1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 13 листопада 2015 року № 561
Про окремі питання діяльності Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області
До Центральної виборчої комісії 9 листопада 2015 року надійшла скарга Рунівщинського сільського голови Сухаренка В.Я., який є кандидатом на посаду Рунівщинського сільського голови, суб'єктом оскарження в якій визначено Рунівщинську сільську виборчу комісію Полтавського району Полтавської області (далі - Рунівщинська сільська виборча комісія).
Враховуючи, що зазначену скаргу оформлено без дотримання передбачених статтею 96 Закону України "Про місцеві вибори" (далі - Закон) та розділом 6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з місцевих виборів , затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2015 року № 229, вимог, її згідно з частиною другою статті 97 Закону та пунктом 6.7 указаного Порядку повернуто суб'єкту звернення зі скаргою без розгляду з відповідними роз'ясненнями.
Центральна виборча комісія 11 листопада 2015 року телеграмою звернулася до Рунівщинської сільської виборчої комісії стосовно надання копій протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області та про підсумки голосування з виборів Рунівщинського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі в межах виборчого територіального округу.
До Центральної виборчої комісії 13 листопада 2015 року надійшли копії вказаних протоколів Рунівщинської сільської виборчої комісії від 26 жовтня 2015 року.
Крім того, 10 та 13 листопада 2015 року до Центральної виборчої комісії надійшли постанови Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області (далі - Полтавська районна виборча комісія) від 30 жовтня 2015 року № 30, від 5 листопада 2015 року № 36, а також пояснення цієї комісії стосовно прийняття зазначених постанов.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" , якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з проведених нею перевірок, засобів масової інформації чи з інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому законом порядку.
Центральна виборча комісія здійснює, зокрема, контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (частина друга статті 1 зазначеного Закону ).
Вивчивши наявні в Центральній виборчій комісії матеріали, Комісія встановила.
Частина перша статті 38 Конституції України регламентує, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії (стаття 69 Конституції України).
Відповідно до частини першої статті 71 Основного Закону України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Частиною першою статті 20 Закону визначено, що виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Виборчі комісії зобов'язані діяти відповідно до Конституції України та законів України (частина третя статті 19 Закону).
Згідно з пунктом 14 частини четвертої статті 25 Закону до повноважень сільської виборчої комісії віднесено встановлення підсумків голосування та результатів виборів сільської ради та сільського голови.
Сільська виборча комісія на підставі протоколу про підсумки голосування у відповідному одномандатному виборчому окрузі по виборах депутатів (протоколів, у тому числі з позначкою "Уточнений") встановлює результати виборів у цьому окрузі, про що складає протокол (частина перша статті 85 Закону).
На підставі складеного нею протоколу про результати виборів депутатів у єдиному одномандатному виборчому окрузі сільська виборча комісія не пізніш як на п'ятий день з дня голосування приймає одне з рішень: про визнання депутата обраним у відповідному єдиному одномандатному виборчому окрузі; про проведення повторного голосування; про визнання виборів у відповідному одномандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися (частина друга статті 85 Закону).
За змістом частини третьої статті 85 Закону сільська виборча комісія на підставі протоколу (протоколів, у тому числі з позначкою "Уточнений") про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі по виборах сільського голови встановлює результати виборів у цьому виборчому окрузі, про що складає протокол.
На підставі складеного сільською виборчою комісією протоколу про результати виборів сільського голови не пізніш як на п'ятий день з дня голосування приймає одне з рішень: про визнання сільського голови обраним; про проведення повторного голосування; про визнання виборів відповідного сільського голови такими, що не відбулися (частина четверта статті 85 Закону).
Якщо до виборчого бюлетеня для голосування у день виборів включено лише одного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, і за результатами голосування у день виборів він не був обраний відповідно до вимог частини восьмої вказаної статті або якщо до виборчого бюлетеня для голосування у день виборів включено двох кандидатів на посаду міського (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови і жоден з них не був обраний відповідно до вимог частини сьомої статті 85 Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання відповідних місцевих виборів такими, що не відбулися.
З протоколів Рунівщинської сільської виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області та про підсумки голосування з виборів Рунівщинського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі в межах виборчого територіального округу вбачаються всі підстави для прийняття рішення цією виборчою комісією щодо встановлення результатів відповідних виборів.
Натомість рішенням від 30 жовтня 2015 року № 10 Рунівщинська сільська виборча комісія безпідставно визнала вибори депутатів Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області, вибори Рунівщинського сільського голови 25 жовтня 2015 року такими, що не відбулися, а також на порушення вимог Закону призначила повторні вибори депутатів Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області та вибори Рунівщинського сільського голови на 27 грудня 2015 року.
Таким чином, прийняття Рунівщинською сільською виборчою комісією постанови від 30 жовтня 2015 року № 10 порушує гарантоване статтею 38 Конституції України право громадян вільно обирати та бути обраними до органів місцевого самоврядування та свідчить про грубе порушення нею положень Конституції України та законів України.
Отже, наявна в Центральній виборчій комісії інформація дає підстави встановити факт грубого порушення Рунівщинською сільською виборчою комісією вимог Конституції України та Закону.
Центральна виборча комісія також зазначає, що встановлені нею факти можуть свідчити про наявність ознак перешкоджання здійсненню виборчого права.

................
Перейти до повного тексту