- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
Про внесення змін до Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення
Відповідно до пункту 3 частини першої
статті 17 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", пункту 2 частини першої
статті 6 Закону України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг,
ПОСТАНОВЛЯЄ:
2. Ця постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її опублікування в офіційному друкованому виданні - газеті "Урядовий кур’єр".
Голова НКРЕКП |
О. Кривенко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова НКРЕКП
10.03.2016 № 302
(у редакції постанови НКРЕКП
14.03.2019 № 339)
ПОРЯДОК
формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення
1. Загальні положення
1.1. Цей Порядок визначає механізм формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для суб’єктів природних монополій, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, ліцензування якої здійснюється НКРЕКП.
1.2. Цей Порядок застосовується під час установлення НКРЕКП тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для суб’єктів природних монополій, зазначених у пункті 1.1 цієї глави, та поширюється на цих суб’єктів під час розрахунку таких тарифів.
1.3. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
актуалізація витрат - приведення цін (тарифів) на матеріальні ресурси та інших показників, що використовуються у розрахунках тарифів, до їх актуальних значень відповідно до вимог цього Порядку;
базовий період - календарний рік, який передує планованому періоду;
витрати загального призначення - витрати, пов’язані з провадженням ліцензіатом більше ніж одного виду господарської діяльності та які розподіляються на основі баз розподілу, встановлених ліцензіатом та встановлених (погоджених) НКРЕКП для цілей формування тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення;
звітний період - період, дані якого використовуються в розрахунках на планований період (календарний рік, що передує базовому періоду, або інший, узгоджений з НКРЕКП, період);
ліцензіат - суб’єкт господарювання, який має ліцензію на провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення;
операційна діяльність - основна діяльність ліцензіата, а також інші види діяльності, що не є інвестиційною чи фінансовою діяльністю;
планований період - період тривалістю 12 місяців (з 01 січня по 31 грудня), на який встановлюються тарифи;
споживачі, які є суб’єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення - ліцензіати, які придбавають в іншого ліцензіата питну воду з метою її подальшої реалізації споживачам та/або подають стічні води для централізованого водовідведення іншому ліцензіату за тарифами, розрахованими відповідно до глав 4 та 5 цього Порядку;
споживачі, які не є суб’єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення - фізичні чи юридичні особи, які отримують або мають намір отримувати централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення;
структура тарифів - складові економічно обґрунтованих витрат, пов’язаних із провадженням у планованому періоді ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, які групуються за статтями, визначеними НКРЕКП відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, що затверджені Мінфіном, складові планованого прибутку, коригування витрат звітного періоду (компенсація або зменшення витрат) та зменшення складових тарифу, що передбачалися для здійснення заходів інвестиційної програми, на основі яких розраховуються та встановлюються тарифи;
тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення - вартість одиниці (1 куб. м) централізованого водопостачання чи централізованого водовідведення відповідної якості як грошовий вираз суми планованих економічно обґрунтованих витрат, планованого прибутку, коригування витрат звітного періоду (компенсація або зменшення витрат) та зменшення складових тарифу, що передбачалися для здійснення заходів інвестиційної програми.
1.4. Формування тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення здійснюється з урахуванням витрат за кожним видом ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, облік яких ведеться ліцензіатом окремо.
1.5. Ліцензіат здійснює розподіл витрат між видами діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення відповідно до установлених цим Порядком вимог.
1.6. До тарифів включаються витрати, які згідно з
Податковим кодексом України враховуються при обчисленні об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств.
1.7. У разі зміни протягом строку дії тарифів обсягу окремих складових структури тарифів з причин, які не залежать від ліцензіата, а саме збільшення або зменшення мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, податків, зборів, платежів, підвищення або зниження цін (тарифів) на реагенти, паливно-енергетичні ресурси, придбання води в інших суб’єктів господарювання та/або очищення власних стічних вод іншими суб’єктами господарювання, курсу валют за наявності зобов’язань по запозиченнях (кредитах, позиках) міжнародних фінансових організацій, може проводитися коригування лише тих складових структури тарифів, за якими відбулися зміни в бік збільшення або зменшення. Заява про встановлення тарифів шляхом коригування окремих їх складових, відповідні розрахунки та підтверджуючі документи подаються до НКРЕКП відповідно до
Процедури встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженої постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 24 березня 2016 року № 364, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27 квітня 2016 року за № 643/28773.
1.8. Кошти, що були зекономлені протягом строку дії тарифів у результаті здійснення заходів з енергозбереження, можуть використовуватися ліцензіатом для стимулювання скорочення питомих витрат паливно-енергетичних та інших матеріальних ресурсів, у тому числі на винагороду за енергосервісними договорами для здійснення комплексу енергозберігаючих (енергоефективних) та інших заходів відновлення активів, матеріального заохочення працівників та інших цілей відповідно до законодавства.
1.9. Для встановлення тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення ліцензіат подає до НКРЕКП у термін до 01 червня кожного року у друкованому та електронному вигляді заяву про встановлення тарифів та розрахунки тарифів за встановленими формами з підтвердними матеріалами і документами, що використовувалися для розрахунків.
1.10. Якщо протягом звітного періоду через дію обставин, що не залежать від ліцензіата, виникли різниця між фактичними витратами на оплату праці, зі сплати податків, зборів, платежів, на придбання води в інших суб’єктів господарювання та/або очищення власних стічних вод іншими суб’єктами господарювання, на придбання електричної та теплової енергії, природного газу, що використовуються для технологічних та господарських потреб ліцензіата, і відповідними врахованими в тарифах витратами на цей період, а також втрати від курсової різниці по запозиченнях (кредитах, позиках), НКРЕКП ураховує компенсацію такої різниці та цих втрат шляхом включення їх до тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення планованого періоду або зменшує ці тарифи на суму додаткового доходу за кожним видом ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення у звітному періоді у визначеному відповідно до цього Порядку розмірі.
При цьому компенсація за кожною окремою статтею витрат не включається до тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення планованого періоду, якщо сума фактичних витрат на оплату праці, зі сплати податків, зборів, платежів, на придбання води в інших суб’єктів господарювання та/або очищення власних стічних вод іншими суб’єктами господарювання, на придбання електричної та теплової енергії, природного газу, що використовуються для технологічних та господарських потреб ліцензіата, не перевищує суму відповідних статей у структурі встановлених тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення у звітному періоді. Граничний розмір загальної суми компенсації за всіма зазначеними вище статтями витрат не може перевищувати обсяг збитків звітного періоду від провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення.
1.11. Для ліцензіатів, які мають запозичення (кредити, позики) міжнародних фінансових організацій та до структури тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення звітного періоду яких включено планований прибуток, що спрямовується на погашення основної суми цих запозичень (кредитів, позик), отриманих на розвиток виробництва (виробничі інвестиції), граничний розмір компенсації збільшується на суму коштів, спрямованих на погашення основної суми цих запозичень (кредитів, позик) за рахунок планованого прибутку.
1.12. Для ліцензіатів, які мають планований прибуток у структурі тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення звітного періоду, граничний розмір компенсації збільшується на суму коштів фактично виконаних у звітному періоді заходів інвестиційної програми за рахунок прибутку та за умови повного виконання заходів інвестиційної програми за рахунок амортизації з урахуванням фактичних обсягів централізованого водопостачання та/або водовідведення.
1.13. Граничний розмір компенсації витрат зменшується на суму коштів, отриманих у звітному періоді з місцевого або державного бюджетів для покриття витрат звітного періоду за статтями витрат, за якими передбачена компенсація, або на погашення основної суми запозичень (кредитів, позик) міжнародних фінансових організацій, що були враховані у структурі тарифів звітного періоду.
1.14. Ліцензіат може претендувати на компенсацію відповідно до вимог пунктів 1.10-1.13 цієї глави лише за звітний період.
1.15. У разі якщо ліцензіат не надав до НКРЕКП у встановлений пунктом 1.9 цієї глави термін відповідну заяву та розрахунки тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення, НКРЕКП на підставі даних звітності за звітний та базовий періоди, наданих до НКРЕКП розрахунків за звітний та базовий періоди може самостійно визначити та встановити тарифи. У цьому випадку компенсація витрат не включається до тарифів ліцензіата на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення та не застосовується прогноз індексу цін виробників промислової продукції, а також прогноз індексу споживчих цін при визначенні планованих витрат.
1.16. При невиконанні заходів інвестиційної програми за попередній до базового період у структурі тарифів на планований період може бути передбачено зменшення складових тарифів на суму коштів відповідного невиконання, передбачених структурою тарифів попередніх до базового періодів, за результатами аналізу наданих ліцензіатом звітів про виконання інвестиційної програми та/або за результатами здійснених заходів контролю.
1.17. При встановленні фактів невиконання заходів інвестиційної програми за попередній до базового період НКРЕКП за результатами аналізу наданих ліцензіатом звітів про виконання інвестиційної програми та/або за результатами здійснених заходів контролю може самостійно прийняти рішення про коригування чинних тарифів на суму коштів відповідного невиконання.
1.18. При виявленні недостовірності даних звітного періоду, які надавались ліцензіатом для встановлення тарифів, у планованому періоді відповідна складова структури тарифів зменшується на обсяг витрат недостовірного значення.
1.19. При формуванні тарифів планованого періоду враховується компенсація або зменшення складових, що передбачалися для здійснення заходів інвестиційної програми та були враховані в тарифах, які діяли до планованого періоду, з урахуванням фактичного строку їх дії.
2. Загальні вимоги до формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення
2.1. Формування тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення здійснюється ліцензіатами відповідно до річних планів ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, економічно обґрунтованих планованих витрат, визначених на підставі державних та галузевих нормативів витрат ресурсів, у тому числі галузевих технологічних нормативів використання питної води на підприємствах водопровідно-каналізаційного господарства, з урахуванням фактичних даних та основних особливостей технологічних процесів конкретного виробництва, техніко-економічних розрахунків, кошторисів з урахуванням ставок податків, зборів, платежів, цін (тарифів) на матеріальні ресурси та послуги у планованому періоді.
Ціни (тарифи) на матеріальні ресурси та послуги сторонніх організацій можуть бути прийняті до розрахунку тарифів з урахуванням прогнозів індексу цін виробників промислової продукції.
Прогнозна ціна ресурсу/послуги (ЦП) визначається за формулою
I - 100 І - 100
БП М П 1
Ц = Ц х ( 1 + ---------- х ---- ) х ( 1 + ---------- х --- ) (1)
п ф 100 12 100 2
де
ЦФ - фактична ціна (тариф) ресурсу (послуги) на дату подання заяви про встановлення тарифів або актуалізації витрат;
ІБП - прогноз індексу цін виробників промислової продукції на базовий період;
М - кількість повних місяців з дати реєстрації заяви про встановлення тарифів або актуалізації витрат до кінця базового періоду;
ІП - прогноз індексу цін виробників промислової продукції на планований період.
При визначенні прогнозної ціни на електричну енергію використовуються фактичні ціни на електричну енергію, але не вище ціни на електричну енергію постачальника універсальної послуги на відповідній території.
За наявності прогнозу індексу цін виробників промислової продукції за декількома сценаріями застосовується його найменший розмір.
У разі відсутності прогнозу індексу цін виробників промислової продукції на планований період для визначення прогнозної ціни (тарифу) ресурсу (послуги) може використовуватися прогноз індексу цін виробників промислової продукції за базовий період.
2.2. Протягом періоду розгляду заяви про встановлення тарифів, відповідних розрахунків та підтверджуючих документів і встановлення тарифів з урахуванням усіх економічно обґрунтованих витрат у разі змін у законодавстві або договірних умовах плановані витрати ліцензованої діяльності на оплату праці, сплату внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, паливно-енергетичні ресурси, реагенти, придбання води в інших суб’єктів господарювання та/або очищення власних стічних вод іншими суб’єктами господарювання, зі сплати податків, зборів, платежів, внесків на регулювання, курсу валют за зверненням ліцензіата з відповідними розрахунковими матеріалами можуть бути актуалізовані. Така актуалізація має відбутись не пізніше ніж за 5 робочих днів до проведення відкритих обговорень (слухань) проекту рішення НКРЕКП про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення.
Під час актуалізації застосовуються наявні на дату такої актуалізації норми законодавства, що стосуються планованого періоду, включаючи актуальні значення прожиткового мінімуму для працездатних осіб, мінімальної заробітної плати, індексу цін виробників промислової продукції (грудень до грудня попереднього року), індексу споживчих цін (у середньому до попереднього року), цін на активну електричну енергію, ставок податків, зборів, платежів, вартості основних ресурсів за договорами.
Актуалізація витрат на електричну енергію, придбання води в інших суб’єктів господарювання та/або очищення власних стічних вод іншими суб’єктами господарювання може здійснюватися за ініціативою НКРЕКП.
2.3. Річні плани ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення складаються окремо за видами такої діяльності (централізоване водопостачання, централізоване водовідведення) на підставі фактичних за останні п’ять років та прогнозованих обсягів централізованого водопостачання та централізованого водовідведення з урахуванням укладених зі споживачами договорів та інших техніко-економічних факторів, зокрема:
зміни обсягів централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення в результаті економічного розвитку населеного пункту;
здійснення заходів щодо зменшення обсягу витрат на технологічні потреби у питній воді та її втрат у процесі виробництва і транспортування, оснащення приладами обліку використання водних ресурсів, виробництва та реалізації питної води, підвищення вимог щодо якості послуг з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення;
удосконалення технологічних процесів підйому та/або подачі води, транспортування та очищення води і стічних вод у результаті автоматизації та механізації виробництва, заміни мереж і обладнання, застосування енергозберігаючих технологій;
підвищення рівня організації виробництва та поліпшення умов праці у зв’язку з удосконаленням операційно-виробничого планування, систем управління, поліпшенням матеріально-технічного забезпечення господарської діяльності та з урахуванням вимог щодо економії паливно-енергетичних ресурсів.
Річні плани ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення погоджуються в установленому законодавством порядку.
Загальний обсяг втрат та витрат питної води, що враховується при складанні річних планів ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, не має перевищувати рівнів, установлених законодавством.
2.4. Розрахунки тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення проводяться шляхом ділення суми річних планованих витрат повної собівартості, річного планованого прибутку, суми коригування витрат звітного періоду (компенсації або зменшення витрат) та суми зменшення складових тарифу, що передбачалися для здійснення заходів інвестиційної програми, на планований річний обсяг централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, визначений річними планами ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення згідно з пунктом 2.3 цієї глави.
2.5. Калькулювання планованих витрат, що включаються до повної собівартості централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, планованого прибутку, коригування витрат звітного періоду (компенсації або зменшення витрат) та зменшення складових тарифу, що передбачалися для здійснення заходів інвестиційної програми, здійснюється у розрахунку на 12 місяців.
2.6. Планування витрат, що включаються до повної собівартості централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, здійснюється з урахуванням планованих витрат операційної діяльності та фінансових витрат, пов’язаних з діяльністю з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення. Плановані витрати групуються відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, затверджених Мінфіном.
До планованих витрат операційної діяльності включаються:
планована виробнича собівартість централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення;
плановані адміністративні витрати, витрати на збут, інші операційні витрати, пов’язані з централізованим водопостачанням та/або централізованим водовідведенням.
2.7. Планування витрат здійснюється із застосуванням нормативного методу на підставі державних і галузевих нормативів використання матеріальних, у тому числі паливно-енергетичних, ресурсів, норм з оплати праці, нормативів витрат з управління та обслуговування виробництва з урахуванням фактичних показників попередніх періодів та прогнозу індексу цін виробників промислової продукції на базовий та планований періоди відповідно до пункту 2.1 цієї глави.
Витрати, об’єктивне нормування яких неможливе, плануються з урахуванням економічно обґрунтованих витрат за попередні періоди на підставі кошторисів.
2.8. До повної планованої собівартості централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення включаються витрати на ремонт основних засобів (окрім витрат, пов’язаних з поліпшенням основних засобів, що призводять до збільшення майбутніх економічних вигід від їх використання відносно первісно очікуваних та, відповідно, збільшують їх первісну вартість) з урахуванням витрат звітного періоду, планів попереджувальних ремонтів, проектно-кошторисної документації або кошторисів.
2.9. Розмір суми компенсації окремої статті витрат звітного періоду на придбання електричної та теплової енергії, газу, що використовуються для технологічних та господарських потреб ліцензіата, води в інших суб’єктів господарювання та/або очищення власних стічних вод іншими суб’єктами господарювання (ВКj) у грошовому виразі (вартість компенсації окремого ресурсу) визначається за формулою
ф ф т
ВК = Сума (Р х (Ц - Ц )), (2)
j ji ji ji
де
Pjі-ф - фактичні витрати відповідного ресурсу в натуральному виразі у звітному періоді в розмірі, що не перевищує нормативи використання (за наявності);
Цji-ф - ціна (тариф) одиниці відповідного j-го ресурсу, що діяла в і-му місяці звітного періоду. Для визначення розміру компенсації за придбання електричної енергії Цji-ф не може перевищувати ціну постачальника універсальної послуги на відповідній території;
Цjі-Т - ціна (тариф) одиниці відповідного j-го ресурсу, що використана в розрахунках тарифів, що діяли в і-му місяці звітного періоду.
Від’ємне значення ВКj не враховується при встановленні тарифів.
Розмір суми коригування витрат звітного періоду (компенсації витрат) за статтями, пов’язаними з витратами на оплату праці (ВКОП), визначається за формулою
Ф Ф Т Т
ВК = (Ч х ЗП - Ч х ЗП ) х 12, (3)
ОП
де
Ч-Ф - фактична середньооблікова кількість штатних працівників у звітному періоді, але не вище штатної чисельності, що врахована в розрахунках тарифів, що діяли у звітному періоді;
ЗП-Ф - фактична середньомісячна заробітна плата працівників, які задіяні в ліцензованій діяльності, що діяла у звітному періоді, але не вище середньомісячної заробітної плати на одного штатного працівника, зайнятого у промисловості регіону, на території якого здійснюється діяльність ліцензіата, що діяла у звітному періоді, з урахуванням внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування;
Ч-Т - середньозважена штатна чисельність персоналу, урахована в тарифах, що діяли у звітному періоді;
ЗП-Т - середньозважена середньомісячна заробітна плата працівників, які задіяні в ліцензованій діяльності, урахована в тарифах, що діяли у звітному періоді, з урахуванням внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Від’ємне значення ВКОП не враховується при встановленні тарифів.
Розмір суми коригування витрат зі сплати податків, зборів, платежів (ВКПЗ) звітного періоду (компенсації або зменшення витрат) визначається за формулою
Ф Т
ВК = ПЗ - ПЗ ,(4)
ПЗ
де
ПЗ-Ф - сума податків, зборів, платежів, нарахованих для сплати ліцензіатом без урахування пені і штрафів у звітному періоді та з урахуванням фактичної оплати;
ПЗ-Т - середньозважена сума податків, зборів, платежів, урахована в тарифах, що діяли у звітному періоді.
Від’ємне значення ВКПЗ враховується при встановленні тарифів.
2.10. Компенсація втрат від курсової різниці по запозиченнях (кредитах, позиках) міжнародних фінансових організацій у звітному періоді розраховується з урахуванням курсу Національного банку України, урахованому в тарифах на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення, що діяли у звітному періоді, та курсу Національного банку України на дату погашення основної суми запозичення (кредиту, позики) та/або сплати фінансових витрат, але не пізніше дати виплат, визначених умовами відповідного договору (угоди). Така компенсація включається до структури тарифу, якщо у звітному періоді в ліцензіата не виникла прострочена заборгованість по вищезазначених договорах (угодах). Компенсація втрат від курсової різниці по запозиченнях (кредитах, позиках) міжнародних фінансових організацій зменшується на суму отриманих ліцензіатом коштів з державного або місцевого бюджету на погашення основної суми такого запозичення (кредиту, позики) та/або фінансових витрат звітного періоду.
2.11. До тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення може включатися планований прибуток.
Планований прибуток визначається як сума коштів, що додається до суми повної планованої собівартості і спрямовується на здійснення заходів інвестиційної програми, погашення основної суми запозичень (кредитів, позик), узгоджених з НКРЕКП, та/або забезпечення необхідного рівня прибутковості капіталу власників, відшкодування витрат з податку на прибуток та забезпечення обігових коштів.
Планування складової прибутку, що передбачається для здійснення заходів інвестиційної програми, провадиться відповідно до інвестиційної програми ліцензіата, затвердженої згідно з його установчими документами і погодженої органами місцевого самоврядування та схваленої НКРЕКП в установленому порядку.
У тарифах на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення можуть ураховуватись обігові кошти за рахунок планованого прибутку в розмірі не більшому 2 % від повної планованої собівартості.
При плануванні застосування авансової системи платежів за електричну енергію в тарифах на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення разово можуть ураховуватись обігові кошти для здійснення таких платежів у розмірі не більшому 1 % від повної планованої собівартості.
................Перейти до повного тексту