- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
23.09.2020 № 1760
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1756 від 26.09.2023 )
Про затвердження Порядку розслідування порушень законодавства щодо функціонування ринків електричної енергії та природного газу
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює
державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 483 від 10.05.2022 )
1. Затвердити Порядок розслідування порушень законодавства щодо функціонування ринків електричної енергії та природного газу, що додається.
2. Ця постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її оприлюднення на офіційному вебсайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Національної комісії,
що здійснює державне
регулювання у сферах
енергетики та комунальних
послуг
23.09.2020 № 1760
ПОРЯДОК
розслідування порушень законодавства щодо функціонування ринків електричної енергії та природного газу
1. Загальні положення
1.1. Цей Порядок визначає процедуру розслідування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), порушень законодавства щодо функціонування ринків електричної енергії та природного газу.
1.3. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
заявник - фізична або юридична особа (крім побутових споживачів), яка подала заяву (повідомлення) про порушення законодавства щодо функціонування ринків електричної енергії та природного газу;
об’єкт розслідування - обставини, фактичні дані, які вказують на можливе порушення законодавства на відповідних ринках суб’єктом/учасником ринків електричної енергії та природного газу, яке мало та/або з високою вірогідністю може мати наслідком настання негативних обставин для інших суб’єктів/учасників ринків;
обтяжуючі обставини - поведінка суб’єкта розслідування, спрямована на приховування порушення та його негативних наслідків, на продовження вчинення порушення, а також повторне вчинення порушення;
пом’якшуючі обставини - поведінка суб’єкта розслідування, спрямована на зменшення негативних наслідків порушення, негайне припинення порушення після його виявлення, прийняття пропозиції про визнання порушення, що розслідується;
порушення законодавства (порушення) - порушення законодавства, що регулює функціонування ринків електричної енергії та природного газу;
суб’єкт розслідування - учасник ринку електричної енергії та/або суб’єкт ринку природного газу, щодо якого здійснюється розслідування;
уповноважена особа - керівник учасника/суб’єкта ринку, заявника або особа (фізична чи юридична), уповноважена керівником учасника/суб’єкта ринку, заявником представляти учасника/суб’єкта ринку, заявника;
учасник/суб’єкт ринку (ринків) - учасник ринку електричної енергії відповідно до
статті 1 Закону України "Про ринок електричної енергії" та/або суб’єкт ринку природного газу відповідно до
статті 1 Закону України "Про ринок природного газу";
фактичні дані - інформація, на підставі якої НКРЕКП встановлює наявність або відсутність обставин, що мають значення для розслідування порушення законодавства щодо функціонування ринків електричної енергії та природного газу та прийняття рішення за результатами розслідування. Жодна інформація, що була отримана НКРЕКП, не може наперед визнаватись фактичними даними.
Інші терміни в цьому Порядку вживаються у значеннях, наведених у законах України
"Про інформацію",
"Про ринок природного газу",
"Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг",
"Про ринок електричної енергії",
Кодексі газотранспортної системи, затвердженому постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2493,
Правилах ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 307 (далі - Правила ринку),
Правилах ринку "на добу наперед" та внутрішньодобового ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 308, та інших нормативно-правових актах.
1.4. НКРЕКП проводить розслідування порушень законодавства щодо функціонування ринків електричної енергії та природного газу (далі - розслідування) для забезпечення належного функціонування ринків та сприяння ефективній конкуренції на ринках відповідно до законодавства.
У разі якщо норма цього Порядку або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав і обов’язків суб’єктів розслідувань за цим Порядком, така норма трактується в інтересах суб’єктів розслідування.
1.5. Розслідування ґрунтується на принципах законності, презумпції невинуватості, неупередженості, об’єктивності, добросовісності, розсудливості, пропорційності, прозорості, недискримінації та своєчасності, забезпечення права на захист.
1.6. Рішення, що приймається за результатами розслідування, ґрунтується лише на тих фактичних даних та обставинах, які були досліджені до прийняття рішення.
1.7. Період, охоплений розслідуванням, становить не більше трьох календарних років, які передують року початку розслідування.
1.8. Під час розслідування НКРЕКП має право вимагати від учасників/суб’єктів ринків копії документів, засвідчених в установленому законодавством порядку, пояснення та іншу інформацію, пов’язану з провадженням ліцензованої діяльності (далі - запитувані документи та інформація), необхідні для встановлення фактичних даних та обставин порушення, що розслідується.
( Абзац перший пункту 1.8 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 483 від 10.05.2022 )
Учасники/суб’єкти ринків зобов’язані надавати до НКРЕКП запитувані документи та інформацію у визначений НКРЕКП строк, який має становити не менше 10 робочих днів від дня отримання відповідного запиту НКРЕКП, в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису уповноваженої особи суб’єкта господарювання та/або кваліфікованої електронної печатки суб’єкта господарювання з дотриманням вимог законів України
"Про електронні документи та електронний документообіг" та
"Про електронні довірчі послуги".
( Абзац другий пункту 1.8 глави 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 483 від 10.05.20221 )
Якщо запит НКРЕКП про надання запитуваних документів та інформації вимагає надання великого обсягу інформації, учасник/суб’єкт ринків може звернутися до НКРЕКП щодо необхідності продовження строку надання відповідної інформації, але не більше ніж на 10 робочих днів.
( Абзац третій пункту 1.8 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 483 від 10.05.2022 )
Ненадання на законну вимогу НКРЕКП учасником/суб’єктом ринку копій запитуваних документів, засвідчених в установленому законодавством порядку, пояснень та іншої інформації, необхідних для проведення НКРЕКП розслідування порушень законодавства щодо функціонування ринків електричної енергії та природного газу, є підставою для проведення позапланової невиїзної перевірки.
( Абзац четвертий пункту 1.8 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 483 від 10.05.2022 )
1.9. НКРЕКП оцінює інформацію, отриману під час розслідування порушень законодавства щодо функціонування ринків електричної енергії та природного газу, щодо її належності та достовірності.
1.10. При підготовці висновку за результатами розслідування НКРЕКП ураховує серйозність і тривалість порушення, наслідки порушення для інтересів відповідного ринку та його учасників/суб’єктів, пом’якшуючі та обтяжуючі обставини.
1.11. Матеріальні витрати на копіювання документів та підготовку письмових пояснень, а також транспортні витрати, які виникають у зв’язку з розслідуванням НКРЕКП, суб’єкт розслідування, учасник/суб’єкт ринку несуть самостійно.
1.12. Місцем проведення розслідування може бути місцезнаходження центрального апарату, територіального органу НКРЕКП або суб’єкта розслідування.
2. Початок розслідування
2.1. Дані та обставини, що свідчать про можливе порушення законодавства щодо функціонування ринків, виявляються у процесі здійснення моніторингу функціонування ринків/державного контролю за дотриманням суб’єктами господарювання, що провадять діяльність на ринках, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов або розгляду повідомлень (заяв) від учасників/суб’єктів ринків та заявників про можливе порушення законодавства щодо функціонування ринків.
Повідомлення (заяви) про можливе порушення законодавства щодо функціонування ринків не можуть бути анонімними, повинні містити найменування (ПІБ) та адресу заявника та бути обґрунтованими.
2.2. Структурний підрозділ НКРЕКП, який виявив обставини, дані у процесі здійснення моніторингу функціонування ринків та/або отримав повідомлення від учасників/суб’єктів ринків та заявників, що свідчать про можливе порушення законодавства щодо функціонування ринків, повідомляє про це в письмовій формі структурний підрозділ НКРЕКП, на який покладено функцію організації розслідування порушень законодавства щодо функціонування ринків електричної енергії та природного газу (далі - СП НКРЕКП).
2.3. СП НКРЕКП на підставі інформації, отриманої відповідно до пункту 2.2 цієї глави, та/або на підставі інформації, отриманої ним під час виконання функцій, покладених на СП НКРЕКП, та з дотриманням вимог пункту 2.4 цієї глави виносить на розгляд НКРЕКП відповідно до
Регламенту Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого постановою НКРЕКП від 06 грудня 2016 року № 2133 (далі - Регламент), питання про початок розслідування порушення законодавства щодо функціонування ринків.
2.4. Питання про початок розслідування порушення законодавства щодо функціонування ринку природного газу може виноситися на розгляд НКРЕКП відповідно до
Регламенту лише після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства.
2.5. НКРЕКП у разі прийняття на засіданні, що проводиться у формі відкритого/закритого слухання, рішення про початок розслідування оприлюднює його протягом 5 робочих днів з дня його прийняття на офіційному вебсайті НКРЕКП.
2.6. Разом з рішенням НКРЕКП про початок розслідування на вебсайті НКРЕКП оприлюднюється повідомлення про початок розслідування, яке містить такі відомості:
1) інформація про початок розслідування (дата початку розслідування, період, підстави для проведення розслідування);
2) об’єкт розслідування;
3) суб’єкт розслідування (у разі його встановлення).
У разі якщо рішення про початок розслідування прийняте на засіданні НКРЕКП, що проводиться у формі закритого слухання, у повідомленні зазначається інформація про початок розслідування та об’єкт розслідування.
3. Організація та проведення розслідування
3.1. Розслідування проводить СП НКРЕКП із залученням працівників інших структурних підрозділів НКРЕКП, до компетенції яких належить розгляд відповідних питань.
3.2. У разі початку розслідування щодо встановленого суб’єкта розслідування СП НКРЕКП протягом 10 робочих днів з дня прийняття рішення НКРЕКП про початок розслідування в письмовій формі повідомляє про це суб’єкта розслідування та заявників (за їх наявності).
Повідомлення про початок розслідування надсилається суб’єкту розслідування шляхом направлення листа на його електронну поштову адресу, вказану у ліцензійному реєстрі НКРЕКП (далі - електронна адреса) в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису члена НКРЕКП, до функціональних обов’язків якого належить організація та проведення розслідувань, та/або кваліфікованої електронної печатки НКРЕКП з дотриманням вимог законів України
"Про електронні документи та електронний документообіг" та
"Про електронні довірчі послуги".
( Пункт 3.2 глави 3 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 483 від 10.05.2022 )
Повідомлення про початок розслідування вважається отриманим суб’єктом розслідування з моменту надходження електронного листа на електронну пошту суб’єкта розслідування, зазначену в ліцензійному реєстрі НКРЕКП.
( Пункт 3.2 глави 3 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 483 від 10.05.2022 )
3.3. Повідомлення суб’єкта розслідування про початок розслідування повинно містити такі відомості:
1) обставини, що розслідуються;
2) період, за який проводиться розслідування;
3) строки розслідування;
4) вимога щодо надання копій документів, пояснень, іншої інформації;
5) повідомлення заявників (за наявності таких);
6) обов’язки та права суб’єкта розслідування.
У разі недотримання вимог пункту 3.2 цієї глави суб’єкт розслідування має право не допускати працівників СП НКРЕКП до проведення розслідування або не надавати СП НКРЕКП запитувані документи та інформацію.
( Абзаци восьмий та дев'ятий пункту 3.3 глави 3 замінено новим абзацом в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 483 від 10.05.20221 )
3.4. СП НКРЕКП проводить розслідування у строк не більше трьох місяців з дня прийняття рішення НКРЕКП про початок розслідування.
За наявності обґрунтованих підстав цей строк може бути одноразово продовжений рішенням НКРЕКП у встановленому порядку не більше ніж на один місяць.
Про продовження строку розслідування СП НКРЕКП повідомляє суб’єкта розслідування не пізніше п’яти робочих днів з дня прийняття рішення шляхом направлення на його електронну адресу листа в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису члена НКРЕКП, до функціональних обов’язків якого належить організація та проведення розслідувань, та/або кваліфікованої електронної печатки НКРЕКП.
( Абзац третій пункту 3.4 глави 3 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 483 від 10.05.20221 )
У разі продовження строку розслідування та невиконання вимог абзацу третього цього пункту суб’єкт розслідування має право не допускати працівників СП НКРЕКП для проведення розслідування або не надавати запитувані документи та інформацію.
( Абзац четвертий пункту 3.4 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 483 від 10.05.2022 )
................Перейти до повного тексту