- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
ТА У СПРАВАХ ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ ВІД НАСЛІДКІВ
ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Н А К А З
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства
надзвичайних ситуацій
N 4 від 29.01.2014 )
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо підготовки та проведення командно-штабних навчань
Відповідно до Законів України від 3 лютого 1993 р.
N 2974-XII "Про Цивільну оборону України", від 8 червня 2000 р.
N 1809-III "Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру", від 24 червня 2004 р.
N 1859-IV "Про правові засади цивільного захисту", постанови Кабінету Міністрів України від 10 травня 1994 р.
N 299 "Про затвердження Положення про Цивільну оборону України" та з метою вдосконалення методики щодо підготовки та проведення командно-штабних навчань
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо підготовки та проведення командно-штабних навчань (далі - Методичні рекомендації), що додаються.
2. Департаменту цивільного захисту (Квашук В.П.), Департаменту управління рятувальними силами (Марченко Г.Б.), начальникам головних управлінь (управлінь) МНС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, керівникам структурних підрозділів, які забезпечують діяльність функціональних та територіальних підсистем єдиної системи цивільного захисту, навчальних закладів МНС забезпечити впровадження Методичних рекомендацій та організувати підготовку працівників, відповідальних за планування і проведення командно-штабних навчань.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Антонця В.М.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ МНС
02.09.2008 N 635
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо підготовки та проведення командно-штабних навчань
1. Загальні положення
Командно-штабні навчання є вищою формою виучки органів управління та сил цивільного захисту, найважливішим засобом підвищення їх готовності до виконання завдань за призначенням.
Командно-штабні навчання організовуються відповідно до Положення про Цивільну оборону України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 травня 1994 р.
N 299, та вимог організаційно-методичних рекомендацій щодо планування та реалізації основних заходів і завдань з підготовки цивільного захисту України на рік та організаційно-методичних вказівок відповідних начальників функціональних і територіальних підсистем ЄС ЦЗ.
Метою проведення командно-штабних навчань є:
удосконалення навичок керівників у приведенні підпорядкованих органів управління в готовність до дій за призначенням;
злагодження органу управління, підвищення виучки його працівників в управлінні підпорядкованими органами управління і силами, організація взаємодії та всебічного забезпечення у ході реагування на надзвичайні ситуації;
надання практичних навичок із збору, обробки та аналізу інформації про обстановку, підготовки даних для прийняття рішення, планування дій органів управління та сил, своєчасного доведення задач до підлеглих, безперервного управлінні ними у ході проведення рятувальних та інших невідкладних робіт (далі - Р та ІНР);
перевірка готовності органів управління та сил цивільного захисту до виконання завдань за призначенням.
Під час проведення командно-штабних навчань необхідно ретельно аналізувати спроможність наявних пунктів управління (як складової системи управління) забезпечувати умови для керування підпорядкованими органами управління та підрозділами у ході реагування на надзвичайні ситуації.
На командно-штабних навчаннях повинна створюватися складна тактична обстановка, яка реально може скластися при аваріях, катастрофах та стихійних лихах, в осередках хімічного, бактеріологічного та комбінованого ураження та яка вимагає від підлеглих прийняття самостійних обґрунтованих рішень. Крім того, повинні створюватись максимально складні умови для організації управління.
Органи управління необхідно навчати умілим діям у надзвичайних ситуаціях, постійно знаходити нові форми в організації та методиці проведення командно-штабних навчань, не допускати шаблону, пасивності та повільності у діях.
Тема навчання повинна бути комплексною і включати: виконання основних завдань за призначенням як вдень, так і вночі, відпрацювання у повному обсязі питань взаємодії, управління та всіх видів забезпечення.
Командно-штабні (штабні) навчання проводяться:
1. Командно-штабне навчання ЄС ЦЗ проводиться начальником цивільного захисту України один раз на п'ять років протягом трьох діб.
До навчання залучаються:
Рада національної безпеки і оборони України;
Державна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій;
керівництво функціональних і територіальних підсистем;
органи управління і сили однієї функціональної та двох територіальних підсистем у повному складі;
керівництво ОРС ЦЗ та не більше одного - двох загонів центрального підпорядкування у повному складі;
підприємства, установи і організації, де на період загальнодержавного заходу заплановано комплексні навчання та тренування.
2. Штабне навчання ЄС ЦЗ проводиться МНС один раз на два роки протягом двох діб.
До навчання залучаються:
Державна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій;
комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій державного та регіонального рівнів;
територіальні органи МНС і керівництво ОРС ЦЗ;
структурні підрозділи з питань цивільного захисту функціональних і територіальних підсистем.
3. Командно-штабне навчання функціональної підсистеми (спеціалізованих служб цивільного захисту центральних органів виконавчої влади) ЄС ЦЗ проводиться її керівником один раз на п'ять років протягом двох діб.
До навчання залучаються:
керівний склад, комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій функціональної підсистеми та її ланок, спеціалізовані служби та структурний підрозділ з питань цивільного захисту міністерства або іншого органу виконавчої влади, яке створює відповідну територіальну підсистему;
не більше трьох ланок функціональної підсистеми у повному складі, у першу чергу з урахуванням розташування міст, віднесених до відповідних груп та об'єктів, віднесених до відповідних категорій з цивільного захисту;
структурні підрозділи з питань цивільного захисту решти ланок, сили (відповідно до задуму);
підприємства, установи та організації відомчого (галузевого) підпорядкування, де на період проведення заходу заплановано проведення комплексних об'єктових тренувань, навчань.
4. Штабне навчання органів управління функціональної підсистеми ЄС ЦЗ проводиться її начальником цивільного захисту один раз на два роки протягом однієї доби. До навчання залучаються: керівний склад функціональної підсистеми ЄС ЦЗ, її ланок та спеціалізованих служб, комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій центральних органів виконавчої влади, структурний підрозділ з питань цивільного захисту міністерства або іншого органу виконавчої влади, який створює відповідну функціональну підсистему.
5. Командно-штабне навчання територіальної підсистеми ЄС ЦЗ проводиться МНС один раз на п'ять років протягом трьох діб.
До навчання залучаються:
керівний склад, спеціалізовані служби та структурний підрозділ з питань цивільного захисту державної адміністрації, яка створює відповідну територіальну підсистему;
територіальні органи МНС та до третини підрозділів ОРС ЦЗ у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
не більше третини ланок територіальної підсистеми, у першу чергу з урахуванням розташування міст, віднесених до відповідних груп та об'єктів, віднесених до відповідних категорій з цивільного захисту, комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій регіонального, місцевого та об'єктового рівнів, а також структурні підрозділи з цивільного захисту місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування (відповідно до задуму);
підприємства, установи та організації, де на період проведення заходу заплановано проведення комплексних об'єктових тренувань, навчань.
6. Штабне навчання органів управління територіальної підсистеми ЄС ЦЗ проводиться її начальником цивільного захисту один раз на два роки протягом однієї доби. До навчання залучаються: керівний склад територіальної підсистеми ЄС ЦЗ, її ланок та спеціалізованих служб, комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій регіонального, місцевого та об'єктового рівнів, а також структурні підрозділи з цивільного захисту місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування (відповідно до задуму).
7. Командно-штабне навчання ланки функціональної або територіальної підсистеми ЄС ЦЗ проводиться керівником відповідної підсистеми ЄС ЦЗ або його заступником один раз на п'ять років протягом двох діб.
До навчання залучаються:
керівний склад, спеціалізовані служби та структурний підрозділ з питань цивільного захисту державної адміністрації, яка створює відповідну ланку територіальної підсистеми;
територіальні органи МНС та до третини підрозділів ОРС ЦЗ у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій місцевого і об'єктового рівнів, а також структурні підрозділи з цивільного захисту місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування (відповідно до задуму), у першу чергу з урахуванням розташування міст, віднесених до відповідних груп та об'єктів, віднесених до відповідних категорій з цивільного захисту.
підприємства, установи та організації, де на період проведення заходу заплановано проведення комплексних об'єктових тренувань, навчань.
8. Командно-штабне навчання цивільного захисту міста, віднесеного до групи з цивільного захисту, району у місті проводиться керівником відповідної територіальної підсистеми ЄС ЦЗ або його заступником один раз на п'ять років протягом двох діб.
До навчання залучаються:
керівний склад, спеціалізовані служби ЄС ЦЗ та підрозділ територіального органу МНС, структурний підрозділ з питань цивільного захисту державної адміністрації, виконавчого органу рад, якщо такі створено;
підрозділів ОРС ЦЗ у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій місцевого і об'єктового рівнів (відповідно до задуму), у першу чергу з урахуванням розташування об'єктів, віднесених до відповідних категорій з цивільного захисту.
підприємства, установи та організації, де на період проведення заходу заплановано проведення комплексних об'єктових тренувань, навчань.
9. Командно-штабне навчання цивільного захисту спеціалізованої служби цивільного захисту (місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування всіх рівнів, підприємств, установ і організацій) проводиться заступником керівника відповідної територіальної підсистеми ЄС ЦЗ один раз на п'ять років протягом однієї доби.
До навчання залучаються: спеціалізовані служби ЄС ЦЗ залежно від рівня та їх підрозділи, оперативна група територіального органу МНС, структурний підрозділ з питань цивільного захисту державної адміністрації, виконавчого органу рад, та відповідно до задуму;
підрозділів ОРС ЦЗ у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій місцевого і об'єктового рівнів (відповідно до задуму), у першу чергу з урахуванням розташування об'єктів, віднесених до відповідних категорій з цивільного захисту.
підприємства, установи та організації, де на період здійснення заходу заплановано проведення комплексних об'єктових тренувань, навчань.
10. Командно-штабні навчання головних управлінь (управлінь) МНС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - територіальні органи управління) із залученням до однієї третини підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту (у межах гарнізону), де на цей період заплановані тактико-спеціальні навчання - один раз на рік протягом до двох діб під керівництвом начальника територіального органу управління.
При необхідності, за рішенням МНС, на базі одного з територіальних органів управління командно-штабне навчання може проводитися як показове.
Воно проводиться з метою встановлення єдиних поглядів на методику організації та проведення навчань, показу найбільш доцільних методів роботи керівників, прийомів та способів дій органів управління і сил, застосування нових видів (зразків) техніки та озброєння. На показових навчаннях, як правило, доводяться вимоги щодо розробки документів, підготовки керівників та посередників, районів (об'єктів) проведення навчання, а також органів управління і підрозділів, які навчаються.
Не допускається протягом року, на який заплановано проведення командно-штабного навчання територіальної або функціональної підсистеми ЄС ЦЗ, здійснення їх комплексних перевірок.
2. Керівництво та посередники
Для підготовки та проведення командно-штабного навчання створюється керівництво, призначається посередницький апарат (дільничні та пунктові посередники), а за необхідністю створюється дослідницька група.
Склад керівництва, посередників та дослідницької групи на навчанні повинен включати мінімально необхідну кількість працівників, здатних організувати та провести навчання на високому організаційному та методичному рівні.
До складу керівництва навчання входять: керівник навчання, штаб керівництва на чолі з начальником штабу, заступники та помічники керівника навчання. У підпорядкованих органах управління та підрозділах (за необхідністю) призначаються посередники.
Для роботи керівництва навчання створюється штаб. Він повинен мати обладнані місця для роботи керівника навчання, заступників і помічників, бути забезпечений засобами зв'язку і спостереження. За рішенням керівника навчання можуть виділятися як самостійні пункти управління заступників (помічників) керівника навчання.
У випадку нанесення збитку господарству України та особистій власності громадян у період проведення навчання, створюється спеціальна комісія, яка працює спільно з представниками місцевих органів виконавчої влади.
Керівник навчання несе повну відповідальність за підготовку та якісне проведення навчання.
Він зобов'язаний:
визначити та уточнити вихідні дані для навчання, навчальну мету для різних категорій учасників навчання, етапи, навчальні питання, питання дослідження, час проведення навчання та його тривалість; установити кількість техніки, що залучається на навчання, і витрати моторесурсів, матеріальних та імітаційних засобів, вибрати район навчання й організувати його підготовку;
особисто брати участь і керувати розробкою основних документів щодо організації та проведення навчання;
визначити склад керівництва, посередників, дослідницької групи і підготувати їх до проведення навчання, розглянути та затвердити часткові плани своїх заступників, помічників і посередників;
узгодити питання щодо проведення навчання з керівниками установ, які залучаються на спільні навчання;
організувати рекогносцировку району навчання та об'єктів (уточнення тактичної обстановки і порядку підготовки району навчання, включаючи створення натурних ділянок робіт, а також сил, засобів та термінів, необхідних для підготовки району навчання);
організувати безпосередню підготовку органів управління та сил до навчання і огляд їх готовності;
забезпечити дотримання встановлених заходів безпеки у ході навчання;
вивчати роботу органів управління і сил, що залучені до навчання, навчати їх порядку організації управління, взаємодії та всебічного забезпечення;
особисто, через своїх заступників і помічників, посередників та штаб керівництва здійснювати контроль за своєчасністю та вірністю дій учасників навчання, аналізувати рішення, які приймають учасники навчання, та розпорядження, які вони віддають;
знаходити нові прийоми організації Р та ІНР та засобів застосування техніки у різній обстановці;
забезпечити організоване повернення учасників навчання до місць постійної дислокації;
після закінчення навчання на підставі особистих спостережень, доповідей керівництва, посередників, дослідницької групи визначити загальну оцінку і провести розбір навчання.
Начальник штабу керівництва зобов'язаний:
організувати роботу штабу керівництва та керувати нею;
узгодити роботу заступників, помічників керівника навчань;
розробляти за вказівкою керівника документи з організації та проведення навчання;
організувати та контролювати підготовку керівництва, посередницького апарату, учасників навчання, а також району навчання;
завжди знати обстановку і бути готовим доповісти керівнику навчання висновки та свої пропозиції щодо дій органів управління і підрозділів;
слідкувати за своєчасним поданням заступниками, помічниками керівника навчання та посередниками матеріалу для розбору та оцінки навчання;
підготувати матеріали загального розбору навчання, провести частковий розбір з органами управління, що навчалися.
Штаб керівництва є основним органом підготовки та проведення навчання. По відношенню до учасників навчання він виконує функції вищого штабу.
На штаб керівництва покладається:
розробка документів з підготовки та проведення навчання;
організація підготовки керівництва, посередників, дослідницької групи, органів управління, що залучаються до навчання;
підготовка району навчання та пунктів управління, організація зв'язку, безпечного пересування техніки, залученої на навчання, та оточення натурних ділянок;
організація спільної роботи керівників і підрозділів, відповідних начальників та їх органів управління, а також надання допомоги в організації взаємодії з органами управління та силами, які залучаються на навчання;
навчання начальників і підпорядкованих їм органів управління організації та веденню розвідки, управлінню розвідувальними підрозділами у ході виконання завдань, своєчасному збору, обробці та аналізу розвідувальних даних;
навчання органів управління сучасним методам планування й організації Р та ІНР, швидкому доведенню наказів, розпоряджень та даних про обстановку до підрозділів і сусідів, передачі управління з одних пунктів управління на інші;
підготовка пропозицій керівнику навчання з найбільш доцільного використання підрозділів при виконанні поставлених завдань та здійснення контролю за їх виконанням, а також дотриманням заходів безпеки;
постійне забезпечення збереження всіх таємних і службових документів, які вивозяться на навчання;
організація і контроль за поверненням підрозділів у місця постійної дислокації;
підготовка і організація розбору навчання; узагальнення результатів досліджень;
подання звіту про результати проведеного навчання;
узагальнення передового досвіду дій та утілення його у практику підготовки органів управління та сил МНС.
На посередників покладається:
спрямувати дії учасників навчання на якісне відпрацювання навчальних питань і своєчасне виконання заходів;
постійно знати обстановку на навчанні за своїм напрямком;
контролювати повноту і якість проведення необхідних розрахунків при оцінці радіаційної, хімічної, бактеріологічної, інженерної і пожежної обстановки;
стежити за дотриманням належного порядку та заходів безпеки при виконанні практичних робіт;
доповідати керівництву командно-штабних навчань про прийняті рішення і віддані розпорядження.
Працівники, які призначені до складу керівництва:
повинні добре знати і вміти творчо застосовувати вимоги статутів, настанов, керівних документів, наказів, організаційно-методичних вказівок, а також положень зазначених Методичних рекомендацій;
повинні вміти розробляти та обґрунтовувати при затвердженні план проведення навчання, часткові плани роботи заступників і помічників керівника навчання, а також інші документи, які необхідні для проведення навчання;
знати можливості підрозділів, які залучаються до навчання, та способи застосування спеціальної техніки у різних умовах обстановки.
Керівництву навчання та посередницькому апарату категорично забороняється:
розголошувати інформацію щодо документів навчання, які розкривають задум;
вирішувати за керівників та інших працівників, які беруть участь у навчанні, поставлені завдання, а також втручатися (крім керівника навчання та його заступника) у виконання ними своїх функціональних обов'язків, за винятком випадків, коли їх дії можуть призвести до порушення вимог безпеки.
3. Підготовка навчань
Підготовка командно-штабного навчання звичайно включає:
визначення та уточнення вихідних даних;
планування навчання (розробка документів);
підготовку керівництва, посередників;
підготовку органів управління та сил, що залучаються на навчання;
підготовку району навчання;
підготовку матеріально-технічного забезпечення.
Штаб керівництва на навчанні виконує обов'язки вищого органу управління і є основним органом, який забезпечує підготовку та проведення командно-штабного навчання.
Приступаючи до підготовки командно-штабного навчання, його керівник особисто визначає та уточнює вихідні дані.
Вихідними даними для командно-штабного навчання є: тема, навчальні цілі, етапи навчання та їх навчальні питання; склад органів управління та сил, що залучаються до навчання; тривалість, час і район проведення навчання; склад службовців, які залучаються на навчання.
Деякі вихідні дані, наприклад, тема, час та тривалість навчання, склад учасників навчання, а іноді і район проведення командно-штабного навчання визначаються вищестоящим начальником відповідно до плану реагування на надзвичайні ситуації.
Тривалість і час проведення навчання визначаються згідно з організаційно-методичними вказівками. Етапи навчання та навчальні питання конкретизують зміст теми навчання. Планування командно-штабного навчання по етапах здійснюється для досягнення послідовності та цілеспрямованості відпрацювання теми та навчальних питань. Кожний етап включає взаємозв'язані навчальні питання, що охоплюють визначений за часом та простором період організації або ведення дій і їх забезпечення або, все разом, а також роботу учасників навчання в цих умовах.
Керівник проводить загальний розрахунок часу, необхідного для виводу органів управління та сил у район навчання, відпрацювання намічених навчальних питань і повернення учасників навчання в місця постійної дислокації. При цьому він виходить із загальної тривалості командно-штабного навчання, визначеної у плані підготовки до дій за призначенням.
Склад органів управління, що навчаються, а також перелік і склад підрозділів (формувань), що залучаються на навчання, визначається згідно з його масштабами, призначенням і темою навчання.
Район проведення командно-штабного навчання вибирається з урахуванням масштабу, змісту теми та навчальних цілей навчання. Характер місцевості і розміри району повинні дозволяти відпрацювати всі навчальні питання та забезпечити досягнення цілей навчання. Район проведення командно-штабного навчання може бути призначений старшим начальником або визначений безпосередньо самим керівником навчання.
Чітке визначення (уточнення) усіх вихідних даних етапів та навчальних питань дозволить керівнику навчання планомірно та цілеспрямовано працювати над підготовкою до командно-штабного навчання.
Після уточнення та визначення вихідних даних керівник навчання проводить заняття в цілях орієнтування керівництва про наступне навчання, віддання розпоряджень штабу керівництва, заступникам і помічникам з розробки необхідних документів, визначення задач із підготовки навчання, призначення конкретних виконавців та терміну їх роботи.
Як правило, до цього заняття штабом керівництва розроблюються тактична обстановка, задум командно-штабного навчання, схема організації керівництва проведення навчання, план підготовки до навчання.
Після обговорення та уточнення всіх питань керівник навчання ставить задачі:
до якого часу допрацювати та подати на затвердження уточнений план підготовки до командно-штабного навчання і організаційні вказівки з підготовки та проведення командно-штабного навчання;
встановлює термін проведення рекогносцировки району навчання та завершення розробки замислу навчання та інших документів.
Начальник штабу керівництва розробляє план підготовки до командно-штабного навчання. Зазначений план повинен забезпечувати підготовку керівництва командно-штабним навчанням та учасників навчання, району проведення навчання, матеріально-технічне забезпечення і здійснення контролю за підготовкою командно-штабного навчання.
У плані підготовки командно-штабного навчання, як правило, передбачаються наступні розділи:
рекогносцировка району проведення;
розробка документів навчання;
підготовка керівництва та посередників;
підготовка органів управління та підрозділів, що навчаються;
підготовка району проведення командно-штабного навчання;
підготовка матеріально-технічного забезпечення;
огляд готовності органів управління і підрозділів, що залучаються на командно-штабне навчання;
підготовка матеріалів розбору командно-штабного навчання.
Контроль за виконанням заходів календарного плану покладається на штаб керівництва, заступників і помічників керівника навчання.
Рекогносцировка району навчання проводиться з метою уточнення задуму командно-штабного навчання на місцевості та вирішення ряду інших питань, що пов'язані з підготовкою і проведенням навчання. На рекогносцировку можуть залучатися керівництво навчання і посередники. Для більш цілеспрямованої роботи штаб розробляє план проведення рекогносцировки.
Для організації та проведення командно-штабного навчання, як правило розробляються:
схема організації керівництва проведення командно-штабного навчання;
задум проведення командно-штабного навчання;
план проведення командно-штабного навчання;
пояснювальна записка до плану проведення командно-штабного навчання;
організаційні вказівки з підготовки та проведення навчання;
план нарощування обстановки під час проведення командно-штабного навчання;
тактичне завдання;
часткові плани заступників, помічників керівника навчання і посередників;
план імітації;
ввідні, розпорядження, накази;
план проведення практичних заходів на командно-штабному навчанні.
При необхідності можуть розроблятися інші документи.
Задум проведення командно-штабного навчання - документ, в якому визначається на фоні якої тактичної обстановки і як керівник має намір відпрацьовувати тему навчання. Він включає:
вихідні дані (тему, навчальні цілі, час (термін і тривалість) навчання, місце проведення);
керівництво командно-штабним навчанням та склад учасників;
тактичний задум: вихідна обстановка (характер надзвичайної ситуації, положення, склад сил та їх дії на початок навчання);
задум вищестоящого керівництва на проведення Р та ІНР;
задачі органів управління та сил, з якими проводиться навчання;
райони розташування органів управління;
обстановку, яка склалася в ході навчання, для відпрацювання навчальних питань;
етапи навчання та їх найменування, тривалість, навчальні питання і час на їх відпрацювання.
План проведення командно-штабного навчання - основний документ, який визначає порядок проведення навчання, розробляється у табличній формі, у ньому вказуються:
тема навчання та цілі навчання (у тому числі дослідницькі);
час і район (місце) проведення навчання;
органи управління та підрозділи, що залучаються на навчання;
порядок проведення командно-штабного навчання (етапи, навчальні питання, найменування та астрономічний час виконання заходів із зазначенням органів управління та підрозділів, які залучаються для їх виконання, дії керівництва, посередників та посадових осіб, залучених до навчання);
організація підготовки матеріалів для підведення підсумків;
час, місце і порядок підведення підсумків навчання.
Пояснювальна записка до плану проведення командно-штабного навчання розробляється та додається до плану проведення командно-штабного навчання.
У ній звичайно вказується:
тема навчання та його цілі (у тому числі дослідницькі);
час і район (місце) проведення навчання;
склад учасників та керівництва навчання;
вихідна обстановка та задум дій;
порядок проведення навчання;
порядок відпрацювання навчальних питань;
порядок проведення підведення підсумків навчання.
Організаційні вказівки з підготовки та проведення навчання розробляються згідно із задумом і планом підготовки навчання.
В організаційних вказівках, як правило, вказуються:
орієнтовний час проведення та характер навчання;
склад органів управління, що залучаються на навчання;
склад підрозділів, що залучаються на навчання, і в якій ролі вони будуть діяти;
заходи, що здійснюються, сили та засоби, що залучаються для забезпечення зв'язку керівництва, створення реальних радіоперешкод у радіомережах учасників навчання, безпечного пересування техніки, залученої на навчання, та оточення натурних ділянок;
основний зміст додаткової підготовки органів управління, що залучаються на навчання;
заходи матеріально-технічного забезпечення командно-штабного навчання;
заходи щодо прихованого управління підрозділами, збереження державної таємниці;
організація та заходи безпеки на командно-штабному навчанні;
час готовності до командно-штабного навчання, порядок проведення огляду готовності;
інші необхідні питання.
Організаційні вказівки необхідно доводити до учасників навчання та виконавців завчасно, із тим, щоб вони мали можливість якісно та своєчасно підготуватися до командно-штабного навчання (як правило, за 3-4 тижні до початку навчання).
План нарощування обстановки на командно-штабному навчанні розробляється у табличному вигляді. У ньому, як правило, вказуються: номери і зміст ввідних, оперативний та астрономічний час їх доведення, від кого і кому надаються дані, спосіб їх доведення.
Під час навчання за рішенням керівника передбачається доведення раптових ввідних, які не передбачаються планом нарощування обстановки.
Тактичне завдання розробляється на основі задуму командно-штабного навчання і є вихідним документом для введення учасників навчання в обстановку. Воно, як правило, складається в письмовому вигляді (можливо з додаванням карти (схеми) вихідної обстановки), або на карті (схемі) з пояснювальною запискою та включає: загальну і часткову обстановку, довідкові дані та вказівки на підготовку до навчання.
Перший розділ: "Загальна обстановка" дозволяє дати учасникам навчання загальне уявлення про характер події, особливості обстановки на визначений час. У ньому викладаються характер обстановки, яка склалася при аварії, катастрофі, стихійному лиху, заходи вищестоящого керівництва, положення та характер дій органів управління та сил.
У другому розділі: "Часткова обстановка" відображається загальна обстановка. У ньому більш докладно відтворюється надзвичайна ситуація, дається характеристика об'єктів господарства, вказується положення, стан і характер дій органів управління та сил, з якими проводиться навчання.
Розділ: "Довідкові дані" включає відомості, які не можуть бути відомі учасникам навчання без вказівок керівництва, а також умовності, які можуть бути припущені (укомплектованість особовим складом і технікою, встановлені дози опромінення особового складу, забезпеченість матеріальними засобами; гідрометеорологічні умови, зруйнування в районах стихійного лиха, аварії, катастрофи тощо).
Якщо тактичне завдання не розкриває задуму навчання, воно доводиться до учасників за два тижні до початку, в іншому випадку не раніше як за добу.
Часткові плани проведення командно-штабного навчання розробляються заступниками, помічниками керівника навчання, а також посередниками.
У них звичайно вказується:
вихідні дані: тема, навчальні цілі, час (тривалість) і район (місце) проведення командно-штабного навчання, склад його учасників;
тактичний задум у необхідному обсязі;
етапи навчання та їх тривалість;
навчальні питання на кожному етапі, порядок і час їх відпрацювання;
порядок роботи відповідних посадових осіб керівництва (посередників) з нарощування обстановки в ході розіграшу дій, організації контролю за діями учасників навчання;
необхідні розрахункові та інші дані.
Часткові плани своїх заступників, помічників і посередників керівник навчання розглядає та затверджує після проведення з ними заняття на місцевості та внесення до плану (при необхідності) відповідних уточнень.
План імітації (при необхідності) розробляється на карті (схемі) під керівництвом начальника штабу керівництва.
У плані звичайно вказуються:
ділянки, поля імітації місцевості, зараженої рецептурами імітації отруйних речовин, а також сильнодіючих отруйних речовин;
ділянки, поля імітації, райони руйнувань, пожеж і затоплень;
розрахунок сил та засобів для імітації, порядок і послідовність їх здійснення;
схема організації зв'язку з управління імітацією;
заходи безпеки.
Всі документи навчання підписує керівник навчання (за винятком тактичного завдання, часткових планів заступників, помічників керівника навчання і посередників) та подає на затвердження за два тижні до початку навчання вищестоящому керівнику (пояснювальна записка до плану проведення командно-штабного навчання не затверджується).
4. Підготовка району навчання
Проводиться згідно з планом підготовки. Характер місцевості та розміри району навчання повинні дозволяти реально розміщати та пересувати пункти управління, дозволяти підрозділам, що залучаються на навчання, відпрацьовувати всі навчальні питання, забезпечити досягнення поставлених цілей навчання.
Підготовка району навчання включає: обладнання пунктів управління, організацію зв'язку, безпечного пересування техніки, залученої на навчання, оточення натурних ділянок, підготовку імітації, проведення необхідних санітарно-гігієнічних і протиепідемічних заходів, встановлення меж посівів, лісових посадок та інших об'єктів, що вимагають збереження в районах розгортання пунктів управління та дій залучених підрозділів, а також виявлення та знищення вибухонебезпечних предметів (якщо навчання проводиться на полігоні).
5. Підготовка керівництва та посередників
Проводиться з метою забезпечення правильного розуміння ними задуму командно-штабного навчання, вимог керівних документів, положень статутів і настанов, а також вивчення району навчання. Керівник навчання особисто готує штаб керівництва, своїх заступників, помічників і посередників. Заступники та помічники керівника навчання готують підлеглих, команди та підрозділи, що виділяються для забезпечення командно-штабного навчання.
6. Підготовка учасників навчання
Здійснюється: працівників - на заняттях з професійної підготовки та шляхом самостійної роботи; органів управління - на штабних тренуваннях; підрозділів - на контрольних заняттях.
Крім того, за рішенням керівника навчання безпосередньо перед навчанням можуть проводитися додаткові заняття.
З підрозділами, що залучаються для забезпечення навчання, проводяться практичні заняття, а також вивчаються заходи безпеки.
Завершується підготовка проведенням радіотренування.
Перед виходом на командно-штабне навчання проводиться огляд готовності. Огляд готовності підрозділів, що залучені на навчання, проводиться в термін, встановлений календарним планом підготовки командно-штабного навчання, як правило, за кілька днів до його початку, згідно з розробленим планом.
7. Проведення командно-штабних навчань
Початком командно-штабного навчання є час подання встановленого керівником навчання сигналу чи вручення черговому органу управління підписаного ним розпорядження.
На першому етапі навчання можуть відпрацьовуватися заходи приведення у готовність до дій за призначенням або мобілізаційної готовності. При цьому керівник навчання особисто та через своїх заступників (помічників), штаб керівництва і посередників перевіряє організацію оповіщення, швидкість і організованість збору працівників та інші заходи відповідно до плану.
Якщо питання мобілізаційної готовності не відпрацьовувались на першому етапі, вони обов'язково здійснюються у подальшому.
Крім того, під час навчань з територіальними підсистемами ЄС ЦЗ на одному із етапів відпрацьовуються питання антитерористичної діяльності.
Обсяг і порядок відпрацювання питань готовності до дій за призначенням (мобілізаційної готовності) визначає керівник навчання.
Він особисто і через своїх заступників (помічників), штаб керівництва та посередників перевіряє розташування та оснащення робочих місць штабу з ліквідації надзвичайної ситуації (пунктів управління), стан зв'язку, знання учасниками навчання вихідної обстановки, задач і здійснення заходів, пов'язаних із підготовкою до управління підлеглими підрозділами.
Після доведення задач і розпоряджень до учасників навчання надається необхідний час на з'ясування задачі, проведення розрахунків, підготовку даних і пропозицій для прийняття рішення, оцінку обстановки, прийняття рішення та відпрацювання інших питань з організації проведення Р та ІНР.
У цей час керівництво і посередницький апарат вивчають роботу учасників навчання, перевіряють правильність даних, що готуються, розрахунків і пропозицій. На цьому етапі особлива увага звертається на методи та організацію роботи органів управління, правильність з'ясування задачі, поставленої старшим начальником, вміння оцінювати обстановку, приймати обґрунтоване рішення, ведення робочих карт (схем).
У визначений час керівник навчання, посередники заслуховують висновки з оцінки обстановки та рішення керівників.
Заслуховування рішень проводиться у робочому порядку на спеціально обладнаних робочих місцях комісій ТБ та НС (пунктах управління) без оперативних пауз.
Керівник навчання та посередники визначають доцільність, сильні та слабкі сторони рішень учасників навчання.
При необхідності керівник навчання особисто чи засобами зв'язку заслуховує висновки та зауваження своїх заступників (помічників), доповіді посередників з прийнятих рішень учасниками навчання.
В умовах обмеженого часу та динаміці дій рішення керівників вивчаються та затверджуються в процесі постановки ними задач підрозділам.
Після затвердження прийнятих рішень органи управління приступають до планування виконання Р та ІНР, організації управління, взаємодії і всебічного забезпечення.
Керівництво навчання та посередники контролюють роботу учасників навчання. При цьому особлива увага звертається на своєчасну, чітку і конкретну постановку задач підлеглим, штабну культуру, якість та повноту відпрацювання графічних і текстуальних документів, узгодженість і взаємодію в роботі всіх посадових осіб.
За результатами роботи учасників навчання заступники (помічники) керівника навчання та посередники доповідають до штабу керівництва.
У результаті аналізу рішень, у тому числі з використанням розрахунків на ЕОМ, керівництво навчанням встановлює, якою мірою вони відповідають умовам, що склалися, і до яких результатів можуть призвести. З урахуванням цього уточнюється порядок нарощування обстановки та розіграшу дій.
Нарощування обстановки та розіграшу дій на командно-штабному навчанні містить послідовне доведення до учасників навчання нових даних про обстановку, реагування на зміни в ній, прийняття (уточнення) рішень, постановку задач, а також контроль за фактичними діями учасників навчання.
Основними способами нарощування обстановки та розіграшу дій можуть бути:
доведення до учасників навчання сигналів оповіщення та управління, попередніх та інших розпоряджень і наказів;
вручення ввідних;
доповіді підлеглих органів управління, інформація вищих, взаємодіючих та інших органів управління, органів розвідки.
Нарощування обстановки і розіграш дій здійснюється замкнутим ланцюгом: посередники вручають учасникам навчання інформацію про зміни обстановки, рішення учасників навчання та їх дії, доповідають в штаб керівництва; штаб керівництва узагальнює рішення учасників навчання, аналізує їх дії і доповідає керівнику навчання свої пропозиції з подальшого нарощування обстановки, керівник навчання дає вказівки на організацію подальшого нарощування обстановки та розіграшу дій, штаб керівництва доводить ці вказівки до посередників, які продовжують нарощування обстановки та розіграшу дій.
При цьому дані обстановки на пункти управління учасників навчання повинні поступати в порядку, обсязі і тими каналами та засобами зв'язку, як і в реальних умовах.
Нарощування обстановки та розіграш дій здійснюється керівництвом навчання та посередниками відповідно до плану нарощуваний обстановки. Уточнення до плану нарощування обстановки вносяться відповідно до рішення учасників навчання і даних обстановки, що надходять від них.
Для зосередження зусиль керівництва і учасників навчання на рішенні головних питань в обстановці можуть робитися оперативні стрибки тривалістю від однієї до декількох діб.
При цьому інформація про зміну обстановки з оперативним стрибком може вручатися безпосередньо та одночасно всім органам управління чи тільки органам управління, які цю обстановку доповідають у вищестоящий орган управління технічними засобами зв'язку.
Керівник навчання, його заступники (помічники) і посередники в ході нарощування обстановки та розіграшу дій знаходяться разом із відповідними особами учасників навчання, здійснюють контроль і оцінюють їх дії.
Головну увагу при цьому приділяють злагодженості в роботі усіх посадових осіб і пунктів управління в цілому, уміння працівників оперативно збирати та аналізувати дані обстановки, стисло викладати висновки з неї і швидко розробляти документи, чітко доводити задачі до підлеглих і здійснювати контроль за їх виконанням.
У процесі навчання керівництво і посередницький апарат повинен виробляти в учасників навчання творчість, ініціативу і самостійність при прийнятті рішень і плануванні організації проведення Р та ІНР.
Для цього необхідно створювати складну обстановку, обмежувати надходження відомостей шляхом тимчасового порушення зв'язку з підлеглими і вищими органами управління, надавати дані про значні втрати рядового та начальницького складу і техніки, затримки підвозу матеріальних засобів, про створення зон зараження, пожеж і руйнувань, виведення зі строю окремих посадових осіб і пунктів управління.
Відомості про положення, характер дій і задачі сусідів, як правило надаються за запитом учасників навчання і тільки в необхідних випадках у порядку інформування вищестоящого органу управління і сусідів.
Внесення в обстановку елементів напруженості і раптовості доцільно проводити в період найбільшої інтенсивності в роботі учасників навчання з організації виконання задач у динаміці дій, під час збору та узагальнення даних обстановки і доведення задач до підлеглих, а також при переміщенні пунктів управління.
Інколи органи управління, які навчаються, приймають необґрунтовані рішення. У подібних випадках необхідно спонукати їх глибше оцінити обстановку і прийняти доцільне рішення. Якщо рішення учасників навчання явно не відповідають обстановці, або не дозволяють досягнути цілей навчання, а також можуть призвести до нанесення матеріальних збитків, порушення заходів безпеки, то слід вносити в них необхідні зміни.
В одному випадку можна з'ясувати мотиви, якими керуються учасники навчання, приймаючи таке рішення, а при необхідності повідомити їм додаткові дані про обстановку та інші необхідні відомості. В іншому випадку можна уточнити задачу, або внести необхідні виправлення в рішення при затвердженні його і тим самим досягти відпрацювання поставлених навчальних питань і досягти намічених цілей.
У ході проведення навчання для більш повчального відпрацювання найбільш складних питань рекомендується проводити загальне заслуховування керівного складу.
На загальному заслуховуванні керівник може доповідати висновки з оцінки обстановки, рішення, ставити задачі підлеглим командирам і організовувати взаємодію. Також за вказівкою керівника навчання заслуховуються доповіді інших посадових осіб, які навчаються.
У ході навчання може бути оголошено частковий відбій. Частковий відбій на навчаннях оголошується в наступних випадках: коли дії учасників навчання не відповідають наміченим навчальним цілям, якщо виникає необхідність повторення окремих навчальних питань для більш якісного їх відпрацювання, при грубому порушенні встановлених заходів безпеки і загрозі нанесення збитків державі та іншим формам власності, після закінчення відпрацювання навчальних питань для підготовки і повернення учасників навчання до пунктів постійної дислокації та в інших необхідних випадках.
При цьому пункти управління і підрозділи, що залучаються, припиняють свої дії і залишаються на місцях виконання задач. У цих випадках керівник навчання віддає необхідні вказівки, а після їх виконання учасниками навчання продовжує командно-штабне навчання.
8. Розбір та оцінка командно-штабного навчання
Розбір є заключною частиною навчання і має велике навчально-виховне значення. В основу розбору повинні бути покладені висновки керівника навчання і затверджені ним висновки заступників і помічників, посередників, начальника дослідницької групи про дії на навчанні керівного складу і підрозділів, які були залучені до навчання.
Підготовка розбору починається до початку навчання і продовжується в ході навчання з таким розрахунком, щоб до кінця навчання матеріал для розбору був повністю готовий.
До початку навчання готуються теоретичні положення з найбільш важливих або нових питань тактики дій, вимог керівних документів, найбільш повчальні приклади з досвіду проведення Р та ІНР і раніше проведених навчань.
У ході навчання до розбору готується текстуальна частина і схеми (карти) які характеризують хід навчання і рішення учасників навчання за його етапами.
Заступники (помічники) керівника навчання і посередники на основі постійного і всебічного вивчення роботи і дій учасників навчання готують матеріал для загального розбору у вигляді коротких висновків і пропозицій і у встановлені строки подають його до штабу керівництва. Штаб керівництва узагальнює цей матеріал і за вказівкою керівника навчання включає в розбір. Висновки і пропозиції для загального розбору повинні бути конкретними, з наведенням фактів і цифрових показників.
Матеріал для загального розбору надається за кожний етап, а підсумковий - в кінці навчання. Одночасно з підготовкою матеріалів для загального розбору заступники (помічники) керівника навчання і посередники готуються до проведення часткових розборів. З метою ілюстрації на розборі демонструються відпрацьовані учасниками навчання карти, схеми, текстуальні документи, графіки, технічні рішення.
Також можуть демонструватися окремі епізоди навчання, що зняті на відео або кіноплівку.
При аналізі дій учасників навчання звичайно розглядаються наступні питання:
особливості проведеного навчання і вимоги, які пред'являлись його учасникам;
діяльності керівного складу, органів управління та залучених підрозділів забезпечення та обслуговування з виконання заходів приведення у готовність до дій за призначенням і мобілізаційної готовності;
організації розвідки, збір і узагальнення розвідданих;
планування і здійснення маршу до районів навчання, розгортання пунктів управління, організації зв'язку, охорони, комендантської служби, виконання заходів щодо маскування;
рішення керівників, їх об'єктивність і своєчасність прийняття, доцільність застосування підрозділів;
................Перейти до повного тексту