1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО БУДІВНИЦТВА, АРХІТЕКТУРИ
ТА ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
Н А К А З
19.09.2006 N 309
( Наказ скасовано на підставі Наказу Міністерства з питань житлово-комунального господарства N 295 від 02.10.2008 )
Про затвердження Системи моніторингу сфери поводження з твердими побутовими відходами
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2004 N 265 "Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами", з метою впровадження системи моніторингу сфери поводження з твердими побутовими відходами, для проведення діяльності з формування та забезпечення реалізації державної політики у цій сфері
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Систему моніторингу сфери поводження з твердими побутовими відходами, що додається.
2. Управлінню благоустрою та комунального обслуговування (Я.А.Стеценко) довести цей наказ до відома місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Г.М.Семчука.
Перший заступник Міністра А.О.Орлов
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
будівництва, архітектури
та житлово-комунального
господарства України
19.09.2006 N 309
СИСТЕМА МОНІТОРИНГУ СФЕРИ ПОВОДЖЕННЯ
З ТВЕРДИМИ ПОБУТОВИМИ ВІДХОДАМИ
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Система моніторингу сфери поводження з твердими побутовими відходами (ТПВ) спрямована на впорядкування спостережень і звітності та інформаційне забезпечення реалізації державної політики і управління у сфері поводження з ТПВ.
1.2. Основні цілі Системи моніторингу сфери поводження з ТПВ:
- інформаційне забезпечення сфери поводження з ТПВ;
- забезпечення моніторингу об'єктів поводження з ТПВ;
- формування єдиних підходів щодо розроблення розділу з моніторингу в складі проектів на будівництво полігонів ТПВ;
1.3. Основні завдання Системи моніторингу сфери поводження з ТПВ:
- створити систему спостереження за обсягами накопичення, збирання, передавання, збереження, оброблення ТПВ, аналізу даних про ТПВ і об'єкти поводження з ними;
- впровадити звітність у сфері поводження з ТПВ;
- підвищити повноту, достовірність, оперативність і якість інформаційного обслуговування користувачів на всіх рівнях;
- забезпечити аналітично-інформаційну підтримку прийняття рішень з управління сферою поводження з ТПВ;
- забезпечити оцінку стану об'єктів поводження з ТПВ і своєчасне прийняття рішень щодо запобігання негативних впливів на довкілля та здоров'я населення;
- встановити основні засади щодо розроблення розділу з моніторингу в складі проектів на будівництво полігонів ТПВ;
- забезпечити обґрунтовану оцінку екологічних ризиків щодо майбутньої експлуатації полігонів ТПВ та заходів з їх закриття і рекультивації.
1.4. Система моніторингу сфери поводження з ТПВ ґрунтується на таких принципах: гармонізації нормативно-правової та організаційно-методичної бази, сумісності інформаційно-технічного і програмного забезпечення; системності спостережень за утворенням ТПВ і станом об'єктів поводження з ними; повноти та достовірності первинної інформації, своєчасності її отримання, оброблення, аналізу та ефективності використання.
1.5. Система моніторингу сфери поводження з ТПВ є засобом для формування і ведення баз даних та автоматизованого обліку і управління у сфері поводження з відходами.
1.6. Терміни та поняття, що використовуються в даному документі, вживаються у значеннях, які наведені в Законах України "Про відходи", "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", "Про благоустрій населених пунктів"; постановах Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про державну систему моніторингу довкілля", "Про затвердження Положення про моніторинг земель", "Про затвердження Порядку здійснення державного моніторингу вод", "Про затвердження Порядку організації та проведення моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря"; розпорядженні Кабінету Міністрів України "Про схвалення Концепції Державної програми проведення моніторингу навколишнього природного середовища" та ДБН В.2.4-2-2005 "Полігони твердих побутових відходів. Основи проектування".
2. ЗВІТНІСТЬ У СФЕРІ ПОВОДЖЕННЯ З ТПВ
2.1. Система моніторингу сфери поводження з ТПВ включає ведення звітності про тверді побутові відходи для забезпечення формування та реалізації державної політики у цій сфері, прийняття відповідних керівних рішень на всіх рівнях виконавчої влади.
2.2. Звітність у сфері поводження з ТПВ здійснюється у встановленому порядку за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади (далі - ЦОВВ) з питань житлово-комунального господарства та погодженою з ЦОВВ з питань статистики.
2.3. Звітність складають юридичні особи, відокремлені підрозділи юридичних осіб та фізичні особи - підприємці незалежно від основного виду діяльності, форми власності та підпорядкування, які збирають та перевозять ТПВ, переробляють, утилізують, захороняють на полігонах чи звалищах - і подають відповідним структурним підрозділам з питань житлово-комунального господарства органів місцевого самоврядування, які, в свою чергу, складають і подають зведені дані за звітами структурним підрозділам з питань житлово-комунального господарства місцевих державних адміністрацій. Місцеві державні адміністрації складають і подають зведені дані за звітами ЦОВВ з питань житлово-комунального господарства.
3. МОНІТОРИНГ ОБ'ЄКТІВ ПОВОДЖЕННЯ З ТПВ
3.1. Моніторинг об'єктів поводження з ТПВ здійснюється у відповідності з чинними законодавчими і нормативними вимогами та проектною документацією на будівництво цих об'єктів.
3.2. До об'єктів поводження з ТПВ належать місця чи об'єкти, що використовуються для збирання, зберігання, перевезення, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення (захоронення) ТПВ: автоспецпідприємства з перевезення ТПВ, сміттєперевантажувальні станції, сміттєпереробні підприємства, сміттєспалювальні заводи та установки, полігони для захоронення (видалення) ТПВ тощо.
3.3. Об'єктами моніторингу є: підземні і поверхневі води, атмосферне повітря, геологічне середовище та ґрунти, рослинний і тваринний світ.
3.3.1. Спостереження за станом підземних і поверхневих вод об'єктів поводження з ТПВ проводять у визначених місцях відбору проб, з встановленою періодичністю та за визначеним переліком забруднюючих речовин, які погоджуються з місцевими органами державного нагляду і контролю (підпорядкованими ЦОВВ з питань охорони навколишнього природного середовища та ЦОВВ з питань охорони здоров'я).
Лабораторні дослідження проб поверхневих та підземних вод проводять в лабораторіях, атестованих ЦОВВ з питань стандартизації, метрології та сертифікації та ЦОВВ з питань охорони здоров'я. Результати проведених досліджень надаються за формою N 325/0 (медична документація), затвердженою наказом МОЗ України від 11.07.2000 N 160.
При здійсненні моніторингу підземних та поверхневих вод керуються наступними чинними державними стандартами та санітарними нормами і правилами:
- ГОСТ 4979-79. Вода хозяйственно-питьевого и промышленного водоснабжения. Методы химического анализа. Отбор, хранение и транспортирование проб;
- ГОСТ 27065-86 (СТ СЭВ 5184-85). Качество вод. Термины и определения;
- ГОСТ 18963-73. Вода питьевая. Методы санитарно-бактериологического анализа;
- ГОСТ 24481-80. Вода питьевая. Отбор проб;
- ГОСТ 2874-82. Вода питьевая. Гигиенические требования и контроль за качеством;
- ГОСТ 17.1.1.02-77. Охрана природы. Гидросфера. Классификация водных объектов;
- ГОСТ 17.1.1.04-80. Охрана природы. Гидросфера. Классификация подземных вод по целям водопользования;
- ГОСТ 17.1.3.06-82. Охрана природы. Гидросфера. Общие требования к охране подземных вод;
- ДСТУ 3041-95. Система стандартів у галузі охорони навколишнього середовища та регіонального використання ресурсів. Гідросфера. Використання і охорона води. Терміни та визначення;
- СанПиН N 4630-88. Санитарные правила и нормы охраны поверхностных вод от загрязнения. Утв. МЗ СССР от 04.07.88, М.,1988;
- Правила охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.99 N 465;
- Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджені наказом Держбуду від 19.02.2002 N 37;
- Водний кодекс України від 06.06.95 N 213/95-ВР.
На території автоспецпідприємств з вивезення ТПВ утворюються стічні води від миття та дезинфекції сміттєвозів. У зв'язку з цим періодично перевіряють систему очищення утворюваних стічних вод та показники забруднюючих речовин на виході з очисних споруд. Очищені стічні води контролюються щодо відповідності їх вимогам для зливу в каналізацію.
3.3.2. Спостереження за станом атмосферного повітря об'єктів поводження з ТПВ проводяться на визначеній відстані від джерела викиду забруднюючих речовин з встановленою періодичністю та за визначеним переліком забруднюючих речовин, які погоджуються з місцевими органами державного нагляду і контролю (підпорядкованими ЦОВВ з питань охорони навколишнього природного середовища та ЦОВВ з питань охорони здоров'я).
Лабораторні дослідження проб атмосферного повітря проводяться в лабораторіях, атестованих ЦОВВ з питань стандартизації, метрології та сертифікації, та ЦОВВ з питань охорони здоров'я. Результати досліджень надаються за формою N 329/0 (медична документація), затвердженою наказом МОЗ України від 11.07.2000 N 160.
При здійсненні моніторингу атмосферного повітря керуються постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.99 N 343 "Про затвердження Порядку організації та проведення моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря", а також наступними діючими державними стандартами та санітарними нормами і правилами:
- ГОСТ 17.2.3.01-86. Охрана природы. Атмосфера. Правила контроля качества воздуха населенных мест;
- ГОСТ 12.1.005-88 ССБТ. Общие санитарно-гигиенические требования к воздуху рабочей зоны;
- ДСП 201-97 "Державні санітарні правила охорони атмосферного повітря населених місць (від забруднення хімічними і біологічними речовинами)";
- Повітряний кодекс України від 04.05.93 N 3167-XII.
При здійсненні спостережень ведуть постійний облік і контроль за якісним та кількісним складом забруднюючих речовин, які викидаються в атмосферне повітря.
3.3.3. Спостереження за геологічною будовою та станом ґрунту об'єктів поводження з ТПВ проводять на визначених відстанях від об'єкта та джерел викидів забруднюючих речовин за визначеним переліком цих речовин та з встановленою періодичністю, які погоджуються з місцевими органами державного нагляду і контролю (підпорядкованими ЦОВВ з питань охорони навколишнього природного середовища та ЦОВВ з питань охорони здоров'я).
Лабораторні дослідження проб ґрунту проводять в лабораторіях, атестованих ЦОВВ з питань стандартизації метрології та сертифікації, та ЦОВВ з питань охорони здоров'я. Результати досліджень надаються за формою N 332/0 (медична документація), затвердженою наказом МОЗ України від 11.07.2000 N 160.
При здійсненні моніторингу геологічного середовища та ґрунтів, необхідно керуватися наступними чинними державними стандартами та санітарними нормами і правилами:
- ГОСТ 17.4.2.01-81. Охрана природы. Почвы. Номенклатура показателей санитарного состояния;
- ГОСТ 17.4.1.02-83. Охрана природы. Почвы. Классификация химических веществ для контроля загрязнения;
- ГОСТ 17.4.3.01-83 (СТ СЭВ 3847-82). Охрана природы. Почвы. Общие требования к отбору проб;
- ГОСТ 27593-88. Почвы. Термины и определения химического загрязнения;
- ГОСТ 17.4.4.02-84. Охрана природы. Почвы. Методы отбора и подготовки проб для химического, бактериологического, гельминтологического анализа;
- ГОСТ 17.4.2.03-86 (СТ СЭВ 5299-85). Охрана природы. Почвы. Паспорт почв;
- ГОСТ 17.4.3.06-86 (СТ СЭВ 5301-85). Охрана природы. Почвы. Общие требования и классификация почв по влиянию на них химических загрязняющих веществ;
- СанПиН 42-128-4690-88 Охрана почвы от загрязнения бытовыми и промышленными отходами;
- "Методические указания по оценке степени опасности загрязнения почвы химическими веществами" N 4266-87, утверждены МОЗ СССР от 13.04.87;
- Кодекс України про надра від 27.07.94 N 132/94-ВР.
3.3.4. Спостереження за станом рослинного і тваринного світу об'єктів поводження з ТПВ проводять за такими факторами: домінуючими екосистемами флори і фауни; територіями природно-заповідного фонду; шляхами міграції і тимчасових зупинок тварин, наявних у зонах впливів об'єктів поводження з ТПВ; впливом забруднюючих речовин на рослинний і тваринний світ від планованої діяльності на об'єктах поводження з ТПВ (натурні дослідження); змінами складу рослинних угрупувань і фауни, видової різноманітності, популяцій домінуючих і цінних видів, які охороняються, їх фізіологічного стану та продуктивності, стійкості до хвороб.

................
Перейти до повного тексту