1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 20 серпня 2021 року № 309
Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 6 жовтня 2020 року № 351
Законом України від 16 квітня 2020 року № 562-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад" внесено зміни до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", якими уповноважено Кабінет Міністрів України до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України здійснювати визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад (пункт 7-1 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Так, розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року № 707 - 730 визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад усіх областей України.
( Розпордження КМУ № 707, 708, 709, 710, 711, 712, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 720, 721, 722, 723, 724, 725, 726, 727, 728, 729, 730 )
Верховна Рада України 17 липня 2020 року прийняла Постанову № 807-IX "Про утворення та ліквідацію районів", якою ліквідувала 490 районів та утворила 136 нових районів.
Указаними рішеннями Кабінету Міністрів України та Постановою Верховної Ради України змінено адміністративно-територіальний устрій України на базовому та субрегіональному рівнях.
Спеціальним нормативно-правовим актом, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення загальнодержавних та місцевих виборів, є Виборчий кодекс України (далі - Кодекс).
Організацію підготовки та проведення місцевих виборів у межах визначених Кодексом повноважень забезпечують територіальні виборчі комісії, які утворюються і діють як незалежні органи адміністрування виборчих процесів (частини перша, друга статті 32, частини перша, четверта статті 33 Кодексу ).
Повноваження територіальних виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів (пункт 2 частини другої статті 202 Кодексу ).
За змістом частин четвертої, шостої статті 203 Кодексу не пізніш як за 75 днів до дня чергових виборів Центральна виборча комісія формує склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у містах Києві, Севастополі виборчих комісій, а не пізніш як за 60 днів до дня чергових виборів районні виборчі комісії формують склад сільських, селищних виборчих комісій.
Так, 10 серпня 2020 року Центральна виборча комісія утворила обласні, районні, міські, районні у місті Києві територіальні виборчі комісії, у свою чергу районні територіальні виборчі комісії до 25 серпня 2020 року утворили сільські, селищні територіальні виборчі комісії.
Суб’єктами внесення подань щодо кандидатур до складу територіальних виборчих комісій, які здійснювали організацію підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, були зареєстровані в установленому законом порядку місцеві організації політичних партій (частини перша, друга статті 203 Кодексу ).
Слід зазначити, що відповідно до частини восьмої статті 33 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими органами. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування у порядку, передбаченому Кодексом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії.
Разом з тим статтею 208 Кодексу встановлено порядок та підстави дострокового припинення повноважень усього складу виборчої комісії, окремого члена виборчої комісії. Виборча комісія, яка достроково припинила повноваження усього складу виборчої комісії, окремого члена виборчої комісії, не пізніше наступного дня повідомляє про це суб’єктів, за поданням яких до складу виборчої комісії було включено осіб, повноваження яких достроково припинено. Такі суб’єкти можуть не пізніше наступного дня з дня отримання такого повідомлення внести подання з новими кандидатурами до складу відповідної виборчої комісії (абзац перший частини п’ятої статті 208 Кодексу ).
Також суб’єктом, за поданням якого кандидатуру члена виборчої комісії було включено до її складу, може бути внесено подання про заміну відповідного члена виборчої комісії (пункти 1, 2 частини четвертої статті 208 Кодексу ).
Тобто відповідне подання щодо включення нового члена виборчої комісії до її складу (замість вибулого або внаслідок заміни) може бути внесено місцевою організацією політичної партії, яка брала участь у формуванні територіальної виборчої комісії і за поданням якої до складу виборчої комісії було включено відповідну кандидатуру.
У зв’язку з цим слід зазначити, що відповідно до пункту 1.5 Роз’яснення щодо порядку дострокового припинення повноважень усього складу та окремих членів виборчих комісій з місцевих виборів , затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 6 жовтня 2020 року № 351 (далі - Роз’яснення), суб’єктом, за поданням якого кандидатуру члена комісії було включено до складу виборчої комісії (далі - суб’єкт подання кандидатури), є місцева організація політичної партії, яка внесла подання щодо кандидатур до складу відповідної виборчої комісії, незалежно від того, чи включено кандидатуру до складу комісії в обов’язковому порядку (пункти 1, 2 частини другої статті 203, пункти 1, 2 частини першої статті 204 Кодексу ), чи за результатами жеребкування (пункт 3 частини другої статті 203, пункт 3 частини першої статті 204 Кодексу ).
При цьому згідно з пунктом 5.2 Роз’ яснення відповідне подання про заміну члена виборчої комісії залишається без розгляду в разі внесення подання на заміну не суб’єктом подання кандидатури (зокрема, місцевою організацією політичної партії іншого рівня).
На сьогодні до Центральної виборчої комісії надходять звернення щодо надання роз’яснень стосовно правосуб’єктності новоутворених місцевих організацій політичних партій (у разі приведення політичною партією своєї організаційної структури у відповідність із новим адміністративно-територіальним устроєм України) в частині внесення подання про заміну члена територіальної виборчої комісії після припинення діяльності місцевих організацій політичних партій, за чиїм поданням до складу територіальних виборчих комісій було включено відповідні кандидатури.

................
Перейти до повного тексту