1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА УКРАЇНИ
Н А К А З
21.06.2011 N 3/1гн
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Генеральної прокуратури N 16гн від 01.11.2012 )
Про особливості правозахисної діяльності органів прокуратури щодо захисту прав і свобод дітей
З метою удосконалення нагляду за додержанням і застосуванням законів щодо захисту прав і свобод дітей, керуючись статтею 15 Закону України "Про прокуратуру",
НАКАЗУЮ:
1. Заступникам Генерального прокурора України, прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, самостійним структурним підрозділам апаратів, міським, районним, міжрайонним та прирівняним до них прокурорам правозахисну діяльність щодо захисту прав і свобод дітей організовувати і здійснювати у порядку, передбаченому наказом Генерального прокурора України від 12.04.2011 N 3гн "Про організацію правозахисної діяльності органів прокуратури України" з урахуванням особливостей, визначених у цьому наказі.
1.1. У ході організації та проведення наглядових перевірок основну увагу звертати на:
- захист прав і свобод дітей, гарантованих Конституцією та законами України, Конвенцією ООН про права дитини;
- додержання законів у діяльності центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та правоохоронних органів, на які покладено обов'язки щодо захисту прав дітей, а також у спеціальних установах для дітей;
- профілактику правопорушень і бездоглядності, координацію діяльності по боротьбі зі злочинністю у підлітковому середовищі;
- додержання законів при провадженні дізнання та досудового слідства у кримінальних справах про злочини, а також суспільно небезпечні діяння, вчиненні підлітками та дітьми, проти них, а також при розгляді цієї категорії справ у судах;
- представництві інтересів дітей у судах.
1.2. Активно співпрацювати з цих питань з громадськими організаціями, які здійснюють діяльність у сфері охорони дитинства.
2. Захист прав дітей здійснювати через надання принципової правової оцінки діяльності відповідних органів державної влади та контролю, правоохоронних органів.
2.1. У державних і комунальних медичних закладах перевіряти додержання вимог законів щодо запобігання захворюваності, травматизму та смертності дітей, поширенню серед них пияцтва та наркоманії, надання безоплатної медичної допомоги, забезпечення санітарно-епідеміологічними службами безпечних умов виховання, навчання і праці дітей.
2.2. Захищати права дітей на освіту, зокрема щодо безоплатності та доступності освіти у державних і комунальних навчальних закладах, надання освітніх послуг у відповідності з ліцензійними вимогами.
2.3. Реагувати на факти незаконного закриття і перепрофілювання закладів освіти та передачі в оренду їх майна, а також ліквідації, перепрофілювання, відчуження дитячих оздоровчих закладів. Ініціювати скасування незаконних актів та рішень і повернення таких об'єктів до державної і комунальної власності.
2.4. У галузі охорони праці та працевлаштування особливу увагу звертати на виконання вимог законів щодо бронювання робочих місць для молоді, забезпечення першим робочим місцем випускників навчальних закладів, створення безпечних умов праці.
2.5. Перевіряти законність рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо відчуження житла і майна дітей. Вживати заходів цивільно-правового характеру до поновлення їх прав.
2.6. Засобами прокурорського реагування запобігати поширенню творів, що пропагують культ насильства, жорстокості, предметів порнографічного характеру, впливу релігійних організацій, діяльність яких загрожує життю, здоров'ю, моралі дітей, порушує їх права і свободи.
2.7. Забезпечити дотримання службами у справах дітей законодавства щодо усиновлення. Особливу увагу звертати на випадки приховування ними дітей від обліку. Запобігати посередницькій комерційній діяльності у цій сфері та іншим незаконним діям щодо передачі дітей на усиновлення, під опіку (піклування), виховання у сім'ї громадян України.
2.8. Вживати заходів щодо попередження незаконного переміщення дітей за кордон, у тому числі під виглядом оздоровлення або усиновлення, з метою економічної та сексуальної експлуатації.
2.9. На факти незаконного використання та розкрадання бюджетних коштів, спрямованих на реалізацію програм з охорони дитинства, закупівлю товарів і послуг для забезпечення діяльності дитячих закладів за наявності підстав реагувати передусім кримінально-правовими засобами.
2.10. Особливу увагу звертати на дотримання і поновлення прав дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків, дітей-інвалідів, дітей, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, дітей з малозабезпечених і багатодітних сімей, а також додержання законодавства щодо нарахування і виплат пенсій, стипендій, аліментів та інших видів державної допомоги.
3. Прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя розмежувати повноваження галузевих підрозділів апаратів та прокурорів районного рівня при організації діяльності щодо захисту прав дітей, які виховуються у дитячих закладах та утримуються у спеціальних установах для дітей республіканського, обласного та районного підпорядкування.

................
Перейти до повного тексту