1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО
ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
Н А К А З
14.12.2007 N 210
( Наказ скасовано на підставі Наказу Міністерства з питань житлово-комунального господарства N 200 від 04.07.2008 )
Про затвердження Методичних рекомендацій з проведення конкурсу професійної майстерності водіїв міського електротранспорту
З метою удосконалення організації проведення конкурсів професійної майстерності та порядку проведення змагань водіїв міського електротранспорту
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити і ввести в дію з 1 січня 2008 року Методичні рекомендації з проведення конкурсу професійної майстерності водіїв міського електротранспорту, схвалені рішенням науково-технічної ради Мінжитлокомунгоспу України від 22.11.2007 N 23.
2. Відділу міського електротранспорту (В.В.Вірченко) довести цей наказ до відома підприємств міського електротранспорту та розмістити інформацію про зазначений нормативний документ на вебсайті Мінжитлокомунгоспу.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Р.М.Крамаренка.
Міністр О.П.Попов
Додаток
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
з проведення конкурсу професійної майстерності водіїв міського електротранспорту
(Методичні рекомендації введено в дію з 1 січня 2008 року)
1. Загальні положення
1.1. Конкурс професійної майстерності водіїв міського електротранспорту (далі - Конкурс) проводиться з метою надання можливості продемонструвати його учасниками (далі - конкурсанти) рівень теоретичної і практичної підготовки за професією.
1.2. Ці рекомендації встановлюють основні вимоги до організації та порядку проведення Конкурсу і оцінки результатів конкурсантів.
1.3. Основними завданнями Конкурсу є:
- стимулювання водіїв трамвая та тролейбуса до удосконалення знань і майстерності;
- покращання якості обслуговування пасажирів;
- виявлення кращих водіїв міського електротранспорту і поширення їх досвіду;
- підвищення ролі та популяризація професії водія, залучення молоді до роботи водіями трамвая та тролейбуса.
2. Організація і порядок проведення Конкурсу
2.1. Конкурс проводиться в два етапи.
На першому етапі проводяться міські конкурси професійної майстерності водіїв міського електротранспорту для виявлення кращих водіїв.
Другий етап передбачає проведення фінальних змагань за участю переможців міських конкурсів - фінальні змагання.
2.2. Для підготовки і проведення Конкурсу створюються відповідні Організаційні комітети (далі - Оргкомітет).
До складу Оргкомітету з проведення міських змагань залучаються начальники відділів (служб) безпеки руху або особа, на яку покладені ці обов'язки, представник професійно-технічного навчального закладу з підготовки водіїв, а також інші посадові особи підприємства. Персональний склад Оргкомітету затверджується керівником підприємства.
Оргкомітет з проведення фінальних змагань складається з представників центрального органу виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства України, Центрального комітету профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення України, місцевих органів виконавчої влади, працівників підприємства міського електротранспорту, на базі якого проводиться Конкурс, представників інших зацікавлених установ та громадських організацій.
2.3. Під час підготовки до змагань Конкурсу Оргкомітет:
визначає місце, строки проведення Конкурсу та види змагань;
визначає типи рухомого складу, на яких будуть проводитись змагання, та забезпечує у разі необхідності їх доставку до місця проведення змагань;
розробляє план заходів з підготовки та проведення Конкурсу;
визначає джерела фінансування необхідних організаційно-технічних заходів з підготовки та проведення Конкурсу;
забезпечує підготовку технічних засобів для проведення змагань Конкурсу;
призначає головного суддю змагань та склад журі;
визначає кількість конкурсантів від підприємств міського електротранспорту;
забезпечує розроблення і затверджує питання, що входять до білетів (тестів) та домашнього завдання, що роздається конкурсантам завчасно, але не пізніше ніж за добу до початку змагання;
визначає кількість та види нагород для переможців.
2.4. Чисельний склад журі Конкурсу визначається залежно від умов проведення Конкурсу та кількості змагань і видів вправ. Головний суддя змагань та журі входять до складу Оргкомітету Конкурсу.
2.5. Головний суддя змагань:
- призначає осіб, на яких покладається організація, проведення окремих видів змагань і оцінка результатів виступів конкурсантів - суддівські бригади;
- проводить інструктаж із суддівськими бригадами щодо особливостей проведення змагань Конкурсу та оцінки результатів виступів конкурсантів;
- відстороняє від подальшої участі в роботі суддівської бригади осіб, що порушили умови проведення Конкурсу, виявили відверту необ'єктивність в оцінці результатів конкурсантів або проявили недисциплінованість;
- за поданням журі вирішує питання щодо відсторонення від участі в окремих видах змагань або повного зняття із змагань конкурсантів, які допустять порушення Правил дорожнього руху, Правил експлуатації трамвая та тролейбуса, Правил техніки безпеки, вимог Оргкомітету конкурсу або проявлять недисциплінованість.
2.6. До складу суддівських бригад можуть залучатися представники підприємств міського електротранспорту, які представляють конкурсантів, а також особи, які працюють на підприємстві, де проводиться Конкурс. Суддівські бригади очолюють старші судді, які входять до складу журі.
2.7. Суддівською бригадою перед початком проведення Конкурсу перевіряється відповідність підготовки до змагань об'єктів вимогам Правил дорожнього руху, Правил експлуатації трамвая та тролейбуса та цих рекомендацій. За результатами перевірки складається акт, який затверджується старшим суддею змагання і передається головному судді.
2.8. Програма Конкурсу повинна складатися із змагань з перевірки теоретичних знань та практичних навиків керування трамваєм (тролейбусом).
2.9. Теоретична частини Конкурсу повинна включати змагання із знання будови рухомого складу, Правил дорожнього руху, Правил експлуатації трамвая та тролейбуса, Правил охорони праці на міському електричному транспорті, основ безпеки руху, настановлення водіям трамвая (тролейбуса) з перевірки гальм та діям в екстремальних ситуаціях.
2.10. Практична частина Конкурсу повинна включати змагання з приймання рухомого складу перед виїздом на лінію, виявлення та усунення технічних несправностей на трамваї (тролейбусі), культури обслуговування пасажирів, майстерності керування трамваєм (тролейбусом). Ця частина Конкурсу повинна проводитися за програмою підготовки водіїв трамвая (тролейбуса) не нижче 2 класу.
2.11. Змагання на краще знання Правил дорожнього руху, Правил експлуатації трамвая та тролейбуса, Правил охорони праці на міському електричному транспорті, основ безпеки руху, настановлення водіям трамвая (тролейбуса) з перевірки гальм та діям в екстремальних ситуаціях повинні проводитися у спеціально обладнаному приміщенні, яке має достатню кількість місць, та із застосуванням технічних засобів для виміру часу відповіді конкурсантів.
2.12. Змагання з приймання рухомого складу перед виїздом на лінію, виявлення та усунення технічних несправностей, культури обслуговування пасажирів, майстерності керування трамваєм (тролейбусом) повинні проводитися на горизонтальній ділянці трамвайної колії (трамвай) або тролейбусної лінії, що має асфальтобетонне покриття. Трамвайні вагони (тролейбуси) повинні відповідати вимогам Правил експлуатації трамвая та тролейбуса, обладнані місцем для суддівської бригади та гучномовним зв'язком для можливості прослуховування виступів конкурсантів суддями і глядачами.
2.13. Перед початком кожного з видів змагань старший суддя повинен особисто перевірити місце проведення змагання на відповідність встановленим вимогам та проінструктувати суддівську бригаду та конкурсантів щодо особливостей його проведення та оцінки результатів.
2.14. Інформація про фінальні змагання Конкурсу доводиться до підприємств міського електротранспорту не пізніше ніж за місяць до їх проведення.
2.15. Підприємства міського електротранспорту за 20 днів до початку змагань повинні направити до Оргкомітету заявки щодо участі у Конкурсі за формою, наведеною у додатку 1.
2.16. До участі у змаганнях Конкурсу повинні допускатися водії трамвая (тролейбуса) з класом кваліфікації не вище за другий. Під час проведення змагань конкурсанти повинні мати при собі посвідчення на право керування трамваєм (тролейбусом), книжку водія і талони попередження до них.
2.17. До участі в Конкурсі не повинні допускатися водії, які протягом останнього календарного року роботи:
- допустили дорожньо-транспортні пригоди, сходи вагонів з трамвайної колії, пошкодження контактної мережі та затримки руху з особистої вини;
- керували рухомим складом або з'явились на роботу в нетверезому стані;
- мали записи в талонах попередження до посвідчення водія або у книжці водія про порушення транспортної дисципліни;
- мали обґрунтовану скаргу пасажирів на незадовільне транспортне обслуговування.
2.18. Перед початком змагань журі Конкурсу проводить жеребкування, на якому конкурсанту надається номер, під яким він візьме участь у змаганнях.
3. Вимоги до проведення змагань Конкурсу
3.1. Проведення змагання на краще знання Правил дорожнього руху та змагання на краще знання будови рухомого складу, Правил експлуатації трамвая та тролейбуса, Правил охорони праці на міському електричному транспорті, основ безпеки руху, настановлення водіям трамвая (тролейбуса) з перевірки гальм та діям в екстремальних ситуаціях.
3.1.1. Конкурсанти особисто вибирають номер білета (тесту).
Після оформлення конкурсантами карток для відповідей (додаток 2) старший суддя дає команду про початок змагання і включає контрольний секундомір. Для відповіді на кожні 10 питань конкурсанту надається 7,5 хвилин.
Час, який витрачається конкурсантами на відповідь, контролюється. Конкурсанти повинні бути поінформовані за одну хвилину до закінчення контрольного часу, а після закінчення контрольного часу змагання припиняється.
3.1.2. За кожну неправильну та ненадану на запитання відповідь нараховується 20 штрафних балів.
3.2. Проведення змагання з приймання рухомого складу перед виїздом на лінію з виявленням та усуненням технічних несправностей.
3.2.1. Контрольний час змагання не повинен перевищувати 12 хвилин.
3.2.2. До початку змагань суддя повинен перевірити у конкурсанта посвідчення водія та книжку водія міського електротранспорту, видати шляховий лист, технічний журнал та ручку реверса (якщо це передбачено конструкцією).
3.2.3. За встановлений час конкурсант повинен перевірити візуально та за приладами технічний і зовнішній стан трамвайного вагона (тролейбуса), а також виявити та усунути технічну несправність, закладену на рухомому складі до початку виконання вправи, коментуючи усі свої дії відповідними поясненнями.
3.2.4. Судді повинні фіксувати виконання вимог змагання у картці, наведеній у додатку 4. Закінченням виконання вправи повинен вважатися початок руху трамвайного вагона (тролейбуса).
3.2.5. За кожну секунду перевищення контрольного часу конкурсанту нараховується один штрафний бал, а після закінчення 14 хвилин йому нараховується 250 штрафних балів.
3.2.6. Приймання трамвайного вагона повинно передбачати можливість перевірити конкурсанту:
а) Екіпірування водія:
правильність оформлення технічного журналу трамвайного вагона (повинен бути прошнурований, скріплений печаткою, підпис майстра) та шляхового листа (підпис і штамп диспетчера, відмітка про проходження медогляду);
наявність і стан діелектричних рукавичок (їх цілісність і термін випробування), наявність комбінованих рукавичок;
наявність і стан комплекту плавких запобіжників;
наявність сигнального жилета.
б) Екіпірування трамвайного вагона:
вогнегасником або ящиком (мішечком) із сухим піском;
маршрутними покажчиками;
противідкочувальним упором, буксирною зчіпкою, ломом для переведення стрілок;
знаком аварійної зупинки.
в) Стану трамвайного вагона зовнішнім оглядом:
візки і колісні пари (кріплення коліс, цілісність бандажів і надійність кріплення надколісних кожухів тощо);
кріплення башмаків рейкового гальма, правильність регулювання зазору між головкою рейки і башмаком;
правильність регулювання барабанного (дискового) гальма (за показаннями стрілок-покажчиків);
пантограф, контактну вставку, сходинки для підйому на дах;
цілісність обшивки кузова, дверей, сходинок салону, фальшбортів, зчіпних пристроїв, чистоту стекол салону та кабіни водія, наявність дзеркал заднього огляду.
г) Обладнання пасажирського салону:
бункери пісочниць, наявність у них піску;
підлога, наявність та надійність кріплення сидінь, поручнів, вікон, справність кватирок, вентиляційних люків і плафонів освітлення;
дію кнопок сигналізації до водія, роботу кнопок "Аварійне гальмо" (стоп-крана);
наявність інформаційних табличок.
д) Обладнання кабіни водія:
положення і справність реверса (повинен знаходитись в нейтральному положенні);
справність педалей керування - ходової, гальмівної, безпеки;
наявність стандартних запобіжників у високовольтних і низьковольтних ланцюгах (при віднятому від контактної мережі пантографі);
наявність і справність вимикачів, показуючих приладів і сигнальних ламп;
величину напруги акумуляторної батареї (за показаннями вольтметра);
роботу мотор-генератора (статичного перетворювача), рейкового гальма від гальмівної педалі і педалі безпеки, дверних механізмів, склоочисників, дзвінка, зумера, пісочниць, радіоінформаційної установки;
освітлення салону (штатного і аварійного) та кабіни водія, фар, габаритів, стоп-сигналів, поворотів.
За невиконання кожної із зазначених вимог повинно нараховуватися 10 штрафних балів.
3.2.7. До переліку несправностей трамвайного вагона можуть включатися несправності:
механічного гальма;
рейкового електромагнітного гальма;
дверей;
мотор-генератора (статичного перетворювача);
електричної низьковольтної схеми керування;
освітлення салону;
світлової або звукової сигналізації.
3.2.8. Приймання тролейбуса повинно передбачати можливість перевірити конкурсанту
а) Екіпірування водія:
правильність оформлення технічного журналу трамвайного вагона (повинен бути прошнурований, скріплений печаткою, підпис майстра) та шляхового листа (підпис і штамп диспетчера, відмітка про проходження медогляду);
наявність і стан діелектричних рукавичок (їх цілісність і термін випробування), наявність комбінованих рукавичок;
наявність і стан комплекту плавких запобіжників;
наявність сигнального жилета.
б) Екіпірування тролейбуса:
вогнегасником або ящиком (мішечком) із сухим піском;
маршрутними покажчиками;
противідкочувальним упором;
знаком аварійної зупинки.
в) Стану тролейбуса зовнішнім оглядом:
кріплення коліс, відсутність тріщин на дисках і ободах, стан шин;
струмоприймачів і мотузок, сходинок підйому на дах, працездатність штангоуловлювачів;
цілісність обшивки кузова, дверей, сходинок, фальшбортів, чистоту стекол салону та кабіни водія, наявність дзеркал заднього огляду.
г) Обладнання пасажирського салону:
підлога, надійність кріплення сидінь, поручнів, вікон, вентиляційних люків, плафонів освітлення;
дію кнопок сигналізації до водія;
наявність інформаційних табличок.
д) Обладнання кабіни водія:
положення і справність реверса (повинен знаходитись в нейтральному положенні);
справність педалей керування - ходової, гальмівної;
кріплення рульової колонки, відсутність відчутного осьового люфту рульового колеса;
наявність стандартних запобіжників у високовольтних і низьковольтних ланцюгах тролейбуса (при віднятих від контактної мережі штангах);
наявність і справність вимикачів, показуючих приладів і сигнальних ламп;
величину напруги акумуляторної батареї (за показаннями вольтметра);
роботу мотор-генератора (статичного перетворювача), дверних механізмів, склоочисників, сигналу, зумера, радіоінформаційної установки;
роботу компресора;
роботу автоматичного регулятора тиску (APT);
освітлення салону (штатного і аварійного) та кабіни водія, роботу фар, габаритів, стоп-сигналів, поворотів.
За невиконання кожної із зазначених вимог повинно нараховуватися 10 штрафних балів.
3.2.9. До переліку несправностей тролейбуса можуть включатися несправності:
компресора;
мотор-генератора (статичного перетворювача);
гідропідсилювача руля;
освітлення салону;
електричної низьковольтної схеми керування;
дверей.
3.2.10. Якщо під час виконання цього змагання конкурсант не зміг знайти і усунути закладені несправності, йому повинно нараховуватися 100 штрафних балів.
3.2.11. Виконання вправи припиняється і нараховується 250 штрафних балів, якщо під час виконання цього змагання конкурсант допустив:
усунення несправностей електрообладнання при піднятому струмоприймачі;
перевірку і ремонт струмоприймачів тролейбуса з невідкидного майданчика (якщо це передбачено конструкцією тролейбуса);
постановку струмоприймачів на контактні проводи при невідключеному високовольтному електричному обладнанні;
постановку чи зняття струмоприймачів, заміну запобіжників без діелектричних рукавиць або такими, що мають механічні пошкодження чи прострочений термін їх використання;
початок руху з повністю або частково відчиненими вхідними дверима салону.
3.3. Проведення змагання з культури обслуговування пасажирів.
3.3.1. Суддівська бригада повинна оцінити вміння конкурсанта користуватися радіоустановкою рухомого складу та відповісти на питання домашнього завдання, які роздаються конкурсантам завчасно, але не пізніше ніж за добу до початку цього змагання.
3.3.2. Змагання з культури обслуговування пасажирів повинні складатися із:
оголошень текстів (звернень) до пасажирів, які здійснює конкурсант з робочого місця водія;
розповіді про маршрут та визначні місця, розташовані на шляху його проходження;
відповіді на питання домашнього завдання.
3.3.3. Контрольний час змагання повинен складати 5 хвилин. Робота з мікрофоном є довільною частиною змагань і будується учасником на його розсуд. Перша частина виступу повинна включати інформацію щодо:
вимог Правил користування трамваєм і тролейбусом у містах України;
вимог Правил дорожнього руху;
особистої безпеки пасажирів;
маршруту прямування та визначних місць, розташованих на ньому.
У разі невиконання кожної із зазначених вимог повинно нараховуватися 20 штрафних балів.
Загальна кількість штрафних балів цієї частини змагань складає 80 балів.
3.3.4. У другій частині змагання суддівська бригада оцінює відповідь конкурсанта на питання домашнього завдання. Оцінка цієї частини змагання проводиться за такими критеріями:

................
Перейти до повного тексту