- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ВОДНОМУ ГОСПОДАРСТВУ
МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСАХ
Н А К А З
( Наказ скасовано на підставі Наказу Державного
комітету України по водному господарству
N 274/806/508 від 27.12.2006 )
Про Порядок списання основних меліоративних фондів і переведення зрошуваних земель у богарні та осушуваних - у немеліоровані угіддя
На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 13.03.06 N 9789/1/1-06 щодо реалізації постанови Верховної Ради України від 23.02.06
N 3506 "Про Рекомендації парламентських слухань "Актуальні проблеми зрошення, підтоплення та повеней в Україні", з метою встановлення єдиних вимог до списання основних меліоративних фондів, які не підлягають реконструкції або відновленню, та переведення зрошуваних земель у богарні і осушуваних - у немеліоровані угіддя на таких системах
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Порядок списання основних меліоративних фондів і переведення зрошуваних земель у богарні та осушуваних - у немеліоровані угіддя (додається).
2. Юридичному сектору Держводгоспу України (І.Конєва) подати зазначений наказ до Міністерства юстиції України для державної реєстрації.
3. Державному комітету України по водному господарству, Міністерству аграрної політики України, Державному комітету України по земельних ресурсах довести наказ до відома та для керівництва в роботі відповідних місцевих державних органів меліорації і водного господарства, агропромислового розвитку, земельних ресурсів, а також Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних рад, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних та Севастопольської міської державних адміністрацій.
4. Контроль за виконанням зазначеного наказу покласти на заступника Голови Держводгоспу О.Романова, заступника Міністра аграрної політики С.Мельника, заступника Голови Держкомзему К.Радченка.
Голова Державного комітету України по водному господарству Міністр аграрної політики України Голова Державного комітету України по земельних ресурсах | В.Сташук Ю.Мельник М.Сидоренко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держводгоспу України,
Мінагрополітики України,
Держкомзему України
23.10.2006 N 200/601/416
ПОРЯДОК
списання основних меліоративних фондів і переведення зрошуваних земель у богарні та осушуваних - у немеліоровані угіддя
1. Загальні положення
1.1. Цей Порядок визначає основні положення, пов'язані з підготовкою та поданням матеріалів щодо списання основних меліоративних фондів (зрошувальної та осушувальної мережі, трубопроводів, гідротехнічних споруд, насосних станцій та інших елементів системи), які в результаті втрати зв'язку з джерелом зрошення або непридатності води для поливу, виходу з ладу закритих трубопроводів, що експлуатуються понад нормативний строк, руйнування меліоративної мережі, гідроспоруд під впливом природних факторів та зміни гідрологічного режиму річок-водоприймачів тощо, не підлягають реконструкції або відновленню і не можуть працювати в проектному режимі, а зрошувані землі на таких системах підлягають переведенню в богарні та осушувані - у немеліоровані угіддя.
1.2. Цей порядок розповсюджується на основні меліоративні фонди, що побудовані за рахунок державних централізованих капітальних вкладень і передані, в свій час, безкоштовно на баланс колгоспів і радгоспів, а після їх реорганізації - підприємствам-правонаступникам, що використовують меліоровані землі (крім бюджетних установ), та на основні меліоративні фонди, що передані у комунальну власність.
1.3. Питання щодо списання основних меліоративних фондів ініціюється організаціями, підприємствами, на балансі яких знаходяться ці меліоративні фонди, та органами місцевого самоврядування.
1.4. Не підлягають списанню основні меліоративні фонди: насосні станції, міжгосподарська та внутрішньогосподарська мережа, гідротехнічні споруди та інші елементи меліоративних систем, технічний стан яких забезпечує подавання й відведення води, незалежно від того, укомплектовані такі системи дощувальною технікою чи ні.
1.5. У випадку несанкціонованого демонтажу закритих трубопроводів, обладнання насосних станцій, питання про списання основних меліоративних фондів та переведення зрошуваних земель у богарні та осушуваних - у немеліоровані угіддя розглядається за умови надання підприємством, органами місцевого самоврядування або фізичною особою відповідних документів: акта про непридатність меліоративних фондів до подальшої експлуатації; відповідного рішення правоохоронних органів, прийнятого за фактом завдання шкоди меліоративним фондам.
1.6. У цьому Порядку вживаються такі терміни:
державні централізовані капітальні вкладення - інвестиції, що спрямовані на будівництво, реконструкцію та відновлення меліоративних систем, водогосподарських об'єктів і фінансуються за рахунок коштів державного бюджету та бюджетних позичок;
елементи меліоративної системи - функціонально взаємопов'язані між собою споруди, будівлі та пристрої на меліоративних системах, за допомогою яких забезпечується оптимальний водно-сольовий і водно-повітряний режим на зрошуваних і осушуваних землях;
зрошення земель - підведення води на поля для штучного зволоження ґрунту з метою поліпшення живильного й теплового режиму рослин, мікроклімату ґрунту і приземного шару повітря;
зрошувальна система - земельна ділянка з розміщеними на ній гідротехнічними спорудами, що забезпечують зрошення цієї території;
зрошувані землі - землі, на яких здійснюють зрошування;
меліоративні фонди - міжгосподарська, внутрішньогосподарська та колекторно-дренажна мережа, гідротехнічні споруди, насосні станції, водосховища, водомірні пристрої та інші об'єкти інженерної інфраструктури меліоративних систем (крім дощувальних машин), які забезпечують зволоження або водовідведення із кореневмісного шару ґрунту для підтримання в ньому оптимального водно-повітряного режиму;
меліоровані землі - угіддя, на яких здійснено комплекс меліоративних заходів відповідно до затвердженої в установленому порядку проектної документації;
осушувані землі - земельні ділянки, обладнані осушувальною мережею для ліквідації надлишкової зволоженості кореневмісного шару ґрунту, підтримання в ньому оптимального водно-повітряного режиму;
осушувальна система - надмірно зволожена земельна ділянка з гідротехнічними спорудами, що забезпечують її осушення.
2. Організація і робота комісії зі списання основних меліоративних фондів
2.1. Рішення органу місцевого самоврядування щодо необхідності списання основних меліоративних фондів, ініційоване суб'єктами господарювання, на балансі яких знаходяться ці фонди, є підставою для клопотання до районної державної адміністрації і Севастопольської міської державної адміністрації щодо розгляду ними зазначеного питання та створення комісії з метою проведення обстеження меліорованих земель і визначення технічного стану меліоративних фондів.
2.2. Для проведення обстеження меліорованих земель і визначення технічного стану меліоративних фондів районною державною адміністрацією, Севастопольською міською державною адміністрацією створюється комісія, до складу якої включаються представники:
управління агропромислового розвитку районної державної адміністрації;
органів місцевого самоврядування;
районного відділу (міського управління) земельних ресурсів;
експлуатаційної водогосподарської організації;
власників земельних ділянок (землекористувачів), що використовують меліоровані землі;
інших представників (за згодою).
2.3. Обстеження проводиться комісією по кожній зрошувальній або осушувальній системі на підставі таких вихідних матеріалів:
проектної та робочої документації на будівництво меліоративної системи;
плану землекористування підприємства з нанесеними межами зрошуваних або осушуваних земель та експлікацією земель за видами угідь;
характеристик якості земель і даних про їх меліоративний стан;
паспортів на водогосподарські споруди, довідок, звітів та матеріалів спостережень за роботою системи, які ведуться експлуатаційною водогосподарською організацією і гідрогеолого-меліоративною службою, оперативних даних організацій та підприємств про використання земель і земельно-облікових даних відділів (управлінь) земельних ресурсів;
критеріїв оцінки технічного стану меліоративних фондів та меліоративного стану зрошуваних і осушуваних земель, якими необхідно керуватися при списанні основних меліоративних фондів і переведенні земель в немеліоровані угіддя (додаток 1);
довідки організацій, підприємств, на балансі яких знаходяться основні меліоративні фонди, про ступінь їх зносу.
2.4. Комісія на місці визначає:
технічний стан меліоративної системи: стан трубопроводів, запірної та регулюючої арматури, колодязів, меліоративної мережі, гідротехнічних споруд, будівель і устаткування насосних станцій, дощувальних машин, причини підтоплення та заболочування, засолення, осолонцювання, радіоактивного та хімічного забруднення, інших деградаційних явищ, внаслідок яких меліоровані землі не можуть використовуватися за призначенням;
можливість виконання додаткових робіт з підвищення водозабезпеченості зрошувальних систем, реконструкції, меліоративного поліпшення сільськогосподарських угідь, технічного переоснащення;
економічну доцільність та орієнтовну вартість робіт, пов'язаних із відновленням працездатності меліоративної системи або її частини.
При економічній недоцільності або неможливості виконання робіт, пов'язаних із відновленням та відбудовою меліоративних систем, комісія приймає рішення щодо списання внутрішньогосподарських основних меліоративних фондів та переведення зрошуваних земель у богарні та осушуваних - у немеліоровані угіддя.
2.5. У разі, коли при розгляді комісією матеріалів про списання основних меліоративних фондів та переведення зрошуваних земель у богарні та осушуваних - у немеліоровані угіддя, окремі власники земельних ділянок (землекористувачі) меліорованих земель виявили бажання надалі використовувати їх як поливні або осушувані, комісія разом із заінтересованими власниками (землекористувачами) розглядає розрахунки експлуатаційних водогосподарських організацій про вартість послуг із подачі води і спожиту електроенергію, або виконання, у разі необхідності, додаткових робіт і приймає рішення щодо можливості подачі води на окремі площі або водовідведення з них.
2.6. Результати роботи комісії оформлюються Актом оцінки технічного стану зрошувальної системи (або її частини) за матеріалами обстеження зрошуваних земель (додаток 2) та Актом оцінки технічного стану осушувальної системи (або її частини) за матеріалами обстеження осушуваних земель (додаток 3).
До кожного з названих актів додаються відомості:
про наявність та технічний стан закритих трубопроводів (таблиця 1);
устаткування внутрішньогосподарських насосних станцій (таблиця 2);
про наявність та технічний стан гідроспоруд на внутрішньогосподарській мережі (таблиця 3);
висновок гідрогеолого-меліоративної служби Держводгоспу України щодо еколого-меліоративного стану зрошуваних чи осушуваних земель.
2.7. Прийняті комісією рішення щодо проведення робіт з поліпшення технічного стану або списання основних меліоративних фондів і переведення зрошуваних земель у богарні та осушуваних - у немеліоровані угіддя погоджуються з органами місцевого самоврядування, районними радами, Севастопольською міською радою і районними державними адміністраціями у межах їх повноважень.
3. Затвердження матеріалів із списання основних меліоративних фондів і переведення зрошуваних земель у богарні та осушуваних - у немеліоровані угіддя
3.1. Акт подається комісією відповідно управлінню агропромислового розвитку районної державної адміністрації, Головному міському управлінню сільського господарства і промисловості Севастопольської міської державної адміністрації.
3.2. Управління агропромислового розвитку районної державної адміністрації, Головне міське управління сільського господарства і промисловості Севастопольської міської державної адміністрації за участю експлуатаційної водогосподарської організації, районного відділу (міського управління) земельних ресурсів на підставі матеріалів комісії формує технічну документацію (у 4-х примірниках) на списання основних меліоративних фондів і переведення зрошуваних земель у богарні та осушуваних - у немеліоровані угіддя та направляє Міністерству аграрної політики Автономної Республіки Крим, Головному управлінню агропромислового розвитку обласної державної адміністрації такий перелік документів:
пояснювальну записку, в якій, зокрема, зазначається: загальна площа меліоративної системи, рік уведення в експлуатацію, технічна характеристика системи або її частини, землі якої підлягають переведенню в інші види угідь; технічний стан меліоративної мережі, трубопроводів, наявність дощувальної техніки, меліоративний стан земель, склад земельних угідь згідно з проектом сільськогосподарського використання меліорованих земель і фактично; підстави для списання (причини неполиву, регулювання водного режиму), обмеженість напрямків господарського використання осушуваних земель тощо;
акт оцінки технічного стану зрошувальної, осушувальної системи (або її частини) за матеріалами обстеження меліорованих земель;
графічні матеріали (план-схема меліоративної системи або її частини);
рішення зборів власників меліорованих земель (землекористувачів) або їх представників;
список усіх власників (землекористувачів) меліорованих земель, які підлягають переведенню в немеліоровані угіддя;
рішення міської, районної ради щодо списання основних меліоративних фондів, переведення зрошуваних земель у богарні та осушуваних - у немеліоровані угіддя відповідно до компетенції;
розпорядження районної державної адміністрації щодо списання Основних меліоративних фондів, переведення зрошуваних земель у богарні та осушуваних - у немеліоровані угіддя відповідно до компетенції;
економічне обґрунтування щодо доцільності (недоцільності) відновлення меліоративної системи.
3.3. Міністерство аграрної політики Автономної Республіки Крим разом з Республіканським комітетом Автономної Республіки Крим по водогосподарському будівництву та зрошуваному землеробству, Республіканським комітетом Автономної Республіки Крим по земельних ресурсах, Головне управління агропромислового розвитку обласної державної адміністрації разом з обласним виробничим управлінням меліорації і водного господарства, обласним головним управлінням земельних ресурсів розглядають подані матеріали і, в разі необхідності, здійснюють перевірку на місці, роблять загальні висновки для всіх меліоративних систем (її частин), що обстежувались у межах землекористування суб'єктів господарювання, які їх використовують, оформляють і направляють документи (згідно з переліком пункту 3.2) до Міністерства аграрної політики України, Державного комітету України по водному господарству та Державного комітету України по земельних ресурсах.
3.4. Міністерство аграрної політики України разом з Державним комітетом України по водному господарству та Державним комітетом України по земельних ресурсах:
розглядають подані матеріали і за необхідності здійснюють вибіркову перевірку достовірності поданих документів на місцях;
за цими матеріалами приймають остаточне рішення щодо списання основних меліоративних фондів та переведення зрошуваних земель у богарні або осушуваних - у немеліоровані угіддя, яке в установленому порядку погоджується Держкомземом та затверджується Мінагрополітики і Держводгоспом.
Документ про прийняте рішення направляється Міністерству аграрної політики Автономної Республіки Крим, Республіканському комітету Автономної Республіки Крим по водогосподарському будівництву та зрошуваному землеробству, Республіканському комітету Автономної Республіки Крим по земельних ресурсах, Головним управлінням агропромислового розвитку обласних державних адміністрацій, обласним виробничим управлінням меліорації і водного господарства, обласним та Севастопольському міському головним управлінням земельних ресурсів, Головному міському управлінню сільського господарства і продовольства Севастопольської міської державної адміністрації і є підставою для списання основних меліоративних фондів з балансу органів місцевого самоврядування, сільськогосподарських підприємств і фізичних осіб та переведення зрошуваних земель у богарні та осушуваних - у немеліоровані угіддя.
Начальник Управління експлуатації водогосподарських систем Держводгоспу України Директор Департаменту ринків рослинництва, садівництва, виноградарства та виноробства Мінагрополітики України Начальник Управління землеустрою, моніторингу та охорони земель Держкомзему України | В.Земба О.Демидов Ю.Альбощий |
Додаток 1
до пункту 2.3 Порядку
списання основних
меліоративних фондів
і переведення зрошуваних
земель у богарні
та осушуваних -
у немеліоровані угіддя
КРИТЕРІЇ
оцінки технічного стану меліоративних фондів та меліоративного стану зрошуваних і осушуваних земель, якими необхідно керуватися при списанні основних меліоративних фондів і переведенні земель в немеліоровані угіддя
N з/п |
Характерні особливості |
Показники оцінки |
1 |
2 |
3 |
I. Зрошувальні системи |
1 |
Тривала експлуатація системи, елементи системи зношені або стали непридатними. Технічний рівень системи незадовільний Технічний стан мережі і споруд на ній, насосно- силового устаткування не забезпечує стале та надійне функціонування зрошувальної системи |
Система експлуатується понад нормативний термін служби 25-30 років; 100 відсоткове нарахування амортизаційних відрахувань; знос меліоративних фондів понад 70 %; не використовуються як зрошувані землі понад 10 років; великі фільтраційні й експлуатаційно-технічні втрати води - понад 30 %; низький ККД системи 0,51 - 0,65; насосно-силове устаткування відпрацювало нормативний термін і потребує заміни; реконструкція та відновлення системи економічно не виправдані |
2 |
Неможливе забезпечення подавання води на систему відповідної якості і в необхідних обсягах згідно з планами-графіками і її розподілом по водокористувачах |
Відсутність води в джерелах зрошення; вода, непридатна для зрошення згідно з ДСТУ 2730-94 "Якість природної води для зрошення. Агрономічні критерії" і ВНД 33-5.5-02-97 "Якість води для зрошення. Екологічні критерії" |
3 |
Незадовільний меліоративний стан зрошуваних угідь |
Показники глибини ґрунтових вод, їх хімічного складу та мінералізації, ступеня засолення, солонцюватості та забрудненості ґрунтів перевищують допустимі значення за даними багаторічних спостережень, що ведуться гідрогеолого- меліоративною службою та Центрдержродючість |
4 |
Відбуваються ерозійні процеси на зрошуваних землях |
Критичні ухили поверхні землі, на яких побудовані зрошувальні системи, більше 3 градусів |
II. Осушувальні системи |
1 |
Порушення проектного режиму роботи осушувальної системи під впливом природних факторів і господарської діяльності внаслідок зміни гідрологічного режиму на осушуваних землях, прилеглих до них територій, річок- водоприймачів та деградації ґрунтового покриву |
Під дією природних та організаційно-господарських факторів осушувальна мережа, гідротехнічні споруди стали непридатними і потребують повного відновлення, що економічно недоцільно. Вторинне заболочення осушених земель унаслідок підтоплення дренажних гирл, виходу з ладу дренажної мережі, руйнації та замулення каналів, дренажних трубок, осідання торфовищ, торфо-вищ-згарищ, обмеженість у використанні через низький бонітет ґрунтів |
III. Зміна функціонального використання меліорованих земель |
1 |
Зрошувані, осушувані землі не використовуються за призначенням |
Меліоровані землі знаходяться під забудовою, відведені або відводяться до природного заповідного фонду |
Додаток 2
до пункту 2.6 Порядку
списання основних
меліоративних фондів
і переведення зрошуваних
земель у богарні
та осушуваних - у
немеліоровані угіддя
АКТ
оцінки технічного стану зрошувальної системи (або її частини) за матеріалами обстеження зрошуваних земель
в ___________________________________________________________
(назва підприємства, органу місцевого самоврядування
або фізичної особи)
________________________ району _____________________ області
_____________________________________________________________
(назва села, селища, міста)
"____" ______________ 200_ р. ________________
Згідно з рішенням ___________________________________________
(загальних зборів організації, підприємства,
органів місцевого самоврядування,
_____________________________________________ порушено питання про
заяви фізичної особи)
списання основних меліоративних фондів і переведення зрошуваних
земель у богарні на площі ________ га зрошувальної системи
__________________________________________________________________
(назва системи та її місцезнаходження)
у зв'язку з ______________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
(вказати причини)
Комісія у складі:
Голови ______________________________________________________
__________________________________________________________________
Членів комісії:
Представника районного управління агропромислового розвитку ______
Представника органів місцевого самоврядування ____________________
Представника управління водного господарства _____________________
Представника районного відділу (міського управління)
земельних ресурсів _______________________________________________
Представника гідрогеолого-меліоративної служби ___________________
___________________
___________________
за період ___________________________________________ провела обстеження технічного стану системи і меліоративного стану земель, ознайомилась з матеріалами сільськогосподарського використання зрошуваних земель, звітами, довідками, даними спостережень за роботою системи і відмічає:
---------------------------------------------------------------------------------
| Показники |Усього| У т.ч. суб'єкти господарювання, у яких |
| | |пропонується списання основних меліоративних|
| | | фондів |
| | |--------------------------------------------|
| | | Назва | Назва | Назва | Назва | Назва |
| | |________|________|________|________|________|
| | |________|________|________|________|________|
| | |ділянка |ділянка |ділянка |ділянка |ділянка |
| | | N 1 | N 2 | N 3 | N 4 | N 5 |
|---------------------------+------+--------+--------+--------+--------+--------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
|---------------------------+------+--------+--------+--------+--------+--------|
|1. Площа зрошуваних земель,| | | | | | |
|га | | | | | | |
|у т. ч. сільгоспугідь: | | | | | | |
|з них рілля | | | | | | |
|багаторічні насадження | | | | | | |
|сіножаті | | | | | | |
|пасовища | | | | | | |
|перелоги | | | | | | |
|---------------------------+------+--------+--------+--------+--------+--------|
|2. Із зазначених угідь не | | | | | | |
|використовується | | | | | | |
|у проектному режимі, га | | | | | | |
|а) всього _________________| | | | | | |
|у т. ч. ріллі | | | | | | |
|багаторічних насаджень | | | | | | |
|сіножатей | | | | | | |
|пасовищ | | | | | | |
|перелогів | | | | | | |
|б) не використовується з | | | | | | |
|причин, га: | | | | | | |
|незадовільного технічного | | | | | | |
|стану господ-дарської | | | | | | |
|мережі, гідротехнічних | | | | | | |
|споруд, насосних станцій та| | | | | | |
|ін. | | | | | | |
|заболочення _______________| | | | | | |
|підтоплення _______________| | | | | | |
|засолення _________________| | | | | | |
|недостатнього | | | | | | |
|водозабезпечення __________| | | | | | |
|в) інші причини ___________| | | | | | |
|---------------------------+------+--------+--------+--------+--------+--------|
|3. Технічний стан системи: | | | | | | |
|джерело зрошення | | | | | | |
|поверхневе | | | | | | |
|підземне | | | | | | |
|стічні води | | | | | | |
|Забезпеченість (дебіт, | | | | | | |
|об'єм, якість води і т. | | | | | | |
|ін.) | | | | | | |
|3.1. Насосна станція та її | | | | | | |
|споруди | | | | | | |
|марка насоса | | | | | | |
|продуктивність | | | | | | |
|технічний стан | | | | | | |
|3.2. Зрошувальна мережа | | | | | | |
|довжина, км | | | | | | |
|матеріал | | | | | | |
|технічний стан | | | | | | |
|3.3. Наявність дренажу, га | | | | | | |
|технічний стан | | | | | | |
|3.4. Гідротехнічні споруди | | | | | | |
|кількість, шт. | | | | | | |
|технічний стан | | | | | | |
|3.5. Дощувальна техніка, | | | | | | |
|всього, шт. | | | | | | |
|в т.ч. за марками | | | | | | |
|___________________________| | | | | | |
|___________________________| | | | | | |
................Перейти до повного тексту