1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ
25.11.2005 N 01-8/2229
Господарські суди України
Про деякі питання практики застосування норм законодавства, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у I півріччі 2005 року
( Із змінами, внесеними згідно з Листом Вищого господарського суду N 01-8/482 від 13.08.2008 )
На підставі вивчення доповідних записок про роботу господарських судів України у I півріччі 2005 року Вищий господарський суд України здійснив узагальнення порушених питань щодо застосування норм законодавства у вирішенні спорів і вважає за доцільне довести відповіді на зазначені питання до відома господарських судів України.
1. Чи вправі прокурор (його заступник) подавати позов до господарського суду в інтересах держави в особі відповідних органів фондів соціального страхування та Пенсійного фонду України?
Відповідно до пункту 2 статті 121 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.
Згідно із статтею 2 Господарського процесуального кодексу України господарський суд порушує справи за позовними заявами, зокрема, прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
У резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 08.04.99 N 3-рп/99 у справі за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа N 1-1/99 про представництво прокуратурою інтересів держави в арбітражному суді) зазначено, що прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави чи в чому існує загроза інтересам держави, і ця заява, за статтею 2 Арбітражного процесуального кодексу України, є підставою для порушення справи в арбітражному суді.
Преамбули Законів України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності", "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" визначають відповідне страхування як види загальнообов'язкового державного страхування громадян.
Згідно із статтею 3 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" держава гарантує усім застрахованим громадянам забезпечення прав у відповідному страхуванні.
Стаття 5 названого Закону відносить до основних принципів страхування від нещасного випадку, зокрема, паритетність держави, представників застрахованих осіб та роботодавців в управлінні страхуванням від нещасного випадку; надання державних гарантій реалізації застрахованими громадянами своїх прав.
Аналогічні за змістом приписи містяться у статті 5 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" та статті 2 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття".
Згідно з розділом XI "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" відповідний Фонд соціального страхування є правонаступником, зокрема, державного фонду охорони праці, який ліквідується.
Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття також визначено правонаступником державного фонду сприяння зайнятості населення (пункт 3 розділу VIII "Прикінцеві положення" відповідного Закону).
Що ж до Пенсійного фонду України, то він є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України (пункт 1 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 01.03.2001 N 121/2001, в редакції Указу Президента України від 12.01.2004 N 34/2004.
Таким чином, держава реалізує свою політику загальнообов'язкового державного соціального страхування через названі Фонди. Тому прокурор (заступник прокурора) вправі подати позов в інтересах держави в особі відповідних органів будь-якого з цих Фондів, за наявності в органу, що зазначається позивачем, статусу юридичної особи.
( Пункт 2 виключено на підставі Листа Вищого господарського суду N 01-8/482 від 13.08.2008 )
3. Чи повинен господарський суд розглянути по суті позов, предмет якого не відповідає встановленим законом або договором способам захисту прав?
Господарські суди вирішують спори у порядку позовного провадження, коли склад учасників спору відповідає статті 1 ГПК України, а правовідносини, щодо яких виник спір, носять господарський характер.
Дійшовши висновку, що предмет позову не відповідає встановленим законом або договором способам захисту прав, суд повинен відмовити у позові, а не припиняти провадження у справі за її непідвідомчістю суду.

................
Перейти до повного тексту