- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 13 липня 2021 року № 267 |
Про окремі питання діяльності Чигиринської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області
До Центральної виборчої комісії від Чигиринської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області (далі - Чигиринська міська територіальна виборча комісія) відповідно до положень
Порядку інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200, надійшли відомості за встановленими цим Порядком формами, а саме: повідомлення про підсумки голосування та результати виборів депутатів Чигиринської міської ради Черкаського району Черкаської області (далі - Чигиринська міська рада) і про черговість кандидатів у депутати вказаної міської ради, включених до територіальних виборчих списків місцевих організацій політичних партій (далі - організації партій), що склалась за результатами місцевих виборів (
форми № 4 та
№ 5).
Так, відповідно до наданих документів Черкаська обласна організація політичної партії "ОСНОВА" за результатами місцевих виборів 25 жовтня 2020 року отримала 3 депутатські мандати, а Черкаська обласна партійна організація політичної партії "Національний корпус" - 1 депутатський мандат.
Під час попереднього розгляду відомостей, надісланих до Центральної виборчої комісії Чигиринською міською територіальною виборчою комісією, виявлено необхідність додаткового з’ясування обставин щодо порядку розподілу депутатських мандатів між організаціями політичних партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах.
З метою з’ясування зазначених обставин, керуючись пунктом 1 частини третьої статті
29 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон), член Центральної виборчої комісії звернувся до Чигиринської міської територіальної виборчої комісії з вимогою надати Центральній виборчій комісії письмове пояснення по суті ймовірного порушення Чигиринською міською територіальною виборчою комісією порядку розподілу депутатських мандатів за результатами виборів депутатів Чигиринської міської ради 25 жовтня 2020 року, зокрема щодо розподілу депутатських мандатів між Черкаською обласною організацією політичної партії "ОСНОВА" та Черкаською обласною партійною організацією політичної партії "Національний корпус", і надіслати Комісії засвідчену встановленим порядком копію протоколу Чигиринської міської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Чигиринської міської ради Черкаського району Черкаської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі 25 жовтня 2020 року.
У відповідь до Центральної виборчої комісії надійшли копія протоколу Чигиринської міської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Чигиринської міської ради 25 жовтня 2020 року в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та пояснення заступника голови Чигиринської міської територіальної виборчої комісії, у яких зазначалося, що помилки у протоколах про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів були допущені у зв’язку з тим, що не було враховано дані уточнених протоколів окремих дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та протоколу про перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Також було допущено арифметичні помилки і зазначено неточні дані. Однак під час складання протоколу про результати виборів депутатів Чигиринської міської ради ці помилки були усунуті.
Частиною першою статті
2 Закону встановлено, що Центральна виборча комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених
Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України. За змістом частини другої статті
1, пунктів 3, 4 статті
17, пунктів 1, 2 статті
21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Відповідно до статті
16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку. У разі необхідності, з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду прийняти передбачене частиною третьою статті
16 Закону рішення.
На виконання своїх повноважень, установлених, зокрема, наведеними нормами законодавства, Центральна виборча комісія, вивчивши вказані вище та беручи до уваги інші наявні в неї документи, вважає за необхідне розглянути питання діяльності Чигиринської міської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
Пунктом 20 частини першої статті
92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, за положеннями якого здійснювалися організація і проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, є
Виборчий кодекс України (далі - Кодекс).
Відповідно до частини першої статті
32, частин першої, четвертої статті
33, статті
206 Кодексу територіальні виборчі комісії є спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених
Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення місцевих виборів.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до
Конституції України,
Кодексу та законів України (частина третя статті
32, частина четверта статті
38 Кодексу ).
За змістом частини першої статті
256 Кодексу, пункту 1
Роз’яснення міська територіальна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати відповідних місцевих виборів, до якого заносить визначені Кодексом відомості.
Аналізуючи внесені до протоколу Чигиринської міської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Чигиринської міської ради 25 жовтня 2020 року в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, складеного 6 листопада 2020 року (далі - протокол), відомості на предмет правильності розподілу цією територіальною виборчою комісією мандатів депутатів Чигиринської міської ради, Центральна виборча комісія зазначає.
Згідно з відомостями протоколу (пункт 15) право на участь у розподілі депутатських мандатів отримали 9 організацій партій, а саме: Черкаська обласна організація партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина", Черкаська регіональна організація Політична партія "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА ЗА ЖИТТЯ", Черкаська Обласна організація ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ "СЛУГА НАРОДУ", Черкаська обласна організація Всеукраїнське об’єднання "ЧЕРКАЩАНИ", Черкаська обласна організація політичної партії "Наш край", Черкаська обласна організація політичної партії "ОСНОВА", Чигиринська районна організація Аграрна партія України, Черкаська обласна партійна організація політичної партії "Національний корпус", Черкаська територіальна організація ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ "РАДИКАЛЬНА ПАРТІЯ ОЛЕГА ЛЯШКА".
Тобто кожна із зазначених партійних організацій повинна отримати по одному гарантованому депутатському мандату, який має розподілятися у порядку черговості відповідно до єдиних виборчих списків, затверджених цими організаціями партій.
Порядок встановлення кількості мандатів, отриманих територіальними виборчими списками кандидатів від організацій партій, визначено статтею
258 Кодексу.
Так, депутатські мандати в кожному територіальному виборчому окрузі розподіляються між територіальними виборчими списками кандидатів у депутати від організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, пропорційно до кількості голосів виборців, поданих на підтримку відповідного територіального виборчого списку, у кількості, визначеній відповідно до частин другої - четвертої статті
258 Кодексу та пункту 7
Роз’яснення.
Для визначення кількості депутатських мандатів, отриманих територіальним виборчим списком кандидатів у депутати від організації партії, кількість голосів виборців, поданих у територіальному виборчому окрузі на підтримку відповідного територіального виборчого списку організації партії (пункт 9 протоколу), ділиться на виборчу квоту (пункт 17 протоколу).
Ціла частина отриманої частки становить кількість депутатських мандатів, що отримали кандидати в депутати, включені до відповідного територіального виборчого списку від цієї організації партії.
Територіальна виборча комісія підсумовує кількість мандатів, отриманих кандидатами в депутати, включеними до територіальних виборчих списків усіх організацій партій, у відповідному територіальному виборчому окрузі, встановлюючи сумарну кількість мандатів, розподілених у відповідному територіальному виборчому окрузі, та вносить установлені відповідно до зазначених положень
Кодексу та
Роз’яснення відомості до пунктів 18 та 19 відповідного протоколу про результати виборів депутатів міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше).
Як вбачається із пункту 18 протоколу, в територіальних виборчих округах розподілено 3 депутатські мандати таким чином: Черкаська обласна організація політичної партії "Наш край" отримала 1 депутатський мандат у територіальному виборчому окрузі № 1 (всього 1 мандат), Черкаська Обласна організація ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ "СЛУГА НАРОДУ" отримала 1 депутатський мандат у територіальному виборчому окрузі № 1 (всього 1 мандат), Черкаська обласна організація Всеукраїнське об’єднання "ЧЕРКАЩАНИ" - 1 депутатський мандат у територіальному виборчому окрузі № 1 (всього 1 мандат).
Решта місцевих організацій політичних партій депутатських мандатів у територіальних виборчих округах не отримали.
Водночас, перевірка зазначених у пункті 18 протоколу відомостей шляхом ділення кількості голосів виборців, поданих у кожному територіальному виборчому окрузі на підтримку відповідного територіального виборчого списку організації партії (пункт 9 протоколу), на виборчу квоту (пункт 17 протоколу), засвідчує, що Черкаська обласна організація політичної партії "Наш край" отримала 1 депутатський мандат у територіальному виборчому окрузі № 2, а не у територіальному виборчому окрузі № 1, як це зазначено в пункті 18 протоколу.
Отже, за даними протоколу (пункт 21) обраним депутатом Чигиринської міської ради мав бути зазначений відповідний кандидат від Черкаської обласної організації політичної партії "Наш край", який висувався за територіальним виборчим списком у територіальному виборчому окрузі № 2, а не кандидат у депутати цієї організації партії, який висувався у територіальному виборчому окрузі № 1.
За змістом частини першої статті
260 Кодексу та пункту 13
Роз’яснення територіальна виборча комісія встановлює кількість мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), шляхом віднімання від загальної кількості депутатських мандатів, що дорівнює кількісному складу міської ради, кількості мандатів, розподілених у територіальних виборчих округах, та сумарної кількості мандатів, які гарантовано отримають організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах (по одному депутатському мандату).
Враховуючи, що кількісний склад Чигиринської міської ради становить 26 депутатів, а також кількість депутатських мандатів, розділених у територіальних виборчих округах (3 депутатські мандати) та сумарну кількість мандатів, які гарантовано отримають організації партій (9 депутатських мандатів), кількість депутатських мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Чигиринської міської ради, становить 14 мандатів (26 - 3 - 9 = 14), що збігається з даними пункту 23 протоколу.
За змістом частин третьої, четвертої статті
260 Кодексу, пункту 15
Роз’яснення для визначення кількості мандатів, отриманих єдиним виборчим списком кандидатів у депутати від організації партії, загальна кількість невикористаних голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підтримку єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від відповідної організації партії (пункт 24 протоколу), ділиться на виборчу квоту (пункт 17 протоколу). Ціла частина отриманої частки становить кількість депутатських мандатів, яку отримали кандидати в депутати, включені до відповідного єдиного виборчого списку від цієї організації партії. Дробові залишки до трьох знаків після коми враховуються під час розподілу решти депутатських мандатів.
................Перейти до повного тексту