1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
15.12.1999 N 409
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державного комітету статистики N 452 від 13.11.2008 )
Про затвердження методики проведення статистичного спостереження за викидами забруднюючих речовин у повітря від автотранспорту, що перебуває у приватній власності населення
Відповідно до статті 12 Закону України "Про державну статистику", з метою удосконалення діючої методики розрахунку обсягів викидів шкідливих речовин в атмосферу автомобільним транспортом
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити схвалену методичною комісією (рішення від 4 червня 1999 року) методику проведення статистичного спостереження за викидами забруднюючих речовин у повітря від автотранспорту, що перебуває у приватній власності населення (додається).
2. Управлінню статистики сільського господарства та навколишнього середовища (Прокопенку О.М.):
2.1. Здійснювати методичне та організаційне керівництво проведенням статистичного спостереження за викидами забруднюючих речовин у повітря від автотранспорту, що перебуває у приватній власності населення.
2.2. Визначити необхідний тираж та передати Інформаційно-видавничому центру Держкомстату України оригінал методики для її тиражування.
2.3. Довести зазначену методику до Держкомстату Автономної Республіки Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь статистики.
2.4. До 31 березня 2000 року розробити постановку задачі розрахунків обсягів викидів забруднюючих речовин у повітря від автотранспорту, що перебуває у приватній власності населення.
3. ГМІЦ Держкомстату України (Сидоренко М.М.) протягом 2000 року розробити програмне забезпечення розрахунку викидів забруднюючих речовин повітря від автотранспорту, що перебуває у приватній власності населення.
4. Фінансово-економічному управлінню (Сорокіна Т.В.) забезпечити фінансування розробки програмного забезпечення, виготовлення тиражу методики та її розсилки.
5. Голові Держкомстату Автономної Республіки Крим, начальники обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь статистики забезпечити проведення щорічного статистичного спостереження за викидами забруднюючих речовин у повітря від автотранспорту, що перебуває у приватній власності населення, у встановлені Планом статистичних робіт строки.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Остапчука Ю.М.
Голова Комітету О.Г.Осауленко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держкомстату України
15.12.1999 N 409
МЕТОДИКА
проведення статистичного спостереження за викидами забруднюючих речовин у повітря від автотранспорту, що перебуває у приватній власності населення
1. Загальні положення.
Метою проведення цього статистичного спостереження є визначення обсягів викидів шкідливих речовин у повітря від автомобільного транспорту, який перебуває у приватній власності населення. Воно обумовлене необхідністю отримання інформації щодо забруднення атмосфери та відображення зобов'язань, взятих Україною щодо зменшення викидів у зв'язку з підписанням Конвенції про транскордонне забруднення повітря на великі відстані. У відповідності до неї в Україні започатковуються роботи з обліку надходжень забруднюючих речовин у довкілля від пересувних транспортних засобів з урахуванням рекомендацій Статистичної комісії ООН щодо інвентаризації атмосферних викидів (CORINER).
Дане статистичне спостереження виконується у рамках заходів по переходу до нових форм статистичних спостережень за екологічним станом навколишнього природного середовища Програми реформування державної статистики на період до 2002 року і є складовою частиною комплексної статистичної системи з охорони повітряного басейну, яка включає забруднення від стаціонарних та пересувних джерел.
Методика передбачає проведення спостереження щодо надходження в повітря оксидів вуглецю та азоту, вуглеводнів, діоксиду сірки та свинцю від автотранспорту, який перебуває в приватній власності населення, по об'єктах адміністративно-територіального устрою України відповідно до КОАТУУ, а саме:
- селищах міського типу
- містах районного, обласного та республіканського підпорядкування
- містах обласного та республіканського підпорядкування, включаючи підпорядковані їм населені пункти
- сільській місцевості
- районах
- областях
- країні
В основу статистичного спостереження покладені розрахунки, у яких використовуються наявні статистичні дані, встановлені питомі викиди забруднюючих речовин, коефіцієнти впливу окремих факторів на обсяги шкідливих викидів, тощо.
Серед факторів, що мають вплив на надходження викидів забруднюючих речовин від індивідуального автотранспорту, у даній методиці враховано технічний стан автомобілів, роботу в гірських умовах, а також роботу в умовах великих міст. Не беруться до уваги умови роботи в зимовий період, робота на дорогах зі складним планом, робота, що потребує частих технологічних зупинок, виконання робіт, що потребують понижених швидкостей, робота в важких шляхових умовах, тощо.
2. Вхідна інформація для проведення статистичного спостереження.
Вхідними даними для проведення статистичного спостереження за обсягами викидів забруднюючих речовин у повітря від приватного автотранспорту є:
кількість автомобілів, що знаходяться у приватній власності громадян у містах, селищах міського типу та сільській місцевості;
середньорічне споживання пального одним автомобілем;
питомі викиди забруднюючих речовин з одиниці використаного пального, технічний стан автотранспорту, коефіцієнти витрат палива під час роботи в гірській місцевості та в умовах міста.
2.1. Кількість автомобілів, які знаходяться у приватній власності населення у містах, селищах міського типу та сільській місцевості визначається розрахунковим шляхом, виходячи із середньорічної чисельності наявного населення у відповідному адміністративно-територіальному об'єкті та середньої кількості автомобілів, які припадають на 1000 чоловік району, міста обласного чи республіканського підпорядкування.
Для визначення середньої кількості автомобілів, які перебувають у приватній власності населення і припадають на 1000 мешканців району, міста обласного чи республіканського підпорядкування, використовуються узагальнені дані ДАТ про кількість автотранспорту громадян у районі, місті обласного чи республіканського підпорядкування та показник "середньорічна чисельність наявного населення", яке проживає у відповідній одиниці адміністративно-територіального устрою, зведених даних "Про природний рух населення " (форма А-1).
Показник визначається за формулою:
Кас = Ка/Кн х 1000, (1)
де
Кас - середня кількість приватного автотранспорту, що припадає на 1000 чоловік населення району, міста обласного чи республіканського підпорядкування;
Ка - кількість приватного автотранспорту по району, місту обласного чи республіканського підпорядкування за даними ДАІ;
Кн - середньорічна кількість наявного населення у районі, місті обласного чи республіканського підпорядкування за даними форми N А-1.
Для визначення кількості приватного автотранспорту по міській місцевості міст, селищах міського типу та сільській місцевості здійснюється за формулою:
Ка = Кннп х Кас/1000, (2)
де
Ка - кількість приватного автотранспорту у міській місцевості у містах, селищах міського типу та сільській місцевості;
Кннп - середньорічна кількість наявного населення у міській місцевості міст, селищах міського типу та сільській місцевості за даними форми N А-1;
Кас - середня кількість приватного автотранспорту, що припадає на 1000 чоловік населення району, міста обласного чи республіканського підпорядкування.
Показник Ка округлюється до цілого числа за правилами округлення.
2.2. Середньорічне споживання пального одним автомобілем.
Для розрахунку річних обсягів використання бензину (Бінд) на потреби автотранспорту у міській місцевості міст, селищах міського типу та сільській місцевості рекомендується використовувати дані про середньорічне споживання бензину одним автомобілем (Б1авт): по міській місцевості міст, селищах міського типу - 626 кг та по сільській місцевості - 411 кг, які були встановлені в результаті опитування 1587 власників індивідуального автотранспорту (1,3% від загальної кількості власників автотранспорту по Житомирській області), проведеного у 1998 р. Житомирським регіональним сектором з проблем екологічної статистики Науково-дослідного інституту статистики Держкомстату України. Для визначення обсягів витрат пального на роботу в умовах гірської місцевості необхідно враховувати коефіцієнти (Кгм): при висоті над рівнем моря від 500 до 1500 метрів - 1,05, а від 1501 до 2000 метрів - 1,1. Витрати палива на роботу в умовах міста також зростають (коефіцієнт Км): з населенням від 0,5 до 1,0 млн. чол. - в 1,1 раза, з населенням понад 1,0 млн. чол. - в 1,15 раза.
2.3. Питомі викиди забруднюючих речовин та коефіцієнти технічного стану автомобілів.
Основним видом пального, яке використовується автотранспортом, що перебуває у приватній власності населення, є бензин. Частка споживання стисненого природного газу та дизельного пального незначна. Тому у статистичному спостереженні за надходженням шкідливих речовин у повітря від приватного автотранспорту враховуються викиди шкідливих речовин від спалювання бензину. Для визначення обсягів забруднюючих речовин, які потрапляють у повітря під час роботи цієї категорії автомобілів, використовуються усереднені питомі викиди шкідливих речовин (К1) в атмосферу від споживання однієї тонни палива та коефіцієнти впливу технічного стану автомобілів (Кт), рекомендовані для обчислення надходжень шкідливих речовин у повітря від автотранспорту підприємств, організацій, установ у "Методиці розрахунку викидів забруднюючих речовин від автомобільного транспорту" (затверджена Держкомстатом України та погоджена в Мінекобезпеки України у 1998 р.).
Значення усереднених питомих викидів шкідливих речовин та коефіцієнти впливу технічного стану автомобілів
Оксид
вуглецю
(CO)
Оксид
азоту
(NOx)
Вуглевод-
ні
(CmHn)
Діоксид
сірки
(SO )
2
Свинець
(Pb)
Автомобілі
індивідуальних власників
з двигунами внутрішнього
згоряння, які працюють
на бензині, у міській
місцевості
(кг/т палива)
202,22 20,98 28,43 0,6 0,5
Автомобілі
індивідуальних власників
з двигунами внутрішнього
згоряння, які працюють
на бензині, у сільській
місцевості
(кг/т палива)
177,92 22,91 24,42 0,6 0,5
Коефіцієнти впливу
технічного стану
автомобілів на питомі
викиди шкідливих речовин
1,5 0,9 1,5

................
Перейти до повного тексту