- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИX ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
РІШЕННЯ
30.05.2025 № 14/21/2358/К03 |
Про затвердження Порядку фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства та розгляду справ про порушення профільного законодавства в умовах воєнного стану
Відповідно до пунктів 1, 110, 112 частини першої
статті 7 Закону України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків", у зв’язку з введенням воєнного стану відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року
№ 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого
Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні", з метою мінімізації негативного впливу наслідків збройної агресії Російської Федерації проти України та сприяння стабільності ринків капіталу, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Порядок фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства та розгляду справ про порушення профільного законодавства в умовах воєнного стану, що додається.
2. Установити, що члени Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, які призначені уповноваженими особами Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку для розгляду справ до 26 квітня 2024 року, вважаються такими, що призначені уповноваженими на розгляд справ в порядку, передбаченому Законом України від 22 лютого 2024 року
№ 3585-IX "Про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків" та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення державного регулювання та нагляду на ринках капіталу та організованих товарних ринках" (далі - Закон № 3585-IX).
3. У випадку надходження пропозиції щодо укладення угоди про врегулювання наслідків вчинення порушення профільного законодавства на підставі акта про правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках, складеного до набрання чинності Законом
№ 3585-IX, для розрахунку зменшеного розміру фінансової санкції (штрафу) використовується розмір фінансової санкції (штрафу), передбачений відповідним підпунктом пункту 2 розділу II Закону
№ 3585-IX .
4. Управлінню адміністративної діяльності (Н. Піскун) забезпечити оприлюднення цього рішення на офіційному вебсайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
5. Визнати такими, що втратили чинність:
рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
від 21 травня 2024 року № 627 "Про затвердження Порядку фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства та розгляду справ про порушення профільного законодавства в умовах воєнного стану";
рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від
22 травня 2024 року № 636 "Про затвердження форм документів (додатків) до Порядку фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства та розгляду справ про порушення профільного законодавства в умовах воєнного стану";
рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
від 25 липня 2024 року № 14/21/917/К03 "Про внесення змін до рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 21 травня 2024 року № 627 "Про затвердження Порядку фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства та розгляду справ про порушення профільного законодавства в умовах воєнного стану";
рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
від 08 серпня 2024 року № 14/21/981/К03 "Про внесення змін до Порядку фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства та розгляду справ про порушення профільного законодавства в умовах воєнного стану, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 21 травня 2024 року № 627".
6. Це рішення набирає чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування.
7. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Ю. Шаповала.
Голова Комісії |
Руслан МАГОМЕДОВ |
Протокол засідання Комісії
від 30.05.2025 р. № 62
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної комісії
з цінних паперів
та фондового ринку
30.05.2025 № 14/21/2358/К03
Порядок
фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства та розгляду справ про порушення профільного законодавства в умовах воєнного стану
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає процедури:
фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства;
оформлення та документування порушення профільного законодавства;
розгляду справ про порушення профільного законодавства;
винесення рішень уповноваженими особами за наслідками розгляду справ та моніторингу їх виконання.
2. Метою Порядку є встановлення прозорих процедур справедливого розгляду встановлених фактів або виявлених підозр порушення профільного законодавства, доведення або спростування факту порушення профільного законодавства, обрання адекватного заходу впливу (далі - справа про правопорушення) щодо встановленого факту порушення до юридичних осіб (професійних учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків) інших юридичних осіб, також до фізичних осіб, крім правопорушень, передбачених вимогами
статей 244-17,
255 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - Порушник).
3. Розгляд справ про порушення вимог профільного законодавства (далі - правопорушення, порушення законодавства), вчинені на території України під час воєнного стану, здійснюється згідно з
Законом України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків" (далі - Закон), цим Порядком з урахуванням принципів адміністративної процедури, визначених
Законом України "Про адміністративну процедуру".
4. Завданням провадження у справах про правопорушення є своєчасне, повне й об’єктивне з’ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності із законодавством, забезпечення виконання винесеного рішення, а також виявлення причин та умов, що сприяють учиненню правопорушень, і запобігання правопорушенням.
5. Уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на супроводження справ про порушення профільного законодавства (далі - уповноважений на супроводження) - посадова особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, що визначена Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку (далі - НКЦПФР) як колегіальним органом та забезпечує супроводження справ по порушення профільного законодавства відповідно до вимог Закону.
6. Уповноважена особа НКЦПФР на розгляд справ про порушення профільного законодавства (далі - уповноважений на розгляд справ) - член НКЦПФР, що призначений керівником колегії уповноважених на розгляд справ (Головою НКЦПФР) та здійснює повноваження щодо проведення розгляду справ про порушення профільного законодавства відповідно до вимог
Закону.
7. Взаємодія НКЦПФР та Порушника здійснюється засобами комплексної інформаційно-комунікаційної системи НКЦПФР (далі - КІС), а саме через електронний кабінет користувача (далі - кабінет в КІС), за допомогою якого він має доступ до Протоколу розміщення будь-яких документів, може надавати, переглядати, обмінюватись інформацією та документами.
Надсилання уповноваженим на супроводження та/або уповноваженими на розгляд справ документів та будь-яких рішень, що винесені в ході супроводження та розгляду справ про порушення вимог профільного законодавства, здійснюється виключно через розміщення такого документа у кабінеті Порушника в КІС.
У випадку неможливості надсилання Порушнику документів через КІС, надсилання документів Порушнику, що винесені в ході супроводження та розгляду справ про порушення вимог профільного законодавства, вважаються надісланими (врученими) Порушнику, якщо їх вручено особисто або надіслано засобами поштового зв’язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення за адресою місцезнаходження, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань або на офіційну електронну адресу Порушника (за наявності). У разі надсилання Порушнику документів засобами поштового зв’язку вважається, що Порушник повідомлений станом на 7 робочий день з дня відправлення НКЦПФР письмового повідомлення на адресу, інформація про яку наявна в НКЦПФР.
8. Порушник, щодо якого здійснюється супроводження або розгляд справи про порушення вимог профільного законодавства, надсилає/надає пояснення, клопотання та будь-які документи, що стосуються справи про порушення вимог профільного законодавства в ході супроводження або розгляду виключно шляхом надсилання такого документа через власний кабінет у КІС.
для юридичної особи - ЕП, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, який повинен містити ідентифікаційні дані юридичної особи - заявника, представником якого є уповноважена особа (повне або офіційне скорочення найменування та ідентифікаційний код юридичної особи);
для фізичної особи - ЕП, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, який повинен містити ідентифікаційні дані фізичної особи.
Якщо кваліфікований сертифікат відкритого ключа Порушника не містить даних, зазначених цим пунктом, такі електронні документи не приймаються НКЦПФР.
У випадку неможливості надсилання Порушником до НКЦПФР документів через КІС, надсилання таких документів, що винесені в ході супроводження та розгляду справи про порушення вимог профільного законодавства, здійснюється засобами поштового зв’язку на поштову адресу НКЦПФР з описом та повідомленням про вручення, або шляхом надсилання на офіційну електронну адресу НКЦПФР.
9. Підтвердженням факту надсилання НКЦПФР Порушнику документів та будь-яких рішень, що винесені в ході супроводження та/або розгляду справ про порушення вимог профільного законодавства, та підтвердженням факту надсилання будь-яких звернень та документів від Порушника до НКЦПФР через КІС є протокол розміщення відповідних звернень/документів у кабінеті в КІС.
10. Протокол розміщення будь-яких документів в ході супроводження та/або розгляду справ про порушення вимог профільного законодавства через КІС готується структурним підрозділом НКЦПФР, який супроводжує функціонування КІС.
11. Дата розміщення НКЦПФР документів у кабінеті КІС є датою надсилання документів (інформування) Порушнику, а у випадку розміщення Порушником - датою надсилання документів (інформування) НКЦПФР.
12. Перебіг строків щодо документів, які надійшли Порушнику або НКЦПФР, починається з наступного робочого дня після їх надходження.
13. У випадку виявлення граматичних, стилістичних описок та арифметичних помилок (які не впливають на суть правопорушення та строк усунення порушень законодавства) в документах та будь-яких рішеннях, що винесені в ході супроводження та/або розгляду справи про порушення вимог профільного законодавства, уповноважений на супроводження та/або уповноважений на розгляд справ з власної ініціативи або за клопотанням Порушника, може прийняти рішення про їх виправлення.
Уповноважений на супроводження та/або уповноважений (уповноважені) на розгляд справ виносить (виносять) постанову про виправлення описок, яка не пізніше трьох робочих днів з дня її винесення направляється Порушнику.
14. Уповноважений на супроводження, уповноважений на розгляд справ, Порушник, свідки в ході супроводження та/або розгляду справ про порушення вимог профільного законодавства мають права, передбачені
Законом.
II. Фіксація факту вчинення порушення профільного законодавства
15. Фіксація кожного факту вчинення порушення профільного законодавства здійснюється уповноваженим на супроводження.
Днем виявлення порушення профільного законодавства є день винесення постанови про початок фіксації порушення профільного законодавства (додаток 1) та складання проєкту акта про вчинення порушення профільного законодавства (додаток 2).
Провадження у справі про порушення вимог профільного законодавства розпочинається з дня винесення уповноваженим на супроводження постанови про початок фіксації порушення профільного законодавства.
Постанова про початок фіксації порушення профільного законодавства має містити:
1) дату та місце її винесення;
2) ідентифікаційні дані особи, стосовно якої розпочинається провадження у справі про порушення вимог профільного законодавства;
3) інформацію щодо прав особи, стосовно якої розпочинається провадження у справі про порушення вимог профільного законодавства, передбачених частиною восьмою
статті 36 Закону, зокрема, надати коментарі, пропозиції, пояснення та/або заперечення;
4) строк для надання коментарів, пропозицій, пояснень та/або заперечень до проєкту акта, що додається;
5) інформацію про право особи, стосовно якої розпочинається провадження у справі про порушення вимог профільного законодавства, запропонувати укладення угоди про врегулювання наслідків вчинення порушення профільного законодавства (далі - угода про врегулювання);
6) спосіб надсилання до НКЦПФР документів;
7) інші відомості (за необхідності).
16. У разі наявності в документах, отриманих від структурного підрозділу НКЦПФР, який виявив ознаки порушення вимог профільного законодавства, доказів вчинення порушення профільного законодавства, уповноважений на супроводження складає проєкт акта про вчинення порушення профільного законодавства.
Уповноважений на супроводження надсилає зазначений проєкт акта разом з постановою про початок фіксації порушення профільного законодавства особі, щодо якої планується скласти акт про вчинення порушення профільного законодавства (далі - акт про правопорушення), для надання коментарів, пропозицій, пояснень та/або заперечень із зазначенням строку для їх надання, який не може становити менш ніж п'ять робочих днів з дня, наступного за днем отримання проєкту акта про правопорушення такою особою.
17. Проєкт акта/акт про правопорушення складається відповідно до вимог
Закону.
18. Уповноважений на супроводження разом з проєктом акта про правопорушення може направити проєкт угоди про врегулювання (додаток 3).
Угода про врегулювання укладається у порядку, передбаченому Законом.
19. У разі отримання від особи, щодо якої складено проєкт акта про правопорушення, коментарів, пропозицій (зокрема щодо укладення угоди про врегулювання або зміни тексту проєкту такої угоди), пояснень та/або заперечень уповноважений на супроводження здійснює їх розгляд протягом розумного строку, але не більше одного місяця з дня їх отримання. За результатами такого розгляду уповноважений на супроводження:
1) у разі необхідності - з метою організації перевірки інформації, отриманої від особи, щодо якої складено проєкт акта про правопорушення, вживає додаткових дій щодо перевірки інформації шляхом надання додаткових запитів, опрацювання яких не може перевищувати 14 календарних днів з дня отримання відповіді на такі додаткові запити;
2) у разі необхідності вносить зміни до тексту проєкту акта про правопорушення та/або до тексту проєкту угоди про врегулювання, після чого за потреби направляє змінений проєкт акта та/або змінений проєкт угоди особі, щодо якої складено такий проєкт акта, для надання коментарів, пропозицій, пояснень та/або заперечень із зазначенням строку для їх надання, який не може становити менш ніж п'ять робочих днів з дня, наступного за днем отримання такою особою зміненого проєкту (змінених проєктів);
3) у разі досягнення згоди щодо тексту проєкту угоди про врегулювання, подає таку угоду про врегулювання до колегії уповноважених на розгляд справ, процедура складання акта зупиняється;
4) у разі відсутності пропозицій щодо укладення угоди про врегулювання або недосягнення згоди щодо її тексту оформлює та направляє акт про правопорушення разом з матеріалами, на підставі яких здійснювалася підготовка такого акта, з коментарями, пропозиціями, поясненнями та/або запереченнями (за наявності) особи, щодо якої складено такий акт, до колегії уповноважених на розгляд справ та виносить постанову про завершення фіксації порушення профільного законодавства (додаток 4), яка направляється Порушнику протягом п’яти робочих днів з дня її винесення.
20. Днем встановлення факту вчинення порушення профільного законодавства є день підписання акта про правопорушення.
Постанова про завершення фіксації порушення профільного законодавства має містити:
1) дату та місце її винесення;
2) ідентифікаційні дані особи, стосовно якої завершено фіксацію порушення профільного законодавства;
3) інформацію про складання акта про правопорушення та передання його до колегії уповноважених на розгляд справ або про винесення постанови про затвердження угоди про врегулювання;
4) у випадку надання коментарів, пропозицій, пояснень та/або заперечень - інформацію щодо їх врахування/неврахування;
5) перелік працівників НКЦПФР, які мають бути залучені до розгляду справи про правопорушення (за необхідності);
6) інші відомості (за необхідності).
21. У разі якщо особа, щодо якої складено проєкт акта про правопорушення, протягом строку, зазначеного уповноваженим на супроводження, не надала коментарів, пропозицій (зокрема щодо укладення угоди про врегулювання або зміни тексту проєкту такої угоди), пояснень та/або заперечень, або такі коментарі, пропозиції, пояснення, заперечення не враховані, уповноважений на супроводження вчиняє дії, передбачені підпунктом 1 або 4 пункту 19 цього розділу невідкладно після завершення зазначеного строку, але не пізніше 5 робочих днів.
22. Рішення, які у процесі фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства має право прийняти уповноважений на супроводження, оформлюються постановами.
III. Розгляд справ про порушення профільного законодавства
23. Метою розгляду справ про порушення профільного законодавства є:
1) захист осіб, які не вчиняли порушень профільного законодавства, від притягнення до відповідальності;
2) притягнення до відповідальності осіб, які вчинили порушення профільного законодавства;
3) застосування належних правових процедур врегулювання наслідків вчинення порушень профільного законодавства.
24. Керівник колегії уповноважених на розгляд справ (Голова НКЦПФР) протягом одного робочого дня, наступного за днем отримання акта про правопорушення (розміщенням акта у КІС) разом з доданими до нього матеріалами, на підставі яких здійснювалася підготовка такого акта, та з коментарями, пропозиціями, поясненнями та/або запереченнями (за наявності) особи, щодо якої складено такий акт, або отримання угоди про врегулювання, визначає уповноваженого (уповноважених) на розгляд справ, який (які) здійснюватиме (здійснюватимуть) розгляд справи про правопорушення з урахуванням такого порядку розподілу:
1) якщо уповноваженим на супроводження в акті про правопорушення запропоновано вжити за результатами проведення розгляду справи про порушення профільного законодавства заходи впливу контрольного характеру у вигляді застосування фінансової санкції (штрафу) у розмірі від 100 000 (сто тисяч) гривень або припинення дії ліцензії на провадження діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, розгляд справ здійснюється колегіально трьома уповноваженими на розгляд справ;
2) інші категорії справ про правопорушення розглядаються одноосібно уповноваженим на розгляд справ.
У разі відсутності (відрядження, відпустки, хвороби тощо) уповноваженого (уповноважених) на розгляд справ, розгляд справи про правопорушення здійснюється іншим уповноваженим (уповноваженими) на розгляд справ, визначеним (визначеними) згідно із цим пунктом.
25. Уповноважений (уповноважені) на розгляд справ, визначений (визначені) згідно із пунктом 24 цього Розділу, виносить (виносять) постанову про початок проведення розгляду справи про правопорушення (додаток 5) та призначає (призначають) дату розгляду справи про правопорушення (акта про правопорушення або угоди про врегулювання).
Постанова про початок проведення розгляду справи про правопорушення має містити:
1) дату та місце її винесення;
2) ідентифікаційні дані особи, стосовно якої призначається дата розгляду справи про правопорушення (акта про правопорушення або угоди про врегулювання).
3) місце, дату та час розгляду справи про правопорушення (акта про правопорушення або угоди про врегулювання).
4) інформацію про права особи з якою укладено угоду про врегулювання;
5) інформацію про права особи, щодо якої складено акт про правопорушення, у тому числі надати коментарі, пропозиції, пояснення та/або заперечення щодо акта про правопорушення та строк для їх надання.
6) інформацію про право особи, щодо якої складено акт про правопорушення та не укладено угоду про врегулювання, запропонувати укласти угоду про врегулювання;
7) спосіб надсилання до НКЦПФР документів;
8) інші відомості (за необхідності).
Постанова про початок проведення розгляду справи про правопорушення надсилається Порушнику у спосіб, визначений цим Порядком, не менше ніж за 5 робочих днів (у разі надсилання через КІС/електронну пошту) та не менше ніж за 10 робочих днів (у разі надсилання поштовим зв’язком) до дня розгляду справи про правопорушення.
26. Справа про правопорушення розглядається уповноваженим (уповноваженими) на розгляд справ в присутності уповноваженого на супроводження та особи, щодо якої складено акт про правопорушення або з якою укладено угоду про врегулювання, та/або у присутності уповноваженого представника такої особи.
Повноваження представника особи, щодо якої складено акт про правопорушення або з якою укладено угоду про врегулювання, засвідчуються довіреністю, договором, актом органу управління юридичної особи, оригінал або копія яких долучаються до матеріалів справи, та перевіряються перед початком розгляду справи уповноваженим на супроводження.
Повноваження представника особи, щодо якої складено акт про правопорушення або з якою укладено угоду про врегулювання, можуть підтверджуватися відомостями, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
27. В розгляді справи про правопорушення можуть брати участь працівники НКЦПФР, заінтересовані особи, що виявили бажання бути заслуханими/присутніми відповідно до
Закону України "Про адміністративну процедуру", у разі необхідності - експерти, перекладачі, свідки.
28. У разі якщо особа, щодо якої складено акт про правопорушення або з якою укладено угоду про врегулювання, та/або її уповноважений представник були повідомлені про місце, дату та час розгляду справи про правопорушення, але без поважних причин не з’явилися, такий розгляд може бути здійснений уповноваженим (уповноваженими) на розгляд справ за відсутності Порушника/його уповноваженого представника. У такому разі уповноважений (уповноважені) на розгляд справ повинен (повинні) впевнитись у своєчасному та належному повідомленні Порушника про місце, дату та час розгляду справи про правопорушення.
Особа, щодо якої складено акт про правопорушення або з якою укладено угоду про врегулювання, не пізніше ніж за 3 робочі дні до дня розгляду справи має право звернутися до уповноваженого (уповноважених) на розгляд справ з клопотанням про перенесення розгляду справи. У разі зазначення в клопотанні достатніх вмотивованих підстав, уповноваженим (уповноваженими) на розгляд справ може бути прийнято рішення про перенесення розгляду справи про правопорушення.
29. У процесі розгляду справи про правопорушення уповноважений (уповноважені) на розгляд справ надає (надають) особі, щодо якої складено акт про правопорушення та не укладено угоду про врегулювання, можливість:
1) надати коментарі, пояснення та/або заперечення щодо акта про правопорушення;
2) запропонувати укласти угоду про врегулювання та надати текст такої угоди.
У разі якщо після винесення постанови про початок проведення розгляду справи про правопорушення особа, щодо якої складено акт про правопорушення, запропонувала укласти угоду про врегулювання, така пропозиція разом із текстом угоди розглядається уповноваженим на супроводження відповідно до розділу II цього Порядку, та може бути підтримана або відхилена.
У випадку відхилення пропозиції щодо укладення угоди про врегулювання виноситься відповідна постанова.
У разі якщо за результатами розгляду пропозиції про укладення угоди про врегулювання таку угоду було укладено після винесення постанови про початок проведення розгляду справи про правопорушення, розгляд акта про правопорушення зупиняється, уповноважений (уповноважені) на розгляд справ призначає (призначають) день затвердження угоди про врегулювання.
30. Особа (уповноважений представник особи), щодо якої складено акт про правопорушення в ході розгляду справи після надання їм слова уповноваженим на розгляд:
1) надає заяви та/або клопотання щодо справи що розглядається;
2) надає пояснення щодо встановленого факту порушення в усній або письмовій формі;
3) відповідає на запитання уповноваженого (уповноважених) на розгляд;
4) відповідає на запитання заінтересованих осіб, що були залучені до слухання справи;
5) має право відмовитись від надання пояснень або надання відповідей на запитання;
6) має інші права, передбачені законодавством.
Уповноважений на супроводження в ході розгляду справи також має право подавати клопотання щодо справи, що розглядається.
За результатом розгляду поданого особою (уповноваженим представником особи), щодо якої складено акт про правопорушення, та/або уповноваженим на супроводження клопотання, виноситься відповідна постанова, передбачена підпунктом 8 пункту 33 розділу IV цього Порядку.
31. Під час розгляду справи про порушення профільного законодавства ведеться протокол слухання, в якому зазначаються:
1) дата, час і місце проведення розгляду справи про порушення профільного законодавства;
2) найменування та адреса адміністративного органу, який розглядає справу, прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) уповноваженої (уповноважених) на розгляд справ;
3) перелік осіб, які беруть участь у розгляді справи про порушення профільного законодавства;
4) суть (зміст) справи, що розглядається;
5) зміст коментарів, пропозицій, пояснень та/або заперечень, поданих в рамках провадження у справі;
6) прийняте рішення за результатом розгляду справи про порушення профільного законодавства;
7) інші важливі для справи відомості.
................Перейти до повного тексту