- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства
аграрної політики та продовольства
N 217 від 22.06.2016 )
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо складання розпорядчого документа про облікову політику підприємства
Відповідно до вимог Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.03.1999
N 87, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.06.1999 за N 391/3684, та Положення про порядок бухгалтерського обліку окремих активів та операцій і
Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України з бухгалтерського обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 19.12.2006
N 1213, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.12.2006 за N 1363/13237
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо складання розпорядчого документа про облікову політику підприємства, що додаються.
2. Рекомендувати керівникам державних підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Мінагрополітики, при складанні розпорядчих документів про облікову політику використовувати Методичні рекомендації щодо складання розпорядчого документа про облікову політику підприємства.
3. Управлінню бухгалтерського обліку, звітності та ревізійної роботи (Гаврилюк В.М.) забезпечити опублікування наказу на сайті міністерства і довести Методичні рекомендації щодо складання розпорядчого документа про облікову політику підприємства до державних підприємств та інших суб'єктів господарювання, що належать до сфери управління Мінагрополітики.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Лузана Ю.Я.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мінагрополітики
України
17.12.2007 N 921
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо складання розпорядчого документа про облікову політику підприємства
1. Загальні положення
Методичні рекомендації щодо складання розпорядчого документа про облікову політику підприємства (далі - Методичні рекомендації) розроблені відповідно до вимог:
Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995
N 88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за N 168/704, (далі - Положення);
Положення про порядок бухгалтерського обліку окремих активів та операцій підприємств державного, комунального секторів економіки і господарських організацій, які володіють та/або користуються об'єктами державної, комунальної власності, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 19.12.2006
N 1213, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.12.2006 за N 1363/13237;
Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.11.1999
N 291, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.12.1999 за N 892/4185;
Спрощеного Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій суб'єктів малого підприємництва, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 19.04.2001
N 186, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.05.2001 за N 389/5580;
Методичних рекомендацій щодо суттєвості у бухгалтерському обліку і звітності (лист Міністерства фінансів України від 29.07.2003
N 04230-04108);
Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку біологічних активів, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 29.12.2006
N 1315;
Положень (стандартів) бухгалтерського обліку (далі - П(С)БО):
П(С)БО 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.03.1999
N 87, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.06.1999 за N 391/3684 (далі - П(С)БО 1);
П(С)БО 2
"Баланс", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.03.1999
N 87, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.06.1999 за N 396/3689 (далі - П(С)БО 2);
П(С)БО 5
"Звіт про власний капітал", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.03.1999
N 87, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.06.1999 за N 399/3692 (далі - П(С)БО 5);
П(С)БО 6 "Виправлення помилок і зміни у фінансових звітах", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.05.1999
N 137, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.06.1999 за N 392/3685 (далі - П(С)БО 6);
П(С)БО 7 "Основні засоби", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000
N 92, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.05.2000 за N 288/4509 (далі - П(С)БО 7);
П(С)БО 8 "Нематеріальні активи", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 18.10.1999
N 242, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02.11.1999 за N 750/4043 (далі - П(С)БО 8);
П(С)БО 9 "Запаси", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.10.1999
N 246, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02.11.1999 за N 751/4044 (далі - П(С)БО 9);
П(С)БО 10 "Дебіторська заборгованість", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08.10.1999
N 237, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.10.1999 за N 725/4018 (далі - П(С)БО 10);
П(С)БО 11 "Зобов'язання", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.01.2000
N 20, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.02.2000 за N 85/4306 (далі - П(С)БО 11);
П(С)БО 14 "Оренда", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.07.2000
N 181, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10.08.2000 за N 487/4708 (далі - П(С)БО 14);
П(С)БО 15 "Дохід", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999
N 290, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.12.1999 за N 860/4153 (далі - П(С)БО 15);
П(С)БО 16 "Витрати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999
N 318, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.01.2000 за N 27/4248 (далі - П(С)БО 16);
П(С)БО 17 "Податок на прибуток", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2000
N 353, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.01.2001 за N 47/5238 (далі - П(С)БО 17);
П(С)БО 18 "Будівельні контракти", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.04.2001
N 205, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.05.2001 за N 433/5624 (далі - П(С)БО 18);
П(С)БО 24 "Прибуток на акцію", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 16.07.2001
N 344, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.07.2001 за N 647/5838 (далі - П(С)БО 24);
П(С)БО 25 "Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 25.02.2000
N 39, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.03.2000 за N 161/4382 (далі - П(С)БО 25);
П(С)БО 29 "Фінансова звітність за сегментами", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 19.05.2005
N 412, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.06.2005 за N 621/10901 (далі - П(С)БО 29);
П(С)БО 30 "Біологічні активи", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 18.11.2005
N 790, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.12.2005 за N 1456/11736 (далі - П(С)БО 30);
П(С)БО 31 "Фінансові витрати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.04.2006
N 415, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.05.2006 за N 610/12484 (далі - П(С)БО 31).
2. Порядок складання та погодження розпорядчого документа
За формою розпорядчий документ про облікову політику рекомендується оформлювати у вигляді наказу керівника державного підприємства та інших суб'єктів господарювання, що належать до сфери управління Мінагрополітики.
Проект наказу складає головний бухгалтер та подає його на затвердження керівнику підприємства.
Розпорядчий документ про облікову політику та зміни до нього наводяться у примітках до річної фінансової звітності (додатком) та подаються на погодження разом із річною фінансовою звітністю.
3. Обов'язкові елементи облікової політики
3.1. Поріг суттєвості щодо окремих об'єктів обліку. Для визначення суттєвості окремих операцій об'єктів обліку, що відносяться до активів, зобов'язань і власного капіталу підприємства, за орієнтований поріг суттєвості приймається величина у 5 відсотків від підсумку відповідно всіх активів, всіх зобов'язань і власного капіталу.
Для визначення суттєвості окремих видів доходів і витрат орієнтованим порогом суттєвості рекомендується величина, що дорівнює 2 відсоткам чистого прибутку (збитку) підприємства.
Порогом суттєвості з метою відображення переоцінки або зменшення корисності об'єктів обліку може прийматися величина, що дорівнює 1 відсотку чистого прибутку (збитку) підприємства, або величина, що дорівнює 10-відсотковому відхиленню залишкової вартості об'єктів обліку від їх справедливої вартості.
3.2 Облік необоротних активів. До основних засобів рекомендується відносити матеріальні активи, очікуваний термін корисного використання яких складає більше 1 року та вартість якого (без ПДВ) більша 1 000 грн. за одиницю.
Нараховувати амортизацію та визначати ліквідаційну вартість по основних засобах рекомендується таким чином:
------------------------------------------------------------------
| N | Найменування | Термін | Метод | Ліквідаційна |
|з/п| об'єкта | корисного | нарахування |вартість, грн.|
| | необоротних | використання | амортизації | |
| | активів |(експлуатації),| | |
| | | років | | |
|---+--------------+---------------+--------------+--------------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|----------------------------------------------------------------|
|1. Основні засоби |
|----------------------------------------------------------------|
| | | | | |
------------------------------------------------------------------
Нарахування амортизаційних відрахувань по основних засобах рекомендується здійснювати двома методами:
за прямолінійним методом відповідно до пункту 29
П(С)БО 7.
При застосуванні прямолінійного методу, річна сума амортизації визначається діленням вартості, яка амортизується, на строк корисного використання об'єкта основних засобів. Місячна сума амортизації визначається діленням річної суми амортизації на 12.
Переоцінку об'єктів основних засобів здійснювати, у випадках якщо залишкова вартість такого об'єкту істотно відрізняється від його справедливої вартості на дату балансу (відповідно до пункту 16
П(С)БО 7. Рекомендується проводити переоцінку основних засобів, якщо їх залишкова вартість більш ніж на 10 відсотків відрізняється від справедливої вартості на дату балансу.
Витрати, пов'язані із поліпшенням стану об'єкта (модернізація, модифікація, добудова, реконструкція тощо), які призведуть до зростання майбутніх економічних вигод, очікуваних від використання об'єкта, відносити на збільшення первісної вартості основних засобів після їх введення в експлуатацію (відповідно до пункту 14
П(С)БО 7.
Витрати, що виконані з метою підтримання об'єкта у робочому стані та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання, включати до складу витрат (відповідно до пункту 15
П(С)БО 7.
До складу малоцінних необоротних матеріальних активів рекомендується відносити матеріальні активи, строк корисного використання (експлуатації) яких більше 1 року та вартість (без ПДВ) менше 1 000 грн. за одиницю (відповідно до пункту 5
П(С)БО 7.
Відповідно до пункту 27
П(С)БО 7, амортизацію по малоцінних необоротних матеріальних активах і бібліотечних фондах нараховувати одним з двох варіантів:
- нараховувати у першому місяці використання об'єкта в розмірі 50% його вартості, яка амортизується, та решта 50% вартості, яка амортизується, у місяці їх вилучення з активів (списання з балансу) внаслідок невідповідності критеріям визнання активом;
- нараховувати в першому місяці використання об'єкта 100% його вартості (по об'єктах вартість яких (без ПДВ) менше 50 грн.). Здійснювати обов'язкове ведення кількісного обліку малоцінних необоротних матеріальних активів у розрізі матеріально відповідальних осіб до моменту їх повної ліквідації (списання з балансу).
Нараховувати амортизацію та визначати ліквідаційну вартість малоцінних необоротних матеріальних активів таким чином:
------------------------------------------------------------------
| N | Найменування | Термін | Метод | Ліквідаційна |
|з/п| об'єкта | корисного | нарахування |вартість, грн.|
| | необоротних | використання | амортизації | |
| | активів |(експлуатації),| | |
| | | років | | |
|---+--------------+---------------+--------------+--------------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|----------------------------------------------------------------|
|2. Малоцінні необоротні матеріальні активи |
|----------------------------------------------------------------|
| | |Більше 1 року | | |
------------------------------------------------------------------
На облік у складі нематеріальних активів брати: придбані права на володіння, користування та розпорядження об'єктами нематеріальних активів, після відчуження їх (прав) від колишніх власників та визначення його вартості.
Програмне забезпечення (комп'ютерні програми) обліковувати на субрахунку 125 "Авторське право та суміжні з ним права".
Первісну вартість об'єкта нематеріального активу визначати відповідно до
П(С)БО 8 "Нематеріальні активи".
------------------------------------------------------------------
| N | Найменування | Термін | Метод | Ліквідаційна |
|з/п| об'єкта | корисного | нарахування |вартість, грн.|
| | необоротних | використання | амортизації | |
| | активів |(експлуатації),| | |
| | | років | | |
|---+--------------+---------------+--------------+--------------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|----------------------------------------------------------------|
|3. Нематеріальні активи |
|----------------------------------------------------------------|
| | | | | |
------------------------------------------------------------------
Терміни корисного використання основних засобів та нематеріальних активів встановлюються на підставі технічних паспортів та іншої документації на засіданні постійно діючої виробничої комісії, склад якої рекомендується викласти у додатку до розпорядчого документа про облікову політику підприємства.
Рекомендований термін корисного використання нематеріальних активів не повинен перевищувати 20 років.
3.3. Облік запасів. Методологічні засади формування у бухгалтерському обліку інформації про запаси і розкриття її у фінансовій звітності регламентується
П(С)БО 9.
Відповідно до пункту 16
П(С)БО 9 оцінка при вибутті запасів здійснюється за одним з таких методів:
- ідентифікованої собівартості відповідної одиниці запасів;
- середньозваженої собівартості;
- собівартості перших за часом надходження запасів (ФІФО);
- нормативних затрат;
- ціни продажу.
Оцінку вибуття запасів рекомендується проводити за методом середньозваженої собівартості.
Оцінка за середньозваженою собівартістю проводиться щодо кожної одиниці запасів діленням сумарної вартості залишку таких запасів на початок звітного місяця і вартості одержаних у звітному місяці запасів на сумарну кількість запасів на початок звітного місяця і одержаних у звітному місяці запасів.
Визначення середньозваженої собівартості одиниці запасів рекомендується здійснювати щомісячно.
Транспортно-заготівельні витрати, пов'язані з придбанням запасів, рекомендується відносити на вартість тих запасів, у зв'язку з придбанням яких ці витрати понесені.
Якщо транспортно-заготівельні витрати відображають на окремому субрахунку, то їх сума щомісяця розподіляється між сумою залишку запасів на кінець звітного місяця та сумою запасів, що вибули за звітний місяць.
Для визначення суми транспортно-заготівельних витрат, яка відноситься на запаси, що вибули, необхідно розрахувати середній відсоток транспортно-заготівельних витрат за формулою:
ТЗВ пм + ТЗВ м
ТЗВ (відсоток) = ---------------- x 100,
З пм + З м
де ТЗВ (відсоток) - середній відсоток транспортно-заготівельних витрат;
ТЗВ пм - сума залишку транспортно-заготівельних витрат на початок звітного місяця;
ТЗВ м - сума транспортно-заготівельних витрат за звітний місяць;
З нм - сума залишку запасів на початок місяця;
З м - сума запасів, що надійшли за звітний місяць.
Сума транспортно-заготівельних витрат, що відноситься до запасів, які вибули розраховується за формулою:
ТЗВ в = ТЗВ (відсоток) х З в,
де ТЗВ в - транспортно-заготівельні витрати, що відносяться до запасів, які вибули;
З в - сума запасів, які вибули.
Отримана сума транспортно-заготівельних витрат списується на ті ж рахунки, на які списуються запаси, що вибули.
3.4. Облік витрат. Витрати відображати у бухгалтерському обліку з урахуванням
П(С)БО 16,
П(С)БО 30 та Методичних рекомендацій з планування, обліку і калькулювання собівартості продукції (робіт, послуг) сільськогосподарських підприємств, затверджених наказом Мінагрополітики України від 18.05.2001
N 132 (зі змінами).
До виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) включати:
- прямі матеріальні витрати;
- прямі витрати на оплату праці;
- інші прямі витрати;
- загальновиробничі (змінні та постійні розподілені) витрати.
Прямі матеріальні витрати, прямі витрати на оплату праці та інші прямі витрати протягом звітного (календарного) року відображати за статтями калькулювання, перелік і склад яких установити самостійно та обов'язково викласти у додатку до розпорядчого документа про облікову політику підприємства.
Для сільськогосподарських підприємств державного, комунального секторів економіки необхідно обрати статті витрат для кожного виробництва з загального переліку:
- витрати на оплату праці;
- відрахування на соціальні заходи;
................Перейти до повного тексту