- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА АВІАЦІЙНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Методичних рекомендацій з впровадження систем управління безпекою польотів
Відповідно до
Положення про систему управління безпекою польотів на авіаційному транспорті , затвердженого наказом Державіаслужби від 25 листопада 2005 року № 895, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 14 грудня 2005 року за № 1503/11783 та з метою надання суб'єктам авіаційної діяльності рекомендацій, роз'яснень та методичної допомоги щодо планування та реалізації систем управління безпекою польотів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації з впровадження систем управління безпекою польотів (далі - Методичні рекомендації), що додаються.
2. Департаменту стандартів безпеки польотів:
2.1. Організувати надання рекомендацій та консультативно-методичної допомоги суб'єктам авіаційної діяльності під час впровадження систем управління безпекою польотів.
2.2. Забезпечити оприлюднення наказу на офіційному сайті Державіаслужби України.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника голови Державіаслужби Дьоміна Е.В.
Голова Державіаслужби України |
А.А. Колісник |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державіаслужби
26.07.2012 № 528
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
з впровадження систем управління безпекою польотів
Директор Департаменту стандартів безпеки польотів |
О.І. Лісняк |
Додаток 1
до Методичних рекомендацій
з впровадження систем
управління безпекою польотів
ЗАЯВА
про політику у сфері безпеки польотів авіакомпанії (назва)
Безпека польотів є однією з основних функцій діяльності авіакомпанії (назва). Адміністрація і колектив авіакомпанії спрямовує необхідні ресурси на розроблення, реалізацію та постійне удосконалення стратегії і методів з метою розвитку компанії, досягнення високого рівня безпеки польотів і дотримання вимог Авіаційних правил України та міжнародних стандартів при виконанні польотів.
Президент компанії (назва), його заступники, начальники служб та відділів і всі працівники беруть на себе відповідальність за досягнення високого рівня безпеки польотів.
Колектив авіакомпанії (назва) зобов'язується:
здійснювати управлінню безпекою польотів шляхом виділення необхідних ресурсів, сприяти розвитку культури безпеки та стимулювати впровадження безпечної практики і процедур;
забезпечувати своєчасне надання інформації, звітів, аналізів, обов'язкових сповіщень з безпеки польотів відповідно до вимог керівних документів;
сприяти ефективному обміну інформацією з безпеки польотів та доведенню її до кожної посадової особи, що бере участь у роботі СУБП;
надавати результатам управління безпекою польотів такого ж значення, як і результатам діяльності інших управлінських систем організації;
поставити управління безпекою польотів в обов'язок кожного керівника і працівника компанії;
чітко визначити для всього персоналу компанії (як для керівників, так і для персоналу) сферу їх відповідальності і обов'язків стосовно забезпечення безпеки польотів в авіакомпанії та ефективного функціонування системи управління безпекою польотів;
розробити і застосовувати процеси виявлення небезпечних факторів і управління ризиками, включаючи систему сповіщень про небезпечні фактори, з метою усунення або зменшення ризику для безпеки польотів, пов'язаних з наслідками небезпечних факторів, що виникають в результаті діяльності компанії, до якнайменшого практично можливого рівня;
гарантувати, що проти будь-якого співробітника, який повідомляє про проблему безпеки польотів через систему сповіщень про небезпеку, не буде вжито ніяких санкцій, крім випадків, якщо таке сповіщення небезпідставно вказує на протиправні дії, грубу халатність або навмисне чи зловмисне порушення правил або процедур;
дотримуватися нормативних вимог і стандартів;
забезпечувати наявність високо кваліфікованих і підготовлених людських ресурсів для реалізації стратегії процесів забезпечення безпеки польотів;
гарантувати, щоб усьому персоналу надавалася адекватна і належна інформація з безпеки польотів і відповідна підготовка, щоб він був компетентний в питаннях безпеки польотів і щоб йому доручалися тільки ті завдання, які відповідають до його кваліфікації;
визначати і оцінювати ефективність забезпечення безпеки польотів в порівнянні з фактичними характеристиками безпеки польотів і цільовими завданнями безпеки польотів;
постійно удосконалювати ефективність забезпечення безпеки польотів за допомогою управлінських процесів, які забезпечують вжиття відповідних і дієвих заходів у сфері безпеки польотів;
гарантувати відповідність послуг, що надаються із зовнішніх джерел для забезпечення діяльності компанії стандартам забезпечення безпеки польотів прийнятим в нашій компанії.
Президент компанії (П. І. Б.)
Додаток 2
до Методичних рекомендацій
з впровадження систем
управління безпекою польотів
ПОСАДОВА ІНСТРУКЦІЯ
директора з БП авіакомпанії (назва)*
__________
* Наведений у цьому додатку приклад не встановлює обов'язковий формат та зміст Посадової інструкції.
1. Загальні вимоги
Директор з БП організовує та здійснює загальне керівництво з питань планування, реалізації і функціонування СУБП авіакомпанії.
2. Основні обов'язки
2.1. Демонструє бездоганну професійну поведінку та дотримується вимог керівних документів і процедур. Виявляє небезпечні фактори та повідомляє про них. Впроваджує ефективну систему сповіщень.
2.2. Формує і поширює організаційну культуру, яка сприяє впровадженню практики забезпечення БП за допомогою ефективного управління.
2.3. Забезпечує адміністрацію компанії даними в рамках СУБП і доводить інформацію з БП до відома працівників компанії, підрядних організацій і зацікавлених сторін.
Готує і надає інформаційно-аналітичний матеріал з БП (аналізи, бюлетені, прес-релізи тощо) в рамках авіакомпанії.
2.4. Надає допомогу з питань удосконалення методології виявлення небезпечних факторів і оцінки ризиків для БП і СУБП авіакомпанії.
2.5. Забезпечує тісні робочі стосунки між комісією з БП і працівниками підрозділу забезпечення БП.
2.6. Представляє авіакомпанію в державних органах виконавчої влади, міжнародних організаціях, підприємствах, організаціях (наприклад, Державіаслужба, Національне бюро з розслідування авіаційних подій, ІКАО, ІАТА тощо).
2.7. Аналізує технічні дані з метою виявлення тенденцій щодо небезпечних факторів, відхилень, відмов та подій.
2.8. Застосовує відповідні ефективні процеси та процедури з метою виконання завдань та обов'язків підрозділу забезпечення БП.
Здійснює пошук можливостей підвищення ефективності процесу управління БП.
Оцінює ефективність та розробляє пропозиції для підвищення якості процесів СУБП.
3. Взаємодія
3.1. Директор з БП при виконанні службових обов'язків взаємодіє з експлуатаційним персоналом, керівниками підрозділів та вищим керівництвом компанії. Крім того, директор з БП взаємодіє з державними органами, організаціями, службами та постачальниками обслуговування. За необхідності встановлюються контакти з іншими структурами.
4. Кваліфікаційні вимоги
Директор з БП повинен мати:
4.1. Високий рівень знань та значний практичний досвід, пов'язаний з функціональною діяльністю авіакомпанії (наприклад керівник льотної служби).
4.2. Глибокі знання принципів і практики управління безпекою польотів.
4.3. Розвинені навички усного і письмового мовлення.
4.4. Вміння будувати конструктивні стосунки з людьми.
4.5. Вміння працювати з комп'ютером.
4.6. Вміння встановлювати контакти на всіх рівнях в середині організації та з партнерами.
4.7. Організаційні здібності.
4.8. Вміння працювати самостійно.
4.9. Розвинуті навички аналітичної діяльності.
4.10. Якості лідера та авторитет.
4.11. Поведінку, яка заслуговує повагу колег і керівництва.
5. Права**
__________
** Перелік прав та повноважень Директора з БП може бути розширений відповідно до повноважень делегованих йому відповідальним керівником.
5.1. Директор з БП з питань БП має право:
- безпосередньо звертатися до Генерального директора компанії та відповідних керівників вищої і середньої ланки;
- виконувати перевірки, дослідження та інспекції з питань забезпечення БП будь-яких аспектів виробничої діяльності компанії;
- проводити внутрішні розслідування подій з БП відповідно до процедур, викладених в Керівництві з управління БП авіакомпанії.
Додаток 3
до Методичних рекомендацій
з впровадження систем
управління безпекою польотів
ЖУРНАЛ
обліку небезпечних факторів
Вид операції чи діяльності |
Загальний небезпечний фактор |
Компоненти небезпечного фактора |
Пов'язані з небезпечним фактором наслідки |
Наявні засоби захисту по контролю ризиків та індекс ризику |
Вжиті заходи по зниженню ризику та отриманий індекс ризику |
Експлуатація аеропорту |
Будівництво в аеропорту |
Будівельні транспортні засоби, що перетинають ЗПС |
а) будівельні транспортні засоби можуть порушити встановлені правила та перетнути робочу ЗПС без автомобіля супроводження б) повітряне судно може зіткнутися з транспортним засобом, що перетинає ЗПС |
а) Згідно з оцінкою Комісії з БП аеропорту, існує невелика імовірність того, що транспортний засіб порушить встановлені правила та перетне ЗПС без автомобіля супроводження б) в аеропорт виконуються регулярні польоти вночі, таким чином існує невелика імовірність того, що ПС може зіткнутися з транспортним засобом, що перетинає ЗПС в) хоча імовірність зіткнення ПС з транспортним засобом невелика, за оцінкою Комісії з БП, якщо таке зіткнення станеться, наслідки події будуть катастрофічними г) Комісія з БП оцінила існуючі засоби захисту (програма підготовки водіїв, використання автомобілів супроводження, знаки, маркування та світлосигнальні засоби) ґ) за допомогою матриці оцінки ризиків та матриці прийнятності ризиків, Комісія з БП оцінює: індекс ризику - 3А; прийнятність ризику - неприйнятний за даних умов |
а) Комісія з БП вирішила контролювати ризик шляхом використання дороги, розташованої по периметру аеродрому. Всі будівельні транспортні засоби будуть супроводжуватися автомобілями б) з урахуванням вжитого заходу Комісія з БП оцінює імовірність перетину транспортними засобами робочої ЗПС без автомобіля супроводження та того, що ПС можуть зіткнутися з транспортними засобами, як майже неймовірну, але, якщо таке зіткнення станеться, наслідки будуть катастрофічними. в) використання окружної дороги може призвести до того, що будівельним транспортним засобам потрібно буде більше часу для прибуття на будівельний майданчик, але, за оцінкою Комісії з БП: 1) хоча це повністю не усуває можливість того, що наслідки небезпечного фактора будуть катастрофічними (транспортні засоби, як і раніше можуть перетнути робочу ЗПС внаслідок збігу обставин) тим не менш цей захід доводить рівень ризику для БП (будівельний транспортний засіб порушує правила та перетинає робочу ЗПС без автомобіля супроводження; ПС зіткнеться з транспортним засобом, що перетинає ЗПС) до прийнятного рівня; г) за допомогою матриці оцінки ризиків та матриці прийнятності ризиків, Комісія з БП оцінює: індекс ризику - 1А; прийнятність ризику - прийнятний; ґ) Комісія з БП документально оформлює цей процес прийняття рішення для подальшого обговорення з відповідальним керівником (генеральним директором аеропорту) |
Додаток 4
до Методичних рекомендацій
з впровадження систем
управління безпекою польотів
ПЛАН
реалізації СУБП*
__________
* Наведений у цьому Додатку План не являється вичерпним та обов'язковим і наведений лише як приклад. В кожній організації він може мати інший вигляд та зміст.
ЕТАП І. ПЛАНУВАННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕКОЮ ПОЛЬОТІВ АВІАЦІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ
1. Призначення відповідального керівника
Призначити відповідального керівника та відповідну посадову особу для організації виконання Плану реалізації СУБП.
2. Описання системи виробничої діяльності
Описати систему виробничої діяльності на яку поширюються заходи з управління безпекою польотів, зокрема порядок взаємодії з питань БП всередині організації та порядок взаємодії з іншими структурами авіаційної галузі.
3. Виконання аналізу недоліків
Виконати аналіз недоліків (геп-аналіз) з урахуванням компонентів та елементів структури СУБП з метою виявлення заходів та процесів з БП, що вже існують в організації та визначення того, що необхідно здійснити для якісного забезпечення БП.
4. Політика та цілі у сфері безпеки польотів (див. пункт)
Розробити політику у сфері безпеки польотів авіаційної організації.
Підписати у відповідального керівника документ, що містить політику у сфері БП.
Довести до відома всіх структурних підрозділів та персоналу документ, що містить політику у сфері БП та, із підписом відповідального керівника, розмістити його на видному місці.
Встановити графік періодичного перегляду політики з метою забезпечення її актуальності та відповідності діяльності організації.
5. Цілі у сфері безпеки польотів
Встановити цілі для СУБП авіаційної організації шляхом розроблення стандартів БП у вигляду:
- показників характеристик безпеки польотів;
................Перейти до повного тексту