- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності на ринку природного газу
Відповідно до
статті 7 Закону України "Про природні монополії",
статей 6 та
7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності",
статті 9 Закону України "Про ринок природного газу" та
статті 17 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Ліцензійні умови провадження господарської діяльності на ринку природного газу, що додаються:
Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з транспортування природного газу;
Ліцензійні умови провадження господарської діяльності із зберігання (закачування, відбору) природного газу;
Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з розподілу природного газу;
Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з постачання природного газу.
2. Строк, протягом якого ліцензіати, які провадять господарську діяльність на ринку природного газу, мають привести свою господарську діяльність у відповідність до вимог цієї постанови та подати до НКРЕКП документи та відомості, визначені частиною третьою
статті 15 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності", становить три місяці з дня опублікування цієї постанови.
3. Визнати такими, що втратили чинність:
4. Ця постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її опублікування в офіційному друкованому виданні – газеті "Урядовий кур’єр".
ПОГОДЖЕНО: Голова Антимонопольного комітету України |
Ю. Терентьєв |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова НКРЕКП
16.02.2017 № 201
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
провадження господарської діяльності з транспортування природного газу
( У тексті слово "веб-сайт" у всіх відмінках замінено словом "вебсайт" у відповідних відмінках згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
1. Загальні положення
1.2. Ці Ліцензійні умови є обов'язковими для суб'єктів господарювання незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з транспортування природного газу (далі – господарська діяльність з транспортування природного газу, ліцензована діяльність).
1.3. У цих Ліцензійних умовах терміни вживаються в таких значеннях:
засіб провадження господарської діяльності – магістральний газопровід з усіма об’єктами і спорудами, пов’язаними з ним єдиним технологічним процесом, або кілька таких газопроводів, якими здійснюється транспортування природного газу;
місце провадження діяльності – територія України, де розташовано магістральний газопровід з усіма об’єктами і спорудами, пов’язаними з ним єдиним технологічним процесом, або кілька таких газопроводів, якими здійснюється транспортування природного газу, та які зазначені в документах, що додаються до заяви про отримання ліцензії (з урахуванням змін до документів, поданих ліцензіатом в установленому цими Ліцензійними умовами порядку);
комплаєнс - регламентований внутрішніми документами оператора газотранспортної системи безперервний процес, спрямований на забезпечення здійснення та покращення господарської діяльності відповідно до цих Ліцензійних умов, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку природного газу, рішень НКРЕКП та державних стандартів (ДСТУ ISO), передбачених цими Ліцензійними умовами;
( Пункт 1.3 глави 1 доповнено новим абзацом четвертим згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1735 від 20.12.2022 )
програма з комплаєнсу - документ, який розробляється та запроваджується оператором газотранспортної системи з метою забезпечення дотримання працівниками безперервного процесу здійснення та покращення господарської діяльності відповідно до цих Ліцензійних умов, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку природного газу, рішень НКРЕКП, державних стандартів (ДСТУ ISO), передбачених цими Ліцензійними умовами.
( Пункт 1.3 глави 1 доповнено новим абзацом п'ятим згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1735 від 20.12.2022 )
( Абзац пункту 1.3 глави 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021; із змінами, внесеними згідно з Постановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1735 від 20.12.2022,
№ 1342 від 24.07.2024 )
1.4. Здобувач ліцензії, який має намір провадити господарську діяльність з транспортування природного газу, подає до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП), заяву про отримання ліцензії за формою згідно з додатком 1 до Ліцензійних умов.
1.5. До заяви про отримання ліцензії здобувачем надаються документи згідно з переліком, який є вичерпним:
1) копія паспорта керівника здобувача ліцензії (або довіреної особи) із відміткою органу державної податкової служби про повідомлення про відмову через свої релігійні переконання від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (подається тільки фізичними особами - підприємцями, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби);
2) відомості про місця та засоби провадження господарської діяльності з транспортування природного газу (додаток 2), до яких додаються географічні карти відповідних територій адміністративно-територіальних одиниць (область, район) із нанесеними на них газотранспортними системами ліцензіата, та копії документів на паперовому або електронному носії, що підтверджують перебування на законних підставах у власності чи користуванні здобувача ліцензії газотранспортних систем;
( Підпункт 2 пункту 1.5 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
3) заява та документи для встановлення тарифу на послуги транспортування природного газу.
1.6. Документи до заяви про отримання ліцензії здобувачем ліцензії надаються відповідно до опису, складеного за формою згідно з додатком 3 до Ліцензійних умов, у двох екземплярах.
( Пункт 1.6 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
1.7. Ліцензіат має право звернутися до НКРЕКП із заявою про зупинення дії ліцензії з транспортування природного газу (додаток 4).
( Главу 1 доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
1.8. Для відновлення дії ліцензії, що була зупинена на підставі заяви ліцензіата або з інших підстав, визначених законодавством, ліцензіат подає до НКРЕКП заяву про відновлення дії ліцензії з транспортування природного газу (додаток 5).
Якщо дія ліцензії була зупинена не за заявою ліцензіата, до заяви про відновлення дії ліцензії ліцензіат додає відомості разом із підтвердними документами про усунення підстав, що стали причиною для зупинення дії ліцензії.
( Главу 1 доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
2. Вимоги до провадження ліцензіатом господарської діяльності з транспортування природного газу
2.1. При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких кадрових вимог:
1) штатна чисельність працівників має включати мінімальну кількість працівників за окремими посадами, необхідних для виконання покладених на нього функцій, які мають відповідну освіту та кваліфікацію залежно від видів виконуваних робіт;
2) керівник здобувача ліцензії, його заступник та головний інженер повинні мати ступінь вищої освіти;
3) провадження ліцензованої діяльності здійснюється під керівництвом посадових осіб, які мають ступінь вищої освіти достатній для успішного виконання професійних обов’язків;
4) посадові особи органів управління, визначені у статуті ліцензіата, повинні мати бездоганну ділову репутацію у значенні, наведеному у
Законі України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", та відповідати вимогам
Закону України "Про ринок природного газу" щодо незалежності оператора газотранспортної системи;
( Підпункт 4 пункту 2.1 глави 2 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1735 від 20.12.2022 )
5) призначити особу, відповідальну за обробку персональних даних;
( Підпункт пункту 2.1 глави 2 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1735 від 20.12.2022 )
6) оформлювати трудові відносини з персоналом шляхом укладення трудових договорів відповідно до
Кодексу законів про працю України, а також шляхом залучення інших осіб для виконання окремих робіт (послуг) на інших підставах, не заборонених законодавством України (зокрема, цивільно-правових договорів, контрактів тощо).
( Підпункт пункту 2.1 глави 2 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1735 від 20.12.2022 )
2.3. При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог:
1) зберігати протягом строку дії ліцензії документи, копії яких подавалися до НКРЕКП відповідно до вимог законодавства України;
2) повідомляти НКРЕКП про всі зміни даних, які були зазначені в заяві про отримання ліцензії та в документах, що додавалися до заяви (крім документів до заяви щодо встановлення тарифу на послуги транспортування природного газу), у строк не пізніше ніж один місяць з дня настання таких змін (крім випадків, встановлених
Порядком ліцензування).
( Абзац перший підпункту 2 пункту 2.3 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1342 від 24.07.2024 )
( Підпункт 2 пункту 2.3 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1735 від 20.12.2022 )
У разі зміни переліку документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії, ліцензіат повинен:
при доповненні переліку новими документами подати до НКРЕКП документи, якими доповнено перелік, протягом строку, установленого нормативно-правовим актом, яким затверджено відповідні зміни;
при зміні форми відомостей, що додаються до заяви про отримання ліцензії і складаються здобувачем ліцензії, подати до НКРЕКП відомості, форму яких змінено, за новою формою протягом строку, установленого нормативно-правовим актом, яким затверджено відповідні зміни;
3) провадити ліцензовану діяльність лише за допомогою засобів та за місцем провадження діяльності ліцензіата, зазначених у документах, що додаються до заяви про отримання ліцензії (з урахуванням змін до документів, поданих ліцензіатом до НКРЕКП);
4) виконувати правила про безпеку постачання природного газу, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в нафтогазовому комплексі, у тому числі безаварійної та безперебійної роботи газотранспортної системи;
5) у разі планового або позапланового припинення (у зв’язку з неможливістю використання матеріально-технічної бази) провадження ліцензованої діяльності загалом або за певним місцем провадження ліцензованої діяльності ліцензіат зобов’язаний повідомити сторону, з якою укладено договір транспортування природного газу, у встановлений договором строк про дату і причини припинення ліцензованої діяльності із визначенням приблизної дати відновлення її провадження;
6) забезпечити (за відсутності передбачених законодавством підстав для відмови у проведенні перевірки) допуск членів комісії з перевірки до її здійснення та присутність керівника ліцензіата, його заступника або іншої уповноваженої особи під час проведення НКРЕКП перевірки дотримання ліцензіатом вимог цих Ліцензійних умов та нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку природного газу;
( Підпункт 6 пункту 2.3 глави 2 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
7) виконувати Національний план дій, затверджений центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в нафтогазовому комплексі, та погоджений з НКРЕКП;
8) забезпечити за зверненням суб'єкта ринку природного газу (замовника) його доступ до газотранспортної системи, крім випадків, визначених нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність на ринку природного газу.
Ліцензіат зобов’язаний повідомити про відмову в доступі до газотранспортної системи (із зазначенням причин відмови) суб'єкта ринку природного газу та НКРЕКП протягом п'яти робочих днів;
9) забезпечити за зверненням суб'єкта ринку природного газу (замовника) його приєднання до газотранспортної системи за наявності технічної можливості в порядку, встановленому чинним Кодексом газотранспортної системи;
10) не допускати дискримінацію замовників;
11) надавати оператору газорозподільної системи, оператору газосховища, оператору установки LNG інформацію, необхідну для забезпечення безпечного та економного руху природного газу між об'єктами газової інфраструктури, операторами яких вони є, на підставі нормативно-правових актів, визначених
Законом України "Про ринок природного газу", або відповідних договорів;
12) сплачувати щоквартально, протягом перших 30 днів кварталу, наступного за звітним, внески на регулювання, що визначаються НКРЕКП;
13) забезпечувати замовників інформацією, необхідною для швидкого та економного доступу до газотранспортної системи відповідно до законодавства, у зрозумілій і чіткій формі та у недискримінаційний спосіб;
14) забезпечувати конфіденційність інформації, що містить комерційну цінність, яка була отримана ліцензіатом у процесі провадження господарської діяльності;
15) вживати заходів до запобігання розголошенню інформації про власну господарську діяльність, що може становити комерційну цінність для інших осіб;
16) розміщувати на своєму вебсайті у недискримінаційний спосіб інформацію, що стимулюватиме розвиток ринку природного газу;
17) надавати послугу транспортування природного газу за тарифами, встановленими НКРЕКП згідно з методологією визначення тарифів на послуги транспортування природного газу для точок входу і точок виходу;
18) використовувати кошти, отримані за рахунок діяльності з транспортування природного газу, за цільовим призначенням та при здійсненні закупівель товарів, робіт чи послуг забезпечити дотримання принципів здійснення закупівель відповідно до вимог
Закону України "Про публічні закупівлі";
( Підпункт 18 пункту 2.3 глави 2 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
19) визначати плату за приєднання до газотранспортної системи згідно з договором між замовником і оператором газотранспортної системи на підставі Методології встановлення плати за приєднання до газотранспортної системи, затвердженої НКРЕКП;
20) відповідати за надійну та безпечну експлуатацію, підтримання в належному стані та розвиток, включаючи нове будівництво та реконструкцію, газотранспортної системи з метою задоволення очікуваного попиту суб'єктів ринку природного газу на послуги транспортування природного газу, ураховуючи поступовий розвиток ринку природного газу;
21) подати до НКРЕКП запит на проведення сертифікації відповідно до порядку здійснення процедури сертифікації, встановленого НКРЕКП;
23) вживати необхідних заходів з метою забезпечення безпеки транспортування природного газу, у тому числі безаварійної та безперебійної роботи газотранспортної системи;
24) здійснювати балансування та функції оперативно-диспетчерського управління газотранспортною системою в економний, прозорий та недискримінаційний спосіб;
25) співпрацювати з іншими операторами газотранспортних систем України та операторами газотранспортних систем інших держав, зокрема держав – сторін Енергетичного Співтовариства, у тому числі шляхом досягнення операційних домовленостей, з метою створення регіональних (міжнародних) ринків природного газу, співпрацювати з Радою регуляторних органів Енергетичного Співтовариства та, за потреби, національними регуляторами енергетики інших держав;
26) вживати заходів до підвищення раціонального використання енергоресурсів та охорони довкілля під час здійснення господарської діяльності;
27) у разі прийняття НКРЕКП рішення про усунення порушень вимог Ліцензійних умов подати в установлений у рішенні строк до НКРЕКП інформацію про усунення зазначених у такому рішенні порушень;
28) вживати інших заходів, необхідних для безпечної та стабільної роботи газотранспортної системи, що передбачені
Законом України "Про ринок природного газу" або не суперечать законодавству;
29) вживати всіх обґрунтованих і можливих заходів для забезпечення належного рівня сполучення газотранспортних систем ліцензіата з газотранспортними системами інших держав, зокрема держав – сторін Енергетичного Співтовариства з урахуванням прогнозних показників попиту на послуги транспортування природного газу і технічних можливостей газотранспортної системи;
30) співпрацювати з іншими операторами газотранспортних систем України, а також з операторами газотранспортних систем інших держав – сторін Енергетичного Співтовариства з метою гармонізації правил балансування та усунення перешкод для транскордонної торгівлі природним газом, а також створення передумов для проведення біржових торгів природним газом;
31) придбавати енергоресурси, необхідні для здійснення своєї господарської діяльності, у недискримінаційний і прозорий спосіб та на ринкових умовах;
32) забезпечити здійснення функцій, передбачених частиною першою
статті 20 Закону України "Про ринок природного газу", за рахунок своїх фінансових, матеріально-технічних, людських та інших ресурсів, або за рахунок третіх осіб у випадках не заборонених законодавством;
33) повідомляти НКРЕКП про будь-яку заплановану операцію, що може призвести до недотримання вимог про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи, передбачених
Законом України "Про ринок природного газу";
34) повідомляти НКРЕКП про будь-які обставини, що можуть призвести до переходу контролю над оператором газотранспортної системи до особи (осіб) з держави (держав), що не є стороною Енергетичного Співтовариства, або до держави (держав), що не є стороною Енергетичного Співтовариства;
35) розробляти і щорічно до 31 жовтня подавати на затвердження до НКРЕКП та виконувати план розвитку газотранспортної системи на наступні 10 років, складений на підставі даних про фактичні та прогнозні показники попиту і пропозиції на послуги транспортування природного газу, та звітувати про його виконання у встановленому НКРЕКП порядку.
Під час розроблення плану розвитку газотранспортної системи на наступні 10 років ліцензіат зобов'язаний враховувати можливі зміни обсягів видобутку, купівлі-продажу, постачання, споживання природного газу (у тому числі обсягів транскордонної торгівлі природним газом), а також плани розвитку газотранспортних систем сусідніх держав, газорозподільних систем, газосховищ та установки LNG;
36) розробити, надати на затвердження до НКРЕКП і запровадити програму відповідності, в якій визначаються заходи для уникнення дискримінаційних дій з боку ліцензіата та моніторингу виконання таких заходів;
37) повідомляти НКРЕКП про кандидатуру контролера та надавати на затвердження до НКРЕКП запропоновані умови договору між контролером та ліцензіатом, у тому числі умови про початок, строки та підстави припинення виконання обов'язків контролера, умови оплати послуг контролера, матеріальні та інші права контролера;
39) забезпечити додержання принципу недискримінації під час укладення договорів транспортування природного газу із замовниками;
40) забезпечити надання послуги транспортування природного газу з гарантією/без гарантії реалізації права користування потужністю, послуги транспортування природного газу на різні періоди тривалості тощо;
41) вживати всіх можливих і обґрунтованих заходів для забезпечення максимального обсягу потужності газотранспортної системи для потреб замовників;
42) здійснювати регулярний моніторинг попиту на послуги транспортування природного газу серед суб'єктів ринку природного газу та враховувати результати такого моніторингу під час розроблення та прийняття плану розвитку газотранспортної системи на наступні 10 років;
43) визначати розмір плати за небаланси замовників, виходячи із обґрунтованих та реальних витрат ліцензіата, пов'язаних із здійсненням балансування, відповідно до правил щодо балансування, прийнятих згідно з вимогами, встановленими
Законом України "Про ринок природного газу". При визначенні розміру плати за небаланси замовників не допускається перехресне субсидіювання між замовниками, у тому числі шляхом збільшення вартості приєднання нових об'єктів замовників до газотранспортної системи;
44) забезпечувати замовників безкоштовною, достатньою, своєчасною та достовірною інформацією про статус балансування в межах інформації, що знаходиться в розпорядженні оператора газотранспортної системи у відповідний момент часу. Така інформація має надаватися відповідному замовнику в електронному форматі;
45) розміщувати на своєму вебсайті:
перелік послуг, що надаються ліцензіатом, інформацію про тарифи та умови надання таких послуг, включаючи технічні умови для отримання доступу та приєднання до газотранспортної системи;
методологію визначення тарифів на послуги транспортування природного газу для точок входу і точок виходу;
Методологію визначення плати за приєднання до газотранспортної системи, затверджену НКРЕКП;
кількісні показники обсягів технічної потужності, потужності, право користування якою було надано замовникам згідно з чинними договорами транспортування природного газу, та вільної потужності газотранспортної системи в розрізі точок входу та точок виходу та іншої відповідної інформації щодо потужності газотранспортної системи – на періодичній основі відповідно до вимог чинного Кодексу газотранспортної системи;
дані про плановані та фактичні обсяги природного газу, що переміщуються газотранспортною системою, що знаходиться в розпорядженні такого оператора;
( Абзац сьомий підпункту 45 пункту 2.3 глави 2 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
річну звітність за видами господарської діяльності у встановленому законодавством порядку;
квартальну та річну фінансову звітність ліцензіата, яка відповідно до законодавства підлягає обов'язковій перевірці аудитором, вимоги до якої встановлені
Законом України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", у порядку, встановленому
Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", та аудиторський звіт (за останні три роки, у тому числі (за наявності) видатків на виконання некомерційних цілей державної політики та джерел їх фінансування;
( Підпункт 45 пункту 2.3 глави 2 доповнено новим абзацом дев’ятим згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1735 від 20.12.2022 - зміни набирають чинності через тридцять робочих днів після припинення або скасування воєнного стану в Україні )
схему газотранспортної системи та перелік точок входу і точок виходу;
( Підпункт 45 глави 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
щороку до 01 листопада інформацію про час та місце проведення робіт, запланованих у наступному календарному році, які можуть викликати зміни в умовах функціонування газотранспортної системи, що призводять до обмеження транспортування природного газу, із зазначенням списку точок входу і точок виходу, в яких можуть відбутися такі обмеження, а також очікуваного часу тривалості цих обмежень;
( Підпункт 45 глави 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
програму відповідності, інформацію та документи стосовно завдань оператора газотранспортної системи та основ його роботи, органів управління оператора газотранспортної системи, організаційної структури оператора газотранспортної системи, прізвище, ім’я по батькові контролера та його контактну інформацію, у тому числі електронну адресу. У випадку призначення контролером юридичної особи оператор газотранспортної системи розміщує на своєму вебсайті назву, реєстраційні дані такої юридичної особи та прізвище, ім’я по батькові, контактну інформацію, у тому числі електронну адресу особи, яка діє від імені такої юридичної особи;
( Підпункт 45 глави 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
план розвитку газотранспортної системи на наступні 10 років;
( Підпункт 45 пункту 2.3 глави 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1735 від 20.12.2022 - зміни набирають чинності через тридцять робочих днів після припинення або скасування воєнного стану в Україні )
програму з комплаєнсу;
( Підпункт 45 пункту 2.3 глави 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1735 від 20.12.2022 - зміни набирають чинності через тридцять робочих днів після припинення або скасування воєнного стану в Україні )
інтерактивну карту України, на якій позначені актуалізовані місця (точки) визначення фізико-хімічних показників природного газу на маршрутах у газотранспортній системі, що застосовується при розрахунках на ринку природного газу;
( Підпункт 45 пункту 2.3 глави 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1735 від 20.12.2022 - зміни набирають чинності з 01 травня, що настає за датою припинення або скасування воєнного стану в Україні )
агреговану інформацію у формі відкритих даних, яка визначена
Законом України "Про ринок природного газу",
Кодексом газотранспортної системи та/або іншими нормативними актами, що забезпечують функціонування ринку природного газу, із можливістю експорту у форматах, які підтримують автоматизоване оброблення електронними засобами, або надання доступу до наборів відкритих даних через публічне API;
( Підпункт 45 пункту 2.3 глави 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1735 від 20.12.2022 - зміни набирають чинності через тридцять робочих днів після припинення або скасування воєнного стану в Україні )
46) зберігати інформацію, передбачену частиною першою
статті 36 Закону України "Про ринок природного газу", протягом п'яти років з дня її розміщення та надавати її на запит суб'єктів владних повноважень або Секретаріату Енергетичного Співтовариства;
47) вести облік ліцензованого виду діяльності окремо від інших видів діяльності та затверджувати правила розподілу активів і зобов'язань, доходів та витрат між різними видами господарської діяльності;
48) складати звітність, затверджену НКРЕКП, щодо провадження господарської діяльності з транспортування природного газу та подавати її до НКРЕКП у встановленому порядку;
49) подавати НКРЕКП фінансову звітність у встановленому законодавством порядку.
Річна фінансова звітність ліцензіата, яка відповідно до законодавства підлягає обов’язковій перевірці аудитором, вимоги до якого встановлені
Законом України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", має бути розміщена на вебсайті ліцензіата у порядку, встановленому
Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні";
( Підпункт 49 пункту 2.3 глави 2 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1735 від 20.12.2022 )
( Підпункт 50 пункту 2.3 глави 2 виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
50) виконувати обов’язки суб’єктів природних монополій, визначені
статтею 10 Закону України "Про природні монополії";
51) надавати НКРЕКП документи, інформацію та звітність, що містять достовірні дані, необхідні для виконання НКРЕКП своїх повноважень, в обсягах та у строки, встановлені НКРЕКП (але не менш як протягом 10 робочих днів, крім запитів під час здійснення заходів державного нагляду (контролю));
( Пункт 2.3 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
52) інформувати НКРЕКП про намір розірвати договір між оператором газотранспортної системи та контролером не пізніше ніж за два тижні до дати його розірвання;
( Пункт 2.3 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
53) подавати НКРЕКП щорічно до 01 березня звіт про виконання програми відповідності за попередній календарний рік;
( Пункт 2.3 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
54) виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством;
( Пункт 2.3 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
55) вносити відомості про споживачів природного газу, приєднаних до мереж ліцензіата, до інформаційної бази даних споживання природного газу у випадках та обсязі, встановлених Положенням про інформаційну базу даних споживання природного газу, затвердженим Кабінетом Міністрів України;
( Пункт 2.3 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 54 від 18.01.2022 )
56) упровадити у свою діяльність та сертифікувати системи управління якістю, безпекою праці та протидії корупції відповідно до:
ДСТУ ISO 9001:2015 "Системи управління якістю. Вимоги";
ДСТУ ISO 9004:2018 "Управління якістю. Якість організації. Настанови щодо досягнення сталого успіху";
ДСТУ ISO 45001:2019 "Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування";
ДСТУ ISO 14001:2015 "Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування";
ДСТУ ISO 37001:2018 "Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування";
ДСТУ ISO/IEC 27001:2015 "Інформаційні технології. Методи захисту системи управління інформаційною безпекою. Вимоги";
( Пункт 2.3 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1735 від 20.12.2022 - зміни набирають чинності через 2 роки після припинення або скасування воєнного стану в Україні )
57) здійснювати оцінку потенціалу енергоефективності газотранспортної системи в терміни, визначені
Законом України "Про енергетичну ефективність" та протягом десяти днів з дня завершення оцінки надсилати результати оцінки потенціалу енергоефективності газотранспортної системи до НКРЕКП;
( Пункт 2.3 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1735 від 20.12.2022; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1342 від 24.07.2024 )
58) при здійсненні діяльності на оптовому енергетичному ринку:
здійснювати операції з оптовими енергетичними продуктами після реєстрації як учасника оптового енергетичного ринку;
впровадити та підтримувати ефективні механізми, заходи та процедури для дотримання доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку;
господарсько-торговельних операцій на оптовому енергетичному ринку, які стосуються оптових енергетичних продуктів, включаючи пропозиції (заявки);
основних (фундаментальних) даних, зокрема, потужності та використання установок для транспортування природного газу (включаючи планову та позапланову недоступність таких установок);
( Пункт 2.3 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 897 від 08.05.2024 )
( Пункт 2.3 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 897 від 08.05.2024 )
60) призупиняти виконання функцій адміністратора передачі даних та адміністратора платформи інсайдерської інформації на підставі відповідного рішення НКРЕКП;
( Пункт 2.3 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 897 від 08.05.2024 )
61) мати систему спостереження за балансуванням та за розподілом потужності газотранспортної системи відповідно до визначених НКРЕКП вимог, про результати функціонування якої повідомляти НКРЕКП у визначеному нею порядку невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня, про операції щодо балансування та/або розподілу потужності, щодо яких існують обґрунтовані підстави вважати, що вони здійснені з порушенням встановлених обмежень щодо поводження з інсайдерською інформацією або мають ознаки маніпулювання чи спроби маніпулювання на ринку природного газу;
( Пункт 2.3 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 897 від 08.05.2024 )
62) на підставі оцінки технічної можливості та економічної доцільності вживати заходи щодо встановлення інтелектуальних систем обліку, які надають точну (достовірну) інформацію про фактичне споживання енергії, у тому числі за часовими періодами;
( Пункт 2.3 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1342 від 24.07.2024 )
63) забезпечувати проведення енергетичного аудиту у випадках, передбачених
Законом України "Про енергетичну ефективність".
( Пункт 2.3 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1342 від 24.07.2024 )
2.4. При провадженні господарської діяльності з транспортування природного газу ліцензіат повинен дотримуватися технологічних вимог щодо здійснення транспортування природного газу за умови наявності вузлів обліку природного газу, крім випадків, установлених нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність на ринку природного газу.
2.5. При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких спеціальних вимог:
1) забезпечувати виконання вимог про відокремлення і незалежність оператора газотранспортної системи, установлених
Законом України "Про ринок природного газу";
2) відповідати вимогам щодо особливості реалізації права власності держави на газотранспортну систему, установленим
статтею 21 Закону України "Про ринок природного газу";
3) під час провадження ліцензованої діяльності не допускається здійснення над суб'єктом господарювання контролю у значенні, наведеному у
статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції", резидентами держав, що здійснюють збройну агресію проти України, у значенні, наведеному у
статті 1 Закону України "Про оборону України", та/або дії яких створюють умови для виникнення воєнного конфлікту та застосування воєнної сили проти України;
4) не здійснювати діяльність із зберігання енергії;
( Пункт 2.5 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 832 від 02.08.2022 )
5) не допускається, щоб одна й та сама особа (у тому числі державний орган) чи особи (у тому числі державні органи) здійснювали прямо або опосередковано одноосібний або спільний контроль чи право стосовно ліцензіата (здобувача ліцензії) з однієї сторони та контроль чи право над суб’єктом(-ами) господарювання, який(-і) провадить(-ять) діяльність із зберігання енергії, з іншої сторони;
( Пункт 2.5 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 832 від 02.08.2022 )
( Пункт 2.5 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1791 від 22.10.2024 )
Начальник Управління ліцензування |
Ю. Антонюк |
Додаток 1
до Ліцензійних умов провадження
господарської діяльності з транспортування
природного газу
(пункт 1.4)
ЗАЯВА
про отримання ліцензії з транспортування природного газу
(
Див. текст )
( Додаток 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1342 від 24.07.2024 )
Додаток 2
до Ліцензійних умов провадження
господарської діяльності з транспортування
природного газу
(пункт 1.5)
ВІДОМОСТІ
про місця та засоби провадження господарської діяльності з транспортування природного газу
____________________________________________________
(суб’єкт господарювання)
№ з/п |
Інформація про газотранспортну систему |
Найменування магістрального газопроводу (газорозподільних (ГРС), компресорних (КС) станцій) |
Довжина магістрального газопроводу (кількість ГРС, КС) |
Місцезнаходження магістрального газопроводу (область), газорозподільних станцій та компресорних станцій (адреса) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Магістральні газопроводи |
|
|
|
|
у тому числі: |
|
|
|
2 |
Газорозподільні станції |
|
|
|
|
у тому числі: |
|
|
|
3 |
Компресорні станції |
|
|
|
|
у тому числі: |
|
|
|
________________________________________ (посада уповноваженої особи здобувача ліцензії) |
_________ (підпис) |
_________________ (прізвище, ініціали) |
М.П. (за наявності)
Додаток 3
до Ліцензійних умов провадження
господарської діяльності з транспортування
природного газу
(пункт 1.6)
ОПИС
документів, що додаються до заяви
(
Див. текст )
( Зміни до Додатоку 3 див. в Постанові Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
Додаток 4
до Ліцензійних умов провадження
господарської діяльності
з транспортування природного газу
(пункт 1.7)
ЗАЯВА
про зупинення дії ліцензії з транспортування природного газу
(
Див. текст )
( Ліцензійні умови доповнено новим додатком 4 згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1342 від 24.07.2024 )
Додаток 5
до Ліцензійних умов провадження
господарської діяльності
з транспортування природного газу
(пункт 1.8)
ЗАЯВА
про відновлення дії ліцензії з транспортування природного газу
(
Див. текст )
( Ліцензійні умови доповнено новим додатком 5 згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1342 від 24.07.2024 )
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова НКРЕКП
16.02.2017 № 201
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
провадження господарської діяльності із зберігання (закачування, відбору) природного газу
( У тексті слово "веб-сайт" у всіх відмінках замінено словом "вебсайт" у відповідних відмінках згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
1. Загальні положення
1.2. Ці Ліцензійні умови є обов'язковими для суб'єктів господарювання незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність із зберігання (закачування, відбору) природного газу (далі – господарська діяльність із зберігання природного газу, ліцензована діяльність).
1.3. Ліцензія на провадження господарської діяльності із зберігання (закачування, відбору) природного газу може бути отримана здобувачем ліцензії після прийняття остаточного рішення НКРЕКП про сертифікацію такого здобувача як оператора газосховища, крім випадків, визначених
Законом України "Про ринок природного газу".
( Главу 1 доповнено новим пунктом 1.3 згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 394 від 01.03.2023 )
1.4. У цих Ліцензійних умовах терміни вживаються в таких значеннях:
засіб провадження господарської діяльності – сховища природного газу загальною ємністю понад 5 млн кубічних метрів, які перебувають у власності, господарському віданні чи користуванні ліцензіата, які зазначаються у відомості про засоби провадження господарської діяльності із зберігання природного газу (з урахуванням змін до документів, поданих ліцензіатом в установленому цими Ліцензійними умовами порядку);
комплаєнс - регламентований внутрішніми документами оператора газосховища безперервний процес, спрямований на забезпечення здійснення та покращення господарської діяльності відповідно до цих Ліцензійних умов, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку природного газу, рішень НКРЕКП та державних стандартів (ДСТУ ISO), передбачених цими Ліцензійними умовами;
( Пункт 1.4 глави 1 доповнено новим абзацом третім згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 394 від 01.03.2023 )
місце провадження діяльності – територія України, де розташовані сховища природного газу, які перебувають у власності, господарському віданні чи користуванні ліцензіата, які зазначаються у відомості про місця провадження господарської діяльності із зберігання природного газу (з урахуванням змін до документів, поданих ліцензіатом в установленому цими Ліцензійними умовами порядку);
перехресне субсидіювання – переміщення доходу від провадження господарської діяльності із зберігання природного газу для фінансової підтримки іншого виду господарської діяльності в межах одного суб'єкта господарювання;
програма з комплаєнсу - документ, який розробляється та запроваджується оператором газосховищ з метою забезпечення дотримання працівниками безперервного процесу здійснення та покращення господарської діяльності відповідно до ліцензійних умов, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку природного газу, рішень НКРЕКП, державних стандартів (ДСТУ ISO), передбачених цими Ліцензійними умовами.
( Пункт 1.4 глави 1 доповнено новим абзацом шостим згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 394 від 01.03.2023 )
( Абзац пункту глави 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 394 від 01.03.2023 )
1.5. Здобувач ліцензії, який має намір провадити господарську діяльність із зберігання природного газу, подає до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП), заяву про отримання ліцензії за формою, згідно з додатком 1 до Ліцензійних умов.
1.6. До заяви про отримання ліцензії здобувачем надаються документи згідно з переліком, який є вичерпним:
1) копія паспорта керівника здобувача ліцензії (або довіреної особи) із відміткою органу державної податкової служби про повідомлення про відмову через свої релігійні переконання від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (подається тільки фізичними особами - підприємцями, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби);
2) відомості про місця та засоби провадження господарської діяльності із зберігання (закачування, відбору) природного газу (додаток 2);
3) розрахунок тарифів на послуги зберігання (закачування, відбору) природного газу (для газосховищ, до яких застосовується режим регульованого доступу) у встановленому порядку.
1.7. Документи до заяви про отримання ліцензії здобувачем ліцензії надаються відповідно до опису, складеного за формою згідно з додатком 3 до Ліцензійних умов, у двох екземплярах.
( Пункт глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
1.8. Ліцензіат має право звернутися до НКРЕКП із заявою про зупинення дії ліцензії із зберігання (закачування, відбору) природного газу (додаток 4).
( Главу 1 доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
1.9. Для відновлення дії ліцензії, що була зупинена на підставі заяви ліцензіата або з інших підстав, визначених законодавством, ліцензіат подає до НКРЕКП заяву про відновлення дії ліцензії із зберігання (закачування, відбору) природного газу (додаток 5).
Якщо дія ліцензії була зупинена не за заявою ліцензіата, до заяви про відновлення дії ліцензії ліцензіат додає відомості разом із підтвердними документами про усунення підстав, що стали причиною для зупинення дії ліцензії.
( Главу 1 доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
2. Вимоги до провадження господарської діяльності із зберігання природного газу
2.2 При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог:
1) зберігати протягом строку дії ліцензії документи, копії яких подавалися до НКРЕКП відповідно до вимог законодавства України;
2) повідомляти НКРЕКП про всі зміни даних, які були зазначені в заяві про отримання ліцензії та в документах, що додавалися до заяви (крім документів щодо встановлення тарифу на послуги із зберігання природного газу), не пізніше ніж один місяць з дня настання таких змін.
( Абзац перший підпункту 2 пункту 2.2 глави 2 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1342 від 24.07.2024 )
У разі зміни переліку документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії, ліцензіат повинен:
при доповнені переліку новими документами подати до НКРЕКП документи, якими доповнено перелік, протягом строку, встановленого нормативно-правовим актом, яким затверджено відповідні зміни;
при зміні форми відомостей, що додаються до заяви про отримання ліцензії і складаються здобувачем ліцензії, подати до НКРЕКП відомості, форму яких змінено, за новою формою протягом строку, установленого нормативно-правовим актом, яким затверджено відповідні зміни;
3) провадити ліцензовану діяльність лише за місцем провадження діяльності ліцензіата, зазначеним у документах, що додаються до заяви про отримання ліцензії, та виключно із застосуванням заявлених засобів провадження господарської діяльності (з урахуванням змін до документів, поданих ліцензіатом до НКРЕКП);
4) складати звітність, затверджену НКРЕКП, щодо кожного виду господарської діяльності на ринку природного газу, що підлягає ліцензуванню, та подавати її до НКРЕКП;
5) подавати НКРЕКП фінансову звітність у встановленому законодавством порядку.
Річна фінансова звітність ліцензіата, яка відповідно до законодавства підлягає обов’язковій перевірці аудитором, вимоги до якого встановлені
Законом України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", має бути розміщена на вебсайті ліцензіата у порядку, встановленому
Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні";
( Підпункт 5 пункту 2.2 глави 2 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 394 від 01.03.2023 )
6) у разі планового або позапланового припинення (у зв’язку з неможливістю використання матеріально-технічної бази) провадження ліцензованої діяльності загалом або за певним місцем провадження ліцензованої діяльності ліцензіат зобов’язаний повідомити сторону, з якою укладено договір із зберігання (закачування, відбору) природного газу, у встановлений договором строк про дату і причини припинення ліцензованої діяльності із визначенням приблизної дати відновлення її провадження;
7) забезпечити (за відсутності передбачених законодавством підстав для відмови у проведенні перевірки) допуск членів комісії з перевірки до її здійснення та присутність керівника ліцензіата, його заступника або іншої уповноваженої особи під час проведення НКРЕКП перевірки дотримання ліцензіатом вимог цих Ліцензійних умов та нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку природного газу;
( Підпункт 7 пункту 2.2 глави 2 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
8) виконувати обов’язки суб’єктів природних монополій, визначені
статтею 10 Закону України "Про природні монополії";
9) у разі прийняття НКРЕКП рішення про усунення порушень вимог Ліцензійних умов подати в установлений у рішенні строк до НКРЕКП інформацію про усунення зазначених у такому рішенні порушень із наданням копій підтвердних документів;
10) вести облік ліцензованого виду діяльності окремо від інших видів діяльності та затверджувати правила розподілу активів і зобов'язань, доходів та витрат між ліцензованим та іншими видами господарської діяльності;
11) за зверненням суб'єкта ринку природного газу (замовника) надавати йому доступ до газосховища (газосховищ) у порядку, установленому нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність на ринку природного газу;
12) відмовляти суб'єкту ринку природного газу (замовнику) в доступі до газосховища лише за наявності підстав, визначених частиною третьою
статті 19 Закону України "Про ринок природного газу";
13) повідомляти протягом п'яти робочих днів про відмову в доступі до газосховища (із зазначенням причин відмови) суб'єкта ринку природного газу та НКРЕКП;
14) надавати оператору газотранспортної системи, оператору газорозподільної системи інформацію, необхідну для забезпечення безпечного та економного руху природного газу між об'єктами газової інфраструктури, операторами яких вони є, на підставі нормативно-правових актів, визначених
Законом України "Про ринок природного газу", або відповідних договорів;
15) забезпечувати замовників інформацією, необхідною для швидкого та економного доступу до газосховища, відповідно до законодавства, у зрозумілій і чіткій формі та у недискримінаційний спосіб;
16) забезпечувати конфіденційність інформації, що містить комерційну цінність, яка була отримана ним у процесі провадження ліцензованої діяльності, а також вживати заходів до запобігання розголошенню інформації про власну господарську діяльність, що може становити комерційну цінність для інших осіб, у дискримінаційний спосіб;
17) розміщувати на своєму вебсайті у недискримінаційний спосіб інформацію, що стимулюватиме розвиток ринку природного газу;
18) надавати послуги зберігання (закачування, відбору) природного газу за тарифами, що встановлюються НКРЕКП відповідно до чинної методології визначення тарифів на послуги зберігання (закачування, відбору) природного газу (у разі режиму регульованого доступу), або за договірною вартістю, що визначається за згодою між оператором газосховища і замовником (у разі режиму договірного доступу);
19) використовувати кошти, отримані від надання послуг зберігання (закачування, відбору) природного газу, передбачені структурою тарифу (річної планованої тарифної виручки) у визначеному розмірі та за цільовим призначенням та з дотриманням принципів здійснення закупівель відповідно до вимог
Закону України "Про публічні закупівлі";
( Підпункт 19 пункту 2.2 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
20) відповідати за надійну та безпечну експлуатацію, підтримання в належному стані та розвиток (включаючи нове будівництво та реконструкцію) газосховищ, якими він користується на законних підставах;
21) провадити ліцензовану діяльність, ураховуючи особливості реалізації права власності держави на підземні газосховища, визначені
статтею 45 Закону України "Про ринок природного газу";
( Підпункт 22 пункту 2.2 глави 2 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
23) забезпечувати додержання принципу недискримінації під час укладення договорів зберігання (закачування, відбору) із замовниками;
24) пропонувати послуги, що відповідають потребам ринку природного газу, відповідно до
Кодексу газосховищ. Для цього оператор газосховища зобов'язаний співпрацювати з оператором газотранспортної системи;
( Підпункт 24 пункту 2.2 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
25) вживати заходів з метою забезпечення безпеки постачання природного газу, у тому числі безаварійної та безперебійної роботи газосховищ;
26) вживати заходів для підвищення раціонального використання енергоресурсів та охорони довкілля під час провадження господарської діяльності;
27) не здійснювати перехресного субсидіювання за рахунок господарської діяльності із зберігання газу;
28) надавати інформацію, необхідну для забезпечення функціонування газотранспортної системи у встановленому законодавством порядку;
29) розробляти і впроваджувати програму відповідності згідно із вимогами
статті 47 Закону України "Про ринок природного газу";
30) узгоджувати систему управління та обміну даними, необхідними для безпечної експлуатації газосховищ, з оператором газотранспортної системи;
31) вживати інших заходів, необхідних для безпечної та стабільної роботи газосховищ, що передбачені
Законом України "Про ринок природного газу";
32) сплачувати щоквартально, протягом перших 30 днів кварталу, наступного за звітним, внески на регулювання, що визначаються НКРЕКП;
33) придбавати енергоресурси, необхідні для здійснення ліцензованої діяльності, у недискримінаційний та прозорий спосіб;
34) розміщувати на своєму вебсайті та регулярно, але не рідше одного разу на рік, оновлювати інформацію про основні комерційні умови доступу до газосховищ, до яких застосовується режим договірного доступу. Під час розроблення таких умов оператор газосховища зобов'язаний проводити консультації із зацікавленими суб'єктами ринку природного газу;
35) на підставі критеріїв, згідно з якими до певного газосховища застосовується режим договірного доступу або режим регульованого доступу, у прозорий і недискримінаційний спосіб визначати режим доступу, що застосовується до кожного газосховища, та розміщувати цю інформацію на своєму вебсайті;
36) розробляти та щорічно до 31 жовтня подавати на затвердження до НКРЕКП та виконувати план розвитку газосховищ на наступні 10 років, складений на підставі даних про фактичні та прогнозні показники попиту і пропозиції на послуги зберігання природного газу, та звітувати про його виконання у встановленому НКРЕКП порядку;
37) вживати всіх можливих і обґрунтованих заходів для забезпечення максимального обсягу потужності газосховища для потреб замовників;
38) забезпечити функціонування власного вебсайту в мережі Інтернет, на якому, зокрема, вказати засоби комунікації (поштову адресу, номер телефону для звернення, адресу електронної пошти для прийому повідомлень) та іншої інформації, що підлягає оприлюдненню та оновленню відповідно до вимог
Закону України "Про ринок природного газу", Кодексу газосховищ, цих Ліцензійних умов та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку природного газу, з дотриманням визначених відповідними нормативно-правовими актами строків та форми оприлюднення, зокрема:
перелік послуг, що надаються ліцензіатом, а саме інформацію про ціну або тарифи та інші умови надання таких послуг;
кількісні показники обсягів потужності газосховищ, право користування якими було надане замовникам згідно з чинними договорами зберігання (закачування, відбору) природного газу, та вільної потужності газосховищ;
інформація про обсяги природного газу, наявного у кожному газосховищі, обсяги закачування та відбору, а також обсяги вільної потужності газосховищ –щоденно;
звітність за ліцензованим видом діяльності у встановленому законодавством порядку;
Типовий договір зберігання (закачування, відбору) природного газу;
програма з комплаєнсу;
( Абзац восьмий підпункту 38 пункту 2.2 глави 2 набирає чинності через тридцять робочих днів після припинення або скасування воєнного стану в Україні згідно з
абзацом другим пункту 2 Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 394 від 01.03.2023 )
агрегована інформація у формі відкритих даних, визначена
Законом України "Про ринок природного газу",
Кодексом газотранспортної системи,
Кодексом газосховищ та/або іншими нормативними актами, що забезпечують функціонування ринку природного газу, із можливістю експорту у форматах, які підтримують автоматизоване оброблення електронними засобами, або надання доступу до наборів відкритих даних через публічне API;
( Абзац восьмий підпункту 38 пункту 2.2 глави 2 набирає чинності через тридцять робочих днів після припинення або скасування воєнного стану в Україні згідно з
абзацом другим пункту 2 Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 394 від 01.03.2023 )
квартальна та річна фінансова звітність ліцензіата, яка відповідно до законодавства підлягає обов’язковій перевірці аудитором, вимоги до якої встановлені
Законом України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", у порядку, встановленому
Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", та аудиторський звіт (за останні три роки, у тому числі (за наявності) видатків на виконання некомерційних цілей державної політики та джерел їх фінансування;
( Підпункт 38 пункту 2.2 глави 2 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 394 від 01.03.2023 )
( Підпункт 39 пункту 2.2 глави 2 виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
ліцензіат має намір передати цілісний майновий комплекс іншому суб’єкту господарювання (якщо статутними документами не передбачено, що до суб’єкта господарювання, якому передається цілісний майновий комплекс, переходять усі права і обов'язки попереднього ліцензіата);
ліцензіат, що здійснює господарську діяльність на цілісному майновому комплексі, має намір анулювати ліцензію.
( Пункт 2.2 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 218 від 10.02.2021 )
41) надавати НКРЕКП документи, інформацію та звітність, що містять достовірні дані, необхідні для виконання НКРЕКП своїх повноважень, в обсягах та у строки, встановлені НКРЕКП (але не менш як протягом 10 робочих днів, крім запитів під час здійснення заходів державного нагляду (контролю));
( Пункт 2.2 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
42) виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством;
( Пункт 2.2 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 716 від 28.04.2021 )
43) виконувати правила про безпеку постачання природного газу, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в нафтогазовому комплексі;
( Пункт 2.2 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 394 від 01.03.2023 )
44) повідомляти НКРЕКП про будь-яку заплановану операцію або про настання/виникнення обставин, що можуть призвести до недотримання вимог стосовно запобігання ризику щодо безпеки постачання природного газу або негативно вплинути на економічні стимули та можливість ліцензіата закачувати природний газ до газосховища протягом десяти робочих днів з дня настання/виникнення таких обставин або з дня, коли ліцензіат дізнався про такі обставини;
( Пункт 2.2 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 394 від 01.03.2023 )
45) повідомляти НКРЕКП про плановану дату введення в експлуатацію нового газосховища не пізніше ніж за 30 днів до такої дати;
( Пункт 2.2 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 394 від 01.03.2023 )
46) повідомляти НКРЕКП про намір вивести з експлуатації газосховище не пізніше ніж за 12 місяців до запланованої дати виведення газосховища з експлуатації, надавши всю наявну інформацію щодо впливу такого виведення на рівень безпеки постачання газу в Україні та в межах Енергетичного Співтовариства;
( Пункт 2.2 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 394 від 01.03.2023 )
47) щомісяця повідомляти НКРЕКП про фактичний рівень заповнення газосховища у порядку, встановленому правилами про безпеку постачання природного газу;
( Пункт 2.2 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 394 від 01.03.2023 )
48) подавати НКРЕКП щорічно до 01 березня звіт про виконання програми відповідності за попередній календарний рік у порядку, встановленому програмою відповідності;
( Пункт 2.2 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 394 від 01.03.2023 )
49) упровадити у свою діяльність шляхом сертифікації систем управління якістю, екологічного управління, управління інформаційною безпекою, щодо протидії корупції, охороною здоров’я та безпекою праці відповідно до міжнародних стандартів або аналогічних їм національних стандартів України:
ДСТУ ISO 9001:2015 (або ISO 9001:2015, IDT) "Системи управління якістю. Вимоги";
ДСТУ ISO 9004:2018 (або ISO 9004:2018, IDT) "Управління якістю. Якість організації. Настанови щодо досягнення сталого успіху";
ДСТУ ISO 45001:2019 (або ISO 45001:2018, IDT) "Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування";
ДСТУ ISO 14001:2015 (або ISO 14001:2015, IDT) "Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування";
ДСТУ ISO 37001:2018 (або ISO 37001:2016, IDT) "Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування";
ДСТУ ISO/IEC 27001:2015 (або ISO/IEC 27001:2013, IDT) "Інформаційні технології. Методи захисту. Системи управління інформаційною безпекою. Вимоги";
( Пункт 2.2 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 394 від 01.03.2023 - зміни набирають чинності через 2 роки після припинення або скасування воєнного стану в Україні )
50) при здійсненні діяльності на оптовому енергетичному ринку:
здійснювати операції з оптовими енергетичними продуктами після реєстрації як учасника оптового енергетичного ринку;
впровадити та підтримувати ефективні механізми, заходи та процедури для дотримання доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку;
господарсько-торговельних операцій на оптовому енергетичному ринку, які стосуються оптових енергетичних продуктів, включаючи пропозиції (заявки);
основних (фундаментальних) даних, зокрема, потужності та використання установок для зберігання природного газу (включаючи планову та позапланову недоступність таких установок.
( Пункт 2.2 глави 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 897 від 08.05.2024 )
2.3. При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких технологічних вимог:
1) сховища природного газу, зазначені у відомостях про місця провадження господарської діяльності із зберігання природного газу, мають бути у власності, господарському віданні чи користуванні ліцензіата;
2) здійснювати ліцензовану діяльність за наявності відповідної технічної та ремонтної бази, необхідної для надійної експлуатації сховищ природного газу, та проведення планово-попереджувальних ремонтів.
2.4. При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких кадрових вимог:
1) штатна чисельність працівників має включати мінімальну кількість працівників за окремими посадами, необхідних для виконання покладених на нього функцій, які мають відповідну освіту та кваліфікацію залежно від видів виконуваних робіт;
................Перейти до повного тексту