1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Інструкція


НАЦІОНАЛЬНА РАДА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ТЕЛЕБАЧЕННЯ І РАДІОМОВЛЕННЯ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної ради
України з питань телебачення
і радіомовлення
20.11.2003 N 1481
ІНСТРУКЦІЯ
Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України
( Нову редакцію Інструкції, подану на доопрацювання див. в Рішенні Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення N 756 від 23.11.2005 ) ( Нову редакцію Інструкції Національної ради з питань телебачення і радіомовлення про порядок здійснення перевірок ТРО України див. в Рішенні Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення N 906 від 21.12.2005 ) ( Додатково див. Рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення N 1003 від 22.11.2006 ) ( В редакції Рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення N 69 від 24.01.2007 ) ( Із змінами, внесеними згідно з Рішеннями Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення N 660 від 14.04.2009 N 883 від 13.05.2009 )
1. Загальні положення
1.1. Ця Інструкція про порядок здійснення посадовими особами Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення (далі - Національна рада) перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України, які одержали ліцензію Національної ради (далі - Інструкція), встановлює загальні правила проведення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги (далі - ліцензіатів) України.
1.2. Інструкція визначає порядок організації та проведення перевірок, оформлення результатів перевірки ліцензіатів, права та обов'язки працівників Національної ради, перелік документів, які стосуються предмета перевірки.
2. Основні терміни
2.1. Звернення (заява, скарга), що є приводом для проведення позапланової перевірки ліцензіата, - письмове звернення телеглядачів та радіослухачів відповідно до Закону України "Про звернення громадян".
2.2. Акт перевірки - службовий документ, який засвідчує факт проведення перевірки діяльності ліцензіата та фактичні дані, встановлені в ході перевірки.
2.3. Моніторинг - комплекс заходів, спрямованих на фіксацію та аналіз мовлення ліцензіата, який здійснюється шляхом запису, перегляду (прослуховування) теле- (радіо-) програм, що розповсюджуються цим ліцензіатом. У процесі моніторингу заповнюється відповідний Акт.
3. Організація перевірок
3.1. З метою здійснення визначених законодавством наглядових повноважень Національна рада проводить планові і позапланові перевірки.
3.2. Плановим перевіркам підлягають ліцензіати:
- у яких минає рік після отримання ліцензії;
- термін дії ліцензії у яких закінчується (в цих випадках перевірку має бути проведено не пізніше, ніж за 210 днів до закінчення терміну дії ліцензії).
3.3. Позаплановою вважається перевірка, не передбачена в планах роботи Національної ради, яка проводиться за наявності таких підстав:
- якщо моніторинг Національної ради виявив ознаки порушення ліцензіатом вимог чинного законодавства та/або умов ліцензії (ліцензій);
- якщо членами або працівниками Національної ради, що мають відповідні повноваження, зафіксовано ознаки порушень чинного законодавства та/або умов ліцензії (ліцензій);
- якщо раніше до ліцензіата застосовано встановлені законодавством санкції;
- якщо до Національної ради подано належним чином оформлені звернення (заяви, скарги) громадян, запити від органів державної влади про порушення ліцензіатом вимог чинного законодавства та/чи умов ліцензій (ліцензій).
В цих випадках перевірці підлягають факти, які вказані в зверненнях громадян, органів державної влади, чи ознаки порушень законодавства та/чи умов ліцензій (ліцензій), виявлені Національною радою.
У разі виявлення інших пов'язаних з фактом ознак порушень законодавства чи умов ліцензії вони також фіксуються в Акті перевірки.
3.4. Перевірки здійснюються за рішенням Національної ради.
( Пункт 3.4 в редакції Рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення N 660 від 14.04.2009 )
3.5. Перевірки проводяться за місцезнаходженням ліцензіата або у разі необхідності також на території мовлення ліцензіата працівниками Національної ради, зазначеними в наказі, та у часові проміжки, встановлені ним.
3.6. У разі потреби до проведення перевірок можуть бути залучені представники органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, громадських організацій, фахівці-експерти, інші особи, визначені Національною радою.
3.7. Для проведення перевірок Національною радою видається документ у формі посвідчення на право проведення перевірки (Додаток 1) за підписом голови Національної ради. Посвідчення на право проведення перевірки повинно містити назву ліцензіата, прізвища всіх уповноважених на здійснення перевірки осіб та часові проміжки проведення перевірки.
3.8. Посвідчення на право проведення перевірки ліцензіата реєструється в книзі обліку (Додаток 2) із зазначенням номера, дати та прізвища керівника, який підписав розпорядчий документ. Аркуші книги обліку мають бути пронумерованими, книга - прошнурованою та скріпленою печаткою.
3.9. Книга обліку ведеться і зберігається загальним відділом Національної ради в установленому порядку.
3.10. Часові проміжки проведення перевірок встановлюються наказом голови Національної ради.
3.11. Національна рада повідомляє ліцензіатів про проведення перевірок письмово рекомендованим листом, телеграмою або шляхом вручення письмового повідомлення працівником Національної ради не пізніше, ніж за 2 дні.
4. Права працівників Національної ради, які здійснюють перевірку
Працівники Національної ради, які здійснюють перевірки ліцензіатів, мають право:
- доступу на територію ліцензіата, у виробничі та інші службові приміщення;
- з'ясування питань, безпосередньо пов'язаних з перевіркою;
- ознайомлення з будь-якими документами, необхідними для проведення перевірки;
- отримання копій необхідних документів, безпосередньо пов'язаних з перевіркою;
- отримання від ліцензіатів письмових пояснень з питань, що виникають під час перевірки (за їх згодою).
Відмова ліцензіата у проведенні працівниками Національної ради перевірки його діяльності відповідно до вимог законодавства є підставою для звернення до суду про анулювання ліцензії відповідно до підпункту "г" пункту 5 статті 37 Закону України "Про телебачення і радіомовлення".
5. Обов'язки працівників Національної ради під час проведення перевірки
Працівники Національної ради, які здійснюють перевірку діяльності ліцензіатів, зобов'язані:
- інформувати керівництво ліцензіата про підстави призначення, процедуру проведення, хід перевірки і подальший порядок розгляду її результатів;
- об'єктивно відображати стан справ щодо додержання ліцензіатами умов ліцензії та вимог чинного законодавства;
- керуватися у своїй роботі виключно законодавством, нормативними актами Національної ради та цією Інструкцією.
6. Порядок проведення моніторингу та перевірок ліцензіатів, які здійснюють мовлення
6.1. Відповідно до ст. 13 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" Національна рада здійснює моніторинг, який є документальним свідченням про діяльність ліцензіата.
6.1.1. Моніторинг мовлення ліцензіатів може здійснюватися постійно.
6.1.2. Предметом моніторингу є діяльність ліцензіата відповідно до ліцензії Національної ради.
6.1.3. Результати моніторингу програм ліцензіата фіксуються в Акті моніторингу.
6.1.4. Моніторинг проводиться без попередження ліцензіата.
6.1.5. Програми, які підлягають моніторингу, можуть фіксуватися за допомогою записуючих пристроїв.
6.1.6. На доповнення до результатів власного моніторингу Національна рада може користуватися результатами моніторингу інших спеціалізованих моніторингових організацій.
6.1.7. Результати моніторингу, що стали підставою для проведення перевірки ліцензіата, доводяться до відома керівництва ліцензіата під час перевірки шляхом ознайомлення з Актом моніторингу.
6.1.8. Результати моніторингу під час перевірки ліцензіата звіряються з ефірним журналом передач, плей-листами, ефірними рекламними листами, сіткою мовлення та програмою передач за період, коли проводився моніторинг.
6.1.9. Акт моніторингу прошивається та підписується працівником Національної ради, який безпосередньо здійснював моніторинг (додатки 3; 3.1; 3.2).
6.1.10. В акті моніторингу фіксуються фактичні показники мовлення. В кінці акта подаються узагальнені показники фактичного мовлення за весь період моніторингу.
6.2. Проведення перевірок
6.2.1. Для проведення перевірки працівники Національної ради повинні пред'явити керівнику ліцензіата або її уповноваженому представнику посвідчення на право проведення перевірки та документи, які засвідчують особи.
6.2.2. За результатами перевірки складається Акт перевірки (додатки 4; 4.1; 4.2; 4.3).
6.2.3. Керівник або уповноважений представник ліцензіата засвідчує ознайомлення з Актом перевірки своїм підписом та печаткою ліцензіата на акті із зазначенням дати. Ознайомлення з актом перевірки представником ліцензіата за довіреністю засвідчується підписом та посвідченою копією довіреності, яка додається до акта. У випадку відмови від ознайомлення з актом перевірки працівники Національної ради, які проводять перевірку, складають відповідний акт, який підписується особами, що здійснювали перевірку.
6.2.4. У разі незгоди з результатами моніторингу чи перевірки керівник або уповноважений представник ліцензіата може надати письмові пояснення та викласти свої зауваження щодо змісту цих документів.
6.2.5. Керівник або уповноважений представник ліцензіата під час проведення перевірки забезпечує умови для її проведення.
6.2.6. Перелік документів, які надаються працівникам Національної ради під час перевірки для ознайомлення:
- оригінал ліцензії Національної ради;
- статутні документи;
- свідоцтво про державну реєстрацію (перереєстрацію) суб'єкта підприємницької діяльності;
- журнал реєстрації програм і передач;
- ефірну сітку мовлення, плей-листи;
- передачі, записані на магнітну плівку або цифрові носії, для перевірки порядку їх збереження протягом 14 днів;
- прокатні посвідчення на право демонстрування та розповсюдження фільмів;
- штатний розпис працівників;
- рекламні плей-листи;
- перелік обладнання для створення та розповсюдження телерадіопрограм;
- дозвіл на експлуатацію радіоелектронних засобів мовлення (або угоду з оператором телекомунікацій, який такий дозвіл має) з визначенням місця встановлення передавача;
- угоди, що дають право на використання програм чи передач мовлення інших організацій;
- угоди, що дають право на використання об'єктів авторського права, які мають іншого правовласника, аніж організації - постачальники програм чи передач мовлення;
- копії друкованих телепрограм із зазначенням передач та фільмів, які супроводжуються субтитрами та сурдоперекладом;
( Пункт 6.2.6 доповнено абзацом згідно з Рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення N 883 від 13.05.2009 )
- угоди, що дають право використання попередньо опублікованих з комерційною метою фонограм, відеограм, та зафіксованих у даних різновидах запису виконань;
- ліцензіат за власним бажанням може надати інші матеріали та документи, які сприятимуть об'єктивній оцінці діяльності ліцензіата.
6.2.7. У разі виявлення ознак порушення працівник Національної ради, який здійснив моніторинг, зобов'язаний витребувати у ліцензіата записи програм та передач, що транслювалися (ретранслювалися) у часові проміжки, в які проводився моніторинг.
7. Порядок оформлення Акта перевірки
7.1. Акт складається в одному примірнику та підписується особами, які проводили перевірку. Копія Акта, завірена працівниками Національної ради, надається керівнику або уповноваженому представнику ліцензіата, оригінал залишається в Національній раді.
7.2. В Акті перевірки фіксуються:
- дата проведення перевірки;
- позивні (логотип);
- умови ліцензії;
- фактичні показники мовлення;
- ознаки порушень із зазначенням статей законів України та регуляторних рішень Національної ради.
7.3. В Акті перевірки зазначаються всі документи (або їх відсутність), на підставі яких робляться висновки щодо дотримання ліцензіатом умов ліцензії та вимог чинного законодавства.
7.4. Матеріали планової перевірки:
- копії документів відповідно до переліку, зазначеного в п. 6.2.6;
- Акт перевірки дотримання ліцензіатом законодавства та умов ліцензії;
- Акт моніторингу ліцензіата;
- інші документальні та матеріальні відомості, які підтверджують наявність ознак порушень законодавства та умов ліцензії.
7.5. У разі проведення позапланової перевірки до матеріалів перевірки долучаються лише документи і матеріали, які стосуються предмета перевірки.
8. Нумерація (або індексація) та датування Актів перевірки
8.1. Кожний Акт перевірки має свій власний номер та дату.
9. Особливості перевірки провайдерів програмної послуги та телерадіоорганізацій, які ведуть проводове мовлення
9.1. Моніторинг програмної послуги, що надається провайдером програмної послуги, здійснюється шляхом фіксації на відеоносії програм та їх черговості, що ретранслюються ліцензіатом. Моніторинг здійснюється у будь-якій точці доступу абонента до програмної послуги або на головній станції провайдера. У акті моніторингу зазначаються:
- місце проведення моніторингу;
- телеприймач (модель), з якого отримувалися результати моніторингу;
- перелік програм, які транслюються у програмній послузі, та їх послідовність.
9.2. Для складання Акта перевірки працівники Національної ради перевіряють на відповідність умовам ліцензії:
- адреси розташування головної(-их) станції(-ій), багатоканальної мережі;
- наявність та чинність угоди між ліцензіатом та оператором телекомунікацій у разі якщо оператором телекомунікацій є інша юридична особа;
- наявність документів, які підтверджують придбання та право ретрансляції програм інших телемовників;
- кількість домогосподарств на території діяльності оператора телекомунікацій та фактичну кількість абонентів згідно з документами фінансової звітності;
- наявність угоди з абонентом, в якій перелічено канали, що ретранслюються у цій телемережі;
- територію розповсюдження телепрограм;
- наявність скарг абонентів;
- наявність пакета універсальної програмної послуги.
9.3. Для перевірки кількості абонентів провайдер програмної послуги подає завірену керівником довідку про кількість чинних угод з абонентами або завірену довідку про фактичну кількість абонентів.
9.4. У разі коли провайдер програмної послуги здійснює власне мовлення, перевірка здійснюється згідно з пунктом 6 цієї Інструкції.
Додаток 1
ПОСВІДЧЕННЯ
на проведення перевірки
від " " ____________ 200 р. N ____
Видане ______________________________________________________
(посада, прізвище, ініціали, N посвідчення)
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
для проведення перевірки ТРО _____________________________________
(найменування ліцензіата)
щодо додержання законодавства України та/або умов ліцензії
__________________________________________________________________
підстави проведення перевірки ____________________________________
__________________________________________________________________
на період з "___" ___________ 200_ р. до "___" ___________ 200_ р.
Голова Національної ради
М.П.
Додаток 2
КНИГА
обліку посвідчень на право проведення перевірки ТРО України
N
з/п
Номер
посвід-
чення
Найме-
нування
ліцен-
зіата
Місце
знахо-
дження
ліцен-
зіата
Склад
комі-
сії
Термін
прове-
дення
пере-
вірки
Реєстраці-
йний номер
наказу
(розпоря-
дження)
Під-
стави
прове-
дення
пере-
вірки
Підпис
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Додаток 3
АКТ
моніторингу програм у багатоканальній телемережі
Назва провайдера програмної послуги _________________________
Населений пункт _____________________________________________
Місце проведення моніторингу (адреса)
__________________________________________________________________
Дата моніторингу ____________________________________________
Час моніторингу _____________________________________________
N з/п Перелік програм, зафіксованих
у послідовності автопошуку
Канал
конвертува-
ння,
передбачений
ліцензією
Примітка
Загальна кількість програм: ___________________
Кількість каналів, що транслюються без дозволу Національної
ради: ____________________________
Кількість каналів, що передбачені в ліцензії, але фактично не
транслюються: _______________
Виконавець: ___________________________
Ознайомились: ___________________________
М.П.
___________________________
Додаток 3.1
АКТ
здійснення моніторингу програм і передач (радіомовлення)
_______________________________________________________
назва телерадіоорганізації, частота, місто
Дата: ____________
Час Назва Жанр Мова Власний
продукт
Вітчизняний
продукт
Примітка Хронометраж
Виконавець ______________________
/_______________/
П.І.Б.
СТАН
дотримання умов ліцензії проаналізовано
за такими параметрами:
За
ліцензією
Фактично в ефірі
Загальний обсяг
мовлення
Мова (мови) Загальний
обсяг
Укр. мова
час час частка
Пісенний матеріал
Мова ведучих та ведення програм
Оформлення ефіру
(відбивки, джингли, анонси тощо)
Мова реклами
Власні програми
Вітчизняні
програми
Інформаційні
передачі
Культурологічні
передачі
Просвітницькі
передачі
Розважальні
передачі
Дитячі передачі
Інше Загальний обсяг: ________________
- реклами: ___________
- жанрово неструктурованого ефіру:
______________________
- решти передач: _______________
- елементів оформлення ефіру
(заставки, позивні, анонси):
_____________________
Частка творів
вітчизняних
авторів чи
виконавців
(аудіотвори)
Додаток 3.2
АКТ
здійснення моніторингу програм і передач (телебачення)
___________________________________________________
назва телерадіоорганізації, частота, місто
Дата: ____________
Час Назва Жанр Мова Власний
продукт
Вітчизняний
продукт
Примітка Хронометраж

................
Перейти до повного тексту