1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
15.04.2008 N 250
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної податкової адміністрації N 827 від 31.12.2008 )
Про затвердження нової редакції Методичних рекомендацій щодо приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України
З метою підвищення ефективності роботи на регіональному та районному рівнях у процесі приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків та реєстрів отриманих та виданих податкових накладних з урахуванням різних способів надходження документів до органів державної податкової служби України, у тому числі в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, та відповідно до статті 2 Закону України від 4 грудня 1990 року N 509-XII "Про державну податкову службу в Україні"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити та ввести в дію з 15.04.2008 р.:
1.1. Методичні рекомендації щодо приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України (далі - Методичні рекомендації) (додаток 1);
1.2. Регламент виконання робіт та взаємодії підрозділів на районному рівні в системі подання податкової звітності в електронному вигляді (додаток 2)*;
1.3. Реєстр форм звітних документів платників податків юридичних та фізичних осіб - підприємців для занесення до електронної бази звітних документів ДПА України (додаток 3)*;
1.4. Опис алгоритму контролю (додаток 4)*;
1.5. Форму Квитанції про стан розрахунків з бюджетом (додаток 5)*.
______________
* Додатки 2 - 5 не наводяться.
<...>
5. Дозволити органам ДПС на місцях приймати на тимчасову роботу для обробки документів податкової звітності операторів за укладеними договорами та угодами.
6. Накази ДПА України від 01.04.2006 р. N 171 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України" та від 18.06.2007 р. N 369 "Про внесення змін до наказу ДПА України від 01.04.2006 р. N 171" вважати такими, що втратили чинність. <...>
Голова С.Буряк
Додаток 1
до наказу ДПА України
15.04.2008 N 250
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України
(Витяг)
1. Прийняті скорочення
АІС - автоматизована
інформаційна система
ЗЕД - зовнішньоекономічна
діяльність
АІС ОР - автоматизована
інформаційна система
обласного рівня
КМУ - Кабінет Міністрів
України
АРМ - автоматизоване робоче
місце
КОР - картка особового
рахунку
БД АІС - бази даних
автоматизованої
інформаційної
системи
КОАТУУ - Класифікатор об'єктів
адміністративно-
територіального
устрою України
БД ПЗ - бази даних
програмного
забезпечення
ОДПС - органи державної
податкової служби
ДПА - державна податкова
адміністрація
ПДВ - податок на додану
вартість
ДПІ - державна податкова
інспекція
ПЗ - програмне
забезпечення
ДПС - державна податкова
служба
РРО - реєстратор
розрахункових
операцій
ДПСУ - державна податкова
служба України
СПД - суб'єкт
підприємницької
діяльності
ДРФО - державний реєстр
фізичних осіб
СПД ФО - суб'єкт
підприємницької
діяльності фізична
особа
ЕЦП - електронний цифровий
підпис
ТРДПАУ - тимчасовий реєстр
Державної податкової
адміністрації України
ЦВД - центральна база
даних
2. Терміни та їх визначення
У Методичних рекомендаціях терміни вживаються у такому значенні:
ПІДРОЗДІЛ ВЕДЕННЯ ТА ЗАХИСТУ ПОДАТКОВОЇ ЗВІТНОСТІ - працівники структурного підрозділу, на яких покладено функції приймання, реєстрацію та введення податкової звітності засобами програмного забезпечення (ПЗ);
ПІДРОЗДІЛ ОБЛІКУ ТА ЗВІТНОСТІ - працівники структурного підрозділу, які супроводжують картку особового рахунка платника податків;
ПІДРОЗДІЛ СУПРОВОДЖЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ ПОДАТКОВОГО БЛОКУ - працівники відділу (сектору), які здійснюють супроводження програмних засобів, що надійшли централізовано від ДПА України;
ПІДРОЗДІЛ ВЕДЕННЯ ДРФО - працівники структурного підрозділу, на яких покладено функції ведення ДРФО;
БАЗА ДАНИХ ПОДАТКОВОЇ ЗВІТНОСТІ ДПС - база даних в електронному вигляді, створена в органах державної податкової служби на основі первинних показників звітних документів платників податків, призначена для централізованого накопичення та багаторазового використання в інформаційно-аналітичних системах ДПС України;
ЛОГІЧНЕ ВИДАЛЕННЯ - видалення платника податку з електронної бази даних без фізичного видалення (можна лише переглянути раніше введені звіти, а створити нові звіти у такого платника неможливо);
ПЛАТНИКИ ПОДАТКІВ - юридичні особи, їх філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи, а також фізичні особи, які мають статус суб'єктів підприємницької діяльності чи не мають такого статусу, на яких згідно із законодавством покладено обов'язок утримувати та/або сплачувати податки і збори (обов'язкові платежі), пеню та штрафні санкції;
КАРТКА ОСОБОВОГО РАХУНКА (КОР) - форма електронного документа платника податку, збору (обов'язкового платежу) встановленого зразка, яка формується засобами АІС "Облік податків і платежів";
РОБОЧЕ МІСЦЕ ДЛЯ ПРИЙМАННЯ ТА РЕЄСТРАЦІЇ ЗВІТНОСТІ - спеціально обладнане за принципами операційного залу робоче місце інспектора державної податкової служби, яке обмежує контакт з платником податків (вікна для приймання звітних документів платників податків), а також створені відповідні умови для платників податків;
"ЄДИНЕ ВІКНО" - робоче місце для приймання різних форм податкової звітності платників податків. Звітні документи платників приймаються на єдиному робочому місці як в електронному, так і в паперовому вигляді;
ПОДАТКОВА ДЕКЛАРАЦІЯ, РОЗРАХУНОК - документ, що подається платником податків до органу державної податкової служби у строки, встановлені законодавством, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податку, збору (обов'язкового платежу);
ПОДАТКОВА ЗВІТНІСТЬ - сукупність документів, що подаються платниками податків до органів державної податкової служби у строки, встановлені законодавством, на підставі яких здійснюються нарахування та/або сплата податків, зборів (обов'язкових платежів);
ПОДАТКОВИЙ АГЕНТ - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ) або фізична особа чи представництво нерезидента - юридичної особи, які незалежно від їх організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками зобов'язані нараховувати, утримувати та сплачувати цей податок до бюджету від імені та за рахунок платника податку, вести податковий облік та подавати податкову звітність податковим органам відповідно до закону, а також нести відповідальність за порушення норм цього Закону.
Податковим агентом, зокрема, є фізична особа - суб'єкт підприємницької діяльності, яка використовує найману працю інших фізичних осіб, щодо виплати заробітної плати (інших виплат та винагород) таким іншим фізичним особам;
ПОДАТКОВЕ ЗОБОВ'ЯЗАННЯ - зобов'язання платника податків сплатити до бюджетів або державних цільових фондів відповідну суму коштів у порядку та у строки, визначені законами України;
ОПЕРАЦІЙНИЙ (БАНКІВСЬКИЙ) ДЕНЬ - частина робочого дня, протягом якої приймаються документи на переказ. Дні визначаються для банків робочими за правилами, встановленими відповідною постановою Національного банку України;
СИСТЕМА ПОДАННЯ ПОДАТКОВИХ ДОКУМЕНТІВ В ЕЛЕКТРОННОМУ ВИГЛЯДІ - сукупність організаційних, правових заходів та програмних, програмно-апаратних, телекомунікаційних засобів, а також певних послуг, що забезпечують подання податкових документів в електронному вигляді до органів ДПС, визначених законодавством України та Інструкцією з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку;
СУБ'ЄКТИ ЕЛЕКТРОННОГО ДОКУМЕНТООБІГУ - органи ДПС, платник податків (посередник), які набувають передбачених законом або договором прав і обов'язків у процесі електронного документообігу;
КВИТАНЦІЯ ПРО ОДЕРЖАННЯ ПОДАТКОВОГО ДОКУМЕНТА В ЕЛЕКТРОННОМУ ВИГЛЯДІ (далі - перша квитанція) - електронний документ, що формується програмним забезпеченням органів ДПС та засвідчує факт і час одержання податкового документа в електронному вигляді;
КВИТАНЦІЯ ПРО ПРИЙМАННЯ ПОДАТКОВОГО ДОКУМЕНТА В ЕЛЕКТРОННОМУ ВИГЛЯДІ (далі - друга квитанція) - електронний документ, що формується програмним забезпеченням органів ДПС та засвідчує факт та час приймання (неприймання) податкового документа в електронному вигляді у базу даних органів ДПС;
ФОРМАТ (СТАНДАРТ) ПОДАТКОВОГО ДОКУМЕНТА В ЕЛЕКТРОННОМУ ВИГЛЯДІ - формалізований опис складу та структури показників податкового документу в електронному вигляді, затверджений Державною податковою адміністрацією (далі - ДПА) України;
ПОДАТКОВИЙ ДОКУМЕНТ В ЕЛЕКТРОННОМУ ВИГЛЯДІ - податковий документ (податкова звітність, реєстри податкових накладних та інші звітні податкові документи), інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов'язкові реквізити документа, в форматі, затвердженому ДПА України;
ПОДАННЯ ПОДАТКОВИХ ДОКУМЕНТІВ В ЕЛЕКТРОННОМУ ВИГЛЯДІ - подання податкових документів в електронному вигляді на електронну адресу органу ДПС України за допомогою програмних засобів та будь-яких засобів телекомунікаційного зв'язку із застосуванням електронного цифрового підпису та за умови включення суб'єкта підприємницької діяльності до системи подання податкових документів в електронному вигляді, також подання податкових документів на магнітних носіях з накладанням електронного цифрового підпису без додання роздрукованих оригіналів документів податкової звітності на паперових носіях;
ЕЛЕКТРОННИЙ ЦИФРОВИЙ ПІДПИС - вид електронного підпису, отриманого за результатом криптографічного перетворення набору електронних даних, який додається до цього набору або логічно з ним поєднується і дає змогу підтвердити його цілісність та ідентифікувати підписувача. Електронний цифровий підпис накладається за допомогою особистого ключа та перевіряється за допомогою відкритого ключа;
ОСОБИСТИЙ КЛЮЧ - параметр криптографічного алгоритму формування електронного цифрового підпису, доступний тільки підписувачу;
ВІДКРИТИЙ КЛЮЧ - параметр криптографічного алгоритму перевірки електронного цифрового підпису, доступний суб'єктам відносин у сфері використання електронного цифрового підпису;
СПЕЦІАЛІЗОВАНЕ ПРОГРАМНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ - програмне забезпечення, призначене для створення платником податків податкових документів в електронному вигляді відповідного формату (стандарту) згідно з вимогами Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку;
СЕРТИФІКАТ ВІДКРИТОГО КЛЮЧА - документ, виданий центром сертифікації ключів, який засвідчує чинність і належність відкритого ключа підписувачу;
НАДІЙНИЙ ЗАСІБ ЕЛЕКТРОННОГО ЦИФРОВОГО ПІДПИСУ - засіб електронного цифрового підпису, що має сертифікат відповідності або позитивний експертний висновок за результатами державної експертизи у сфері криптографічного захисту інформації;
КОМПРОМЕТАЦІЯ ОСОБИСТОГО КЛЮЧА - будь-яка подія та/або дія, що призвела або може призвести до несанкціонованого використання особистого ключа.
Інші терміни в Методичних рекомендаціях вживаються у значенні, наведеному в Законах України від 22 травня 2003 року N 851-IV "Про електронні документи та електронний документообіг", від 22 травня 2003 року N 852-IV "Про електронний цифровий підпис" та інших нормативно-правових актах.
3. Загальні положення
3.1. Методичні рекомендації щодо ведення та захисту податкової звітності, поданої платниками податків в органи державної податкової служби (далі - Методичні рекомендації), охоплюють повний цикл ведення та захисту документів податкової звітності (далі - документи податкової звітності), які подаються до органів державної податкової служби (далі - ОДПС) підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності та фізичними особами - підприємцями (далі - платники податків).
3.2. Методичні рекомендації розроблені з метою впровадження в державних податкових органах єдиної методології ведення та захисту документів податкової звітності платників податків з урахуванням різних способів надходження документів до ОДПС, у тому числі засобами телекомунікаційного зв'язку. Для забезпечення єдиної методології ведення та захисту документів податкової звітності повинні виконуватись такі процедури:
приймання та реєстрація документів податкової звітності від платників податків;
перенесення інформації з документів податкової звітності на паперових носіях до електронних баз податкової звітності;
перенесення інформації, наданої платниками податків в електронному вигляді, до електронних баз податкової звітності;
проведення автоматизованих перевірок документів податкової звітності;
верифікація даних податкової звітності, наданої на паперових носіях, що переносяться до КОР платників податків;
перенесення показників про нараховані суми з електронних баз податкової звітності до КОР платників податків;
контроль за даними, перенесеними до КОР платників податків;
обробка податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку за ф. N 1ДФ;
обробка податкової звітності (у тому числі поданої в електронному вигляді), дані з яких не заносяться до КОР платників податків;
формування та передача реєстрів на основі обробленої податкової звітності;
оформлення і передача на збереження паперових носіїв податкової звітності;
адміністрування системи приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності.
3.3. Методичні рекомендації визначають методологію забезпечення достовірності введених даних, специфічні вимоги для обробки окремих груп документів тощо.
3.4. Методичні рекомендації розроблені з урахуванням вимог Законів України від 21 грудня 2000 року N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (із змінами та доповненнями) (далі - Закон N 2181), від 22 травня 2003 року N 889-IV "Про податок з доходів фізичних осіб", від 22 травня 2003 року N 851-IV "Про електронні документи та електронний документообіг" (зі змінами та доповненнями), від 22 травня 2003 року N 852-IV "Про електронний цифровий підпис", від 4 грудня 1990 року N 509-XII "Про державну податкову службу в Україні" (із змінами та доповненнями), від 20 лютого 2003 року N 551-IV "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань оподаткування", наказу ДПА України від 24.06.2005 р. N 228 "Про введення в дію Регламенту експлуатації АІС ДПА України" (із змінами та доповненнями), Типової інструкції з діловодства в органах державної податкової служби України, затвердженої наказом ДПА України від 01.06.98 р. N 315 (із змінами та доповненнями) (далі - Типова інструкція з діловодства), та інших нормативно-правових актів з питань оподаткування.
3.5. Режим обробки "Декларацій про доходи фізичної особи" виконується засобами АІС "Облік податків і платежів" підрозділами оподаткування фізичних осіб за окремим порядком.
4. Приймання та реєстрація податкової звітності
Документи податкової звітності до органів податкової служби можуть бути надані (надіслані):
на паперових носіях;
поштовими відправленнями;
на магнітних носіях з доданням роздрукованих оригіналів документів податкової звітності на паперових носіях;
на магнітних носіях з накладанням електронного цифрового підпису без додання роздрукованих оригіналів документів податкової звітності на паперових носіях;
засобами телекомунікаційного зв'язку за допомогою будь-якої транспортної системи, яка забезпечує доставку пакета звітних документів платника податків до ОДПС, з накладанням електронного цифрового підпису.
4.1. Для приймання документів податкової звітності на паперових та магнітних носіях у ОДПС має бути спеціально виділене та обладнане за принципом операційного залу приміщення. У приміщенні обов'язково мають бути встановлені робочі станції з системою приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності (за технологією "єдиного вікна").
4.1.1. Податкова звітність приймається підрозділом ведення та захисту податкової звітності без попередньої перевірки зазначених у ній показників від платника або іншої особи, на яку покладено обов'язки з подання органам ДПС податкової звітності.
Відмова службової (посадової) особи ОДПС прийняти податкову декларацію з будь-яких причин або висування нею будь-яких передумов щодо такого прийняття (включаючи зміну показників такої декларації, зменшення або скасування від'ємного значення об'єктів оподаткування, сум бюджетних відшкодувань, незаконного збільшення податкових зобов'язань тощо) забороняється та розцінюється як перевищення службових повноважень такою особою, що тягне за собою її дисциплінарну та матеріальну відповідальність у порядку, визначеному законодавством.
Якщо службова (посадова) особа ОДПС порушує норми підпункту 4.1.2 пункту 4.1 статті 4 Закону N 2181, платник податків зобов'язаний до закінчення граничного строку подання декларації надіслати таку декларацію поштою з описом вкладеного та повідомленням про вручення, до якої долучається заява на ім'я керівника відповідного ОДПС, "складена у довільній формі, із зазначенням прізвища службової (посадової) особи, яка відмовилася прийняти декларацію, та/або із зазначенням дати такої відмови. При цьому декларація вважається поданою в момент її вручення пошті, а граничний десятиденний строк, встановлений для поштових відправлень підпунктом 4.1.7 Закону N 2181, не застосовується.
Платник податків може також оскаржити дії службової (посадової) особи контролюючого органу з відмови у прийнятті податкової декларації у судовому порядку.
4.1.2. Документи податкової звітності мають бути: надані до ОДПС за формами встановленого зразка, що діють на момент подання документа, з обов'язковими додатками;
повністю заповненими, а саме: наявні обов'язкові реквізити та відмітка про подані додатки, значення показників, що не заповнюються через відсутність інформації, мають бути прокреслені;
документи податкової звітності, що подаються на паперових носіях, мають бути заповнені чорнилом, пастою кулькових ручок, за допомогою друкарських машинок, принтерів, засобів механізації або інших засобів, які забезпечують збереження цих записів протягом установленого терміну зберігання звітності;
без підчисток, помарок, малопомітних виправлень;
підписані відповідними посадовими особами, скріплені печаткою платника податків.
4.1.3. На етапі приймання документа податкової звітності працівники, що здійснюють приймання, контролюють наявність:
підписів посадових осіб;
печатки платника податків;
обов'язкових реквізитів;
обов'язкових додатків до податкової звітності, які передбачені порядком заповнення відповідної звітності;
прокреслень в значеннях показників, що не заповнюються через відсутність інформації.
В даному контексті під обов'язковими реквізитами розуміються:
тип документу (звітний, уточнюючий, звітний новий);
звітний (податковий) період;
назва платника;
код платника згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 року N 118 "Про створення Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України", або реєстраційний (обліковий) номер з ТРДПАУ для юридичної особи;
код виду економічної діяльності (КВЕД);
код форми власності;
код органу місцевого самоврядування за КОАТУУ (якщо передбачено формою);
ідентифікаційний номер згідно з ДРФО або в разі відмови від нього серія та номер паспорту для фізичної особи;
реєстраційний (обліковий) номер платника в разі спільної (сумісної) діяльності;
місцезнаходження платника;
ОДПС, до якого подається звітність;
індивідуальний податковий номер та номер свідоцтва про реєстрацію для платників ПДВ;
дата подання звіту (або дата заповнення - в залежності від форми);
ініціали, прізвища та ідентифікаційні номери посадових осіб для звітів, в яких це передбачено формою;
підписи цих осіб, засвідчені печаткою.
4.1.4. Якщо податкова звітність, що надана органу ДПС платником податків, заповнена ним всупереч правилам, зазначеним у затвердженому порядку її заповнення, то вона може бути не визнана органом ДПС як податкова звітність. Підставою про визнання звітності недійсноює:
відсутність підпису відповідних посадових осіб;
відсутність скріплення печаткою підписів платника податків (факсиміле не дозволяється);
відсутність обов'язкових реквізитів податкового документу;
неможливість прочитати текст або цифри внаслідок пошкодження (наприклад, документи, залиті чорнилом або іншою рідиною, потерті);
наявність порваних аркушів, підчищень, помарок, виправлень, дописок і закреслювань;
подання ксерокопії оригіналів звітних документів;
порушення загальних вимог оформлення документів податкової звітності.
У таких випадках працівники підрозділів ведення та захисту податкової звітності повинні в усній формі попередити платника податків про виявлені недоліки і про наслідки прийняття органами ДПС такої податкової звітності та запропонувати надати нову, оформлену належним чином.
Для інформування платників податків про відповідальність та наслідки повернення податкової звітності на дошці об'яв або інших інформаційних стендах в операційних залах розміщується витяг з Закону N 2181 пп. 4.1.2.
Якщо платник наполягає на прийнятті звітності, то звітність приймається, реєструється та разом із службовою запискою передається до галузевого підрозділу для подальшого зберігання в звітній частині особової справи платника податків. На примірнику, що залишається у платника, проставляється штамп "ОТРИМАНО, попереджено про можливість невизнання" (зразок штампа наведено у додатку 1 до Методичних рекомендацій).
Платнику в триденний термін від дня отримання звітності (але не пізніше наступного дня від граничного терміну подання) працівником підрозділу, до функцій якого відноситься приймання податкової звітності, надсилається повідомлення про невизнання ОДПС декларації як податкової із зазначенням підстав та пропозицією надати нову, оформлену належним чином (пп. 4.1.3).
В електронній базі дана податкова звітність тільки реєструється (без внесення показників) та отримує статус "До відома", а в коментарях проставляється реєстраційний номер повідомлення (про невизнання ОДПС декларації як податкової) та дата його відправки.
В разі прийняття рішення галузевим підрозділом щодо неправомірності подання звітності платником податків дані, занесені до КОР, усуваються за службовою запискою галузевого підрозділу з резолюцією керівника ДПІ, в електронних базах звітність отримує статус "До відома", у коментарях до звіту проставляється ознака "згідно зі службовою запискою від "___" N ___".
Відправлення платникам податків зазначених повідомлень здійснюється через загальні відділи відповідно до Типової інструкції з діловодства.
4.1.5. За відсутності зауважень до порядку оформлення податкової звітності вона реєструється і вважається прийнятою. Цей факт засвідчують відповідні відмітки: штамп, дата реєстрації документа та реєстраційний номер.
На примірнику, що подається до державної податкової інспекції, проставляється штамп "Конфіденційно" (зразок штампа наведено у додатку 1 до Методичних рекомендацій).
На примірнику, що залишається у платника, проставляється штамп "ОТРИМАНО" (зразок штампа наведено у додатку 1 до Методичних рекомендацій).
Відмітки проставляються на полях, визначених затвердженими формами податкової звітності, як основного документа, так і додатка до нього.
4.1.6. Реєстраційний номер формується при автоматичній нумерації звітів у системі приймання та комп'ютерній обробці податкової звітності та має бути свій для кожного документа - один реєстраційний номер на кожний окремий документ з додатками (додатки унікальних реєстраційних номерів не мають). Винятком є додатки до уточнених документів податкової звітності (довідки) та деякі додатки до податкової декларації з ПДВ. Такі додатки також мають свій реєстраційний номер.
4.1.7. Зареєстровані документи податкової звітності не підлягають поверненню платнику податків.
4.1.8. Якщо після подачі декларації за звітний період платник податків подає нову декларацію з виправленими показниками до закінчення граничного строку подання декларації за такий самий звітний період, то штрафи, передбачені п. 17.2 ст. 17 Закону N 2181, не застосовуються.
Така декларація заноситься до електронної бази даних з ознакою "звітна нова" (якщо це передбачено формою) та "звітна" (якщо це не передбачено формою), а звітність, надана раніше, отримує статус "До відома".

................
Перейти до повного тексту