш популярними серед вступників залишаються спеціальності юридичного, економічного, комп'ютерного спрямування та міжнародні відносини, є зростання попиту на будівельні, технічні і транспортні спеціальності.
У вищих медичних навчальних закладах високий конкурс на стоматологію і фармацію (3,5), на лікувальну справу, педіатрію залишився на рівні 2,0 - 2,3. Середній конкурс по аграрних вищих навчальних закладах становив 2,4 заяви на одне місце.
Треба зазначити, що ці показники не відображають конкурсну ситуацію осіб, оскільки переважна більшість вступників подавала заяви на вступ до двох і більше навчальних закладів та/або декількох напрямів підготовки (спеціальностей).
У 2006 році Умовами прийому до вищих навчальних закладів України було передбачено, що результати зовнішнього оцінювання навчальних досягнень випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти, підтверджені сертифікатами Українського центру оцінювання якості освіти, зараховуються як вступні випробування. З 42 тис. випускників загальноосвітніх закладів, які проходили тестування (з української мови - 40,8 тис. осіб, математики - 16,2 тис. осіб та історії - майже 20,0 тис. осіб), до приймальних комісій державних вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації було подано 19,6 тис. заяв щодо врахування сертифікатів Українського центру оцінювання якості освіти як результатів вступних випробувань. За освітньо-професійними програмами бакалавра - 18,3 тис. заяв, молодшого спеціаліста - 1,3 тис. заяв, що становить, відповідно, 3,4 відсотка та 0,7 відсотка від загальної кількості поданих заяв. При цьому, сертифікати з оцінками 1-3 бали (6,2 тис. сертифікатів) приймальними комісіями не приймалися, а сертифікати з оцінками 4-6 балів (середній рівень знань), переважною кількістю абітурієнтів не подавались. Частка таких сертифікатів від загальної кількості склала: з української мови - 38,9 відс., з математики - 54,1 відс., з історії - 54,3 відс.
................Перейти до повного тексту