1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
25.11.2022 № 233
Про затвердження Положення про додаткові вимоги до договорів про надання платіжних послуг, укладених небанківськими надавачами платіжних послуг зі споживачами
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
Відповідно до статей 7, 15, 55-1, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 6, 20, 21, 27, 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", статей 8, 21, 22, 29 Закону України "Про платіжні послуги", з метою забезпечення захисту прав та інтересів споживачів фінансових послуг під час укладання ними договорів про надання платіжних послуг із небанківськими надавачами платіжних послуг, а також контролю за прозорістю та відкритістю платіжного ринку Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про додаткові вимоги до договорів про надання платіжних послуг, укладених небанківськими надавачами платіжних послуг зі споживачами (далі - Положення), що додається.
2. Небанківським надавачам платіжних послуг протягом трьох місяців із дня набрання чинності цією постановою привести свою діяльність у відповідність до вимог Положення.
3. Управлінню захисту прав споживачів фінансових послуг (Ольга Лобайчук) після офіційного опублікування цієї постанови забезпечити доведення до відома небанківських надавачів платіжних послуг інформації про її прийняття.
4. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Голову Національного банку України Андрія Пишного.
5. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.

Голова

А. Пишний
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
25.11.2022 № 233
ПОЛОЖЕННЯ
про додаткові вимоги до договорів про надання платіжних послуг, укладених небанківськими надавачами платіжних послуг зі споживачами
( У тексті Положення слова "супровідні послуги" у всіх відмінках замінено словами "додаткові та/або супутні послуги" у відповідних відмінках згідно з Постановою Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблене відповідно до вимог Законів України "Про Національний банк України", "Про платіжні послуги" (далі - Закон про платіжні послуги), "Про фінансові послуги та фіансові компанії", "Про споживче кредитування" (далі - Закон про кредитування), "Про електронну комерцію" (далі - Закон про електронну комерцію), "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги".
( Пункт 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
2. Терміни в цьому Положенні вживаються в таких значеннях:
1) засвідчена копія договору - копія договору, що містить реквізити, які надають їй юридичної сили оригіналу;
( Підпункт 1 пункту 2 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
1-1) канал комунікації - канал, що забезпечує небанківському надавачу платіжних послуг передавання споживачу інформації або поширення реклами про його послуги, включно із медіа (телебачення, радіо, періодичні друковані видання, інтернет, блоги, онлайн-платформи), соціальними мережами, платіжними, включно з мобільними, застосунками, телефонними дзвінками, інтерактивними голосовими дзвінками (англійською мовою Interactive Voice Response, IVR - дзвінки на телефонний номер споживача з автоматичним відтворенням аудіоролика та, за технічної можливості, подальшим доступом споживача до подробиць інформації, що йому озвучено, через спеціальне меню за допомогою натискання клавіш у тоновому режимі або голосу), зовнішньою рекламою (білборди, постери, відеопанелі, розтяжки, об’яви та інші аналогічні рекламоносії), каналами дистанційного електронного обслуговування [телефон, месенджер, банкомат, пристрій із функцією приймання готівки (cash-in), мережа Інтернет та інші засоби, пов’язані з електронною комунікаційною мережею], крім власних вебсайтів небанківського надавача платіжних послуг;
( Підпункт 1-1 пункту 2 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
2) мобільний застосунок - комп’ютерна програма (програмне забезпечення), призначена для роботи на мобільних пристроях, за допомогою якої через мережу Інтернет здійснюється надання фінансових та/або платіжних послуг;
3) уповноважений працівник небанківського надавача платіжних послуг - працівник небанківського надавача платіжних послуг, якого відповідно до вимог законодавства України було уповноважено на підписання зі споживачами договорів та інших документів від імені небанківського надавача платіжних послуг.
( Абзац шостий пункту 2 розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
Термін "пункт надання фінансових послуг" використовується у значенні, визначеному Інструкцією про порядок організації касової роботи банками та проведення платіжних операцій надавачами платіжних послуг в Україні, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 25 вересня 2018 року № 103 (зі змінами).
Інші терміни в цьому Положенні вживаються в значеннях, визначених законами України.
3. Це Положення визначає додаткові вимоги до договорів про надання фінансових платіжних послуг (далі - платіжні послуги), уключаючи індивідуальну частину договорів приєднання про надання цих послуг, та договорів платіжного рахунку (далі - договори), що укладаються між споживачами та небанківськими надавачами платіжних послуг (далі - надавач платіжних послуг).
4. Вимоги цього Положення не поширюються на публічний договір та/або публічну частину договорів приєднання про надання платіжних послуг (далі - публічна пропозиція) надавача платіжних послуг.
II. Додаткові вимоги до договорів
5. Договір викладається з дотриманням технічних вимог до договорів, наведених у додатку до цього Положення.
6. Паперова або електронна копія (засвідчена/незасвідчена) договору та додатка до нього (за наявності) не повинна надаватися споживачу замість примірника договору та додатка до нього (за наявності), що укладений у вигляді паперового документа.
7. Умова договору, яка за змістом належить до одного розділу договору, не повинна викладатися в іншому розділі (не стосується умови, яка конкретизується умовою в іншому розділі договору).
8. Договір повинен містити:
1) повне найменування надавача платіжних послуг відповідно до його установчих документів та відомостей Реєстру платіжної інфраструктури, що ведеться Національним банком України (далі - Реєстр), разом з інформацією про дату та номер рішення про включення надавача платіжних послуг до Реєстру (якщо включення до Реєстру передбачено Законом про платіжні послуги);
2) дату укладення;
3) поняття для визначення сутності предметів та подій в межах договору (далі - поняття) у термінах, які містяться в законодавчій термінології відповідного предмета правового регулювання та визначені законодавством України, що регулює відповідний ринок фінансових і платіжних послуг (якщо такі поняття передбачено для відповідного виду договору);
4) назви видів грошових зобов’язань (комісії та інші платежі за надання та користування платіжними послугами; проценти, комісії та інші обов’язкові платежі за користування кредитом; пені, штрафи, неустойки та інші види компенсації, які застосовуються чи стягуються в разі невиконання або неналежного виконання зобов’язання) та інші терміни, що використовуються за текстом договору, із роз’ясненням їх економічної сутності, бази розрахунку та порядку обчислення;
5) зазначення виду платіжного інструменту, що надається споживачу надавачем платіжних послуг для здійснення платіжних та інших операцій (якщо передбачено відповідним видом договору);
6) вартість випуску (надання) споживачу платіжного інструменту (якщо передбачено відповідним видом договору);
7) розмір комісійної винагороди за обслуговування платіжного інструменту, наданого споживачу, за календарний місяць, рік та/або порядок розрахунку такої комісійної винагороди під час строку дії договору (якщо передбачено відповідним видом договору);
8) порядок (правила) належного зберігання платіжного інструменту, що надається споживачу надавачем платіжних послуг, а також інформацію про заходи безпеки, яких повинні вживати сторони договору під час користування споживачем платіжною послугою/інструментом, включно з порядком взаємодії надавача платіжних послуг і споживача на випадок шахрайства/підозри шахрайства або загрози безпеці виконання платіжної операції;
9) перелік платіжних операцій, що доступні споживачу в межах платіжної послуги, із посиланням (гіперпосиланням для договору, що укладається у вигляді електронного документа) на всі тарифи, комісійні винагороди та інші збори, що підлягають сплаті за такі послуги та операції (за наявності);
10) порядок сплати споживачем надавачу платіжних послуг вартості наданих платіжних послуг і операцій, а також послуг, що є допоміжними до платіжних послуг;
11) перелік та вартість послуг, що є допоміжними до платіжних послуг та надаються під час надання платіжних послуг та проведення платіжних операцій, з посиланням (гіперпосиланням для договору, що укладається у вигляді електронного документа) на всі тарифи, комісійні винагороди та інші збори, що підлягають сплаті за такі послуги (за наявності);
12) назву платіжного, включно з мобільним, застосунку надавача платіжних послуг мовою, якою такий застосунок представлений в онлайн- магазинах застосунків App Store, Google Play та інших, з використанням якого споживачу рекомендується ініціювати платіжну операцію з платіжного рахунку (далі - рахунок) та на рахунок, включно за допомогою наданих платіжних інструментів, та/або здійснювати інші операції;
13) інформацію про ліміти та/або обмеження за платіжними операціями (максимальна сума разової платіжної операції, загальна сума платіжних операцій за день, календарний місяць, гривень/іншій валюти, або порядок її розрахунку), включно з використанням платіжних інструментів, та порядок їх зміни споживачем (якщо передбачено відповідним видом договору);
14) інформацію про наявність у споживача права змінювати персональний ідентифікаційний номер (далі - ПІН) до наданого платіжного інструменту одразу після його надання та впродовж дії строку договору (якщо передбачено відповідним видом договору);
15) порядок і строк виконання платіжних операцій в розрізі доступних споживачу видів таких операцій, включно із застосуванням платіжного інструменту споживача, через платіжні пристрої або пункти надання фінансових послуг, включно з технічними засобами електронних комунікацій;
16) інформацію про здійснення послуги з переказу коштів без відкриття рахунку, включно з операціями з оплати комунальних платежів, виключно платником (ініціатором), ідентифікацію та верифікацію якого було здійснено у порядку, визначеному Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" та нормативно-правовим актом Національного банку України з питань здійснення установами фінансового моніторингу (далі - законодавство про ПВК/ФТ) (якщо послугу передбачено відповідним видом договору);
17) порядок надання споживачу документа, що підтверджує виконання платіжної операції у платіжному пристрої або пункті надання фінансових послуг, за допомогою якого/через який здійснено таку операцію;
18) порядок надання споживачем згоди на виконання платіжної операції, а також форму та порядок надання споживачем розпорядження про відкликання платіжної інструкції до настання моменту безвідкличності платіжної інструкції для відкликання згоди на виконання платіжної операції;
19) інформацію про те, що протягом строку дії договору тарифи, комісійні винагороди та інші збори за платіжними послугами, а також за допоміжними послугами надавача платіжних послуг чи третіх осіб, залишаються незмінними або можуть бути змінені;
20) зазначення, що сторона договору, яка порушила зобов’язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов’язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили), що засвідчуються Торгово-промисловою палатою України та уповноваженими нею регіональними торгово- промисловими палатами;
21) інформацію про наслідки невиконання або неналежного виконання надавачем платіжних послуг обов’язків за договором;
22) інформацію про порядок звернення споживача з питань виконання сторонами умов договору до надавача платіжних послуг;
23) порядок і вартість надання споживачу будь-якої додаткової до мінімально визначеного законами України та нормативно-правовим актом Національного банку України з питань емісії та еквайрингу платіжних інструментів переліку інформації за його рахунком та здійсненими платіжними та іншими операціями, включно із застосуванням наданого платіжного інструменту споживача;
24) порядок інформування споживача про зміни в умовах надання платіжної послуги, щодо якої укладено договір, та канал комунікації для такого інформування (якщо такі зміни передбачено відповідним видом договору);
25) порядок унесення змін до договору та зазначення обов’язку надавача платіжних послуг повідомити споживача про такі зміни не пізніше 30 календарних днів до дати настання таких змін через погоджений надавачем платіжних послуг і споживачем канал комунікації, не включаючи власний вебсайт надавача платіжних послуг;
26) відомості про право споживача розірвати договір до дати, з якої застосовуватимуться зазначені в підпунктах 24, 25 пункту 8 розділу II цього Положення зміни, без будь-якої плати за його розірвання, а також інформацію про те, що такі зміни є погодженими споживачем у разі неповідомлення надавача платіжних послуг про розірвання договору до дати, з якої застосовуватимуться такі зміни, у спосіб, визначений договором;
27) інформацію про підстави у надавача платіжних послуг зупинити право споживача на користування платіжним інструментом, аж до його вилучення, разом із обов’язком надавача платіжних послуг поінформувати споживача про таке зупинення через погоджений сторонами канал комунікації для такого інформування перед або негайно після такого зупинення;
28) зазначення обов’язку надавача платіжних послуг повідомити споживача про закінчення терміну дії (у разі наявності) його платіжного інструменту щонайменше за 10 календарних днів до закінчення терміну його дії через погоджений надавачем платіжних послуг і споживачем канал комунікації (якщо надання платіжного інструменту передбачено відповідним видом договору);
29) інформацію про забезпечення або незабезпечення збереження коштів споживача шляхом страхування відповідальності надавача платіжних послуг на випадок неможливості виконання фінансових зобов’язань перед споживачем, або забезпечення чи незабезпечення таких коштів банківською гарантією;

................
Перейти до повного тексту