- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Записка
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Головне управління апеляцій
ДОПОВІДНА ЗАПИСКА
20.06.2003 N 25-0018
Першому заступнику
Голови ДПА України
О.Шитрі
(Витяг)
На виконання п. 17 Протоколу N 18 апаратної наради ДПА України від 20.05.2003 р. та доручень, наданих головам ДПА в АР Крим, областях, м. Києві та Севастополі (лист ДПА України від 29.05.2003 р. N 8613/7/25-0017,
N 15784/7/25-0017 "Про вжиття заходів, спрямованих на поліпшення роботи з розгляду скарг"), Головне управління апеляцій доповідає таке.
Отримані інформації облміськдержподатадміністрацій свідчать, що вимоги листа ДПА України від 29 травня 2003 року N 8613/7/25-0017 "Про вжиття заходів, спрямованих на поліпшення роботи з розгляду скарг" розглянуто за участю керівників і працівників підрозділів апеляцій податкового аудиту та валютного контролю, податкової міліції, примусового стягнення податкової заборгованості, правового забезпечення та справляння податків. У більшості держподатадміністрацій розроблено додаткові заходи, спрямовані на поліпшення стану організації та здійснення податкового контролю, оформлення матеріалів перевірок і прийняття рішень та розгляду скарг платників податків. Стан роботи з розгляду скарг (апеляцій) платників податків в ряді облдержподатадміністрацій було розглянуто на засіданнях колегій у квітні 2003 року і заплановано розгляд цього питання за підсумками роботи за I півріччя 2003 року.
За січень - травень 2003 р. підрозділами апеляцій облміськдержподатадміністрацій розглянуто 4297 оскаржених платниками податків рішень (постанов) і скасовано 824 (19,2 % від розглянутих), у тому числі 753 про застосування штрафних (фінансових) санкцій на суму 99373,7 тис. грн. За порушення законодавства про оподаткування скасовано 549 рішень, у тому числі з ПДВ 240 рішень (20,6 %) на суму 29621 тис. грн. та податку на прибуток - 134 рішення (20,2 %) на суму 52106,9 тис. грн.
Слід зазначити, що в поточному році при збільшенні кількості скасованих рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій відсоток скасованих рішень до розглянутих оскаржених рішень склав 18,9 % і у цілому зменшується (за відповідний період минулого року - 20,9 %). Разом з тим у Дніпропетровській області показник скасованих рішень зріс на 16 пунктів (з 27,7 % до 43,7 %), Запорізькій - на 6,5 пункту (з 16,9 % до 23,4 %), Донецькій - на 4,8 пункту (з 17,3 % до 22,1 %), Вінницькій - на 4,6 пункту (з 18,8 % до 23,4 %).
За січень - травень 2003 року за розглядом 238 оскаржених постанов про накладення адмінстягнень скасовано 61 постанову (25,6 % від кількості розглянутих). Керівники та спеціалісти окремих держподатінспекцій області не повною мірою виконували вимоги чинного законодавства щодо провадження справ про адміністративні правопорушення, не приділяли належної уваги оформленню та розгляду матеріалів перевірок платників податків, що призвело до неправомірного накладення штрафів на посадових осіб підприємств і громадян. Деякі справи про адміністративні правопорушення розглядалися за відсутності осіб, які притягувалися до адміністративної відповідальності, без повідомлення їх про час і місце розгляду справ.
Матеріали розгляду скарг та перевірок і аналіз звітності свідчать, що уповноважені з розгляду первинних скарг не завжди об'єктивно та принципово виконують свої функції.
Незважаючи на активізацію роботи департаментів і головних управлінь (управлінь) ДПА України з розробки та надання податкових роз'яснень не було своєчасно підготовлено письмових правил користування працівниками органів ДПС податковими роз'ясненнями (застосування нульової ставки ПДВ при здійсненні експорту продукції, оподаткування поворотної фіндопомоги, реактивної електроенергії, строків сплати податку на прибуток і ПДВ), що призвело до неузгодженості дій працівників структурних підрозділів та збільшення із зазначених питань кількості скарг від платників податків.
Збільшення надходження кількості скарг платників податків на рішення органів ДПС про застосування штрафних (фінансових) санкцій у вигляді пені за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності, передбачених Законом України
"Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", зумовлено тим, що при проведенні перевірок органами державної податкової служби не враховується припинення резидентами і нерезидентами зобов'язань за зовнішньоекономічними договорами шляхом зарахування зустрічних однорідних вимог.
Враховуючи неузгодженість позицій НБУ та ДПА України щодо припинення зобов'язань за зовнішньоекономічними договорами шляхом зарахування зустрічних однорідних вимог та нарахування органами ДПС пені за порушення термінів розрахунків, передбачених Законом України
"Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", необхідно підготувати в установленому порядку відповідне роз'яснення.
Для об|рунтування рішень при узгодженні податкових зобов'язань в адміністративному порядку необхідно підготувати узагальнюючі податкові роз'яснення з питання зменшення перевірками валових витрат і податкового кредиту з податку на додану вартість при реалізації товарів нижче ціни придбання (за 5 місяців 2003 р. надійшло 24 скарги, у 2002 році зазначені питання не оскаржувались), донарахування перевірками сум ПДВ, віднесених платниками до податкового кредиту на підставі податкових накладних, у яких не було заповнено окремих реквізитів (за 5 місяців поточного року надійшло 24 скарги проти 5 за 2002 рік).
Збільшення скарг платників податків зумовлено зростанням кількості оперативних та документальних перевірок (у тому числі позапланових), наявністю прогалин та неузгодженості окремих положень податкового законодавства, несвоєчасним наданням податкових роз'яснень та можливістю невиконання платником податків податкових зобов'язань до дня закінчення процедури оскарження і ненарахування пені протягом терміну розгляду скарг.
Більшість скасованих за розглядом скарг платників податків податкових повідомлень-рішень про визначені суми податкових зобов'язань було прийнято за результатами перевірок, здійснених працівниками підрозділів податкового аудиту та валютного контролю, оподаткування фізосіб і податкової міліції. Скасування оскаржених рішень зумовлено неякісними перевірками та недотриманням працівниками держподатінспекцій вимог наказу ДПА України від 16.09.2002 р.
N 429 щодо оформлення матеріалів перевірок (у актах перевірок нечітко викладався зміст порушень, не зазначалися конкретні статті та пункти законодавчих актів, що були порушені платниками податків, та документи бухгалтерського і податкового обліку, на підставі яких здійснено фінансово-господарські операції, не вилучалися такі документи під час перевірок та не долучалися до актів перевірок), а також у зв'язку з недостатнім розглядом зауважень платників податків до актів перевірок та їх первинних скарг.
................Перейти до повного тексту