1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ
І ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
N 17-106/02 від 23.02.2001
Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" Міністерством внутрішніх справ України
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва В С Т А Н О В И В:
Наказом Управління Державної автомобільної інспекції МВС України від 27.10.2000 N 65 "Про затвердження Тимчасового положення про порядок розміщення реклами на транспортних засобах" (далі - Наказ) затверджене Тимчасове положення про порядок розміщення реклами на транспортних засобах (далі - Положення).
Аналіз цього акта виявив норми, які суперечать законодавству України, створюють перешкоди у здійсненні підприємницької діяльності і призводять до значних витрат підприємців.
1. Відповідно до преамбули Наказу він виданий відповідно до статті 17 Закону України "Про рекламу", на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2000 р. N 1276 "Про внесення змін і доповнень до постанов Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 р. N 1388 та від 31 грудня 1993 р. N 1094" щодо погодження розміщення реклами на транспорті у відповідності з вимогами безпеки дорожнього руху та з метою встановлення єдиного порядку розміщення реклами на транспортних засобах і здійснення належного контролю за дотриманням діючого законодавства з цих питань.
Згідно з підпунктом 5 пункту 1 Змін і доповнень, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 р. N 1388 та від 31 грудня 1993 р. N 1094, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.08.2000 N 1276, до переліку документів, що видаються на зареєстровані транспортні засоби, визначеного в абзаці 1 пункту 15 Правил державної реєстрації та обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів та мотоколясок, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.98 N 1388, були включені дозволи на встановлення на транспортних засобах спеціальних світлових і (або) звукових сигнальних пристроїв та погодження щодо розміщення реклами відповідно до законодавства.
Також нормами постанови Кабінету Міністрів України від 18.08.2000 N 1276 внесені доповнення до Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 31.12.93 N 1094.
В підпункті "в" пункту 2.1 Правил дорожнього руху (із змінами та доповненнями, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 18.08.2000 N 1276) зазначається, що водій повинен мати при собі у разі встановлення на транспортних засобах спеціальних світлових і (або) звукових сигнальних пристроїв та розміщення реклами дозвіл чи погодження, видані Управлінням Державтоінспекції МВС України.
Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 18.08.2000 N 1276 до підпункту "к" пункту 32.1 Правил дорожнього руху внесене доповнення, згідно з яким з органами Державтоінспекції узгоджується розміщення реклами.
Можна констатувати, що окремими нормами постанови Кабінету Міністрів України від 18.08.2000 N 1276 встановлена необхідність для підприємців отримання погодження, яке видається Управлінням Державтоінспекції МВС України, на розміщення реклами на транспортних засобах відповідно до законодавства.
Всупереч цьому пунктом 1 Наказу затверджується форма дозволу на розміщення реклами на транспортних засобах. Крім того, в пунктах 3, 4 та 5 Наказу, в преамбулі та пунктах 1.4, 2.1, 2.2, 3.2 - 3.4, 4.1 - 4.6 Положення визначений порядок оформлення та видачі дозволів на розміщення реклами на транспортних засобах.
Визначення терміна "дозвіл на розміщення реклами на транспортних засобах" міститься в абзаці 3 Преамбули Положення, відповідно до якого дозволом є документ встановленого зразка, виданий відповідно до цього Положення, який засвідчує право розміщувати рекламу на конкретних рекламоносіях з визначеним терміном дії.
Крім того, в пункті 3.3 Положення визначено, що невід'ємною частиною дозволу на розміщення реклами є формуляр, затверджений в установленому порядку.
Однак нормами постанови Кабінету Міністрів України від 18.08.2000 N 1276 не передбачена видача дозволу на розміщення реклами на транспортних засобах та формуляра до нього. Видача зазначених дозволів та формулярів до них також не належить до функцій та повноважень органів Державтоінспекції МВС України відповідно до Положення про Державну автомобільну інспекцію Міністерства внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.97 N 341 (із змінами і доповненнями).
В результаті аналізу можна зробити висновок, що нормами Положення передбачена як процедура погодження (узгодження) розміщення реклами на транспортних засобах, так і процедура видачі відповідних дозволів. При цьому погодження (узгодження) розміщення реклами на транспортних засобах, яке здійснюється органами Державної автомобільної інспекції МВС України та Науково-дослідним центром безпеки дорожнього руху МВС України, не надає власникам транспортних засобів, рекламодавцям (рекламорозповсюджувачам) права на розміщення реклами.
Отже, в Наказі та Положенні дозвіл на розміщення реклами на транспортних засобах фактично виконує роль погодження, що суперечить вимогам підпункту 5 пункту 1, підпунктів 1 та 2 пункту 2 Змін і доповнень, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 р. N 1388 та від 31 грудня 1993 р. N 1094, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.08.2000 N 1276.
2. Відповідно до пункту 4.2 Положення дозвіл на розміщення реклами на транспортному засобі видається власнику транспортного засобу тільки за умов сплати ним (рекламодавцем) коштів згідно з прейскурантом тарифів.
Проте нормами постанови Кабінету Міністрів України від 18.08.2000 N 1276 не визначено, що видача погодження на розміщення реклами на транспортних засобах повинна здійснюватися за плату.
В Наказі та Положенні не вказується, який орган встановлює прейскурант тарифів за видачу дозволу на розміщення реклами на транспортному засобі і на підставі яких актів законодавства.
Згідно з нормами Положення органи ДАІ МВС України та Науково-дослідний центр безпеки дорожнього руху МВС України всупереч законодавству надають платні послуги з оформлення та видачі дозволів на розміщення реклами на транспортних засобах та формулярів до них.
Крім того, як свідчать скарги суб'єктів підприємницької діяльності, оформлення та реєстрація заяви на видачу дозволу на розміщення реклами на транспортному засобі, оформлення формуляра до дозволу також здійснюються на платній основі згідно з прейскурантами тарифів.
Оформлення формуляра до дозволу на договірних засадах здійснюють спеціально визначені суб'єкти підприємницької діяльності, які фактично виконують функції, покладені нормами Положення на органи ДАІ МВС України та НДЦ БДР МВС України.
Наприклад, в м. Києві дозвіл НДЦ БДР МВС України на розміщення реклами на транспортному засобі видається на Діагностичній станції автомобілів N 1 (вул. Академіка Туполєва, 19).
Документи для одержання дозволу подаються заявником за посередництвом ТОВ "НВП Авто-Дизайн", яке отримує цей дозвіл в НДЦ БДР МВС України і видає заявнику. Оплата за ці послуги здійснюється згідно з Тарифами на послуги з проведення експертного аналізу розміщення реклами на транспортних засобах, затвердженими ТОВ "НВП Авто-Дизайн". Згідно з вказаними Тарифами автоперевізник повинен щорічно сплачувати за так звані "послуги на отримання дозволу щодо розміщення реклами" на автобус 748 грн., на сідельний тягач - 562 грн., на напівпричіп бортовий - 648 грн., напівпричіп фургон, бортовий з тентом - 962 грн.
Внаслідок цього власники (користувачі) транспортних засобів, на яких розміщена реклама, а також рекламодавці (рекламорозповсюджувачі) зазнають значних та невиправданих витрат. При цьому в більшості випадках прибуток, одержаний від розміщення реклами на транспортному засобі, стає значно меншим, ніж витрати на одержання дозволу на розміщення такої реклами.
Отже, видання Наказу призвело до порушення вимоги статті 2 Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", відповідно до якої Кабінет Міністрів України, міністерства та інші центральні органи виконавчої влади повинні забезпечувати максимальне скорочення витрат суб'єктів підприємницької діяльності, пов'язаних з виконанням нормативно-правових актів.
3. В пункті 1.2 Положення встановлені обмеження щодо поверхні транспортних засобів, на якій може розміщуватися реклама. Згідно з пунктом 1.3 Положення реклама повинна займати не більше половини площі фарбованих деталей кузовів транспортних засобів, на яких вона нанесена, і не заважати візуальному сприйняттю кольору транспортного засобу відповідно до його реєстраційних документів.
В підпунктах 1.4.1 - 1.4.4 та 1.4.6 пункту 1.4 Положення встановлена заборона на використання як реклами окремих деталей транспортних засобів, розміщення реклами на окремих місцях поверхні транспортних засобів, а також розміщення окремих видів реклами.

................
Перейти до повного тексту