- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
21.05.2003 N 233
Про затвердження Положення про банк даних про сумнівні фінансові операції
(Витяг)
На виконання п. 3 "Прикінцевих положень" Закону України від 28.11.2002
N 249-IV "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом", п. 3 Плану заходів щодо забезпечення виконання у 2003 році Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" та з метою приведення нормативних актів ДПА України у відповідність до зазначеного Закону
НАКАЗУЮ:
1. Визнати такими, що втратили чинність, накази ДПА України від 27.06.2001 N 261 "Про затвердження Положення про збір інформації про сумнівні та значні фінансово-майнові операції" та від 18.02.2002
N 78 "Про затвердження Положення про банк даних про сумнівні фінансові операції".
2. Затвердити Положення про банк даних про сумнівні фінансові операції (далі - Положення) згідно з додатками до цього наказу.
<...>
Голова Ю.Кравченко
Додаток 1
до наказу ДПА України
21.05.2003 N 233
ПОЛОЖЕННЯ
про банк даних про сумнівні фінансові операції
Розділ I. Загальні положення
Положення приймається з метою виконання п. 3 "Прикінцевих положень" Закону України від 28.11.2002
N 249-IV "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" та п. 3 Плану заходів щодо забезпечення виконання у 2003 році цього Закону і визначає порядок збору, аналізу, зберігання та обміну інформацією про сумнівні фінансові операції.
Визначення термінів
Сумнівна фінансова операція - це фінансова операція, що потребує посиленого контролю і відповідає хоча б одному з таких критеріїв:
1. Обставини здійснення операції свідчать про відсутність об'єктивного зв'язку між операцією та характером діяльності хоча б одного з її учасників, здійснення операції при незвичних або невиправдано заплутаних умовах (за рядом ознак така операція істотно відрізняється від характерних операцій, що здійснюються суб'єктами господарювання у тих самих галузях і сферах діяльності з аналогічними групами товарів (робіт, послуг)).
2. Використання під час здійснення операції коштів без підтвердження джерела їх походження або із приховуванням чи перекручуванням відомостей про походження коштів чи про їх власника.
3. Наявність обгрунтованої підозри, що здійснювана операція суперечить вимогам законодавства або іншим чином наперед веде до завдання збитків державі, іншим суб'єктам правових відносин.
4. Сума, на яку здійснено операцію, не відповідає фінансовому та майновому стану хоча б одного з її учасників.
5. Здійснення операції у зовнішньоекономічній діяльності, за якою рівень цін не відповідає рівню цін на аналогічну продукцію (товари, роботи, послуги), що склався на світовому ринку.
6. Перерахування суми коштів на рахунок особи, який відкрито у банку, зареєстрованому в офшорній зоні, або на рахунок анонімного власника за кордоном.
7. Здійснення попередньої оплати за імпортними контрактами, предметом яких є імпорт товарів (робіт, послуг) нематеріального характеру на суму, що перевищує 30 відсотків вартості таких товарів (робіт, послуг).
8. Зарахування протягом дня на відкритий клієнтом у банку рахунок коштів від кількох учасників ринку фінансових послуг, які того самого дня різними способами переводяться у готівку або переказуються на інший рахунок, унаслідок чого на кінець операційного дня на такому рахунку не залишається коштів або їх сума істотно зменшується.
9. Зарахування на рахунок або списання з рахунку особи коштів в іноземній валюті за зовнішньоекономічними договорами (контрактами), які фактично не виконуються.
10. Списання з рахунку або зарахування на рахунок юридичної особи коштів у готівковій формі, не пов'язане з характером діяльності цієї юридичної особи.
11. Здійснення операцій, за якими одні і ті самі корпоративні права, цінні папери та інші фінансові інструменти неодноразово продаються і викуповуються однією і тією особою.
12. У разі придбання громадянами, які працюють не за місцем основної роботи у суб'єктів господарювання (роботодавців), товарно-матеріальних цінностей за ціною, нижчою ніж балансова вартість на день здійснення такої операції.
13. При проведенні різного роду розиграшів, конкурсів, акцій із врученням призів, оформлення яких здійснюються у вигляді продажу таких виграшів за цінами, значно нижчими ніж їх ринкова вартість.
14. Здійснення операцій за умови, якщо сума, на яку вона проводиться, дорівнює чи перевищує 80 000 гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну 80 000 гривень, та має одну або більше наступних ознак:
1) переказ грошових коштів на анонімний (номерний) рахунок за кордон і надходження грошових коштів з анонімного (номерного) рахунку з-за кордону, а також переказ коштів на рахунок, відкритий у фінансовій установі в країні, що віднесена Кабінетом Міністрів України до П
ереліку офшорних зон;
2) купівля (продаж) чеків, дорожніх чеків або інших подібних платіжних засобів за готівку;
3) зарахування або переказ грошових коштів, надання або отримання кредиту (позики), проведення фінансових операцій з цінними паперами у випадку, коли хоча б одна із сторін є фізичною або юридичною особою, що має відповідну реєстрацію, місце проживання чи місцезнаходження в країні (на території), яка не бере участь в міжнародному співробітництві у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму, або однією з сторін є особа, що має рахунок в банку, зареєстрованому у зазначеній вище країні (території);
4) переказ коштів у готівковій формі за кордон з вимогою видати одержувачу кошти готівкою;
5) зарахування на рахунок коштів у готівковій формі з їх подальшим переказом того самого або наступного операційного дня іншій особі;
6) зарахування грошових коштів на рахунок чи списання грошових коштів з рахунку юридичної особи, період діяльності якої не перевищує трьох місяців з дня її реєстрації, або зарахування грошових коштів на рахунок чи списання грошових коштів з рахунку юридичної особи у випадку, якщо операції на зазначеному рахунку не проводилися з моменту його відкриття;
7) відкриття рахунку з внесенням на нього коштів на користь третьої особи; обмін банкнот, особливо іноземної валюти, на банкноти іншого номіналу; проведення фінансових операцій з цінними паперами на пред'явника, не розміщеними в депозитаріях, та придбання цінних паперів за готівку;
8) виплата фізичній особі страхового відшкодування або отримання страхової премії;
9) виплата особі виграшу в лотерею, казино або в іншому гральному закладі;
10) розміщення дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння та інших цінностей в ломбардах;
11) дострокове погашення векселів з дисконтом 20 відсотків номіналу і більше за операціями з поставки товарів (виконання робіт, надання послуг) нематеріального характеру;
15. Інші обставини фінансово-господарської діяльності, коли є підстави вважати, що фінансова операція проводиться з метою легалізації (відмивання) доходів.
Банк даних про сумнівні фінансові операції - це сукупність відомостей інформаційних баз даних щодо фінансових операцій, які проводяться суб'єктами підприємницької діяльності та фізичними особами і відповідають критеріям сумнівних. Метою формування банку даних про сумнівні фінансові операції є створення інформаційних масивів для здійснення комплексного аналізу відомостей щодо знаходження доходів у нелегальному обігу, виявлення тенденцій і механізмів, які використовуються у процесах легалізації злочинних доходів, та розробки заходів протидії таким проявам.
Інформаційні бази даних - це групи взаємопов'язаних задокументованих одиниць інформації, які об'єднані в автоматизованих інформаційних системах за певними ознаками, описують взаємовідносини та фінансово-майновий стан суб'єктів підприємницької діяльності і фізичних осіб. Така інформація належить до інформації з обмеженим доступом і має конфіденційний характер.
Збір інформації про сумнівні фінансові операції - це процес відбору даних про фінансові операції, перевірки їх на відповідність критеріям сумнівних операцій, документування та накопичення в автоматизованих інформаційних системах з метою:
виявлення фінансових операцій, які використовуються для легалізації доходів, одержаних злочинним" шляхом;
запобігання використання суб'єктів підприємницької діяльності та фізичних осіб для легалізації доходів, здобутих злочинним шляхом;
проведення аналітичної роботи та обміну інформацією.
Легалізація (відмивання) доходів - це вчинення дій, спрямованих на приховування чи маскування незаконного походження коштів або іншого майна чи володіння ними, прав на такі кошти або майно, джерела їх походження, місцезнаходження, переміщення, а так само набуття, володіння або використання коштів або іншого майна, за умови усвідомлення особою, що вони були доходами, з метою надання правомірного вигляду володінню, користуванню або розпорядженню доходами або дій, спрямованих на приховування джерел походження таких доходів.
Інформація про сумнівні фінансові операції - це систематизований виклад узагальнених результатів аналізу певного масиву відомостей з банку даних про сумнівні фінансові операції, який дозволяє робити висновки про можливе відмивання доходів, одержаних злочинним шляхом, та доцільність перевірки обставин здійснення зазначених операцій.
Моніторинг фінансових операцій - це процес відстеження послідовності фінансових операцій, відбору тих, що відповідають заздалегідь визначеним критеріям сумнівності (операцій, аномальних для масиву даних, які обробляються), та їх аналізу з метою встановлення тенденцій, прогнозування процесів, виявлення схем і механізмів відмивання, універсальних для різних сфер і галузей діяльності.
Аналіз інформації - це процес обробки певного масиву відомостей з банку даних про сумнівні фінансові операції з метою встановлення відносин та причинно-наслідкових зв'язків між суб'єктами, що склалися у процесі їх реєстрації та ведення фінансово-господарської діяльності і можуть свідчити про відмивання доходів, одержаних злочинним шляхом.
Зберігання інформації - це комплекс заходів, спрямований на забезпечення збереження повноти і цілісності сформованих масивів даних про сумнівні фінансові операції, створення і підтримання належних умов для їх використання, а також запобігання несанкціонованому доступу, поширенню і використанню.
Обмін інформацією - це контрольований процес передачі підрозділам державної податкової служби в межах компетенції вибіркових відомостей з інформаційних баз даних, а також передачі для розгляду та прийняття рішень інформаційно-аналітичних розробок про факти проведення сумнівних фінансових операцій з метою виконання завдань боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом.
До обміну інформацією відноситься також циркуляція масивів відомостей інформаційних баз даних між Департаментом боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, ДПА України та підпорядкованими підрозділами з метою інформаційного забезпечення формування банку даних про сумнівні фінансові операції та проведення фінансових розслідувань, передача вибіркових відомостей та узагальненої інформації уповноваженому органу з питань фінансового моніторингу, іншим державним органам виконавчої влади у сфері боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом.
Розділ II. Порядок збору інформації про сумнівні фінансові операції
Робота по збору даних про сумнівні фінансові операції здійснюється підрозділами державної податкової служби у наступному порядку:
1) службові особи підрозділів податкової служби у процесі виконання своїх функціональних обов'язків, у тому числі під час проведення документальних перевірок суб'єктів підприємницької діяльності - фізичних і юридичних осіб у випадках виявлення фінансових операцій з ознаками сумнівних невідкладно інформують про це керівника податкового органу доповідною запискою (рапортом) для розгляду і прийняття рішення;
2) у 3-денний термін від моменту отримання доповідної записки (рапорту) керівник податкового органу направляє дані про виявлення сумнівної фінансової операції за формою згідно з додатком 2 в електронному вигляді або на паперових носіях на ім'я начальника УПМ в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, який розглядає її і передає до управління боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, для первинної перевірки, внесення до баз даних і поглибленого аналізу;
3) у разі неподання (несвоєчасного подання) доповідної записки (рапорту) про виявлення фінансової операції з ознаками сумнівної, зволікання і бездіяльності, що призвели до порушення термінів проходження такої інформації, службові особи підрозділів державної податкової служби України, відповідальні за виконання зазначених процедур, притягаються до дисциплінарної відповідальності;
4) співробітники управлінь боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, до функціональних обов'язків яких входить збір, реєстрація та збереження даних про сумнівні фінансові операції, проводять їх первинну перевірку і відбір щодо відповідності критеріям сумнівності, визначеними у розділі І цього Положення, з метою внесення до банку даних про сумнівні фінансові операції та інформування Департаменту боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, ДПА України.
При відкритті картки позначенню цифровими кодами підлягають:
1) номер картки з повідомленням про сумнівні операції, який має формат XX/YY/2222, де XX - код регіону України, де виявлено сумнівні операції, YY - код регіону України - місця реєстрації або проживання (для фізичних осіб) суб'єкта, ZZZZ - порядковий номер картки;
3) код структурного підрозділу органу державної податкової служби (згідно з штатним розкладом), який повідомив про виявлення сумнівних фінансових операцій;
4) типи операцій позначаються кодами згідно з порядковими номерами у переліку критеріїв сумнівних операцій, що зазначені у розділі I цього Положення та найбільш повно відповідають обставинам здійснення операцій.
Кодування карток, суб'єктів та сумнівних операцій здійснюється підрозділами боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом на етапі внесення карток до АРМу "Збір інформації про сумнівні операції".
Якщо у ході роботи по вже встановлених суб'єктах додатково виявляються однорідні сумнівні фінансові операції, відомостями про такі операції доповнюється інформація по раніше відкритих картках.
Відомості про кількість внесених повідомлень, кількість і суму виявлених сумнівних операцій щотижня надсилаються до Департаменту боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, ДПА України в порядку та за формою, встановленими наказом ДПА України від 09.04.2003 N 165 "Про внесення змін та доповнень до наказу ДПА України від 30.12.2001 N 530".
З метою недопущення незаконного поширення інформації, у тому числі при розшифровці та передачі інформації про внесені відомості, відповідальні посадові особи зобов'язані забезпечити захист інформації, яка стала їм відома внаслідок виконання завдань, передбачених цим Положенням;
5) відповідальність за коректність внесення відомостей у банк даних про сумнівні фінансові операції несуть посадові особи, призначені відповідальними за вказану ділянку роботи згідно з їх посадовими інструкціями.
Розділ III. Джерела інформації, аналіз і обмін їх відомостями
АРМ "Збір інформації про сумнівні операції"
Наповнюється інформацією на підставі викладеного в розділі II цього Положення порядку збору даних про сумнівні фінансові операції.
Зазначена інформація щомісяця до 5 числа або в міру накопичення 50 невідправлених карток надсилається до Департаменту боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, ДПА України.
При надходженні інформації до Департаменту відбувається її обробка і аналіз.
Картки, відкриті по суб'єктах інших регіонів України, та картки, у яких контрагентами суб'єктів сумнівних фінансових операцій зазначені резиденти з інших регіонів України (позначені відповідними кодами таких регіонів), щомісячно направляються Департаментом до відповідних регіональних підрозділів боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, для використання в роботі.
Інформація про сумнівні операції перебуває на постійному обліку з моменту внесення до АРМу. У разі проведення перевірок, результати яких підтверджують (або не підтверджують) незаконність операцій, до карток вносяться відповідні пояснення з реквізитами актів документальних перевірок, у яких задокументовано наявність або відсутність порушень.
Наявна в базі даних інформація про відкриті картки використовується для аналізу процесів і прогнозування тенденцій, пов'язаних з відмиванням доходів, ідентифікації суб'єктів - учасників сумнівної діяльності та інших дій, пов'язаних з контролем організації роботи підрозділів боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом (визначення підстав початку фінансових розслідувань, погодження міжнародних запитів тощо).
АРМ "СФН" ("Сумнівні фірми-нерезиденти")
Наповнюється даними стосовно підприємств - нерезидентів України, чиї реквізити присутні у зовнішньоекономічних угодах, платіжних та інших документах, які пов'язані з виконанням резидентами України фінансових і майнових зобов'язань за такими угодами і мають наступні ознаки:
- не зареєстровані у країнах перебування згідно з чинним на території цих країн законодавством;
- зареєстровані неналежним чином, з порушеннями встановленого порядку;
- припинили свою діяльність;
- мають засновниками фізичних і юридичних осіб - резидентів України та/або директорами (розпорядниками рахунків, представниками) громадян України;
- виявлені інші ознаки їх підконтрольності резидентам України, у тому числі з метою здійснення сумнівних фінансових операцій;
- дані, отримані через Інтерпол, торговельно-економічні місії у складі дипломатичних представництв України за кордоном та інші канали міжнародного співробітництва, у відповідь на запити і клопотання щодо надання правової допомоги.
Дані отримуються через канали Інтерполу або торговельно-економічних місій у складі дипломатичних представництв України за кордоном на міжнародні запити, оформлені підрозділами державної податкової служби у зв'язку із взаємовідносинами нерезидентів з фізичними та юридичними особами - резидентами України. Первинні відомості заносяться до бази даних на стадії направлення міжнародних запитів з метою інформування про виявлення сумнівних операцій (база даних АРМ "Збір інформації про сумнівні операції") та уникнення дублювання при розслідуванні справ міжрегіонального характеру.
Управління боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, УПМ ДПА в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі у разі надходження зазначеної інформації, в тому числі повідомлень про здійснені запити та відповідей позитивного змісту, надсилають її до Департаменту боротьби з відмиванням доходів, одержаним злочинним шляхом, ДПА України щомісяця до 5 числа або в міру надходження.
При надходженні до Департаменту боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом повідомлень до АРМу "СФН", у яких містяться відомості про наявність відповідей (позитивного чи негативного змісту), проводиться звірка реквізити нерезидентів з відомостями АРМу "Митниця" (для визначення інших українських контрагентів та виявлення міжрегіональних схем діяльності). Відповідна розширена інформація АРМу "СФН", доповнене відомостями АРМу "Митниця", направляється до регіональних підрозділів боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочиннім шляхом, для використання в роботі.
Принципи аналізу даних АРМу "СФН"
1. За допомогою баз даних АРМів "Митниця", "Перерахування валютних цінностей" проводиться відбір суб'єктів підприємницької діяльності, які мали взаємовідносини із "сумнівною" фірмою-нерезидентом (дані про "сумнівність" якої отримані у встановленому порядку міжнародного співробітництва).
При аналізі відбираються всі вантажні митні декларації (ВМД), де у відповідних реквізитах нерезидента зазначені назва та адреса "сумнівної" фірми-нерезидента. Виводиться загальна сума поставки товару.
2. Максимально використовуючи відомості з усіх доступних джерел інформації (спеціалізовані засоби масової інформації, Інтернет, оперативна інформація тощо), проводиться порівняльний аналіз цін на товари щодо їх можливого заниження чи завищення з метою штучного зменшення зобов'язань по сплаті податків та інших платежів до бюджету, приховування валютної виручки (встановлення оперативним шляхом або шляхом прогнозного розрахунку по даних ВМД).
3. З метою виявлення злочинного угрупування та афілійованих осіб відбирається інформація "AIC OP" про керівників і засновників (по кодах ДРФО і прізвищах - для фізичних осіб, по кодах ЄДРПОУ і назвах - для юридичних осіб), банки, банківські рахунки та інше.
4. Відомості по кожній встановленій фізичній особі порівнюються з даними про пов'язані з нею СПД та (з баз даних зовнішніх джерел) про інвестиції, інші форми придбання активів підприємств, рухомого і нерухомого майна.
Оскільки у разі оформлення запитів, перш за все з метою підтвердження легітимності підприємств-нерезидентів, а також взаємовідносин з ними українських СПД, має місце робота, що пов'язана з виявленням сумнівних операцій, у плануванні та здійсненні яких підозрюються українські резиденти, зокрема:
1) операції мають міждержавний характер;
2) операції пов'язані з відтоком валюти за межі України, незаконним відкриттям валютних рахунків і здійсненням по них операцій, в тому числі пов'язаних з відмиванням коштів;
3) операції проводяться за участю осіб, які мали відношення до створення раніше виявлених "сумнівних" фірм-нерезидентів та проведення інших операцій, спрямованих на одержання доходів з порушеннями вимог законодавства та відмивання доходів, одержаних злочинним шляхом.
................Перейти до повного тексту