1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Роз"яснення


ВИЩИЙ АРБІТРАЖНИЙ СУД УКРАЇНИ
Р О З'Я С Н Е Н Н Я
N 01-6/1106 від 12.10.93
м.Київ
Арбітражним судам України
Про деякі питання практики вирішення господарських спорів, пов'язаних з прийомкою продукції і товарів за кількістю та якістю
( Із змінами, внесеними згідно з Роз'ясненням Президії Вищого господарського суду N 04-5/609 від 31.05.2002 )
З метою забезпечення правильного і однакового вирішення господарських спорів Президія Вищого Арбітражного Суду України вважає за необхідне дати такі роз'яснення.
1. Застосування п.13 Інструкції про порядок прийомки продукції і товарів за кількістю.
Деякі вантажовідправники заперечують акти прийомки продукції (товарів) за кількістю, посилаючись на те, що відповідно до п.19 Інструкції про порядок прийомки продукції і товарів за кількістю одержувач повинен здійснити перевірку ваги вантажу на вагах того ж типу, на яких вантаж був зважений в пункті відправлення.
Такі заперечення є безпідставними, оскільки чинними нормами, що регулюють порядок прийомки продукції (товарів), не встановлений обов'язок вантажоодержувача зважувати вантаж на вагах того ж типу, на яких він був зважений в пункті відправлення.
Пункт 13 зазначеної Інструкції передбачає не однотипність вагів і не засіб визначення кількості, а лише одиниць вимірювання.
Тому вимоги щодо перевірки ваги вантажу у пункті призначення на вагах того ж типу, на яких було проведене зважування при відвантаженні, не грунтуються на чинних нормативних актах.
2. Передбачений п.8 Інструкції про порядок прийомки продукції і товарів за якістю строк складання акту про виявлені виробничі недоліки товарів на оптові організації торгівлі не поширюється.
При розгляді справ за позовами організацій оптової торгівлі (баз) до виготовлювачів (постачальників) виникають спори щодо додержання порядку прийомки товару за якістю, зокрема про право бази складати акт про виробничі недоліки товарів протягом чотирьох місяців після їх одержання.
Вирішуючи такі спори, слід мати на увазі, що у даному випадку посилання на п.8 зазначеної Інструкції як на норму, яка надає базі право скласти акт про неналежну якість товару на протязі 4-х місяців після його одержання, є помилковим.
Відповідно до п.8 Інструкції торговельні організації мають право незалежно від перевірки якості товару, проведеної ними в строки, передбачені п.6 Інструкції, скласти акт про виявлені виробничі недоліки, якщо такі недоліки встановлені при підготовці товарів до роздрібного продажу або в процесі цього продажу. Здійснення базою оптової торгівлі підготовки товару для відвантаження до роздрібної торговельної мережі не можна ототожнювати з підготовкою товару до роздрібного продажу, який проводить лише підприємство роздрібної торгівлі.
Таким чином, право скласти акт про виявлені виробничі недоліки на протязі чотирьох місяців після одержання товару надане не всім торговельним підприємствам (організаціям), а тільки тим, які здійснюють роздрібний продаж товарів.
Одночасно необхідно враховувати, що п.8 Інструкції регламентує строк складання акту щодо продукції (товарів), на яку не встановлені гарантійні строки експлуатації. Так, якщо, зокрема, на товар встановлений гарантійний строк експлуатації, перебіг якого починається з дня роздрібного продажу, то при вирішенні питання про своєчасність прийомки товару за якістю слід керуватись абз.5 п.9 Інструкції, відповідно до якого акт про приховані недоліки таких товарів може складатися в період зберігання до продажу незалежно від часу його одержання.
3. Про застосування п.5 Інструкції про порядок прийомки продукції і товарів за якістю.
Відповідно до п.5 зазначеної Інструкції покупці, у тому числі бази оптових торговельних підприємств, які перевідправляють продукцію (товари) в упаковці первісного виготовлювача (відправника), повинні здійснити прийомку продукції і товарів за якістю, якщо їх одержано у пошкодженій, відкритій або немаркірованій тарі, у тарі з пошкодженими пломбами або за наявності ознак пошкодження, псування продукції і товарів.
При вирішенні спорів, що виникають з питання визначення поняття "відкрита тара", слід виходити з того, що це тара, конструкція якої не передбачає застосування кришки або затвору і для перевірки наявності в цій тарі продукції (товарів) нема необхідності порушувати цілісність тари або пломби (розкривати приколочені кришки, зривати пломби тощо).
4. Наявність акта прийомки фактичної кількості одержаної продукції не звільняє одержувача від обов'язку складання акта прийомки після надходження рахунку-фактури.
Відповідно до п.12 Інструкції про порядок прийомки продукції за кількістю продукція приймається за транспортними і супровідними документами (рахунок-фактура, специфікація, опис, пакувальний ярлик та ін.) відправника. За відсутності всіх або деяких з цих документів одержувач складає акт про фактичну наявність продукції і в ньому зазначає, які документи відсутні. Одержувач зобов'язаний скласти акт про фактичну наявність продукції і тоді, коли її кількість відповідає пакувальним ярликам (специфікації). У тих випадках, коли після одержання рахунку-фактури буде встановлено, що кількість прийнятої за актом про фактичну наявність продукції менша, ніж зазначено в рахунку, має складатися акт відповідно до пунктів 16, 20, 25 зазначеної Інструкції.
Тому посилання одержувача на відсутність потреби у складанні акта прийомки, оскільки одержано ту кількість виробів, яка зазначена в пакувальних ярликах, є безпідставним.
5. Представник громадськості підприємства-одержувача може брати участь у прийомці продукції за кількістю не більше двох разів на місяць.
Питання про допустимість участі у прийомці продукції за кількістю конкретної особи на протязі місяця вирішується в залежності від того, скільки разів цій особі видавалось посвідчення на право участі у прийомці певної партії продукції.
Якщо таких посвідчень представнику громадськості було видано не більше двох на протязі місяця, то вимоги п.20 Інструкції про порядок прийомки продукції за кількістю слід вважати додержаними.

................
Перейти до повного тексту