1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ
N 01-8/155 від 13.02.2002
Господарські суди України
Про деякі питання практики застосування окремих норм чинного законодавства у вирішенні спорів та внесення змін і доповнень до деяких інформаційних листів
( Із змінами, внесеними згідно з Листами Вищого господарського суду N 01-8/340 від 25.03.2002 N 05-2/427 від 16.04.2002 N 01-8/537 від 19.05.2003 N 01-8/591 від 26.05.2003 N 01-8/1000 від 09.09.2003 )
У порядку інформації доводиться до відома позиція Вищого господарського суду України з деяких питань, пов'язаних із застосуванням у вирішенні спорів норм чинного законодавства.
1. Питання, пов'язані з виконанням судових рішень.
1.1. Яким господарським судом розглядаються скарги на дії чи бездіяльність органів Державної виконавчої служби у зв'язку з виконанням рішень, ухвал, постанов господарського суду?
Виконання рішення, ухвали, постанови господарського суду є невід'ємною частиною судового процесу, отже нове провадження за скаргою на дії чи бездіяльність органів Державної виконавчої служби порушуватись не повинно. У зв'язку з цим зазначені скарги підлягають розгляду тим господарським судом, яким вирішено спір у першій інстанції, без сплати державного мита і інших судових витрат.
1.2. Чи може господарський суд зобов'язати орган Державної виконавчої служби здійснити певні виконавчі дії, якщо він ухиляється від їх виконання?
Відповідно до статті 121-2 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК) за результатами розгляду скарги на бездіяльність органів Державної виконавчої служби господарським судом виноситься ухвала, якою він зобов'язує відповідний орган здійснити певні виконавчі дії, якщо останній ухиляється від їх виконання без достатніх підстав.
Крім того, у разі виявлення недоліків у діяльності органу Державної виконавчої служби господарський суд виносить і надсилає окрему ухвалу у порядку, передбаченому статтею 90 ГПК.
1.3. Чи вправі органи Державної виконавчої служби змінити спосіб та порядок виконання рішення господарського суду про стягнення грошових сум?
Зазначаючи у наказі про стягнення грошових сум найменування стягувача і боржника, їх адреси, найменування і номери рахунків у банках (пункт 3 частини першої статті 117 ГПК), господарський суд встановлює певний спосіб і порядок виконання рішення.
( Абзац перший відповіді на питання підпункту 1.3 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Листом Вищого господарського суду N 01-8/340 від 25.03.2002 )
Вирішення питання про відстрочку або розстрочку виконання, зміну способу і порядку виконання рішення є прерогативою суду чи іншого органу, який видав виконавчий документ ( стаття 33 Закону України "Про виконавче провадження"). Тому державний виконавець не вправі самостійно вирішувати питання про зміну способу і порядку виконання судового рішення, про звернення стягнення на кошти боржника за рахунок його майна.
( Абзац другий відповіді на питання підпункту 1.3 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Листом Вищого господарського суду N 01-8/340 від 25.03.2002 )
2. Спори за участю державних податкових органів та органів Пенсійного Фонду України.
2.1. Чи підлягають поверненню апеляційні скарги органів державної податкової служби у зв'язку з відсутністю доказів сплати державного мита?
Чинне законодавство, у тому числі Декрет Кабінету Міністрів України від 21.01.93 N 7-93 "Про державне мито", на даний час не передбачає справляння державного мита з апеляційних скарг, що подаються до господарських судів органами державної податкової служби. Отже до внесення відповідних змін та доповнень до названого Декрету повернення апеляційних скарг названих органів з мотивів неподання документів, що підтверджують сплату державного мита, здійснюватись не повинно.
2.2. Що слід вважати "недоплатою" у розумінні підпункту 17.1.3 пункту 17.1 статті 17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами"?
З огляду на приписи підпункту 17.1.3 пункту 17.1 статті 17 названого Закону недоплатою у розумінні цього підпункту є сума податкового зобов'язання, яку контролюючий орган донараховує самостійно. Слід враховувати, що штрафні санкції застосовуються у розмірі п'яти відсотків від суми недоплати за кожний з податкових періодів, встановлених для сплати податку, збору (обов'язкового платежу), починаючи з податкового періоду, на який припадає така недоплата, та закінчуючи податковим періодом, на який припадає отримання платником податкового повідомлення від контролюючого органу, але не більше двадцяти п'яти відсотків названої суми та не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Наявність переплати податку не звільняє суб'єкта підприємницької діяльності від відповідальності за порушення законодавства про податки, оскільки закон пов'язує застосування штрафних санкцій до платника податку з виявленням факту порушення законодавства про податки.
Штрафні санкції не застосовуються у разі, коли платник податку до початку перевірки органом державної податкової служби самостійно виявив порушення в обчисленні податку, письмово повідомив про це податковий орган і здійснив відповідні розрахунки з бюджетом.
( Пункт 2.3 відкликано на підставі Листа Вищого господарського суду N 05-2/427 від 16.04.2002 )
2.4. Чи вправі органи Пенсійного Фонду України звертатись до господарського суду з позовами про стягнення витрат на виплату та доставку пенсій?
Згідно з абзацом четвертим пункту 1 статті 2 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" (у редакції Закону України від 17.02.2000 N 1461-III) фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", є об'єктом оподаткування за ставкою 100 відсотків.
Отже у разі несплати такого збору у встановлений строк відповідні кошти є податковим боргом (недоїмкою), здійснювати заходи з погашення якого згідно з підпунктом 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" мають право лише податкові органи.
Що ж до права органів Пенсійного фонду звертатися до господарського суду з позовами про стягнення заборгованості за названими витратами, яка виникла до набрання чинності Законом України від 17.02.2000 N 1461-III, тобто до 15.03.2000, коли такі витрати не мали статусу об'єкта оподаткування, то відповідне питання повинно вирішуватись з урахуванням приписів частини другої статті 1 ГПК.
3. Спори, що виникають з перевезення вантажів залізницею.
3.1. Якими доказами може бути засвідчено факт очищення, промивання вагонів засобами залізниць у разі пред'явлення останньою позову до вантажоодержувача про стягнення штрафу, передбаченого статтею 123 Статуту залізниць України (далі - Статут)?
Факт непромивки, неочищення вагонів від залишків вантажу та сміття після вивантаження засобами одержувача засвідчується залізницею актом загальної форми, який підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта.
Відповідно до статті 35 Статуту та підпункту 1.3 пункту 1 Правил перевезення вантажів навалом і насипом, затверджених наказом Міністерства транспорту України (далі - Мінтранс України) від 20.08.2001 N 542, промивання вагонів після вивантаження забруднювальних вантажів здійснюється одержувачем у спеціально обладнаних місцях. Перелік таких вантажів зазначено у додатку 2 до названих Правил.
У разі відсутності в одержувача умов та можливостей для промивання вагонів залізниця може виконувати ці роботи з оплатою за договором, виходячи із ставок зборів за промивання вагонів, затверджених відповідною залізницею. Статут не передбачає обов'язку вантажоодержувача оплачувати залізниці витрати, пов'язані з промиванням вагонів, лише у разі подання документів, що засвідчують факт промивання вагонів. Тому вимоги щодо представлення таких документів є неправомірними.
Чинним законодавством на залізницю не покладено обов'язку надання розрахункових документів, що підтверджують розмір витрат, пов'язаних з промиванням вагонів, оскільки відповідно до статті 60 Статуту ставки зборів з вантажоодержувачів за очищення, промивання та дезінфекцію вагонів засобами залізниць у випадках, передбачених вищеназваною статтею Статуту, затверджуються залізницями.
Підставою для здійснення розрахунків за надання залізницею додаткових послуг, зокрема промивання вагонів, згідно зі статтею 62 Статуту та з підпунктом 2.6 пункту 2 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Мінтрансу України від 21.11.2000 N 644, є підписана працівником станції та платником накопичувальна картка.
Слід враховувати, що передбачену статтею 123 Статуту відповідальність за здавання неочищеного рухомого складу або контейнерів порти несуть не тільки у випадках, коли вони виступають вантажоодержувачами, але і у випадках, коли вони не є вантажоодержувачами, а лише здійснюють вивантаження вагонів (при перевалці вантажу в прямому змішаному сполученні, відвантаженні імпортного вантажу тощо).
3.2. Хто несе відповідальність перед залізницею у зв'язку з використанням вагонів (контейнерів) вантажовідправниками, вантажоодержувачами, які не є власниками під'їзних колій?
Згідно зі статтею 119 Статуту за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата.
Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Мінтрансу України від 25.02.99 N 113.
Під користуванням вагонами (контейнерами) слід розуміти використання відповідного рухомого складу певним суб'єктом господарської діяльності, у тому числі власником залізничної під'їзної колії, який безпосередньо приймає вагони (контейнери) від залізниці для виконання з ними подальших операцій, а потім повертає їх залізниці.
Час користування, за який цим суб'єктом господарської діяльності вноситься відповідна плата, визначається від моменту прийому вагонів (контейнерів) від залізниці до моменту їх повернення залізниці. Що ж до взаємовідносин суб'єктів господарської діяльності з третіми особами-контрагентами, яких вони обслуговують (тобто безпосередньо з вантажовідправниками і вантажоодержувачами), то вони визначаються і реалізуються без участі залізниць. Відповідальність перед залізницею у зв'язку з використанням вагонів (контейнерів) несе суб'єкт господарської діяльності, який приймає від неї цей рухомий склад.
4. У розгляді справ про банкрутство суб'єктів підприємницької діяльності виник ряд питань, що наводяться нижче разом з відповідями на них.
4.1. Чи підлягають включенню до реєстру вимог кредиторів такі вимоги, що випливають із виконання зобов'язання в натурі?
До реєстру вимог кредиторів можуть бути включені й такі, що випливають із виконання зобов'язання в натурі, за умови заявлення цих вимог у грошовому еквіваленті відповідних зобов'язань (наприклад, у розмірі вартості продукції, що підлягає поставці).
4.2. Чи може порушене провадження зі справи про банкрутство бути підставою для застосування статті 79 ГПК щодо розгляду справи за позовом про стягнення заборгованості за зобов'язаннями боржника, що виникли під час проведення процедур банкрутства?

................
Перейти до повного тексту