1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
РІШЕННЯ
від 21 травня 2024 року N 627
Про затвердження Порядку фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства та розгляду справ про порушення профільного законодавства в умовах воєнного стану
Відповідно до пунктів 1, 110, 112 частини першої статті 7, абзацу другого частини шостої статті 30 Закону України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків", Закону України "Про адміністративну процедуру", Закону України від 22 лютого 2024 року N 3585-IX "Про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків" та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення державного регулювання та нагляду на ринках капіталу та організованих товарних ринках", у зв'язку з введенням воєнного стану відповідно до Указу Президента України N 64/2022 від 24 лютого 2022 року, з метою мінімізації негативного впливу наслідків військової агресії Російської Федерації проти України та сприяння стабільності ринків капіталу та організованих товарних ринків та з метою визначення особливостей застосування передбачених законом заходів правозастосування в умовах воєнного стану, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку вирішила:
1. Затвердити Порядок фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства та розгляду справ про порушення профільного законодавства в умовах воєнного стану, що додається.
2. Члени Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, які призначені уповноваженими особами Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку для розгляду справ до 26 квітня 2024 року, вважаються такими, що призначені уповноваженими на розгляд справ в порядку, передбаченому Законом України від 22 лютого 2024 року N 3585-IX "Про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків" та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення державного регулювання та нагляду на ринках капіталу та організованих товарних ринках".
3. До моменту початку функціонування в електронному кабінеті користувача у підсистемі Комплексної інформаційної системи розділу "Правозастосування", обмін документами здійснюється засобами поштового зв'язку та/або шляхом відправлення на офіційну електронну адресу.
4. З дня набрання чинності цим рішенням положення Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки, застосування санкцій або інших заходів впливу, затверджених рішенням Комісії від 28 липня 2020 року N 405, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02 жовтня 2020 року за N 966/35249, не застосовуються.
5. Управлінню адміністративної діяльності забезпечити оприлюднення цього рішення на офіційному вебсайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
6. Це рішення набирає чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування.
7. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Шаповала Ю.
Голова Комісії Руслан МАГОМЕДОВ
Протокол засідання Комісії
від 21 травня 2024 р. N 92
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
21 травня 2024 року N 627
Порядок
фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства та розгляду справ про порушення профільного законодавства в умовах воєнного стану
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає процедури:
фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства;
порядку оформлення та документування порушення профільного законодавства;
порядку розгляду справ про порушення профільного законодавства;
порядку винесення рішень уповноваженими особами за наслідками розгляду справ та моніторингу їх виконання.
2. Метою Порядку є встановлення прозорих процедур справедливого розгляду встановлених фактів або виявлених підозр порушення профільного законодавства, доведення або спростування факту порушення профільного законодавства, обрання адекватного заходу впливу (далі - справа про правопорушення) щодо встановленого факту порушення до юридичних осіб (професійних учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків) інших юридичних осіб, також до фізичних осіб, крім правопорушень, передбачених вимогами статей 244-17, 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - Порушник).
3. Розгляд справ про порушення вимог профільного законодавства (далі - правопорушення, порушення законодавства), вчинені на території України під час воєнного стану, здійснюється згідно з Законом України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків" (далі - Закон), цим Порядком з урахуванням принципів адміністративної процедури, визначених Законом України "Про адміністративну процедуру".
4. Завданням провадження у справах про правопорушення є своєчасне, повне й об'єктивне з'ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності із законодавством, забезпечення виконання винесеного рішення, а також виявлення причин та умов, що сприяють учиненню правопорушень, і запобігання правопорушенням.
5. Уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на супроводження справ про порушення профільного законодавства (далі - уповноважений на супроводження) - посадова особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, що визначена Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку (далі - НКЦПФР) як колегіальним органом та забезпечує супроводження справ по порушення профільного законодавства відповідно до вимог Закону.
6. Уповноважена особа НКЦПФР на розгляд справ про порушення профільного законодавства (далі - уповноважений на розгляд справ) - член НКЦПФР, що призначений керівником колегії (Головою НКЦПФР) та здійснює повноваження щодо проведення розгляду справ про порушення профільного законодавства відповідно до вимог Закону.
7. Взаємодія НКЦПФР та Порушника здійснюється засобами Комплексної інформаційної системи (далі - КІС), а саме, через електронний кабінет користувача (далі - кабінет в КІС), за допомогою якого він має доступ до Протоколу розміщення будь-яких документів, може надавати, переглядати, обмінюватись інформацією та документами.
Надсилання уповноваженим на супроводження та/або уповноваженими на розгляд справ документів та будь-яких рішень, що винесені в ході супроводження та розгляду справ про порушення вимог профільного законодавства здійснюється виключно через розміщення такого документу у кабінеті Порушника в КІС.
У випадку неможливості надсилання Порушнику документів через КІС, надсилання документів Порушнику, що винесені в ході супроводження та розгляду справ про порушення вимог профільного законодавства, здійснюється засобами поштового зв'язку на останню актуальну поштову адресу, наявну в НКЦПФР. За умови надсилання Порушнику документів виключно поштовим зв'язком, вважається, що Порушник проінформований станом на 7 робочий день з моменту відправлення НКЦПФР письмового повідомлення на адресу, яка є в наявності НКЦПФР.
8. Порушник щодо якого здійснюється супроводження або розгляд справи про порушення вимог профільного законодавства надсилає/надає пояснення, клопотання та будь-які документи, що стосуються справи про порушення вимог профільного законодавства в ході супроводження або розгляду, виключно шляхом відправки такого документу через власний кабінет у КІС.
Для забезпечення можливості подання документів Порушник повинен пройти процедуру ідентифікації, використовуючи засоби електронного підпису, сформовані у відповідності до вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги". При формуванні електронного документу застосовується електронний підпис автора, який створюється з використанням засобу електронного підпису, який базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа (далі - ЕП), зокрема:
для юридичної особи - ЕП, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, який повинен містити ідентифікаційні дані юридичної особи - заявника, представником якого є уповноважена особа (повне або офіційне скорочення найменування та ідентифікаційний код юридичної особи);
для фізичної особи - ЕП, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, який повинен містити ідентифікаційні дані фізичної особи.
У разі якщо кваліфікований сертифікат відкритого ключа Порушника не містить даних, зазначених цим пунктом, такі електронні документи не приймаються НКЦПФР.
У випадку неможливості надсилання Порушником до НКЦПФР документів через КІС, надсилання таких документів, що винесені в ході супроводження та розгляду справи про порушення вимог профільного законодавства, здійснюється засобами поштового зв'язку на поштову адресу НКЦПФР з описом та повідомленням про вручення, або шляхом відправки на офіційну електронну адресу НКЦПФР.
9. Підтвердженням факту надсилання НКЦПФР Порушнику документів та будь-яких рішень, що винесені в ході супроводження та/або розгляду справ про порушення вимог профільного законодавства та підтвердженням факту надсилання будь-яких звернень та документів від Порушника до НКЦПФР через КІС є протокол розміщення відповідних звернень/документів у кабінеті в КІС.
10. Протокол розміщення будь-яких документів в ході супроводження та/або розгляду справ про порушення вимог профільного законодавства через КІС готується підрозділом НКЦПФР, який супроводжує функціонування КІС.
11. Дата розміщення НКЦПФР документів у кабінеті КІС є датою надсилання документів (інформування) Порушнику, а у випадку розміщення Порушником - датою надсилання документів (інформування) НКЦПФР.
12. Перебіг строків по документах, які надійшли Порушнику або НКЦПФР, починається з наступного робочого дня після їх надходження.
13. У випадку виявлення граматичних, стилістичних описок та арифметичних помилок (які не впливають на суть правопорушення та терміни усунення порушень законодавства) в документах та будь-яких рішеннях, що винесені в ході супроводження та/або розгляду справи про порушення вимог профільного законодавства, уповноважений на супроводження та/або уповноважений на розгляд справ з власної ініціативи або за клопотанням Порушника, може прийняти рішення про їх виправлення.
Уповноважений на супроводження та/або уповноважений (уповноважені) на розгляд справ виносить (виносять) постанову про виправлення описок, яка не пізніше трьох робочих днів з дати її винесення направляється Порушнику.
14. Уповноважений на супроводження, уповноважений на розгляд справ, Порушник, свідки в ході супроводження та/або розгляду справ про порушення вимог профільного законодавства мають права, передбачені Законом.
II . Фіксація факту вчинення порушення профільного законодавства
15. Фіксація кожного факту вчинення порушення профільного законодавства здійснюється уповноваженим на супроводження.
Провадження у справі про порушення вимог профільного законодавства розпочинається з дня винесення уповноваженим на супроводження постанови про початок фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства.
Постанова про початок фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства має містити:
1) дату та місце її винесення;
2) ідентифікаційні дані особи, у відношенні якої розпочинається провадження у справі про порушення вимог профільного законодавства;
3) інформацію щодо прав особи, у відношенні якої розпочинається провадження у справі про порушення вимог профільного законодавства, передбачених частиною восьмою статті 36 Закону, зокрема, надати коментарі, пропозиції, пояснення та/або заперечення;
4) строк для надання коментарів, пропозицій, пояснень та/або заперечень до проекту акта, що додається;
6) інформацію про право особи, у відношенні якої розпочинається провадження у справі про порушення вимог профільного законодавства, запропонувати укладення угоди про врегулювання наслідків вчинення порушення профільного законодавства (далі - угода про врегулювання);
7) спосіб надсилання до НКЦПФР документів;
8) інші відомості (за необхідності).
16. У разі наявності в документах, отриманих від структурного підрозділу Комісії, який виявив ознаки порушення вимог профільного законодавства, доказів вчинення порушення профільного законодавства, уповноважений на супроводження складає проект акта про вчинення порушення профільного законодавства.
Уповноважений на супроводження надсилає зазначений проект акта разом з постановою про початок фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства особі, щодо якої планується скласти акт про вчинення порушення профільного законодавства (далі - акт про правопорушення), для надання коментарів, пропозицій, пояснень та/або заперечень із зазначенням строку для їх надання, який не може становити менше десяти робочих днів з дня, наступного за днем отримання проекту акта про правопорушення такою особою.
17. Проект Акта / Акт про правопорушення складається у відповідності до вимог Закону.
18. Уповноважений на супроводження разом з проектом акта про правопорушення може направити проект угоди про врегулювання наслідків вчинення порушення профільного законодавства (далі - угода про врегулювання).
Угода про врегулювання укладається у порядку, передбаченому Законом.
19. У разі отримання від особи, щодо якої складено проект акта про правопорушення, коментарів, пропозицій (зокрема щодо укладення угоди про врегулювання або зміни тексту проекту такої угоди), пояснень та/або заперечень уповноважений на супроводження здійснює їх розгляд протягом розумного строку, але не більше одного місяця з дня їх отримання. За результатами такого розгляду уповноважений на супроводження:
1) у разі необхідності - з метою організації перевірки інформації, отриманої від особи, щодо якої складено проект акта про правопорушення, вживає додаткових дій щодо перевірки інформації шляхом надання додаткових запитів, опрацювання яких не може перевищувати 14 календарних днів з моменту отримання відповіді на такі додаткові запити;
2) у разі необхідності вносить зміни до тексту проекту акта про правопорушення та/або до тексту проекту угоди про врегулювання, після чого за потреби направляє змінений проект акта та/або змінений проект угоди особі, щодо якої складено такий проект акта, для надання коментарів, пропозицій, пояснень та/або заперечень із зазначенням строку для їх надання, який не може становити менше п'яти робочих днів з дня, наступного за днем отримання такою особою зміненого проекту (змінених проектів);
3) у разі досягнення згоди щодо тексту проекту угоди про врегулювання, подає таку угоду про врегулювання до Колегії уповноважених на розгляд справ, процедура складання акта зупиняється;
4) у разі відсутності пропозицій щодо укладення угоди про врегулювання або недосягнення згоди щодо її тексту оформлює та направляє акт про правопорушення разом з матеріалами, на підставі яких здійснювалася підготовка такого акта, з коментарями, пропозиціями, поясненнями та/або запереченнями (за наявності) особи, щодо якої складено такий акт, до Колегії уповноважених на розгляд справ та виносить постанову про завершення фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства, яка направляється Порушнику протягом п'яти робочих днів з дня винесення.
20. Постанова про завершення фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства має містити:
1) дату та місце її винесення;
2) ідентифікаційні дані особи, у відношенні якої завершено фіксацію факту вчинення порушення профільного законодавства;
3) інформацію про складання акта про правопорушення та передання його до Колегії уповноважених на розгляд справ або про винесення постанови про затвердження угоди про врегулювання;
4) у випадку надання коментарів, пропозицій, пояснень та/або заперечень - інформацію щодо їх врахування/неврахування;
5) перелік працівників НКЦПФР, які мають бути залучені до розгляду справи про правопорушення (за необхідності);
6) інші відомості (за необхідності).
21. У разі якщо особа, щодо якої складено проект акта про правопорушення, протягом строку, зазначеного уповноваженим на супроводження, не надала коментарів, пропозицій (зокрема щодо укладення угоди про врегулювання або зміни тексту проекту такої угоди), пояснень та/або заперечень, або такі коментарі, пропозиції, пояснення, заперечення не враховані, уповноважений на супроводження вчиняє дії, передбачені підпунктом 1 або 4 пункту 19 цього Розділу, невідкладно після завершення зазначеного строку, але не пізніше 5 робочих днів.
22. Рішення, які у процесі фіксації факту вчинення порушення профільного законодавства має право прийняти уповноважений на супроводження, оформлюються постановами.
III . Розгляд справ про порушення профільного законодавства
23. Метою розгляду справ про порушення профільного законодавства є:
1) захист осіб, які не вчиняли порушень профільного законодавства, від притягнення до відповідальності;
2) притягнення до відповідальності осіб, які вчинили порушення профільного законодавства;
3) застосування належних правових процедур врегулювання наслідків вчинення порушень профільного законодавства.
24. Керівник Колегії уповноважених на розгляд справ (Голова НКЦПФР) протягом одного робочого дня, наступного за днем отримання акта про правопорушення (розміщенням акта у КІС) разом з доданими до нього матеріалами, на підставі яких здійснювалася підготовка такого акта, та з коментарями, пропозиціями, поясненнями та/або запереченнями (за наявності) особи, щодо якої складено такий акт, або отримання угоди про врегулювання, визначає уповноваженого (уповноважених) на розгляд справ, який (які) здійснюватиме (здійснюватимуть) розгляд справи про правопорушення з урахуванням такого порядку розподілу:
1) якщо уповноваженим на супроводження в акті про правопорушення запропоновано вжити за результатами проведення розгляду справи про порушення профільного законодавства заходи впливу контрольного характеру у вигляді застосування фінансової санкції (штрафу) у розмірі від 100000 (ста тисяч) грн або анулювання ліцензії на провадження діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, то розгляд справ здійснюється колегіально трьома уповноваженими на розгляд справ;
2) інші категорії справ про правопорушення розглядаються одноосібно уповноваженим на розгляд справ.
У разі відсутності (відрядження, відпустки, хвороби тощо) уповноваженого (уповноважених) на розгляд справ, розгляд справи про правопорушення здійснюється іншим уповноваженим (уповноваженими) на розгляд справ, визначеним (визначеними) згідно із цим пунктом.
25. Уповноважений (уповноважені) на розгляд справ, визначений (визначені) згідно із пунктом 24 цього Розділу, виносить (виносять) постанову про початок проведення розгляду справи про правопорушення та призначає (призначають) дату розгляду справи про правопорушення (акта про правопорушення або угоди про врегулювання).
Постанова про початок проведення розгляду справи про правопорушення має містити:
1) дату та місце її винесення;
2) ідентифікаційні дані особи, у відношенні якої призначається дата розгляду справи про правопорушення (акта про правопорушення або угоди про врегулювання).
3) місце, дату та час розгляду справи про правопорушення (акта про правопорушення або угоди про врегулювання).
4) інформацію про права особи з якою укладено угоду про врегулювання;
5) інформацію про права особи, щодо якої складено акт про правопорушення, у тому числі надати коментарі, пропозиції, пояснення та/або заперечення щодо акта про правопорушення та строк для їх надання.
6) інформацію про право особи, щодо якої складено акт про правопорушення та не укладено угоду про врегулювання, запропонувати укласти угоду про врегулювання;
7) спосіб надсилання до НКЦПФР документів;
8) інші відомості (за необхідності).
Постанова про початок проведення розгляду справи про правопорушення надсилається Порушнику у спосіб визначений цим Порядком не менше ніж за 5 робочих днів (у разі надсилання через КІС / електронну пошту) та не менше ніж за 10 робочих днів (у разі надсилання поштовим зв'язком) до визначеної дати розгляду справи про правопорушення.
26. Справа про правопорушення розглядається уповноваженим (уповноваженими) на розгляд справ в присутності уповноваженого на супроводження та особи, щодо якої складено акт про правопорушення або з якою укладено угоду про врегулювання, та/або у присутності уповноваженого представника такої особи.
Повноваження представника особи, щодо якої складено акт про правопорушення або з якою укладено угоду про врегулювання засвідчуються довіреністю, договором, актом органу управління юридичної особи та перевіряються перед початком розгляду справи уповноваженим на супроводження, оригінал або копія яких долучаються до матеріалів справи.

................
Перейти до повного тексту