1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17.10.2013 № 2а-8945/12/2670
( Додатково див. Постанову Київського апеляційного адміністративного суду № 2а-8945/12/2670 від 15.01.2014 )
(письмове провадження)
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі колегії суддів: головуючого судді Арсірія Р.О., суддів - Огурцова О.П., Погрібніченка І.М. у порядку письмового провадження вирішив адміністративну справу за позовом Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" до Національної комісії регулювання електроенергетики України Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (за участю третіх осіб - НАК "Нафтогаз України", ТОВ "Надра Інвест", КП "Регал Петролеум Корпорейшен Лімітед" Momentum Enterprises (Eastern Europe) Limited Carpatsky Petroleym Corporatium ПАК "Надра України" ДП "Полтавнафтогазгелогія", Спільного українсько-американського підприємстві "УкрКарпатОйл ЛТД", НГВУ "Полтаванафтогаз"), про скасування постанови.
Відкрите акціонерне товариство "Укрнафта" (далі - позивач, правонаступником якого є Публічного акціонерного товариства "Укрнафта") звернулось до адміністративного суду з позовом до Національної комісії регулювання електроенергетики України (далі - відповідач 1), в якому просило визнати протиправними та скасувати з дати прийняття постанови відповідача від 25.12.2008 р. №№ 1534 , 1535 , 1536 , 1537 , 1538 , 1539 .
Позовні вимоги мотивовані тим, що на думку позивача, відповідачем у порушення норм, діючого станом на 25.12.2008 р., законодавства України у сфері регулювання енергетики, з перевищенням наданих законами України повноважень, прийняті протиправні постанови, якими позивачу затверджені ціни на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ) на 2008 рік, видобутий відповідно до договорів спільної діяльності, що призвело до порушення його прав та законних інтересів.
Відповідач проти позову заперечував, вважаючи оскаржувані постанови законними та такими, що прийняті ним на підставі та на виконання законодавчих вимог, а затверджені оскаржуваними постановами ціни на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ) на 2008 рік, є економічно обґрунтованими, розрахованими у відповідності до норм чинного законодавства, яке регулює порядок та спосіб затвердження ціни на природний газ власного видобутку, просив суд відмовити позивачу у задоволенні заявлених позовних вимог у повному обсязі.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.04.2010 р. позов ВАТ "Укрнафта", залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 22.02.2011 р., задоволено повністю. Визнані протиправними та скасовані з дати прийняття постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України від 25.12.2008 р. №№ 1534, 1535, 1536, 1537, 1538, 1539.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 13.06.2012 р. рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасовані, а справа направлена на новий розгляд до суду першої інстанції. При цьому, Вищий адміністративний суд України надав обов'язкові для виконання вказівки, на перевірку, чи були прийняті спірні постанови з дотриманням порядку, передбаченого Регламентом Національної комісії регулювання електроенергетики України, затвердженого постановою Національної комісії регулювання електроенергетики № 280 від 01.03.2007 року.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.07.2012 р. справу прийнято до розгляду та присвоєно новий номер 2а-8945/12/2670.
У судовому засіданні, 31.07.2012 р. судом залучено до участі у справі в якості співвідповідача - Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (далі - відповідач 2).
У судове засідання, призначене на 09.09.2013 р., треті особи не прибули, хоча про дату, час та місце судового розгляду повідомлені належним чином.
Відповідно до ч. 6 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України , якщо немає перешкод для розгляду справи в судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомленні про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
З огляду на наведене та з урахуванням вимог ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України суд дійшов висновку про доцільність розгляду справу у письмовому провадженні на підставі наявних матеріалів справи.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, судом встановлено наступне.
Позивач є учасником договорів про спільну інвестиційну діяльність, а саме: від 14.09.95 р. № 410/95, укладеним з Компанією Карпатські Петролеум Корпорейшн; від 24.12.97 р. № 999/97, укладеним з Компанією "Моментум Ентерпрайзис (Істерн Юроп) ЛТД" (Кіпр); від 20.07.2004 р. № 35/809-СД, укладеним з Приватною компанією "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" (Великобританія); від 21.12.2000 р. № 5/56, укладеним з ТОВ "Надра-Інвест"; від 24.02.2003 р. № 35/78, укладеним з НАК "Надра України"; від 01.07.2007 р. № 35/71, укладеним зі спільним підприємством "УкрКарпатОйл ЛТД".
На виконання ст. 3 Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" позивач звернувся до відповідача-1 листами від 25.02.2008 р. з проханням затвердити ціну реалізації природного газу на 2008 рік по вищезазначеним договорам про спільну діяльність, які не можуть бути нижчими:
по договору від 14.09.95 № 410/95 - ніж 526,26 грн. (у т.ч. ПДВ) за 1000 куб.м (при рентабельності " 0" %) або ж 544,98 грн.(у т.ч. ПДВ) за 1000 куб.м (при рентабельності "10" %);
по договору від 24.12.97 р. № 999/97 - ніж 538,94 грн. (у т.ч. ПДВ) за 1000 куб.м (при рентабельності "0" %) або ж 582,87 грн. (у т.ч. ПДВ) за 1000 куб.м (при рентабельності "10" %);
по договору від 20.07.2004 р. № 35/809-СД - ніж 507,35 грн. (у т.ч. ПДВ) за 1000 куб.м (при рентабельності "0" %) або ж 545,43 грн. (у т.ч. ПДВ) за 1000 куб.м (при рентабельності "10" %);
по договору від 21.12.2000 р. № 5/56 - ніж 1385,80 грн. (у т.ч. ПДВ) за 1000 куб.м (при рентабельності "0" %) або ж 1496,36 грн. (у т.ч. ПДВ)/1000 куб.м (при рентабельності "10" %);
по договору від 24.02.2003 р. № 35/78 - ніж 704,95 грн. (у т.ч. ПДВ) за 1000 куб.м (при рентабельності " 0" %);
по договору від 01.07.2007 р. № 35/71 - ніж 1304,10 грн. (у т.ч. ПДВ) за 1000 куб.м (при рентабельності "0" %).
Листами від 25.03.2008 р. № 1809/14/17-08, від 04.04.2008 р. № 2145/24/17-08, від 14.04.2008 р. № 2406/14/17-08, 26.06.2008 р. № 4005/24/17-08, 26.06.2008 р. № 4006/24/17-08 відповідач-1 неодноразово повідомляв позивача, що подана ним інформація не містить відповідні документи та матеріали необхідні для розрахунку цін на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ), що не дає йому можливості здійснити відповідний аналіз та прийняти виважене рішення щодо їх рівнів.
Також, зазначеними листами зазначався перелік документів, які необхідно було подати позивачу для обґрунтування рівня представлених ним цін.
Проте станом на 26.06.2008 року документи та матеріали необхідні для розрахунку ціни в повному обсязі відповідачем-1 від позивача не отримані, що позбавило його можливості здійснити відповідний аналіз та прийняти виважене рішення щодо рівня ціни на природний газ, видобутий в 2008 році.
Враховуючи зазначене, листом від 26.06.2008 р. № 4015/24/17-08 відповідач-1 повторно звернувся до позивача з пропозицією надати матеріали та розрахунки відповідно до переліку.
Подані позивачем документи на обґрунтування рівня цін на природний газ по вищезазначеним договорам про спільну діяльність, попередньо розглядалися на нарадах відповідача-1 стосовно попереднього розгляду матеріалів щодо рівнів цін на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ видобутий по відповідним договорам про спільну діяльність від 25.07.2008 р., від 03.09.2008 р., за результатами яких вирішено прийняти до уваги надані матеріали щодо затвердження ціни на природний газ (в тому числі нафтовий (попутний) газ), видобутий відповідно договорів спільної інвестиційної діяльності, але у зв'язку з тим, що вони подані не в повному обсязі, здійснити відповідні розрахунки неможливо. Таким чином, позивачу рекомендовано подати відповідачу-1 додаткові документи.
Позивачем подавалися додаткові документи на обґрунтування рівня цін на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ видобутий по відповідним договорам про спільну діяльність, проте, як вбачається з листа відповідача-1 від 24.11.2008 р. № 7125/24/17-08, станом на 26.11.2008 р. документи та матеріали необхідні для розрахунку економічно обґрунтованих цін на видобутий в 2008 році природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ) в повному обсязі не отримані, що не дає можливості відповідачу-1 здійснити відповідний аналіз та прийняти виважене рішення щодо їх рівнів. Тому, в черговий раз позивачу запропоновано терміново надати матеріали та розрахунки в повному обсязі відповідно до переліку.
На нараді стосовно попереднього розгляду матеріалів щодо рівнів цін на природний газ (в т.ч. нафтовий (попутний) газ) видобутий суб'єктами господарювання по договорам Спільної діяльності з позивачем від 25 листопада 2008 року, відповідачем-1 за результатами розгляду матеріалів та обговорення вирішено, зокрема, отримати від суб'єктів господарювання, які здійснюють спільну інвестиційну діяльність з видобутку природного газу відповідно до укладених договорів між нафтогазовидобувними управліннями позивача та іншими суб'єктами господарювання кошториси до наданих договорів на послуги по видобутку, підготовці, збору, транспортуванню газу природного та оренді свердловин.
Доказів надання позивачем всіх неодноразово витребуваних відповідачем-1 документів, а саме: детальне, постатейне обґрунтування та документальне підтвердження розподілу витрат по собівартості та прибутку продукції видобутку газоконденсатних та нафтових свердловин; інформацію щодо обсягів видобутку по кожній свердловині та тиску природного газу з документальним підтвердженням актами приймання-передачі газу з газопереробних заводів; кошториси до всіх наданих договорів з надання послуг по капітальному та поточному ремонту, з видобутку, збору, підготовці продукції свердловин Битків-Бабченського родовища, з детальним обґрунтуванням та розрахунками по кожній складовій кошторису та поясненнями щодо їх зростання в 2008 році; протоколи узгодження договірної ціни на послуги до зазначених договорів з детальним обґрунтуванням та розрахунками по кожній складовій ціни та поясненнями щодо її зростання в 2008 році; акти виконаних робіт протягом 2007 - 2008 років по видобутку продукції з виокремленням природного газу (в тому числі нафтового(попутного) газу) з детальним обґрунтуванням та розрахунками кожної складової, позивачем суду не надано.
Враховуючи отриманий обсяг документів, Управлінням цінової та тарифної політики нафтогазового комплексу відповідача-1 було проаналізовано надані матеріали та розрахунки, щодо необхідних витрат на 2008 рік, а також очікувані результати діяльності з видобутку природного газу за 2007 рік, динаміку витрат та обсягів видобутку за 2006 - 2007 роки, здійснено розрахунки цін природного газу видобутого по договорам спільної інвестиційної діяльності та запропоновано (внесено подання) затвердити наступні рівні цін на газ власного видобутку по договорам спільної інвестиційної діяльності позивача:
по договору від 14.09.95 № 410/95 - 278 грн. за 1000 куб.м;
по договору від 24.12.97 р. № 999/97 - 278 грн. за 1000 куб.м;
по договору від 20.07.2004 р. № 35/809-СД - 292 грн. за 1000 куб.м;
по договору від 21.12.2000 р. № 5/56 - 285,18 грн. за 1000 куб.м;
по договору від 24.02.2003 р. № 35/78 - 288 грн. за 1000 куб.м;
по договору від 01.07.2007 р. № 35/71 - 285,18 грн. за 1000 куб.м.
Визначені ціни були узгоджені з Мінекономіки.
На відкритому засіданні відповідача-1, яке відбулося 25.12.2008 р., розглядалося питання затвердження цін на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ на 2008 рік, видобутий згідно з зазначеними вище договорами спільної інвестиційної діяльності.
У процесі обговорення питання щодо затвердження цін на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ) на 2008 рік, позивач висловлював зауваження до пропозицій Управління цінової та тарифної політики нафтогазового комплексу в частині не включення деяких витрат при здійсненні розрахунків для затвердження цін на газ власного видобутку, врахування витрат минулих періодів тощо.
На такі зауваження, комісією були надані обґрунтовані пояснення, відповідно до яких, у зв'язку з ненаданням відповідачу-1 детальної, обґрунтованої та документально підтвердженої інформації (постатейного розподілу витрат, договорів з надання послуг по підготовці природного газу, по капітальному та поточному ремонту, з видобутку, збору, транспортуванню та кошторисів до них, тощо), комісія погоджується з пропозицією управління у частині затвердження цін.
Порадившись на місці, Комісія вирішила затвердити ціни на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ), видобутий згідно з відповідними договорами про спільну діяльність відповідно до пропозиції управління цінової та тарифної політики нафтогазового комплексу, а також рекомендувала позивачу надати до відповідача-1 необхідні обґрунтовані матеріали для їх розгляду та прийняття відповідного рішення.
Результати такого затвердження, закріплені виданими відповідачем-1 оскаржуваними постановами, а саме:
постановою від 25.12.2008 р. № 1534 "Про затвердження ціни на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ), видобутий відповідно до договору Спільної інвестиційної діяльності від 14.09.95 № 410/95", якою затверджено ціну на природний газ у розмірі 278 грн. за 1000 куб.м;
постановою від 25.12.2008 р. № 1535 "Про затвердження ціни на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ), видобутий відповідно до договору Спільної діяльності від 24.12.97 № 999/97", якою затверджено ціну на природний газ у розмірі 287 грн. за 1000 куб.м (без урахування ПДВ);
постановою від 25.12.2008 р. № 1536 "Про затвердження ціни на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ), видобутий відповідно до договору Спільної діяльності від 20.07.2004 № 35/809-СД", якою затверджено ціну на природний газ у розмірі 292 грн. за 1000 куб.м (без урахування ПДВ);
постановою від 25.12.2008 р. № 1537 "Про затвердження ціни на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ), видобутий відповідно до договору Спільної діяльності від 21.12.2000 № 5/56", якою затверджено ціну на природний газ у розмірі 285,18 грн. за 1000 куб.м (без урахування ПДВ);
постановою від 25.12.2008 р. № 1538 "Про затвердження ціни на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ), видобутий відповідно до договору Спільної діяльності від 24.02.2003 № 35/78", якою затверджено ціну на природний газ у розмірі 288 грн. за 1000 куб.м (без урахування ПДВ);
постановою від 25.12.2008 р. № 1539 "Про затвердження ціни на природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ), видобутий відповідно до договору Спільної діяльності від 01.07.2007 № 35/71", якою затверджено ціну на природний газ у розмірі 285,18 грн. за 1000 куб.м (без урахування ПДВ).
Позивач вважає такі постанови відповідача-1 від 25.12.2008 р. №№ 1534, 1535, 1536, 1537, 1538, 1539 протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки вони прийняті з перевищенням наданих відповідачу-1 законами повноважень.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на безпосередньому, всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.
Враховуючи, що спірні правовідносини виникли у 2008 році, розгляд та вирішення даної справи здійснюється з урахуванням законодавства, які діяли на момент прийняття оскаржуваних постанов.
Згідно зі ст. 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах та відповідно до законів України.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення визначає Закон України "Про ціни і ціноутворення".

................
Перейти до повного тексту