- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Р І Ш Е Н Н Я
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Антимонопольного комітету України про офіційне тлумачення поняття "організація розповсюдження поштових марок, маркованих конвертів і карток", яке вживається в абзаці другому частини третьої статті 15 Закону України "Про поштовий зв'язок" (справа про організацію розповсюдження поштових марок, маркованих конвертів і карток)
м. Київ 28 травня 2003 року N 10-рп/2003 | Справа N 1-16/2003 |
Конституційний Суд України у складі суддів Конституційного Суду України:
Селівона Миколи Федосовича - головуючий,
Вознюка Володимира Денисовича,
Іващенка Володимира Івановича,
Костицького Михайла Васильовича - суддя-доповідач,
Малинникової Людмили Федорівни,
Мироненка Олександра Миколайовича,
Пшеничного Валерія Григоровича,
Розенка Віталія Івановича,
Савенка Миколи Дмитровича,
Скоморохи Віктора Єгоровича,
Тихого Володимира Павловича,
Ткачука Павла Миколайовича,
Чубар Людмили Пантеліївни,
Шаповала Володимира Миколайовича,
за участю представника суб'єкта права на конституційне подання Кравченка Юрія Григоровича - державного уповноваженого Антимонопольного комітету України, представника Верховної Ради України Константого Олександра Володимировича - головного наукового консультанта Відділу зв'язків з органами правосуддя Апарату Верховної Ради України, Носова Владислава Васильовича - Постійного представника Президента України в Конституційному Суді України, представника Кабінету Міністрів України Павліковської Лади Анатоліївни - заступника Державного секретаря Міністерства юстиції України, а також залучених до участі у розгляді справи: Костриби Надії Петрівни - начальника Управління правового забезпечення та реформування власності Державного комітету зв'язку та інформатизації України, Мухіна Василя Георгійовича - генерального директора Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта", Поштаря Петра Сафроновича - начальника юридичного відділу відкритого акціонерного товариства "Агентство Союздрук" (м. Київ), Тринчука Степана Миколайовича - голови спостережної ради, заступника голови правління з правових та кадрових питань відкритого акціонерного товариства "Торгпреса" (м. Львів), Копиленка Якова Михайловича і Малова Віталія Юрійовича - заступників директора приватного підприємства "Європа-Принт" (м. Дніпропетровськ), Аронова Леоніда Ілліча - комерційного директора товариства з обмеженою відповідальністю "Торгпреса" (м. Тернопіль), Корзуна Володимира Анатолійовича - юрисконсульта товариства з обмеженою відповідальністю "Укрпреса" (м. Київ),
розглянув на пленарному засіданні справу про офіційне тлумачення поняття "організація розповсюдження поштових марок, маркованих конвертів і карток", яке вживається в абзаці другому частини третьої статті
15 Закону України "Про поштовий зв'язок" від 4 жовтня 2001 року
N 2759-III (Відомості Верховної Ради України, 2002 р., N 6, ст. 39).
Підставою для розгляду справи згідно зі статтею
93 Закону України
"Про Конституційний Суд України" є практична необхідність в офіційній інтерпретації поняття "організація розповсюдження поштових марок, маркованих конвертів і карток", яке вживається в абзаці другому частини третьої статті
15 Закону України
"Про поштовий зв'язок".
Заслухавши суддю-доповідача Костицького М.В., пояснення Кравченка Ю.Г., Константого О.В., Носова В.В., Павліковської Л.А., Костриби Н.П., Мухіна В.Г., Поштаря П.С., Тринчука С.М., Малова В.Ю., Аронова Л.І., Корзуна В.А. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в :
1. У конституційному поданні до Конституційного Суду України Антимонопольний комітет України порушує питання про офіційне тлумачення поняття "організація розповсюдження поштових марок, маркованих конвертів і карток", яке вживається в абзаці другому (за поданням - у першому) частини третьої статті
15 Закону України
"Про поштовий зв'язок", а також просить дати відповідь на питання, чи поширюються виключні права національного оператора на організацію розповсюдження конвертів чистих і художніх (без марок).
Практичну необхідність в офіційному роз'ясненні суб'єкт права на конституційне подання обґрунтовує тим, що Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта" (далі - "Укрпошта"), з одного боку, та Антимонопольний комітет України і суб'єкти господарювання, з другого, по-різному розуміють зміст зазначеного поняття. Як вважає Антимонопольний комітет України, це призводить до порушення права суб'єктів господарювання, які не входять до складу "Укрпошти", на підприємницьку діяльність та до обмеження права споживачів на придбання поштових марок, маркованих конвертів і карток.
Антимонопольний комітет України наголошує на тому, що від суб'єктів господарювання (колишніх підприємств "Союздруку") надійшли скарги з приводу того, що "Укрпошта" заборонила їм продаж поштових марок, маркованих конвертів, карток, конвертів чистих і художніх (без марок), який вони здійснювали відповідно до підпункту 6.4. Положення про поштові марки, блоки, марковані конверти і картки, затвердженого наказом Міністерства зв'язку України від 16 грудня 1996 року
N 262. Як зазначається у конституційному поданні, свою заборону "Укрпошта" обґрунтовує тим, що в абзаці другому частини третьої статті
15 Закону України
"Про поштовий зв'язок" виключне право на видання, введення в обіг та організацію розповсюдження поштових марок, маркованих конвертів і карток, а також виведення їх з обігу встановлено для національного оператора. На підставі цього положення "Укрпошта" стверджує, що оскільки виконання функцій національного оператора відповідним розпорядженням Кабінету Міністрів України покладено на "Укрпошту", то саме їй належить виключне право продажу зазначеної продукції.
2. Голова Верховної Ради України у листі до Конституційного Суду України підкреслює, що в контексті абзацу другого частини третьої статті
15 Закону України
"Про поштовий зв'язок" процес організації розповсюдження поштових марок, маркованих конвертів і карток включає в себе не лише будь-які дії національного оператора, що пов'язані зі створенням умов та безпосереднім розповсюдженням зазначеної продукції, але й її реалізацію іншими юридичними та фізичними особами шляхом укладання з ними цивільно-правових угод.
У поясненні Глави Адміністрації Президента України, наданому за дорученням Президента України, йдеться про те, що Закон України
"Про поштовий зв'язок" та Закон України
"Про зв'язок", які є базовими щодо регулювання відносин у сфері надання послуг зв'язку (зокрема поштового), не містять прямої заборони стосовно розповсюдження поштових марок, маркованих конвертів і карток будь-якими суб'єктами господарювання і не визначають виключного права національного оператора (операторів) поштового зв'язку на цю діяльність. Закон України
"Про поштовий зв'язок" надає національному операторові виключне право лише на організацію такого розповсюдження.
Прем'єр-міністр України на запит Конституційного Суду України повідомляє, що виключне право національного оператора на видання, введення в обіг та організацію розповсюдження поштових марок, маркованих конвертів і карток, а також виведення їх з обігу, встановлене абзацом другим частини третьої статті
15 Закону України
"Про поштовий зв'язок", "не можна розглядати як обмеження прав інших суб'єктів господарювання на підприємницьку діяльність, оскільки, делегуючи такі повноваження національному операторові, держава мала на меті забезпечити виконання завдань соціальної держави, створення гідних умов для життя людини, забезпечення захисту її соціально-економічних прав, а якість та вартість послуг зв'язку можуть істотно впливати на життєвий рівень, права і свободи громадян".
Державний комітет зв'язку та інформатизації України пояснює, що процес організації розповсюдження поштових марок, маркованих конвертів і карток безпосередньо включає їх продаж через торговельну мережу, а також інші дії та заходи, прямо передбачені законодавством та не заборонені ним. Зокрема, це може бути залучення інших суб'єктів підприємницької діяльності до розповсюдження зазначеної продукції шляхом укладання з ними відповідних цивільно-правових угод, що передбачено статтею
10 Закону України
"Про видавничу справу" і відповідає положенням
Цивільного кодексу Української РСР, законів України
"Про підприємства в Україні" та
"Про підприємництво". Виключне право національного оператора на організацію розповсюдження поштових марок, маркованих конвертів і карток не обмежує можливості споживачів щодо придбання зазначеної продукції, оскільки "Укрпошта" як національний оператор має розгалужену структуру відділень в усіх регіонах України. У разі недостатньої кількості відокремлених виробничих підрозділів, які займаються реалізацією цієї продукції, "Укрпошта" може самостійно укладати з юридичними особами цивільно-правові угоди. Надавши таке право національному оператору, держава мала на меті шляхом встановлення державних тарифів на універсальні послуги зв'язку забезпечити соціальний захист населення.
................Перейти до повного тексту