- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рекомендації
ПРЕЗИДІЯ ВИЩОГО ГОСПОДАРСЬКОГО СУДУ УКРАЇНИ
Р Е К О М Е Н Д А Ц І Ї
Господарські суди України
Про внесення змін і доповнень до деяких роз'яснень президії Вищого арбітражного суду України і президії Вищого господарського суду України та про визнання такими, що втратили чинність, роз'яснень президії Вищого арбітражного суду України
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Вищого
господарського суду
N 7 від 17.05.2011
N 11 від 24.10.2011
N 16 від 26.12.2011
N 18 від 26.12.2011
N 6 від 23.03.2012
N 7 від 23.03.2012
N 9 від 17.10.2012
N 7 від 21.02.2013 )
У зв'язку із змінами, що сталися у чинному законодавстві, та з огляду на необхідність вирішення питань, які постали у судовій практиці господарських судів з приводу застосування деяких норм процесуального права, президія Вищого господарського суду України вважає за необхідне:
I. Внести такі зміни та доповнення до роз'яснень президії Вищого арбітражного суду України і президії Вищого господарського суду України.
( Пункт 1 втратив чинність на підставі Постанови Вищого господарського суду
N 16 від 26.12.2011 )
( Пункт 2 втратив чинність на підставі Постанови Вищого господарського суду
N 18 від 26.12.2011 )
3. У роз'ясненні президії Вищого арбітражного суду України від 08.02.96
N 02-5/62 "Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам":
3.1. У пункті 2:
3.1.1. Абзац другий після слів "при виникненні ускладнень щодо визначення" доповнити словами "підвідомчості і";
3.1.2. У підпункті 2.5 цифри і слова "14 статті
3 Закону України
"Про виконавче провадження" таке рішення" замінити цифрами і словами "10 статті 18-1 Закону України "Про виконавче провадження" таке рішення є виконавчим документом і відповідно до пункту 14 статті 3 названого Закону";
3.1.3. У першому реченні підпункту 2.6 виключити слово "господарського";
3.1.4. В абзаці другому підпункту 2.7 слова "стосовно ж" замінити словами "що ж до";
3.1.5. У пункті 2.8 слова "антимонопольного законодавства" замінити словами "законодавства про захист економічної конкуренції", а слова і цифри "в редакції Закону України від 02.03.95 "Про внесення змін і доповнень до деяких законодавчих актів України (у зв'язку з прийняттям Закону України
"Про Антимонопольний комітет України)" - виключити;
3.1.6. Абзац другий підпункту 2.11 викласти у такій редакції:
"Що ж до скарг, які подаються до суду на підставі статті 85 названого Закону та статті
121-2 Господарського процесуального кодексу України, то, за змістом останньої з названих норм, їх розглядає виключно місцевий господарський суд, яким відповідну справу розглянуто у першій інстанції";
3.1.7. Доповнити пункт підпунктами 2.12 і 2.13 такого змісту:
"2.12. Згідно з частиною першою статті
1 ГПК підприємства та організації мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ.
Відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів та розгляду звітів про їх виконання, а також контролю за виконанням Державного бюджету України та місцевих бюджетів (стаття
1 Бюджетного кодексу України не є господарськими; до відповідних відносин не застосовується також і
Цивільний кодекс Української РСР (частина третя статті 2 цього Кодексу). Отже заяви у спорах, пов'язаних з названими відносинами, не підлягають розгляду в господарських судах України.
2.13. Відповідно до статті
116 ГПК виконання рішення господарського суду провадиться на підставі виданого ним наказу, який є виконавчим документом. Наказ видається стягувачеві або надсилається йому після набрання судовим рішенням законної сили. У наказі господарського суду згідно із статтею 117 ГПК зазначається, зокрема, резолютивна частина рішення.
Оскільки наказ господарського суду відтворює резолютивну частину рішення цього суду, оскарження наказу поза межами апеляційного чи касаційного перегляду рішення, на виконання якого такий наказ видано, неможливе. Тому заінтересована сторона у справі може в установленому
ГПК порядку оскаржити лише рішення господарського суду, на підставі якого відповідний наказ видано.
Отже господарський суд повинен відмовляти у прийнятті позовної заяви про визнання наказу господарського суду недійсним або таким, що не підлягає виконанню, на підставі пункту 1 частини першої статті
62 ГПК з огляду на те, що така заява не підлягає розгляду в господарських судах";
3.2. Пункт 3 доповнити підпунктами 3.4-3.6 такого змісту:
"3.4. Згідно з частиною першою статті
15 ГПК справи зі спорів, зокрема, про визнання договорів недійсними розглядаються господарським судом за місцезнаходженням сторони, зобов'язаної за договором здійснити на користь другої сторони певні дії, такі як: передати майно, виконати роботу, надати послуги, сплатити гроші тощо.
У вирішенні питання щодо визначення територіальної підсудності справ зі спорів про визнання договорів недійсними за позовами осіб, які не є сторонами у цих договорах (прокурорів, органів державної податкової служби тощо), коли відповідачами зазначено обидві сторони того чи іншого договору, слід виходити з такого.
У відповідних випадках територіальна підсудність має визначатися згідно з частиною третьою статті
15 ГПК, а тому розгляд справи здійснюється тим господарським судом, до якого звернувся позивач.
3.5. Частина третя статті
16 ГПК відносить справи зі спорів, у яких відповідачем є вищий чи центральний орган виконавчої влади, Національний банк України, Рахункова палата, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, до підсудності господарського суду міста Києва.
З огляду на це у вирішенні питання про визначення підсудності відповідних справ у разі, коли позивач зазначає центральний орган виконавчої влади або державну адміністрацію як відповідача поряд з іншими відповідачами без достатніх на це підстав, необхідно враховувати таке.
Якщо позивач з якихось причин вважає, що одним із відповідачів зі справи має бути центральний орган виконавчої влади або державна адміністрація і у зв'язку з цим позовна заява подається до господарського суду міста Києва, або у разі передачі відповідної справи іншим господарським судом до цього суду, останній у процесі підготовки справи до розгляду за згодою позивача вправі вирішити питання про виключення центрального органу виконавчої влади або державної адміністрації з числа відповідачів (статті
24 ГПК). Якщо у такому випадку справа стала підсудною іншому господарському суду, вона згідно із частиною третьою статті 17 ГПК має бути розглянута господарським судом міста Києва.
................Перейти до повного тексту