1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 293 від 06.09.2000
м.Київ
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державного комітету статистики N 452 від 13.11.2008 )
Про затвердження методики розрахунку викидів забруднюючих речовин у повітря автотранспортом, який використовується суб'єктами господарської діяльності та іншими юридичними особами всіх форм власності
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державного комітету статистики N 15 від 13.01.2004 )
Відповідно до статті 12 Закону України "Про державну статистику", з метою удосконалення розрахунку викидів забруднюючих речовин в атмосферу від рухомих джерел та враховуючи рішення Методичної комісії Держкомстату від 2 червня 2000 р.
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити методику розрахунку викидів забруднюючих речовин у повітря автотранспортом, який використовується суб'єктами господарської діяльності та іншими юридичними особами всіх форм власності (додається).
2. Управлінню статистики сільського господарства та навколишнього середовища (Прокопенко О.М.):
2.1. Запровадити вищевказану методику у практику роботи органів державної статистики.
2.2. Здійснювати організаційне керівництво щодо практичного застосування методики.
2.3. Розробити до 30 жовтня 2000 року постановку задачі розрахунку обсягів викидів забруднюючих речовин у повітря.
3. ГМІЦ Держкомстату України (Сидоренко М.М.) розробити до кінця лютого 2001 року програмне забезпечення розрахунку викидів забруднюючих речовин у повітря відповідно до постановки задачі.
4. Фінансово-економічному управлінню (Сорокіна Т.В.) забезпечити фінансування розробки програмного забезпечення.
Управлінню справами (Москот В. Ф.) забезпечити виготовлення тиражу методики та її розсилку в Головне управління статистики в Автономній Республіці Крим, обласні Київське та Севастопольське міські управління статистики.
5. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Комітету Остапчука Ю.М.
Голова Комітету О.Г. Осауленко
Затверджено
наказом Держкомстату України
від 6 вересня 2000 р. N 293
Методика розрахунку викидів забруднюючих речовин у повітря автотранспортом, який використовується суб'єктами господарської діяльності та іншими юридичними особами всіх форм власності
1. Загальні положення
Метою проведення розрахунку є визначення обсягів викидів шкідливих речовин у повітря автомобільним транспортом, який експлуатується суб'єктами господарської діяльності та іншими юридичними особами всіх форм власності. Це статистичне спостереження обумовлюється необхідністю отримання статистичної інформації про забруднення атмосфери, яка б відображала зобов'язання, взяті Україною відносно зменшення викидів у зв'язку з підписанням "Конвенції про транскордонне забруднення повітря на великі відстані". Відповідно до неї в Україні започатковуються роботи щодо обліку надходжень забруднюючих речовин у довкілля від рухомих транспортних засобів з урахуванням рекомендацій Статистичної комісії ООН щодо інвентаризації атмосферних викидів (CORINER).
Це статистичне спостереження виконується у рамках заходів переходу до нових форм статистичних спостережень за екологічним станом навколишнього природного середовища Програми реформування державної статистики на період до 2002 року і є складовою частиною комплексної статистичної системи з охорони повітряного басейну, яка включає облік забруднення від стаціонарних та пересувних джерел.
Методика передбачає проведення розрахунків для визначення викидів у повітря оксидів вуглецю, азоту, вуглеводнів, діоксиду сірки, свинцю та сажі від автотранспорту по:
суб'єктах господарської діяльності;
населених пунктах, в яких є суб'єкти господарської діяльності, які використовують автомобільний транспорт;
районах та містах обласного підпорядкування;
загалом по області;
в цілому по країні;
по всіх формах власності;
по всіх органах управління;
по всіх видах економічної діяльності.
Серед факторів, що впливають на надходження викидів забруднюючих речовин від автотранспорту суб'єктів господарської діяльності, інших юридичних осіб всіх форм власності, у даній методиці враховано технічний стан автомобілів і автобусів, рух в умовах міста та сільської місцевості, структура автопарку, види використаного палива. Не беруться до уваги умови їх експлуатації в зимовий період; на дорогах зі складним планом; робота, що потребує частих технологічних зупинок, зниження швидкостей тощо.
2. Вхідна інформація для проведення статистичного спостереження
Вхідними даними для проведення щорічних розрахунків обсягів викидів забруднюючих речовин у повітря від автотранспорту суб'єктів господарювання є:
- витрати палива на пробіг і транспортну роботу автомобілів;
- питомі викиди забруднюючих речовин з одиниці використаного палива з урахуванням технічного стану автотранспорту.
2.1. Витрати палива на пробіг і транспортну роботу автомобілів, які експлуатуються суб'єктами господарської діяльності та іншими юридичними особами
Для роботи автотранспорту, який експлуатується суб'єктами господарської діяльності, використовується бензин, дизельне паливо, зріджений нафтовий газ, стиснений природний газ. Дані про витрати палива на пробіг та транспортну роботу автотранспорту рекомендується брати із розділу 2 "Витрати палива на пробіг і транспортну роботу" статистичного звіту за формою N 2-тр-річна "Звіт про роботу автотранспорту" (затверджений наказом Держкомстату України від 20.07.99 р. N 255. Цю звітність подають юридичні особи всіх форм власності, які експлуатують автомобільний транспорт (власний або арендований).
Витрати палива на пробіг і транспортну роботу у звіті наводяться в одиницях об'єму. Для переведення його у вагові одиниці застосовуються такі коефіцієнти (Kiпал):
для бензину - 0,74 кг/л
для дизельного палива - 0,85 кг/л
для газу зрідженого - 0,55 кг/л
для газу стисненого - 0,59 кг/куб. м
Розрахунок обсягів витраченого палива по групах автомобілів у вагових одиницях здійснюється за формулою:
Miпалk = Qiпалk х Kiпал, (1)
де
Miпалk - обсяг витраченого палива i-го виду k-ю групою автотранспорту суб'єктів господарської діяльності у вагових одиницях (кг, т);
Qiпалk - кількість витраченого палива i-го виду (графи 1-4 розділу 2 звіту за формою N 2-тр-річна) k-ю групою автотранспорту суб'єктів господарської діяльності (рядки: 902, 905, 907, 908, 911 цього ж розділу звіту) в одиницях об'єму (л, тис.куб.м);
Kiпал - коефіцієнт (питома вага) палива i-го виду (кг/л, кг/куб.м).
Викиди свинцю визначаються тільки для етильованого бензину. Частка етильованого бензину (Kет) у загальній кількості спожитого бензину доводиться щорічно до обласних управлінь статистики Держкомстатом України. Обсяги використання етильованого бензину суб'єктами господарювання визначаються за формулою:
Miпал_етk = Qiпалk х Kет, (2)
де
Miпал_етk - обсяг використаного етильованого бензину k-ю групою автотранспорту суб'єкта господарювання, кг;
Qiпалk - загальний обсяг бензину, використаного k-ю групою автотранспорту суб'єкта господарювання, кг;
Kет - частка етильованого бензину за даними Держкомстату України
( Пункт 2.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державного комітету статистики N 15 від 13.01.2004 )
2.2. Питомі викиди забруднюючих речовин та коефіцієнти впливу технічного стану автомобілів
За базові приймаються значення усереднених питомих викидів шкідливих речовин в атмосферу від споживання однієї тонни палива (Kпв) та коефіцієнти впливу технічного стану автомобілів (Kтс), рекомендовані для обчислення надходжень шкідливих речовин у повітря від автотранспорту підприємств, організацій, установ у Методиці розрахунку викидів забруднюючих речовин від автомобільного транспорту (затверджена Держкомстатом України та погоджена в Мінекобезпеки України у 1998 році).
Таблиця 1
Значення усереднених питомих викидів шкідливих речовин автомобілями під час міських перевезень (Kпв)
(кг/тонни палива)
Групи
автомобілів
Вид
палива
Оксид
вуглецю
CO
Вуглеводні
CmHm
Оксиди
азоту
NOx
Сажа
C
Діоксид
сірки
SO2
Свинець
Pb
1 2 3 4 5 6 7 8
вантажні
автомобілі
Бензин 225,7 54,8 17,46 - 0,6 0,23
Дизельне
паливо

40,4

6,8

30,0

3,85

5,0

-
Газ
зріджений

225,7

54,8

17,46

-

0,6

-
Газ
стиснений

91,1

29,13

24,07

-

-

-
пасажирські
автобуси
Бензин 233,0 56,9 16,37 - 0,6 0,23
Дизельне
паливо

41,5

6,93

29,6

3,85

5,0

-
Газ
зріджений

233,0

56,9

16,37

-

0,6

-
Газ
стиснений

92,0

30,8

23,2

-

-

-
пасажирські
легкові
автомобілі
Бензин 225,7 32,3 17,46 - 0,6 0,5
Дизельне
паливо

40,4

6,8

30,0

3,85

5,0

-
Газ
зріджений

225,7

32,3

17,46

-

0,6

-
Газ
стиснений

91,1

29,13

24,07

-

-

-
спеціальні
автомобілі
легкові
Бензин 225,7 32,3 17,46 - 0,6 0,5
Дизельне
паливо

40,4

6,8

30,0

3,85

5,0

-
Газ
зріджений

225,7

32,3

17,46

-

0,6

-
Газ
стиснений

91,1

29,13

24,07

-

-

-
спеціальні
автомобілі
нелегкові
Бензин 225,7 54,8 17,46 - 0,6 0,23
Дизельне
паливо

40,4

6,8

30,0

3,85

5,0

-
Газ
зріджений

225,7

54,8

17,46

-

0,6

-
Газ
стиснений

91,1

29,13

24,07

-

-

-
Таблиця 2
Значення усереднених питомих викидів шкідливих речовин автомобілями під час перевезень в сільській місцевості (Kпв)
(кг/тонни палива)
Групи
автомобілів
Вид
палива
Оксид
вуглецю
CO
Вуглеводні
CmHm
Оксиди
азоту
NOx
Сажа
C
Діоксид
сірки
SO2
Свинець
Pb
1 2 3 4 5 6 7 8
вантажні
автомобілі
Бензин 169,8 39,2 25,8 - 0,6 0,23
Дизельне
паливо

32,0

5,65

32,8

3,85

5,0

-
Газ
зріджений

169,8

39,2

25,8

-

0,6

-
Газ
стиснений

84,2

16,29

30,8

-

-

-
пасажирські
автобуси
Бензин 177,92 41,45 24,6 - 0,6 0,23
Дизельне
паливо

33,2

5,81

32,38

3,85

5,0

-
Газ
зріджений

177,92

41,45

24,6

-

0,6

-
Газ
стиснений

85,2

18,15

29,86

-

-

-
пасажирські
легкові
автомобілі
Бензин 177,92 24,42 24,62 - 0,6 0,5
Дизельне
паливо

32,0

5,65

32,8

3,85

5,0

-
Газ
зріджений

177,92

24,42

24,62

-

0,6

-
Газ
стиснений

84,2

16,29

30,8

-

-

-
спеціальні
автомобілі
легкові
Бензин 177,92 24,42 24,62 - 0,6 0,5
Дизельне
паливо

32,0

5,65

32,8

3,85

5,0

-
Газ
зріджений

177,92

24,42

24,62

-

0,6

-
Газ
стиснений

84,2

16,29

30,8

-

-

-
спеціальні
автомобілі
нелегкові
Бензин 169,8 39,2 25,8 - 0,6 0,23
Дизельне
паливо

32,0

5,65

32,8

3,85

5,0

-
Газ
зріджений

169,8

39,2

25,8

-

0,6

-
Газ
стиснений

84,2

16,29

30,8

-

-

-

................
Перейти до повного тексту