1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
04.05.2006 N 563
( Постанова втратила чинність на підставі постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг N 585 від 22.04.2019 )
Про затвердження Методики розрахунку тарифів на послуги з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, а також послуги з централізованого диспетчерського управління об'єднаною енергетичною системою
Відповідно до Закону України "Про електроенергетику", Указу Президента України від 21.04.1998 N 335 "Питання Національної комісії регулювання електроенергетики України", Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, затверджених постановою НКРЕ від 11.10.1996 N 152, та відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.05.2005 N 167-р "Про схвалення комплексного плану заходів із забезпечення фінансової стабілізації підприємств паливно-енергетичного комплексу" Національна комісія регулювання електроенергетики України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
Затвердити Методику розрахунку тарифів на послуги з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, а також послуги з централізованого диспетчерського управління об'єднаною енергетичною системою, що додається.
Голова Комісії
ПОГОДЖЕНО:
Міністр палива
та енергетики України
Голова Державного
комітету України з питань
регуляторної політики
та підприємництва
Директор Національної
енергетичної компанії
"Укренерго"
В.Кальченко


І.Плачков



А.Дашкевич


В.Лучніков
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова НКРЕ
04.05.2006 N 563
МЕТОДИКА
розрахунку тарифів на послуги з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, а також послуги з централізованого диспетчерського управління об'єднаною енергетичною системою
1. Загальні положення
1.1. Методика розрахунку тарифів на послуги з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, а також послуги з централізованого диспетчерського управління об'єднаною енергетичною системою (далі - Методика) розроблена відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.05.2005 N 167-р "Про схвалення комплексного плану заходів із забезпечення фінансової стабілізації підприємств паливно-енергетичного комплексу".
Дія цієї Методики поширюється на суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють діяльність з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами на підставі відповідної ліцензії згідно з Умовами та Правилами здійснення підприємницької діяльності з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, затвердженими постановою НКРЕ від 11.10.96 N 152, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 31.10.96 N 637/1662.
1.2. Методика визначає основні положення формування тарифу на передачу електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами і побудована на принципах відшкодування всіх економічно обґрунтованих витрат на здійснення ліцензованої діяльності з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, стимулювання ліцензіата до оптимізації витрат та отримання обґрунтованого рівня прибутку.
1.3. Терміни, наведені в цій Методиці, вживаються в такому значенні:
амортизаційні відрахування - поступове віднесення витрат на придбання, виготовлення, поліпшення основних фондів і нематеріальних активів, що використовуються при здійсненні ліцензованої діяльності. Розраховуються в межах норм амортизаційних відрахувань та відповідно до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств";
витрати на обслуговування позикового капіталу - частина фінансових витрат ліцензіата, пов'язаних із залученням позикового капіталу;
інвестиційна складова - кошти, необхідні ліцензіату для фінансування капітальних вкладень, що спрямовуються на розвиток виробничої діяльності в межах ліцензованої діяльності в період регулювання, які є складовою розрахункового прибутку (додаткове до амортизаційних відрахувань джерело фінансування інвестиційної діяльності);
інвестиційний проект (програма) - проект (програма) використання інвестицій та інших коштів, залучених для його (її) виконання, який (яка) містить комплекс зобов'язань ліцензіата на період її виконання щодо розвитку підприємства, зокрема зниження технологічних витрат електричної енергії в електричних мережах, модернізацію та будівництво електричних мереж, впровадження та розвиток систем контролю та управління енергоспоживанням тощо;
контрольовані зміни витрат - зміни попередньо погоджених НКРЕ витрат ліцензіата, які виникають при здійсненні ліцензованої діяльності в період регулювання внаслідок прийняття ліцензіатом управлінських та оперативних рішень та не пов'язані із зміною актів законодавства;
ліцензіат - суб'єкт підприємницької діяльності, зареєстрований у встановленому законодавством порядку, який отримав ліцензію НКРЕ на право здійснення підприємницької діяльності з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами;
ліцензована діяльність - діяльність ліцензіата з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами;
надзвичайна подія - подія або операція, яка відрізняється від звичайної діяльності ліцензіата, та не очікується, що вона повторюватиметься періодично або у кожному наступному звітному періоді;
надзвичайні витрати - витрати, відшкодування яких не враховується при визначенні прогнозного доходу, але понесені ліцензіатом у попередньому періоді регулювання внаслідок надзвичайної події, що класифікується як надзвичайна згідно з критеріями, встановленими постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2004 N 368 "Про затвердження Порядку класифікації надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру за їх рівнями";
непрогнозовані зміни витрат - зміни попередньо погоджених НКРЕ витрат ліцензіата, які виникають при здійсненні ліцензованої діяльності в період регулювання внаслідок зміни актів законодавства та не залежать від результатів ліцензованої діяльності;
період регулювання - період, на який НКРЕ встановлює тариф. Період регулювання дорівнює календарному року;
позиковий капітал - кошти, які надаються ліцензіату на умовах повернення та платній основі з метою здійснення інвестиційної діяльності;
прогнозний дохід - сума доходу, який повинен отримувати ліцензіат при здійсненні ліцензованої діяльності в період регулювання відповідно до тарифу, встановленого НКРЕ на період регулювання;
процедура затвердження (перегляду) тарифу - порядок встановлення (перегляду) тарифу для ліцензіата, затверджений НКРЕ в установленому порядку;
розрахунковий прибуток - розрахункова сума прибутку ліцензіата від здійснення ліцензованої діяльності, включена до складу прогнозного доходу відповідно до структури тарифу, встановленої НКРЕ на період регулювання;
структура тарифу - перелік обґрунтованих витрат на здійснення ліцензованої діяльності, що групуються за економічними елементами, та складових розрахункового прибутку, на основі яких розраховується та затверджується тариф;
тариф на передачу електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами (далі - тариф) - розмір плати в розрахунку на одиницю обсягу передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами визначеної якості, що забезпечує відшкодування ліцензіату обґрунтованих витрат на здійснення ліцензованої діяльності, а також отримання прибутку;
фактичний дохід - сума доходу, фактично отримана ліцензіатом від здійснення ліцензованої діяльності в період регулювання;
фактичний прибуток - сума прибутку, фактично отримана ліцензіатом від здійснення ліцензованої діяльності в період регулювання;
фінансові витрати - витрати на виплату відсотків (за користування отриманими кредитами, за випущеними облігаціями, за фінансовою орендою тощо) та інші витрати ліцензіата, пов'язані із залученням позикового капіталу на здійснення ліцензованої діяльності;
адміністративні витрати - використовується в значенні, наведеному в Положенні (стандарті) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 31.12.99 N 318, у межах ліцензованої діяльності в період регулювання;
виробнича собівартість - використовується в значенні, наведеному в Положенні (стандарті) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 31.12.99 N 318, у межах ліцензованої діяльності в період регулювання;
інші операційні витрати - використовується в значенні, наведеному в Положенні (стандарті) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 31.12.99 N 318, у межах ліцензованої діяльності у період регулювання;
інвестиції - використовується в значенні, наведеному в Законі України "Про інвестиційну діяльність", у межах ліцензованої діяльності;
інвестиційна діяльність - використовується в значенні, наведеному в Законі України "Про інвестиційну діяльність", у межах ліцензованої діяльності.
2. Порядок формування тарифу
2.1. Формування тарифу здійснюється відповідно до структури тарифу, встановленої НКРЕ. В основу формування тарифу на відповідний період регулювання покладений розрахунок прогнозного доходу, який включає обґрунтовані витрати ліцензіата та розрахунковий прибуток і розмір якого є достатнім для забезпечення ліцензованої діяльності та виконання інвестиційних проектів (програм) у період регулювання.
2.2. Витрати, які можуть бути віднесені до витрат ліцензованої діяльності, визначаються та відображаються згідно з Законом України "Про природні монополії", Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 31.12.99 N 318 (далі - П(С)БО 16 "Витрати"), Процедурою встановлення (перегляду) тарифу для ліцензіата з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами (далі - Процедура встановлення (перегляду) тарифу), затвердженою постановою НКРЕ від 26.12.2003 N 1456, Планом рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 30.11.99 N 291 (далі - План рахунків), рішеннями ліцензіата щодо принципів і методів планування, ведення обліку витрат та калькулювання виробничої собівартості, з урахуванням особливостей, установлених цією Методикою.
3. Прогнозний дохід ліцензіата
3.1. Прогнозний дохід ліцензіата на здійснення ліцензованої діяльності в період регулювання повинен забезпечувати покриття в межах здійснення ліцензованої діяльності всіх економічно обґрунтованих витрат, які входять до складу виробничої собівартості, адміністративних витрат, інших операційних витрат, фінансових витрат, надзвичайних витрат, розрахункового прибутку, а також планових зобов'язань з податку на прибуток, і розраховується за наступною формулою:
ПД = ВС + АВ + ІО + ФВ + НВ + РЧП + ПП , (1)
де:
ПД - прогнозний дохід від здійснення ліцензованої діяльності в період регулювання, грн;
ВС - виробнича собівартість послуг ліцензованої діяльності в період регулювання, грн;
АВ - адміністративні витрати на здійснення ліцензованої діяльності в період регулювання, грн;
ІО - інші операційні витрати на здійснення ліцензованої діяльності в період регулювання, грн;
ФВ - фінансові витрати при здійсненні ліцензованої діяльності в період регулювання, грн;
НВ - надзвичайні витрати, грн;
РЧП - розрахунковий прибуток від здійснення ліцензованої діяльності в період регулювання, грн;
ПП - сума податку на прибуток, грн.
З метою недопущення перехресного субсидіювання при розрахунку прогнозного доходу ліцензіата не враховуються витрати та доходи ліцензіата за іншими, крім ліцензованого, видами діяльності.
3.2. Сума витрат, які включаються до складу виробничої собівартості, адміністративних витрат, інших операційних витрат, а також фінансові витрати ліцензіата в процесі ліцензованої діяльності для включення до складу прогнозного доходу ліцензіата визначаються НКРЕ за зверненням ліцензіата щодо затвердження (перегляду) тарифу згідно з Процедурою встановлення (перегляду) тарифу. Рішення щодо включення до складу тарифу надзвичайних витрат на здійснення аварійно-відновлювальних робіт для ліквідації наслідків надзвичайних подій приймається НКРЕ окремо.
Витрати виробничої собівартості, адміністративні витрати, інші операційні витрати, а також фінансові витрати ліцензіата на здійснення ліцензованої діяльності визначаються на кожний наступний період регулювання, виходячи з потреб ліцензіата в цьому періоді регулювання, з урахуванням звітних даних попереднього періоду регулювання, а також індексів цін виробників і споживчих цін наростаючим підсумком з початку року попереднього періоду регулювання, оприлюднених Державним комітетом статистики України (далі - Держкомстат) станом на останню дату, що передує підготовці розрахунку тарифу.
Витрати, що виникли внаслідок непрогнозованих змін, включаються НКРЕ до складу прогнозного доходу ліцензіата за зверненням та розрахунками ліцензіата за Процедурою встановлення (перегляду) тарифу.
Витрати, що виникли внаслідок контрольованих змін, підлягають відшкодуванню при визначенні прогнозного доходу ліцензіата відповідно до порядку, встановленого Процедурою встановлення (перегляду) тарифу.
4. Виробнича собівартість
4.1. Визначення виробничої собівартості
4.1.1. Виробнича собівартість складається з витрат на надання послуг з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, а також централізованого диспетчерського управління, які визначаються за наступними економічними елементами та їх окремими складовими, і розраховується за наступною формулою:
ВС = МВ + ОП + ВС + А + ІВ , (2)
де:
ВС - виробнича собівартість послуг ліцензованої діяльності в період регулювання, грн;
МВ - матеріальні витрати на здійснення ліцензованої діяльності в період регулювання, грн;
ОП - витрати на оплату праці в період регулювання, грн;
ВС - відрахування на соціальні заходи в період регулювання, грн;
А - амортизаційні відрахування в період регулювання, грн;
ІВ - інші витрати, що входять до складу виробничої собівартості, у період регулювання, грн.
МВ розраховуються за формулою:
МВ = СД + ПВ + ПС + ЕС + ВО , (3)
де:
СД - витрати сировини і допоміжних матеріалів у період регулювання, грн;
ПВ - витрати на оплату послуг виробничого характеру в період регулювання, грн;
ПС - витрати палива (пального) зі сторони в період регулювання, грн;
ЕС - витрати енергії зі сторони в період регулювання, грн;
ВО - витрати на охорону праці та техніку безпеки в період регулювання, грн.
4.1.2. Визначення величин складових виробничої собівартості здійснюється з урахуванням індексів цін виробників та споживчих цін наростаючим підсумком з початку року попереднього періоду регулювання, оприлюднених Держкомстатом, станом на останню дату, що передує підготовці розрахунку тарифу, за наступними методами:
розрахунково-аналітичним методом, згідно з яким визначення розміру складових здійснюється за результатами аналізу рівня фактичних витрат у попередньому періоді регулювання, з урахуванням необхідності їх коригування у період регулювання;
нормативним методом, згідно з яким визначення рівня складових виробничої собівартості здійснюється, виходячи з розрахунків норм та нормативів.
При використанні нормативного методу складові виробничої собівартості визначаються відповідно до:
державних та галузевих норм та нормативів;
розрахункових обґрунтованих норм використання ресурсів на одиницю послуг, що визначаються ліцензіатом у разі відсутності державних та галузевих норм та нормативів і затверджуються відповідним рішенням ліцензіата.
4.2. Витрати сировини та допоміжних матеріалів
4.2.1. Визначення витрат сировини та допоміжних матеріалів здійснюється із застосуванням як нормативного методу, так і розрахунково-аналітичного методу, з урахуванням індексу цін виробників наростаючим підсумком з початку року попереднього періоду регулювання, оприлюдненого Держкомстатом, станом на останню дату, що передує підготовці розрахунку тарифу на період регулювання.
4.2.2. При застосуванні нормативного методу використовуються норми витрат сировини та допоміжних матеріалів, у тому числі запчастин, комплектуючих, затверджених відповідними міністерствами та відомствами.
4.3. Витрати на послуги виробничого характеру
4.3.1. Визначення витрат на послуги виробничого характеру здійснюється згідно з переліком послуг виробничого характеру, затверджених ліцензіатом в установленому порядку.
4.3.2. Визначення витрат на послуги виробничого характеру, які включаються до складу прогнозного доходу на період регулювання, здійснюється за розрахунково-аналітичним методом.
4.4. Витрати палива зі сторони
4.4.1. До витрат палива зі сторони відносяться витрати пального для автомобілів, спеціальної техніки та механізмів, які використовуються при здійсненні ліцензованої діяльності.
4.4.2. Визначення витрат пального здійснюється як розрахунково-аналітичним методом, так і нормативним методом, з урахуванням індексу цін виробників наростаючим підсумком з початку року попереднього періоду регулювання, оприлюдненого Держкомстатом України, станом на останню дату, що передує підготовці розрахунку тарифу на період регулювання.
4.4.3. При застосуванні розрахунково-аналітичного методу витрати на пальне розраховуються як добуток прогнозованої ціни на пальне та прогнозованого обсягу споживання пального у період регулювання. Основою для здійснення розрахунку є фактичний обсяг споживання пального за попередній період регулювання, скоригований на обґрунтоване збільшення, яке пов'язане зі змінами автомобільного парку, спеціальної техніки і механізмів, а також прогнозованого обсягу виконання робіт з ремонту і технічного обслуговування.
4.4.4. При застосуванні нормативного методу розрахунок витрат на пальне здійснюється на підставі розрахункових норм та нормативів споживання пального, затверджених відповідними міністерствами та відомствами.
4.5. Витрати енергії зі сторони
4.5.1. До складу витрат енергії зі сторони відноситься вартість електричної і теплової енергії, спожитої на освітлення, та теплової енергії, спожитої на опалення приміщень і будівель виробничого та загальногосподарського призначення для здійснення ліцензованої діяльності.
При визначенні витрат енергії зі сторони може використовуватися як нормативний метод, так і розрахунково-аналітичний метод.
4.5.2. При застосуванні нормативного методу використовуються норми та нормативи витрат енергії, затверджені відповідними міністерствами та відомствами.
4.5.3. При застосуванні розрахунково-аналітичного методу розрахунок витрат на енергію зі сторони здійснюється на підставі фактичних витрат у попередньому періоді регулювання, з урахуванням необхідності їх коригування у період регулювання у зв'язку із зміною обсягів споживання і тарифів на електричну і теплову енергію.
4.6. Витрати на охорону праці
4.6.1. Витрати на охорону праці включаються до виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) у складі прямих та загальновиробничих витрат.

................
Перейти до повного тексту