1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО
ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
Н А К А З
02.10.2008 N 295
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства N 146 від 20.06.2018 )
Про затвердження Методичних рекомендацій по впровадженню системи моніторингу у сфері поводження з твердими побутовими відходами
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2004 N 265 "Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами", з метою впровадження моніторингу сфери поводження з твердими побутовими відходами
наказую:
1. Затвердити Методичні рекомендації по впровадженню системи моніторингу у сфері поводження з твердими побутовими відходами, що додається.
2. Скасувати наказ Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 19.09.2006 N 309 "Про затвердження Системи моніторингу сфери поводження з твердими побутовими відходами".
3. Управлінню благоустрою та комунального обслуговування (Стеценко Я.А.) надіслати цей наказ до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій для впровадження, використання у роботі та подальшого доведення до відома місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Р.М.Крамаренка.
Міністр О.Ю.Кучеренко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства з питань
житлово-комунального
господарства України
02.10.2008 N 295
Методичні рекомендації
по впровадженню системи моніторингу у сфері поводження з твердими побутовими відходами
I. Загальні положення
1.1. Методичні рекомендації по впровадженню системи моніторингу у сфері поводження з твердими побутовими відходами (далі - Методичні рекомендації) спрямовані на впровадження системи моніторингу у сфері поводження з твердими побутовими відходами (далі - ТПВ), а також для інформаційного забезпечення сфери поводження з ТПВ.
1.2. Основні цілі Методичних рекомендацій полягають у запровадженні:
- інформаційного забезпечення сфери поводження з ТПВ;
- моніторингу об'єктів поводження з ТПВ;
- належної організації моніторингу на стадії проектування будівництва полігонів ТПВ.
1.3. До основних завдань системи моніторингу у сфері поводження з ТПВ рекомендується віднести:
- спостереження за обсягами збирання, зберігання, перевезення, перероблення, утилізації, знешкодження та захоронення ТПВ, аналізу даних про ТПВ і об'єкти поводження з ними;
- підвищення повноти, достовірності, оперативності і якості інформаційного обслуговування сфери поводження з ТПВ;
- забезпечення аналітично-інформаційної підтримки прийняття рішень з управління сферою поводження з ТПВ;
- забезпечення оцінки стану об'єктів поводження з ТПВ і запобігання негативних впливів на довкілля та здоров'я населення;
- впровадження системи моніторингу полігонів ТПВ;
- забезпечення обґрунтованої оцінки екологічних ризиків щодо майбутньої експлуатації полігонів ТПВ та заходів з їх закриття і рекультивації.
1.4. Систему моніторингу сфери поводження з ТПВ рекомендується ґрунтувати на таких принципах: гармонізації нормативно-правової та організаційно-методичної бази, сумісності інформаційно-технічного і програмного забезпечення; системності спостережень за утворенням ТПВ і станом об'єктів поводження з ними; повноти та достовірності первинної інформації, своєчасності її отримання, оброблення, аналізу та ефективності використання.
1.5. Терміни та поняття, що використовуються в даному документі, вживаються у значеннях, які наведені в Законах України "Про відходи", "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення", "Про благоустрій населених пунктів"; постановах Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про державну систему моніторингу довкілля", "Про затвердження Положення про моніторинг земель", "Про затвердження Порядку здійснення державного моніторингу вод", "Про затвердження організації та проведення моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря"; розпорядженні Кабінету Міністрів України "Про схвалення Концепції Державної програми проведення моніторингу навколишнього природного середовища" та ДБН В.2.4-2-2005 "Полігони твердих побутових відходів. Основи проектування".
II. Моніторинг об'єктів поводження з ТПВ
2.1. Моніторинг об'єктів поводження з ТПВ здійснюється у відповідності із вимогами законодавства.
2.2. До об'єктів поводження з ТПВ рекомендується відносити місця чи об'єкти, що використовуються для збирання, зберігання, перевезення, перероблення, утилізації, знешкодження та захоронення ТПВ: автоспецпідприємства з перевезення ТПВ, сміттєперевантажувальні станції, сміттєпереробні підприємства, сміттєспалювальні заводи та установки, полігони для захоронення (видалення) ТПВ тощо.
2.3. До об'єктів моніторингу поводження з ТПВ рекомендується віднести: підземні і поверхневі води, атмосферне повітря, геологічне середовище та ґрунти, рослинний і тваринний світ, які розташовані на об'єктах поводження з ТПВ або пов'язані з ними.
2.3.1. Спостереження за станом підземних і поверхневих вод об'єктів поводження з ТПВ здійснюється відповідно до державних санітарних норм і правил та екологічного законодавства.
2.3.1.1. При здійсненні моніторингу підземних та поверхневих вод, рекомендується використовувати:
- Водний кодекс України;
- постанову Кабінету Міністрів України від 25.03.99 N 465 "Про затвердження Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами";
- СанПиН N 4630-88 "Санитарные правила и нормы охраны поверхностных вод от загрязнения";
- наказ Держбуду від 19.02.2002 N 37 "Про затвердження Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України";
- ГОСТ 4979-79. Вода хозяйственно-питьевого и промышленного водоснабжения. Методы химического анализа. Отбор, хранение и транспортирование проб;
- ГОСТ 27065-86 (СТ СЭВ 5184-85). Качество вод. Термины и определения;
- ГОСТ 18963-73. Вода питьевая. Методы санитарно-бактериологического анализа;
- ГОСТ 24481-80. Вода питьевая. Отбор проб;
- ГОСТ 2874-82. Вода питьевая. Гигиенические требования и контроль за качеством;
- ГОСТ 17.1.1.02-77. Охрана природы. Гидросфера. Классификация водных объектов;
- ГОСТ 17.1.1.04-80. Охрана природы. Гидросфера. Классификация подземных вод по целям водопользования;
- ГОСТ 17.1.3.06-82. Охрана природы. Гидросфера. Общие требования к охране подземных вод;
- ДСТУ 3041-95. Система стандартів у галузі охорони навколишнього середовища та регіонального використання ресурсів. Гідросфера. Використання і охорона води. Терміни та визначення.
2.3.1.2. У зв'язку з тим, що на території автоспецпідприємств з перевезення ТПВ утворюються стічні води від миття та дезинфекції сміттєвозів, рекомендується періодично перевіряти систему очищення утворюваних стічних вод та показники забруднюючих речовин на виході з очисних споруд. Очищені стічні води рекомендується контролювати щодо відповідності їх вимогам для зливу в каналізацію.
2.3.2. Спостереження за станом атмосферного повітря об'єктів поводження з ТПВ здійснюється відповідно до державних санітарних норм і правил та екологічного законодавства.
2.3.2.1. При здійсненні моніторингу атмосферного повітря рекомендується використовувати:
- Повітряний кодекс України;
- постанову Кабінету Міністрів України від 09.03.99 N 343 "Про затвердження Порядку організації та проведення моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря";
- ГОСТ 17.2.3.01-86. Охрана природы. Атмосфера. Правила контроля качества воздуха населенных мест;
- ГОСТ 12.1.005-88 ССБТ. Общие санитарно-гигиенические требования к воздуху рабочей зоны;
- ДСП-201-97 "Державні санітарні правила охорони атмосферного повітря населених місць (від забруднення хімічними і біологічними речовинами)".
2.3.2.2. При здійсненні спостережень доцільно вести постійний облік і контроль за якісним та кількісним складом забруднюючих речовин, які викидаються в атмосферне повітря.
2.3.3. Спостереження за геологічною будовою та станом ґрунту об'єктів поводження з ТПВ здійснюється відповідно до державних санітарних норм і правил та екологічного законодавства.
2.3.3.1. При здійсненні моніторингу геологічного середовища та ґрунтів рекомендується використовувати:
- Кодекс України про надра;
- СанПиН 42-128-4690-88 Охрана почвы от загрязнения бытовыми и промышленными отходами;
- ГОСТ 17.4.2.01-81. Охрана природы. Почвы. Номенклатура показателей санитарного состояния;
- ГОСТ 17.4.1.02-83. Охрана природы. Почвы. Классификация химических веществ для контроля загрязнения;
- ГОСТ 17.4.3.01-83 (СТ СЭВ 3847-82). Охрана природы. Почвы. Общие требования к отбору проб;
- ГОСТ 27593-88. Почвы. Термины и определения химического загрязнения;
- ГОСТ 17.4.4.02-84. Охрана природы. Почвы. Методы отбора и подготовки проб для химического, бактериологического, гельминтологического анализа;
- ГОСТ 17.4.2.03-86 (СТ СЭВ 5299-85). Охрана природы. Почвы. Паспорт почв;
- ГОСТ 17.4.3.06-86 (СТ СЭВ 5301-85). Охрана природы. Почвы. Общие требования и классификация почв по влиянию на них химических загрязняющих веществ.
2.3.4. Спостереження за станом рослинного і тваринного світу об'єктів поводження з ТПВ рекомендується проводити за такими факторами: домінуючими екосистемами флори і фауни; територіями природно-заповідного фонду; шляхами міграції і тимчасових зупинок тварин, наявних у зонах впливів об'єктів поводження з ТПВ; впливом забруднюючих речовин на рослинний і тваринний світ від планованої діяльності на об'єктах поводження з ТПВ (натурні дослідження); змінами складу рослинних угрупувань і фауни, видової різноманітності, популяцій домінуючих і цінних видів, які охороняються, їх фізіологічного стану та продуктивності, стійкості до хвороб.

................
Перейти до повного тексту