- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА
П О С Т А Н О В А
( Постанову скасовано на підставі Постанови Київського
апеляційного адміністративного суду
N 22-а-31576/09 від 13.07.2009 )
Окружний адміністративний суд міста Києва колегією суддів Пилипенко О.Є. (головуючий), Степанюк А.Г., Кочан В.М.., при секретарі Коваль А.В., за результатами розгляду у відкритому судовому засіданні адміністративної справи за позовом Відкритого акціонерного товариства "Укрнафта" до Національної комісії регулювання електроенергетики України, третя особа - Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", про визнання протиправними та скасування постанов (за участю представників сторін: від позивача: П.А.В., В.Т.І., від відповідача: Р.І.В., М.С.М., від третьої особи: Г.Ю.П.)
В С Т А Н О В И В:
Відкрите акціонерне товариство "Укрнафта" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовними вимогами до Національної комісії регулювання електроенергетики України про постанови "Про затвердження ціни на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ) для ВАТ "Укрнафта" на 2008 рік"
N 155 від 31.01.2008 р.
7 березня 2008 р. позивач подав до Загального відділу суду заяву про уточнення позовних вимог, в якій просить визнати протиправними та скасувати постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України "Про затвердження ціни на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ) для ВАТ "Укрнафта" на 2008 рік"
N 155 від 31.01.2008 р. та "Про затвердження ціни на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ) для ВАТ "Укрнафта" на 2008 рік"
N 315 від 28.02.2008 р.
Позовні вимоги мотивує тим, що при прийнятті оскаржуваних постанов відповідач порушив ст. ст.
19,
58 Конституції України, ст. ст.
3,
4 Закону України
"Про ціни і ціноутворення", ст.
10, ч. 6 ст.
191 Господарського кодексу України, п. 8 Тимчасового порядку установлення роздрібних цін на природний газ для потреб населення, затвердженого постановою Кабміну від 08.12.2006 р.
N 1697. Зазначає, що спірні постанови є необґрунтованими та упередженими, прийняті без врахування балансу між несприятливими наслідками для ВАТ "Укрнафта" та
Державного бюджету, а також тими цілями, на вирішення яких такі постанови спрямовані. Також, позивач зауважив, що визначені відповідачем ціни реалізації природного газу унеможливлюють отримання ВАТ "Укрнафта" прибутку від здійснення одного з основних своїх видів діяльності.
Відповідач проти позовних вимог заперечував, просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог, зазначив, що при затвердженні ціни на видобутий природний газ (в т.ч. нафтовий (попутний) газ) для ВАТ "Укрнафта" діяв відповідно до вимог чинного законодавства, а її рівень, забезпечує покриття економічно обґрунтованих витрат підприємства позивача, пов'язаних з видобутком газу, сплату всіх податків, обов'язкових платежів та бюджетних відрахувань відповідно до чинного законодавства України. Крім того, інвестиційна складова для фінансування виробничих програм з видобутку вуглеводів передбачена на мінімально можливому рівні. Разом з тим НКРЕ наголошує, що роздрібні ціни на природний газ для потреб населення встановлюються відповідно до Тимчасового порядку установлення роздрібних на природний газ для населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.12.2006
N 1697, основним критерієм установлення яких є дотримання вартісного балансу закупівлі та реалізації природного газу суб'єкта, уповноваженого Кабінетом Міністрів України на формування ресурсу природного газу для населення. Ціни на природний газ для газодобувних Компаній є складовою середньої ціни реалізації природного газу, що використовується для потреб населення і будь-яка їх зміна прямо впливає на її рівень.
Третя особа підтримала позицію відповідача, просила суд відмовити у задоволенні позову.
Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представників сторін, суд приходить до наступних висновків.
Відповідно до ч. 1 ст.
104 Кодексу адміністративного судочинства України особа, яка вважає, що порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин, має право на звернення до адміністративного суду з адміністративним позовом.
Відповідно до ст.
2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності
Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до ч. 1 ст.
11 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Отже, згідно з вищенаведеними нормами права, позивач має право звернутись до адміністративного суду з позовом лише у разі, якщо він вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю відповідача (суб'єкта владних повноважень) порушено його права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин. При цьому, обставину дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів позивача має довести належними та допустимими доказами саме позивач.
31.01.2008 року Національної комісією регулювання електроенергетики України було прийнято постанову
N 155 "Про затвердження ціни на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний газ) для ВАТ "Укрнафта" на 2008 рік". Відповідно до якої було затверджено ціну на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ) власного видобутку для Відкритого акціонерного товариства "Укрнафта" на 2008 рік у розмірі 272,6 грн. за 1000 куб.м (без урахування ПДВ).
28 лютого 2008 року Національної комісією регулювання електроенергетики України було прийнято постанову
N 315 "Про затвердження ціни на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ) для ВАТ "Укрнафта" на 2008 рік", якою було постановлено затвердити ціну на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ) власного видобутку для Відкритого акціонерного товариства "Укрнафта" на 2008 рік у розмірі 199,20 грн. за 1000 куб.м (без урахування ПДВ), а постанову НКРЕ від 31.01.2008
N 155 "Про затвердження ціни на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ) для ВАТ "Укрнафта" на 2008 рік" визнати такою, що втратила чинність.
Суд вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню виходячи з наступного.
Національна комісія регулювання електроенергетики України є органом державного регулювання діяльності природних монополій, основною метою діяльності якого є забезпечення ефективності функціонування енергетичної галузі та нафтогазового комплексу.
Також слід зазначити, що згідно з пунктом 4 Указу Президента України від 19.08.97 р.
N 853 "Про заходи щодо реалізації державної політики у сфері природних монополій" на Комісію покладені функції з регулювання діяльності господарюючих суб'єктів, зокрема, у сфері видобутку газу.
Водночас, згідно з положеннями статті
11 Закону України
"Про природні монополії" національні комісії регулювання природних монополій є центральними органами виконавчої влади із спеціальним статусом, які діють на підставі положень, що затверджуються Президентом України.
Згідно з пунктом 2
Положення Комісія у своїй діяльності керується
Конституцією та законами України, постановами Верховної Ради України, Указами і розпорядженнями Президента України, актами Кабінету Міністрів України, а також цим положенням.
Завдання, компетенція та права Національної комісії регулювання електроенергетики України визначені пунктами 3, 4 та 5 Положення про Національну комісію регулювання електроенергетики України, затвердженого Указом Президента України від 14.03.95 р.
N 213, в редакції Указу Президента України від 21.04.98 р.
N 335/98.
Пункт 3 вказаного
Положення визначає, що основними завданнями Комісії є, зокрема, участь у формуванні та забезпеченні реалізації єдиної державної політики щодо розвитку і функціонування оптового ринку електроенергії, ринків газу, нафти та нафтопродуктів; сприяння конкуренції у сфері виробництва електричної енергії, постачання електричної енергії та газу, видобутку газу та нафти, зберігання та реалізації газу, нафти і нафтопродуктів; забезпечення ефективності функціонування товарних ринків на основі збалансування інтересів суспільства, суб'єктів природних монополій та споживачів їх товарів і послуг; видача суб'єктам підприємницької діяльності ліцензій на постачання природного газу, транспортування нафти та нафтопродуктів магістральними трубопроводами, транспортування природного і нафтового газу трубопроводами.
Відповідно до п. 4
Положення Комісія відповідно до покладених на неї завдань видає суб'єктам підприємницької діяльності ліцензії на постачання природного газу, транспортування нафти та нафтопродуктів магістральними трубопроводами, транспортування природного і нафтового газу трубопроводами; створює для суб'єктів оптового ринку електричної енергії, ринків газу, нафти та нафтопродуктів передумови для впевненості у справедливості цих ринків і правил, за якими вони працюватимуть, шляхом відкритого обговорення питань, що належать до компетенції Комісії, у присутності постачальників і споживачів, представників громадськості та засобів масової інформації.
Згідно пункту 5 Комісія має право, зокрема, встановлювати в межах своїх повноважень обов'язкові для суб'єктів підприємницької діяльності, які отримують ліцензії, нормативи достатності власних коштів, інші показники та вимоги, що обмежують ризики з операцій на оптовому ринку електроенергії, ринках природного і нафтового газу, нафти та нафтопродуктів.
Згідно з пунктом 9 статті
116 Конституції України та статті
23 Закону України
"Про Кабінет Міністрів України" Кабінет Міністрів України спрямовує і координує роботу міністерств, інших органів виконавчої влади, які забезпечують проведення державної політики у відповідних сферах суспільного та державного життя, виконання
Конституції та законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, додержання прав і свобод людини та громадянина.
Також варто зазначити, що міністерства та інші центральні органи виконавчої влади відповідальні перед Кабінетом Міністрів України, підзвітні та підконтрольні йому.
При цьому, зазначені повноваження Кабінету Міністрів України реалізуються, зокрема, шляхом надання доручень відповідним органам виконавчої влади, до основних завдань яких належить участь у формуванні та забезпеченні реалізації державної політики у відповідних сферах суспільного життя.
Так, відповідно до пункту 7 доручення Кабінету Міністрів до Закону України
"Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 08.01.2008 N 53748/1/1-07 Комісія була зобов'язана у двотижневий строк забезпечити затвердження цін природного газу, що реалізується суб'єкту, уповноваженому Кабінетом Міністрів формувати ресурс природного газу для потреб населення (яким відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001
N 1729 визначено Національну акціонерну компанію "Нафтогаз України").
Відповідно до статті
3 Закону України
"Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" установлено, що підприємства, частка держави у статутному фонді яких перевищує 50 відсотків, господарські товариства, більше ніж 50 відсотків акцій (часток, паїв) яких знаходиться у статутних фондах інших господарських товариств, акціонером яких є держава і володіє в них контрольним пакетом акцій, а також дочірні підприємства, представництва та філії таких підприємств і товариств, учасники договорів про спільну діяльність, та/або уповноважені особи договорами про спільну діяльність, укладеними за участю зазначених підприємств, щомісячно здійснюють продаж всього природного газу (у тому числі нафтового (попутного) газу) власного видобутку (видобутого на підставі спеціальних дозволів на користування надрами) для формування ресурсу природного газу, що використовується для потреб населення, безпосередньо суб'єкту, уповноваженому Кабінетом Міністрів України на формування такого ресурсу, за ціною, затвердженою Національною комісією регулювання електроенергетики України для кожного суб'єкта господарювання, зазначеного в абзаці першому цієї статті.
На виконання положень зазначеної статті
Закону України та доручення Кабінету Міністрів України від 08.01.2008 року N 53748/1/1-07 НКРЕ звернулася до позивача з пропозицією надати інформацію з відповідними матеріалами та розрахунками, яка необхідна для затвердження економічно обґрунтованої ціни видобутого природного газу (у тому числі нафтового (попутного) газу) в 2008 році.
Відповідач в додаткових поясненнях на позов зазначив, що незважаючи на неодноразові його звернення до позивача (лист від 04.01.2008 р. N 2/14/17-08, факсограми від 11.01.2008 N 93/14/17-08, від 17.01.2008 р. N 261/14/17-08, 21.01.2008 р. N 375/14/17-08, від 25.01.2008 р. N 491/14/17-08) інформація та матеріали для розрахунку ціни видобутого природного газу (у тому числі нафтового (попутного) газу), були надані позивачем не в повному обсязі та без відповідних обґрунтувань і розрахунків, які необхідні для прийняття виваженого рішення щодо рівня економічно обґрунтованої ціни видобутого газу позивачем у 2008 році.
Відповідач зазначає, що при розрахунку ціни природного газу (у тому числі нафтового (попутного) газу), видобутого позивачем в 2008 році, керувався Методологією по розрахунку роздрібних цін на природний газ, яка затверджена
Тимчасовим порядком, а при визначенні витрат собівартості з діяльності по видобутку газу - Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 31.12.99 р.
N 318, Законами України
"Про природні монополії",
"Про оподаткування прибутку підприємств",
"Про ціни і ціноутворення",
"Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", а також враховувались положення Інструкції з планування, обліку і калькулювання собівартості видобутку нафти і газу, затвердженої ВАТ "Укрнафта", Стандарту організації України "Видобуток газу, газового конденсату і нафти. Облік та калькулювання собівартості. Порядок.", затвердженого наказом ДК "Укргазвидобування" від 25.12.2007 N 797, Інструкції про порядок справляння збору за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок
державного бюджету, від 23.06.99 р.
N 105/309 та іншими нормативними документами.
Крім того, Комісією на дату затвердження цін на природний газ для зазначених суб'єктів господарювання було розроблено проект Порядку формування, розрахунку та затвердження цін на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ) для суб'єктів господарювання, що здійснюють його видобуток, який визначає механізм розрахунку, затвердження та забезпечення єдиних принципів та методичних основ формування цін на газ. 20 березня поточного року на відкритому засіданні Комісії було схвалено зазначений проект Порядку та прийнято рішення про його розміщення для оприлюднення на офіційному сайті НКРЕ.
Разом з тим необхідно зазначити, що відповідно до пункту 8 додатка до постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 року
N 1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів місцевих рад щодо регулювання цін (тарифів)" (із змінами) НКРЕ встановлює за погодженням з Мінекономіки роздрібні ціни на природний газ для потреб населення, з урахуванням граничних рівнів цін, встановлених для населення Кабінетом Міністрів України. Граничні рівні цін на природний газ для потреб населення, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2006
N 605 "Деякі питання діяльності НАК "Нафтогаз України", на момент затвердження рівнів цін видобутого природного газу (у тому числі нафтового (попутного) газу) були незмінними з 1 січня 2007 року, а отже НКРЕ не мала змоги переглянути в сторону збільшення рівні роздрібних цін на природний газ для потреб населення.
Крім того, відповідно до пункту 8 Тимчасового порядку установлення роздрібних цін на природний газ для потреб населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 грудня 2006 року
N 1697 "Про заходи щодо подальшого вдосконалення механізму забезпечення природним газом вітчизняних споживачів" (далі - Тимчасовий порядок), НКРЕ встановлює роздрібні ціни на природний газ для потреб населення з урахуванням дотримання вартісного балансу закупівлі та реалізації природного газу суб'єкта уповноваженого Кабінетом Міністрів України для формування ресурсу природного газу для населення, яким визначено НАК "Нафтогаз України".
Таким чином, розрахунки цін природного газу, видобутого суб'єктами господарювання, які знаходяться у корпоративному управлінні НАК "Нафтогаз України", в т.ч. і ВАТ "Укрнафта", проводились виходячи з середньої ціни реалізації природного газу населенню 428 грн. за 1000 куб.м (з урахуванням витрат НАК "Нафтогаз України", пов'язаних з реалізацією та зберіганням природного газу для потреб населення, цільової надбавки, діючих тарифів на транспортування та постачання природного газу та податку на додану вартість), яка прогнозувалась на 2008 рік. Середня ціна реалізації природного газу визначається за формулою відповідно до пункту 5
Тимчасового порядку. При цьому ціна газу як товару розраховується виходячи з обсягів природного газу власного видобутку і імпортованого походження та відповідних цін.
Тенденція зменшення середнього рівня ціни реалізації природного газу населенню продовжується і надалі (за період січень - травень поточного року фактичний середньозважений рівень ціни реалізації природного газу населенню склав 404,68 грн. за 1000 куб.м, а ціна газу як товару, з урахуванням витрат НАК "Нафтогаз України", пов'язаних з реалізацією та зберіганням природного газу - 209,14 грн. за 1000 куб.м).
Суд вважає за необхідне наголосити на тому, що видобуток природного газу ВАТ "Укрнафта" є супутньою діяльністю, яка виникає при здійсненні основного виду діяльності, а саме видобутку нафти. Крім того діяльність по видобутку газу є соціально-важливим товаром, ціна на який регулюється державою.
Відповідно до Прогнозного балансу надходження та розподілу природного газу на 2008 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 9 січня 2008 р.
N 57-р (далі - Прогнозний баланс), плановий обсяг видобутку нафтового (попутного) газу по ВАТ "Укрнафта" складає 3120 млн.куб.м. Обсяг газу, що використовується на виробничо-технологічні потреби пов'язані безпосередньо з самим процесом видобутку, відповідно до
Прогнозного балансу власного видобутку підприємств НАК "Нафтогаз України" складає 402,0 млн.куб.м.
Таким чином, при розрахунку ціни природного газу, у тому числі нафтового (попутного) газу, видобутого позивачем в 2008 році прийнято обсяг товарного газу, який співвідноситься з витратами на видобуток, на рівні 2718 млн.куб.м, позивач пропонував прийняти до розрахунку ціни газу обсяг на рівні 2298,5 млн.куб.м.
Щодо обґрунтування рішення прийнятого постановою НКРЕ від 31 січня 2008 року
N 155 "Про затвердження цін на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ) для ВАТ "Укрнафта" щодо затвердження ціни видобутого газу по Компанії на рівні 272,6 грн. за 1000 куб.м.
При розрахунку ціни природного газу (у тому числі нафтового (попутного) газу) видобутого ВАТ "Укрнафта" в 2008 році, витрати по статтях собівартості "збір на ГРР", "плата за надра", "рентна плата", "плата за землю", "інші податки, збори та платежі за рахунок собівартості", "електроенергія", "збутові витрати" встановлено на рівні запропонованому позивачем.
Як зазначив відповідач, у зв'язку з тим, що позивач неналежним чином виконав вимоги відповідача, а саме, ним було неповно надані матеріали в обґрунтування витрат по статтям собівартості та розшифрувань статей витрат, не надано обґрунтування по розподілу видобутого природного газу (у тому числі нафтового (попутного) газу) з нафтових свердловин, НКРЕ скоригувала в сторону зменшення витрати за статтями собівартості:
- "матеріали і паливо" - на 5571,4 тис.грн., або на 9,5% ("інші матеріали" по статті витрат "матеріали" не розшифровані позивачем. Разом з тим, очікувані витрати по зазначеній статті на 2007 рік, які враховувались при розрахунку ціни видобутого газу по Компанії на 2008 рік на 3723,7 тис.грн. більші від фактичних на 2007 рік. Таким чином, приріст витрат за статтею "матеріали і паливо" встановлених НКРЕ в 2008 році становить 3723,9 тис.грн., або 7,5%);
................Перейти до повного тексту