- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу
Державного комітету статистики
N 519 від 14.11.2006 )
Про затвердження методологічних положень щодо організації статистичного спостереження за змінами цін (тарифів) на споживчі товари (послуги) і розрахунку індексу споживчих цін
Відповідно до статті
14 Закону України
"Про державну статистику" та з метою забезпечення доступності, гласності і відкритості статистичної інформації, її джерел та методології складання
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити схвалені методичною комісією Держкомстату методологічні положення щодо організації статистичного спостереження за змінами цін (тарифів) на споживчі товари (послуги) і розрахунку індексу споживчих цін (додається).
2. Управлінню справами (Москот В.Ф.) направити у десятиденний термін затверджені даним наказом методологічні положення для використання в роботі Головному управлінню статистики в Автономній Республіці Крим, обласним, Київському та Севастопольському міським управлінням статистики.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на Заступника Голови Комітету Остапчука Ю.М.
Голова Комітету | О.Г.Осауленко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держкомстату
03.04.2001 N 178
МЕТОДОЛОГІЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
щодо організації статистичного спостереження за змінами цін (тарифів) на споживчі товари (послуги) і розрахунку індексу споживчих цін
I. Загальні положення
Методологічні положення щодо організації статистичного спостереження за змінами цін (тарифів) на споживчі товари (послуги) і розрахунку індексу споживчих цін розроблено для використання в роботі працівниками органів державної статистики на державному та регіональному рівнях.
Індекс споживчих цін (ІСЦ) характеризує зміни у часі загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання. Він є показником зміни вартості фіксованого набору споживчих товарів та послуг у поточному періоді до його вартості у базисному періоді.
ІСЦ є найважливішим показником, який характеризує інфляційні процеси в економіці країни і використовується для вирішення багатьох питань державної політики, аналізу і прогнозу цінових процесів в економіці, перегляду розмірів грошових доходів та мінімальних соціальних гарантій населення, рішення правових спорів, перерахунку показників системи національних рахунків у постійні ціни.
Побудова ІСЦ складається з наступних етапів:
- визначення регіонів та базових підприємств для реєстрації цін (тарифів);
- формування споживчого набору товарів (послуг) - представників;
- визначення порядку збору інформації про ціни і тарифи (період, періодичність, інструментарій);
- визначення формули розрахунків;
- формування бази зважування;
- розрахунок середніх цін та індивідуальних індексів цін.
II. Словник термінів
При визначенні ІСЦ використовується така термінологія.
Індекс цін - відносний показник у коефіцієнтах або відсотках, який характеризує зміну цін у часі (індекс динаміки) або у просторі (територіальний індекс).
Реєстрація цін - метод збору інформації про ціни на товари (послуги), що включені до споживчого набору на відібраній сукупності базових підприємств.
Базове підприємство - підприємства торгівлі, сфери послуг, ринки, де здійснюється реєстрація цін (тарифів) на споживчі товари (послуги).
Ціна - грошове відображення вартості товару (послуги).
Поточна ціна - ціна в означений період часу на базовому підприємстві на момент її реєстрації.
Товар (послуга) - представник - це сукупність видів товарів (послуг), які є однорідними за своїми споживчими властивостями та призначенням і мають однакові тенденції щодо зміни цін.
Вид товару, його властивості - повна, докладна характеристика товарів (послуг), що відібрані для спостереження.
Група товарів (послуг) - сукупність товарів (послуг) - представників, які об'єднані за споживчим призначенням та походженням.
Середня ціна товару (послуги) - представника - ціна розрахована на базі зареєстрованих цін на конкретні товари (послуги) в базових підприємствах.
Середня ціна по регіону - ціна, розрахована на основі середніх цін на товар (послугу) - представник, зареєстрованих в адміністративно-територіальних одиницях.
База зважування - розрахункова структура споживчих витрат за рік за даними обстеження умов життя домогосподарств.
Питома вага - частка споживчих витрат на купівлю товарів (послуг) - представників, яка визначена на основі фактичних споживчих витрат домогосподарств.
Індивідуальний індекс - індекс, отриманий на основі середніх цін товару (послуги) - представника у звітному та попередньому місяцях.
Груповий індекс - індекс для групи товарів (послуг), який є середньозваженим індивідуальних індексів товарів (послуг) - представників.
Базисний період - період часу, для якого індекс приймається за 100.
Індекс споживчих цін - середньозважений індекс цін усіх індивідуальних та групових індексів.
Ланцюговий індекс - результат послідовного множення значень місячних індексів.
Регіони - Автономна Республіка Крим, 24 області, міста Київ та Севастополь.
Адміністративно-територіальна одиниця - міста Київ, Сімферополь, Севастополь, обласні центри, райцентри та інші міста.
III. Принципи відбору регіонів та базових підприємств для реєстрації цін (тарифів)
Спостереження за змінами цін (тарифів) проводиться в усіх регіонах країни. Інформація про ціни (тарифи) збирається в обласних центрах, містах Києві, Сімферополі, Севастополі та містах і районних центрах, які відібрані з урахуванням чисельності міського населення, а також представництва у соціально-економічному і географічному положенні регіонів та фактору насиченості споживчого ринку товарами і послугами.
Відбір базових підприємств здійснюється спеціалістами органів державної статистики на місцях. При цьому до спостереження залучаються підприємства торгівлі та сфери послуг усіх форм власності та ринки, розташовані як у центральних районах адміністративно-територіальної одиниці, так і віддалені від центру та різні за розмірами (великі, середні, дрібні). Для забезпечення репрезентативності базових підприємств використовуються дані статистики торгівлі щодо розподілу роздрібного товарообороту за формами власності та обстеження умов життя домогосподарств щодо грошових витрат на купівлю товарів та отримання платних послуг за місцем придбання. Структура відібраних базових підприємств переглядається щорічно.
IV. Принципи формування споживчого набору товарів та послуг - представників
Споживчий набір, на основі якого розраховується ІСЦ, є єдиним для усіх регіонів країни, визначається централізовано Держкомстатом України і грунтується на структурі витрат домогосподарств.
До його складу, в першу чергу, входять найбільш представницькі та найважливіші для споживання домогосподарств товари та послуги.
Відбір товарів та послуг - представників проводиться таким чином, щоб індекс відображав динаміку цін значно більшого числа товарів та послуг, які купують домогосподарства, ніж тих, що вказані у наборі, оскільки з багатьма близькими видами товарів та послуг відбуваються схожі цінові зміни.
Товари та послуги, що є малоприйнятними з моральної або соціальної точки зору, але користуються значним попитом у населення, також включаються до набору, оскільки вони складають суттєві статті витрат домогосподарств (наприклад, алкогольні напої, тютюнові вироби).
Набір включає 425 товарів (послуг) - представників, які розподіляються на продовольчі товари (108 найменувань), непродовольчі товари (237) та послуги (80) (Додаток 1).
Визначений централізовано споживчий набір товарів (послуг) - представників залишається незмінним протягом певного часу і є відправним пунктом для відбору конкретних товарів та послуг для реєстрації у регіонах.
V. Порядок збору інформації про ціни (тарифи) на споживчі товари (послуги)
Спостереження за динамікою цін ведеться за конкретними видами товарів і послуг.
Конкретні види товарів і послуг відбираються безпосередньо працівниками регіональних органів державної статистики з урахуванням попиту населення на ці товари, присутності їх на споживчому ринку та регулярної наявності у продажу протягом тривалого часу. Від правильного підбору товарів та якісно проведеної реєстрації цін залежить об'єктивність розрахунків індексів. Відбір товарів слід проводити з максимальною точністю і постійно контролювати цей процес.
Реєстрація цін проводиться щомісячно:
- в обласних центрах, містах Києві, Сімферополі, Севастополі - з 1 по 25 число;
- в райцентрах та інших містах - з 1 по 20 число.
Реєстрація цін одного й того ж товару (послуги) на одному й тому ж підприємстві проводиться у ті ж числа, що і у попередньому місяці. Відхилення може становити не більше 2-3 днів.
По кожному товару-представнику в обласному центрі, містах Києві, Сімферополі та Севастополі реєструється не менше 9-10 цін, у райцентрах та інших містах - не менше 5-6 цін, по послугах - відповідно 7-8 та 4-5 цін. Якщо ціни на товари (послуги) контролюються або встановлюються урядом, наводиться тільки одна ціна.
Реєструється фактична ціна товару з урахуванням податків, які сплачує населення (ПДВ, акциз та інші непрямі податки).
Реєстрації підлягають ціни тільки нових товарів, як вітчизняного, так і імпортного виробництва, крім "елітних" товарів, таких як ювелірні вироби з діамантами, дорогі марки імпортних автомобілів, меблів, горілчаних виробів тощо.
Разом з цим ціни розпродажу, сезонні знижки слід реєструвати у випадках, коли вони не пов'язані з погіршенням споживчих якостей товарів і є постійною та широко розповсюдженою характеристикою споживчого ринку.
Не допускається проведення реєстрації усіх цін на товар (послугу) - представник лише в одному базовому підприємстві, а також обчислення індексів цін на основі однієї зареєстрованої ціни, оскільки ці дані не можуть відображати реальний стан споживчого ринку всього регіону (за винятком цін, які контролюються або встановлюються урядом).
У разі відсутності відібраного виду товару (послуги) у базовому підприємстві протягом 1 - 2 місяців для забезпечення безперервності і порівняльнності цінової інформації може бути застосована розрахункова ціна, визначена одним з наступних методів:
- на основі ціни попереднього місяця (за умови незначної інфляції);
- із застосуванням індивідуального індексу відповідного товару (послуги) - представника.
У випадку, коли товар відсутній у продажу більш ніж два місяці, він вилучається з обстеження.
VI. Заповнення бланка реєстрації цін (тарифів) на споживчі товари (послуги)
На кожний товар (послугу) - представник заповнюється окремий "Бланк реєстрації цін на споживчі товари та послуги" (Додаток 2), куди заносяться ціни (тарифи) та докладна характеристика відібраних видів товарів (послуг). Характеристика товару має важливе значення, оскільки дає реєстратору інформацію, на який товар необхідно реєструвати ціни. Якщо вона недостатньо детальна, існує вірогідність реєстрації цін на товари різної якості, що не допускається при розрахунках індексів. Тому характеристика повинна вміщувати повну назву товару, країни та підприємства-виробника, марку, сорт, вид, величину тари тощо.
Наприклад:
Кава в зернах, вир. Україна, ТОВ "Роастмастер", "Парадіз", 1 кг.
Колготи жіночі, вир. Італія, фірма "Glamore", модель "Edera", 15 den, розмір 48.
Бланк складається з двох розділів: розділу А (підприємства (установи) торгівлі, сфери послуг усіх форм власності) і розділу Б (ринки). Ціни на продовольчі і непродовольчі товари, які реалізуються на організованих ринках юридичними особами, включаються у розділ А, фізичними - розділ Б. Ціни (тарифи) на послуги заносяться тільки у розділ А.
В адресній частині бланка реєстрації записується назва та код товару (послуги) - представника, одиниця виміру, а також місяць, у якому відбувається реєстрація цін.
У графі 2 - вказується назва та адреса підприємства торгівлі, сфери послуг, ринку;
у графах 3, 8 - проставляються дати реєстрації цін;
у графах 4, 9 - записується характеристика товару (послуги);
у графах 5, 10 - вказується об'єм (вага) упаковки;
у графах 6, 11 - проставляється ціна за упаковку.
Зареєстрована ціна перераховується на одиницю виміру (кілограм, літр тощо) і заноситься в графи 7 і 12. Перерахунки проводяться тільки для тих товарів, які реалізуються в банках, пляшках, пачках і т.ін. Разом з тим, бажано порівнювати ціни на товари в однорідній тарі та упаковках однакової ваги, оскільки перерахунки можуть призвести до викривлення індивідуального індексу (товари в більшій тарі стають відносно дешевшими, ніж у меншій).
Для проведення реєстрації у поточному місяці у графах 2-7 проставляються дані з граф 2, 8-12 попереднього місяця.
VII. Формула розрахунку індексу споживчих цін
Формула, яка використовується для розрахунку ІСЦ, виводиться з класичної формули Ласпейреса, яка порівнює поточну вартість споживчого набору у базисному періоді (чисельник) з базисною вартістю цього ж набору у базисному періоді (знаменник):
(L1) I = S P х Q / S P х Q
t,o i,t i,o i,o i,o
де:
S - сума;
I - індекс цін поточного періоду (t) порівняно з базисним
t,o
періодом (o);
P - ціна товару (послуги) (i) в базисному періоді (o);
i,o
P - ціна товару (послуги) (i) в поточному періоді (t);
i,t
Q - кількісний показник товару (послуги) (i) в базисному
i,o
періоді (o).
Дана формула може бути переписана наступним чином:
(L2) I = S [(P Q / S P Q ) х (P / P )]
t,o i,o i,o i,o i,o i,t i,o
або:
(L3) I = S [W х (P / P )]
t,o i,o i,t i,o
де
S - сума;
W - питома вага витрат на товар (послугу) - представник
i,o
(i) у базисному періоді (o);
P /P - довгостроковий індекс цін поточного періоду (t)
i,t i,o
порівняно з базисним періодом (o).
Формула (L3) може бути переписана як:
(L4) I = S [W х (P / P ) х (P / P )]
t,o i,o i,t-1 i,o i,t i,t-1
або:
(L5) I = S [W х LTR х STR ]
t,o i,o i,t-1,o i,t,t-1
де
S - сума;
LTR - довгостроковий індекс цін товару (послуги) -
i,t-1,o
представника (i) попереднього періоду (t-1)
порівняно з базисним періодом (o);
STR - короткостроковий індекс цін товару (послуги) -
i,t,t-1
представника (i) поточного періоду (t)
порівняно з попереднім періодом (t-1).
Формула (L5) є поданням формули Ласпейреса, яка використовується для розрахунку ІСЦ в Україні.
Ця формула є більш універсальною порівняно зі стандартною формулою Ласпейреса, оскільки в ній використовується безперервний ланцюг розрахунків. Розрахунок ІСЦ за квартал, період з початку року і т.п. визначається "ланцюговим" методом, тобто шляхом множення місячних (квартальних і т.д.) індексів споживчих цін.
VIII. Формування бази зважування
Базою зважування є розрахункова структура споживчих витрат домогосподарств, які проживають у міських поселеннях.
Джерелом інформації про споживчі витрати населення є дані, отримані за результатами обстеження умов життя домогосподарств щодо витрат на придбання споживчих товарів та оплату послуг. Із споживчих витрат населення виключається вартість товарів та послуг, для яких не існує реальної ринкової ціни (особисте споживання сільськогосподарської продукції, виробленої в індивідуальних господарствах). До споживчих витрат населення також не включається прибутковий податок, заощадження, витрати на страхування та внески до пенсійного фонду, витрати на інвестиції. Для визначення питомої вага окремих товарів (послуга) - представників споживчого набору використовується також додаткова інформація: дані про структуру обсягів послуг, виробництва окремих видів продукції, послуг, а також експертні оцінки.
Базою зважування для розрахунку ІСЦ по регіонах є структура споживчих витрат по країні в цілому.
IX. Розрахунки середніх цін та індивідуальних індексів цін на регіональному рівні
Розрахунки середніх цін та індивідуальних індексів цін на регіональному рівні складаються з двох етапів.
Перший етап включає розрахунки середніх цін на кожний товар (послугу) у кожній адміністративно-територіальній одиниці за поточний та попередній місяці на основі порівняльних цін, зареєстрованих в одному й тому ж підприємстві торгівлі (сфери послуг) на один і той же за якістю товар.
Середня ціна розраховується за формулою:
_
P = S P/n
де S - сума,
_
P - середня ціна,
S P - сума порівняльних цін,
n - кількість порівняльних цін.
На основі розрахованих середніх цін безпосередньо в бланках реєстрації розраховується індивідуальний індекс цін на кожний товар чи послугу-представник (з точністю до 0,0001) за формулою:
_ _
i = P / P
p i o
де i - індивідуальний індекс цін,
p
_
P - середня ціна поточного місяця,
i
_
P - середня ціна попереднього місяця.
o
Середні ціни по кожній адміністративно-територіальній одиниці на кожний товар (послугу) - представник та їх індивідуальні індекси заносяться до форм NN 1-ТІ, 1-ПІ "Розрахунок середніх цін та індивідуальних індексів цін (тарифів) на споживчі товари (послуги)" (Додатки 3, 4) і передаються до регіональних управлінь статистики.
На другому етапі визначаються середні ціни за попередній та поточний періоди по регіонах на основі середніх цін на кожний товар (послугу) - представник, одержаних від адміністративно-територіальних одиниць, як середньоарифметичні зважені. За базу зважування приймається питома вага середньорічної чисельності наявного міського населення районів та міст, де проводиться реєстрація, у загальній чисельності наявного міського населення регіону.
Таким чином, середня ціна по регіону на кожний товар (послугу) - представник визначається за формулою:
S P x d
_ i i
P = ----------
i S d
i
де S - сума,
_
P - середня ціна товару (послуги) по регіону,
i
P - ціна товару (послуги) по адміністративно-територіальний
i одиниці,
d - питома вага чисельності населення району, міста в
i
загальній чисельності регіону.
Наприклад, в регіоні обстежуються обласний центр, інше місто та 2 районних центри:
Найменування товарів (послуг) - предста- вників |
Найменування адміністративно-територіальних одиниць |
Середньо- зважена ціна по регіону в цілому |
Індекс цін, у % |
Обласний центр |
Місто А |
Райцентр N 1 |
Райцентр N 2 |
Питома вага населення (%) |
44,5 |
10,5 |
19,2 |
25,8 |
Середня ціна (грн. коп.) |
по- пер. |
по- точ. |
по- пер. |
по- точ. |
по- пер. |
по- точ. |
по- пер. |
по- точ. |
по- пер. |
по- точ. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 = 10 : :9 х 100 |
огірки |
0,40 |
0,45 |
0,35 |
0,40 |
0,37 |
0,40 |
0,40 |
0,42 |
0,39 |
0,43 |
110,30 |
помідори |
1,00 |
0,90 |
1,10 |
1,00 |
0,90 |
0,85 |
- |
- |
0,99 |
0,90 |
90,90 |
Середня ціна на огірки:
у попередньому місяці
_ 0,40 х 44,5 + 0,35 х 10,5 + 0,37 х 19,2 + 0,40 х 25,8 38,9
P = ------------------------------------------------------ = ---- = 0,39
o 44,5 + 10,5 + 19,2 + 25,8 100
у поточному місяці
_ 0,45 х 44,5 + 0,40 х 10,5 + 0,40 х 19,2 + 0,42 х 25,8 42,7
P = ----------------------------------------------------- = ---- = 0,43
1 44,5 + 10,5 + 19,2 + 25,8 100
Середня ціна на помідори:
_ 1,00 х 44,5 + 1,10 х 10,5 + 0,90 х 19,2 73,4
у попередньому P = ---------------------------------------- = ---- = 0,99
місяці o 44,5 + 10,5 + 19,2 74,2
0,90 х 44,5 + 1,00 х 10,5 + 0,85 х 19,2 66,9
у поточному P = --------------------------------------- = ---- = 0,90
місяці 1 44,5 + 10,5 + 19,2 74,2
Індекси цін по регіонах розраховуються шляхом ділення середньої ціни поточного місяця на середню ціну попереднього місяця.
В наведеному прикладі індекс цін на огірки дорівнює:
0,43 : 0,39 х 100 = 110,3%;
помідори -
0,90 : 0,99 х 100 = 90,9%.
Індекси цін та середні ціни поточного місяця на кожний товар (послуг) - представник по регіонах є основою для розрахунку ІСЦ по Україні та регіонах.
X. Розрахунки індексів споживчих цін по Україні та регіонах
Розрахунки ІСЦ здійснюються з використанням програмного забезпечення LOTUS 123, яке складається з трьох зведених таблиць B, C, D:
I. Таблиця B. Ця таблиця дозволяє розрахувати індекси споживчих цін по регіонах.
Таблиця B складається з трьох матриць:
1) розрахунки індексів по кожному товару (послузі);
2) розрахунки індексів по кожній групі і загального індексу за міжнародною Класифікацією індивідуального споживання за цільовим призначенням (СОІСОР);
3) розрахунки індексів по кожній групі і загального індексу за національною класифікацією (структура роздрібного товарообороту і послуг).
II. Таблиця C. Ця таблиця дозволяє агрегувати 27 індексів регіонального рівня до національного рівня.
Таблиця C складається з трьох матриць:
1) розрахунки довгострокових індексів споживчих цін на кожний товар (послугу);
2) розрахунки довгострокових індексів споживчих цін на кожну групу і загального ІСЦ за міжнародною класифікацією;
3) розрахунки довгострокових індексів споживчих цін на кожну групу і загального ІСЦ за національною класифікацією.
III. Таблиця D. Ця таблиця містить ряди індексів споживчих цін національного рівня за попередні періоди по товарах (послугах), групах і загальному ІСЦ. Співвідношення довгострокових індексів поточного і попереднього місяців дає процентну зміну по товарах (послугах) - представниках, групах, загальному індексу, яка є показником рівня інфляції.
Додаток 1
до методологічних положень
СПОЖИВЧИЙ НАБІР
товарів (послуг) - представників для розрахунку ІСЦ
Продовольчі товари
М'ясо та птиця
Яловичина
М'ясні напівфабрикати з яловичини
Свинина
М'ясні напівфабрикати з свинини
Субпродукти м'ясні
Птиця
Сало
Ковбасні вироби і копченості
Ковбаса варена та сосиски вищого гатунку
Ковбаса варена та сосиски I гатунку
Ковбаса копчена
Шинка, буженина
Консерви м'ясні
Яловичина тушкована (консервована)
Консерви делікатесні та закусочні
Риба і морепродукти
Риба жива і охолоджена
Риба морожена
Риба солона і копчена (без делікатесної)
Ікра (червона і чорна)
Оселедці
Солоного і пряного посолу та копчені
Консерви рибні
Консерви в олії
Консерви в томаті
Консерви делікатесні (шпроти, сайра, лосось)
Масло тваринне
Масло вершкове
Олія
Олія
Жири тваринні харчові
Жир тваринний
Маргаринова та майонезна продукція
Маргарин
Майонез
Молоко та молочна продукція
Молоко свіже
Кефір
Сир м'який
Сметана
Молоко консервоване
Сир
Сир твердий
Бринза
Консерви овочеві
Овочі натуральні консервовані, мариновані
Соус томатний
Консерви фруктово-ягідні
Фрукти консервовані, мариновані
Фруктові соки
Яйця
Яйця
Цукор
Цукор
Кондитерські вироби
Вафлі
Печиво звичайне
Торт
Тістечка
Карамель
Цукерки шоколадні та шоколад
Цукерки неглазуровані і покриті помадкою
Зефір, пастила, мармелад
Какао-порошок
Жувальна гумка
Варення, джем, повидло, мед
Варення, джем, повидло
Мед натуральний
Чай
Чай
Кава
Кава в зернах
Кава розчинна
Сіль
Сіль
Борошно
Борошно пшеничне
Хліб та хлібобулочні вироби
Хліб житній та житньо-пшеничний
Хліб пшеничний з борошна вищого гатунку
Хліб пшеничний з борошна I гатунку
Булочні вироби з пшеничного борошна
Крупи та бобові
Рис
Манна крупа
Гречана крупа
Вівсяна крупа
Крупа перлова
Пшоно
Бобові (горох та квасоля)
Макаронні вироби
Макарони, вермішель, локшина та ін.
Картопля
Картопля
Овочі
Капуста свіжа білокачанна
Капуста квашена
Цибуля ріпчаста
Буряк
Морква
Огірки свіжі
Помідори свіжі
Квашені огірки та помідори
Зелена цибуля
Часник
Кабачки, баклажани, гарбузи
Плоди, ягоди, виноград, кавуни та дині
Зерняткові плоди (яблука, груші)
Кісточкові плоди (черешня, вишня, абрикоси, сливи, персики)
Ягоди (суниця, малина, смородина)
Виноград
Цитрусові плоди та субтропічні і тропічні культури
Кавуни та дині
Сухофрукти
Алкогольні напої - всього
Горілка та лікеро-горілчані вироби
Горілка 40 гр.
Настойки, наливки, лікери
Вина
Вина міцні, десертні
Вина сухі, напівсухі, напівсолодкі
Коньяк
Коньяк
Шампанське
Шампанське
Пиво
Пиво
Безалкогольні напої
Безалкогольні напої
Мінеральна вода
Морозиво
Морозиво
Тютюнові вироби
Цигарки вітчизняні з фільтром
Цигарки вітчизняні без фільтра
Імпортні цигарки
Інші продовольчі товари
Дріжджі
Оцет
Супи сухі (концентрат)
Сода харчова
Громадське харчування
Обід у ресторані (на замовлення)
Обід у їдальні
Кава (в кафе, барі)
Сік (в кафе, барі)
................Перейти до повного тексту