1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
04.08.2009 N 16521/7/16-1517
( Лист відкликано на підставі Листа Державної податкової адміністрації N 20400/7/16-1517 від 21.09.2009 )
Про організацію роботи по виконанню вимог розпорядження Уряду від 17.07.2009 р. N 838-р
( Із змінами, внесеними згідно з Листом Державної податкової адміністрації N 18049/7/16-1517 від 20.08.2009 ) ( Зміни до Листа див. у Листі Державної податкової адміністрації N 18438/7/16-1517 від 27.08.2009 )
Державна податкова адміністрація України у зв'язку з прийняттям розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.07.2009 р. N 838-р "Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на додану вартість", з метою посилення контролю за формуванням податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість, в доповнення до листа від 15.07.2009 р. N 14927/7/16-1517 повідомляє.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.07.2009 р. N 838-р "Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на додану вартість" (далі - розпорядження N 838-р), яке прийнято в розвиток вимог розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.07.2009 р. N 757-р "Деякі питання адміністрування податків, зборів (обов'язкових платежів)" (далі - розпорядження N 757-р) та набрало чинності з 17 липня 2009 року, визначено першочергові напрямки роботи органів податкової служби по адмініструванню податку на додану вартість.
Норми розпорядження N 838-р стосуються діяльності органів податкової служби і регламентують організацію процесу контрольно-перевірочної роботи.
Так, органи податкової служби при проведенні камеральних перевірок показників податкової звітності повинні враховувати, що коригування або уточнення платником податку показників декларації, пов'язане з несвоєчасним включенням до складу податкового зобов'язання або податкового кредиту за відповідний податковий період, є виправданим у разі, коли воно здійснюється протягом двох місяців з дати граничного строку подання відповідної декларації (третій абзац розпорядження N 838-р) .
Тобто, при формуванні податкових зобов'язань в рядку 1 розділу I " Податкові зобов'язання" податкової декларації з податку на додану вартість мають бути вказані податкові накладні, виписані в тому звітному періоді, за який подається декларація.
Якщо ж платником з будь-яких причин не задекларовано податкові зобов'язання за попередні звітні періоди, платник у відповідності з вимогами Закону України від 21.12.2000 р. N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (далі - Закон N 2181) має право внести до податкової декларації відповідні уточнення, які мають бути відображені в рядку 8.1 розділу I декларації (за один звітний податковий період), та подати уточнюючий розрахунок (за другий та інші звітні податкові періоди). В зв'язку з таким збільшенням платником має бути нарахований штраф (розрахунок штрафу передбачено і формою податкової декларації, і формою уточнюючого розрахунку), а у відповідних випадках (передбачені розпорядженням N 757-р) органами податкової служби застосовуються заходи щодо анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.
При прийнятті рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість необхідно враховувати, що факт виписування податкових накладних на значну суму і одночасне їх невключення до складу податкових зобов'язань можуть допустити дві категорії платників, перша з яких - це платники податку, які можуть забезпечити сплату таких податкових зобов'язань до бюджету або коштами, або наданням податкової застави, або шляхом застосування до них податковими органами інших передбачених законодавством процедур, а друга - платники, які сплату таких зобов'язань до бюджету не можуть забезпечити по причині відсутності самих платників (фіктивні підприємства), відсутності будь-яких ресурсів для сплати зобов'язань до бюджету (основних фондів, інших будь-яких активів) тощо, або/та створювалися з метою формування податкового кредиту іншим платникам податку. Тому, вимога щодо анулювання реєстрації платників податку, встановлена розпорядженням N 757-р, стосується, перш за все, другої категорії платників (надалі - несумлінні платники).
При формуванні податкового кредиту необхідно враховувати норми Закону щодо порядку включення сум податку на додану вартість до складу податкового кредиту, розпорядження N 757-р щодо впорядкування податкового обліку, розпорядження N 838-р, а також розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 р. N 262-р "Про заходи щодо удосконалення системи адміністрування податку на додану вартість" (далі - розпорядження N 262-р).
Згідно з розпорядженням N 757-р податковий кредит покупця формується у період виникнення податкових зобов'язань продавця за даною операцією поставки.
Ця вимога щодо упорядкування податкового обліку та декларування суми податкового кредиту у період виникнення податкового зобов'язання у постачальника ґрунтується на нормах Закону України "Про податок на додану вартість" (далі - Закон), підпунктом 7.4.1 пункту 7.4 статті 7 якого визначено, що податковий кредит звітного періоду складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку протягом такого звітного періоду.
Як виключення з цього правила, з урахуванням об'єктивних обставин процедур виписки та надання (вручення, отримання) податкових накладних, Кабінет Міністрів України розпорядженням N 838-р врахував можливість затримки в отриманні податкових накладних, на період, рівний двом місяцям з дати настання граничного терміну подання податкової декларації за той звітний період, в якому такі накладні були (повинні були бути) виписані.

................
Перейти до повного тексту