- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
Протокол N 9/1-3
Сучасні тенденції розвитку професійно-технічної освіти: пріоритети та завдання
Заслухавши і обговоривши доповідь Міністра освіти і науки України Вакарчука І.О., колегія відзначає, що структурними підрозділами Міністерства освіти і науки України, Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, навчальними закладами та установами освіти проведено належну роботу з виконання
Конституції України, законів України
"Про освіту",
"Про професійно-технічну освіту", Указів Президента України
"Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні" та
"Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні", Програми діяльності Кабінету Міністрів України
"Український прорив: для людей, а не для політиків", спрямованих на подальший розвиток освітньої галузі, створення умов для забезпечення рівного доступу до якісної освіти.
Підготовка робітників для всіх галузей економіки здійснюється 920 професійно-технічними навчальними закладами із контингентом понад 410 тис. учнів за 35 напрямами та видами господарської діяльності.
У 2008 році випуск у державних професійно-технічних навчальних закладах становив 197 тис. кваліфікованих робітників (зменшився у порівнянні з 2007 роком на 8,3 тис. осіб). Середній показник працевлаштування випускників училищ за професією по Україні у 2006 році складав 85,3 відсотка, у 2007 - 87,8 відсотка, у 2008 році за оперативними даними 90 відсотків, що є свідченням поступового збалансування попиту та пропозицій на ринку праці і поліпшення співпраці роботодавців з навчальними закладами.
Останнім часом активізувалася підготовка фахівців з числа незайнятого та працюючого населення. Так, у 2007 - 2008 навчальному році за направленнями центрів зайнятості підготовлені 70 тис. осіб, у 2005 - 2006 - 32 тис.
Обсяг фінансування на професійно-технічну освіту у 2008 році становив 2,6 млрд.грн. (для порівняння : у 2007 році - 1,8 млрд.грн.)
На здійснення капітальних ремонтів, будівництва, реконструкцію будівель та споруд у 2008 році збільшено бюджетні асигнування. Всього виділено 34,2 млн.грн. Це становить 60 відсотків фактичних потреб, що унеможливлює розвиток професійно - технічної освіти.
Одночасно досвід розвинених країн засвідчує необхідність створення механізму фінансування з різнорівневих бюджетів, розширення спектру повноважень місцевих органів управління освітою. Участь роботодавців, представників громадськості в організації навчально - виробничого процесу та управлінні навчальним закладом є основою для прийняття грамотних управлінських рішень, забезпечення ефективної діяльності профтехосвіти. У цьому форматі створення консультативних та міжгалузевих рад забезпечать формування державно - громадського управління, яке зумовлює розвиток позитивних тенденцій щодо автономії професійно - технічних навчальних закладів, їх конкурентоспроможності.
Ринок праці визначає потребу у кваліфікованих робітниках, рівень їх компетенції. Відповідно до цього необхідно удосконалювати і формувати новий зміст професійно - технічної освіти, фактично, визначати алгоритм інноваційного стилю своєї діяльності.
Враховуючи власні напрацювання та міжнародний досвід, потрібно переходити на систему незалежного оцінювання компетенції та кваліфікації, а в подальшому -створення інституцій незалежної кваліфікаційної атестації з урахуванням вимог європейських стандартів в частині визнання документів про професійно-технічну освіту на національному та міжнародному рівнях.
Одним з перших кроків на виконання поставленого завдання була розробка та впровадження державних стандартів профтехосвіти за 246 професіями, 134 з яких вже впроваджені у навчально - виробничий процес.
Розробка, апробація і впровадження стандартів, зорієнтованих на отримання знань, вмінь і компетенцій - це крок до конкурентоспроможної професійної освіти, наближення її до європейської якості. У цьому контексті важливим напрямом є створення нового покоління україномовної навчальної літератури. Вирішення цієї комплексної справи можливе за умови дієвої авторської співпраці практичного працівника навчального закладу та науковця.
Вагомим чинником для якісного супроводу змісту професійної освіти є забезпечення училищ навчально - комп'ютерними комплексами та відповідним програмним забезпеченням.
Протягом двох років професійно-технічним навчальним закладам поставлено 806 сучасних навчальних комп'ютерних комплексів, що становить понад 12 тис. комп'ютерів.
Один з головних показників рівня комп'ютеризації - це кількість учнів на один комп'ютер та ефективне застосування інформаційно - комунікативної бази у навчально - виробничому процесі. На сьогодні цей показник складає 19 учнів на один комп'ютер. Протягом минулого року розроблено та видано 9 педагогічних програмних засобів навчального призначення. У 2008 році заплановано видання 7 педагогічних програмних засобів.
Важливого значення набуває міжнародна діяльність. Міжнародний обмін здійснюється у 20 регіонах 83 навчальними закладами з 19 країнами світу за всіма галузевими напрямами: промисловість, будівництво, готельно-ресторанний сервіс, туризм та агропромисловий комплекс. Працює два міжнародні проекти.
Навчальний процес забезпечують понад 48 тис. педагогічних працівників, з них 17,2 тис. викладачів, 23,6 тис. майстрів виробничого навчання, 1,5 тис. вихователів.
Головне завдання професійно-технічної освіти - якісна підготовка робітничого потенціалу у відповідності до інноваційних технологій виробництва. Основними пріоритетними напрямами подальшого розвитку є:
Перше. Подальша інтеграція профтехосвіти у світову систему підготовки робітників шляхом упровадження інноваційних технологій навчання та виробництва; здійснення переходу до гнучкої системи планування обсягів підготовки у розрізі професій та спеціальностей, упровадження різнотермінових навчальних програм для підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації економічно активного населення. А це подальша співпраця з галузевими міністерствами та підприємствами, розвиток соціального партнерства.
Друге. Децентралізація управління шляхом делегування додаткових повноважень регіональним органам управління освіти; впровадження різнорівневої системи фінансування.
Третє. Сучасний зміст професійно - технічної освіти, що потребує розробки та впровадження державних стандартів, заснованих на компетенціях; оснащення матеріально - технічної бази новими зразками обладнання, устаткування та техніки; застосування інформаційно-комунікативних технологій у навчально-виробничому процесі та забезпечення науково - методичного супроводу оновленого змісту освіти.
Четверте. Забезпечення якісно новим кадровим потенціалом; створення загальнодержавного законодавчого та інструктивно-методичного супроводу професійно-технічної освіти.
Враховуючи зазначене та з метою подальшого розвитку професійно-технічної освіти у новому 2008/2009 навчальному році, Колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Прийняти за основу пріоритетні напрями подальшого розвитку професійно-технічної освіти, що визначені у доповіді Міністра освіти і науки України Вакарчука І.О.
2. Департаменту професійно - технічної освіти (Десятов Т.М.) спільно з департаментом економіки та фінансування (Куліков П.М.), управлінням ліцензування, акредитації та нострифікації (Михайліченко М.В.), Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій підготувати та подати на розгляд Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України:
- проект закону про внесення змін до законодавчих актів щодо підвищення ефективності управління професійно-технічною освітою, зокрема статей
40,
41 Закону України
"Про освіту", статей
7,
8,
9,
16,
21,
24,
26 Закону України
"Про професійно-технічну освіту", статей
28,
64 Закону України
"Про місцеве самоврядування в Україні";
- проект відповідного нормативно-правового акта щодо передачі міністерством окремих функцій управління державними професійно-технічними навчальними закладами обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям;
- проект урядового рішення щодо фінансування професійно-технічних навчальних закладів із обласних бюджетів, за рахунок видатків, що враховуватимуться при визначенні міжбюджетних трансфертів на відповідний рік;
- проект урядового рішення щодо удосконалення процедури ліцензування освітніх послуг, пов'язаних з професійно-технічним навчанням робітничих кадрів на виробництві;
- спільно з Мінпраці проект урядового рішення "Про внесення змін до Переліку професій та спеціальностей, за якими роботодавцям може надаватися дотація для забезпечення молоді першим робочим місцем".
Протягом 2008 - 2010 років
3. Департаменту професійно-технічної освіти (Десятов Т.М.):
3.1. Продовжити роботу щодо удосконалення змісту професійно-технічної освіти, розробки науково обґрунтованих рекомендацій та проекту державного професійного стандарту, заснованого на компетенції
Протягом 2008/2009 н.р.
3.2. Забезпечити виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.08.2007 року N 866 у частині поетапного оснащення навчально-виробничої бази професійно-технічних навчальних закладів сучасним обладнанням, устаткуванням та технікою. Продовжити створення регіональних навчально-практичних центрів за галузевим спрямуванням на базі діючих професійно-технічних навчальних закладів.
Протягом 2008 - 2012 років
3.3. Продовжити роботу щодо запровадження міжнародного досвіду в частині формування інноваційних підходів до організації навчально-виробничого процесу, змісту професійної освіти, участі у міжнародних проектах та дослідженнях з питань визначення якості освіти.
Постійно
3.4. Здійснити оптимізацію та спеціалізацію малокомплектних професійно-технічних навчальних закладів шляхом їх реорганізації, ліквідації та об'єднання з урахуванням потреб регіональних ринків праці.
Протягом 2008 - 2009 років
3.5. Визначити мережу професійно-технічних навчальних закладів, які здійснюють підготовку робітників за професіями для потреб економіки всієї країни та внести пропозиції до відповідних бюджетних призначень для цих навчальних закладів на 2009 рік.
III квартал 2008 року
3.6 Проаналізувати стан підготовки робітничих кадрів у професійно-технічних навчальних закладах за галузевим спрямуванням. Сформувати обсяги державного замовлення на 2009 рік за відповідними кодами фінансування та напрямами економічної діяльності, подати узгоджені пропозиції Мінекономіки.
................Перейти до повного тексту