1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Департамент готівково-грошового обігу
N 11-111/789-4755 від 28.05.99
м.Київ
Кримському республіканському,
обласним та по м.Києву і
Київській області управлінням
Національного банку України,
ОПЕРУ НБУ, Укрсоцбанку,
Промінвестбанку, Ексімбанку,
банку "Україна" АК, Ощадбанку,
Асоціації комерційних банків,
комерційним банкам
На виконання пункту 6 постанови Правління Національного банку України від 24.05.99 р. N 249 надсилаємо для використання в роботі Рекомендації щодо здійснення установами банків аналізу та контролю за видачами готівки суб'єктам господарювання в значних сумах.
Заступник Голови Правління В.П.Терпило
Рекомендації щодо
здійснення установами банків аналізу та контролю за видачами готівки суб'єктам господарювання в значних сумах
Регіональні управління НБУ з метою виявлення фактів видач значних (понад 50 тис.грн.) сум готівки суб'єктам господарювання повинні систематично аналізувати касові обороти в розрізі комерційних банків регіону. Такий аналіз здійснюється щоденно та за результатами за місяць на підставі статистичної звітності про касові обороти банків (форми 747, 748).
Під час аналізу особлива увага приділяється змінам, що мали місце в структурі видач готівки у першу чергу за символами 53 "Видачі на купівлю товарів, оплату послуг і за виконані роботи", 61 "Видачі на інші цілі", 48 "Видачі на інші потреби з рахунків колективних сільськогосподарських підприємств", 51 "Видачі з рахунків фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності", а також здійснюється ретельний аналіз за символами, які у звітному періоді мали суттєві зміни у динаміці. При цьому аналізуються розміри таких видач, їх динаміка і систематичність порівняно з попередніми періодами, співвідношення їх із загальними сумами видач у розрізі окремих банків та за регіоном у цілому тощо.
У разі наявності значних видач готівки за символом 56 "Видачі грошей за придбання іноземної валюти" відповідні суми порівнюються із звітністю про оборот готівкової валюти в обмінних пунктах.
Аналогічно має здійснюватись аналіз видач готівки в зазначених розмірах і комерційними банками. Крім того, необхідно детально аналізувати, на які саме цілі були видані зазначені кошти юридичним та фізичним особам - суб'єктам підприємницької діяльності, який фінансовий стан клієнта, чи є у нього податкова заборгованість і картотека несплачених розрахункових документів, періодичність, джерела і суми надходжень коштів на його банківський рахунок та видач з нього значних сум готівки, дотримання клієнтом касової дисципліни тощо. При аналізі має також враховуватися строк відкриття ним банківського рахунку, наявність додаткових рахунків в інших установах банків, результати перевірок дотримання зазначеним клієнтом касової дисципліни, відповідність фактичного його місцезнаходження з юридичною адресою, зазначеною у документах при відкритті рахунку, і т.ін.
В окремих випадках, якщо клієнт щодня протягом певного часу (тижня, декади,місяця) отримує зі свого рахунку одноразово суми готівки навіть менше 50 тис.грн., то такі видачі також підлягають ретельному аналізу.
Особливого контролю потребують :
банківські операції клієнтів з готівкою за наявності обставин, які свідчать про відсутність зв'язку цих операцій з характером діяльності клієнта;
систематичне або повне зняття клієнтом значних сум готівки в день її надходження на його банківський рахунок;
внесення на рахунки готівки з подальшим переказом іншій особі;
переміщення та вилучення грошових коштів клієнтом, який, як правило, здійснював розрахунки платіжними дорученнями, чеками, іншими формами безготівкових розрахунків;
вилучення з рахунку готівкових коштів у сумі, яка значно перевищує середньоденний обсяг зняття з рахунку готівки юридичною особою протягом останніх трьох місяців;

................
Перейти до повного тексту