1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
Н А К А З
08.08.2008 N 95
Про затвердження Регламенту роботи трудового арбітражу по розгляду і вирішенню колективного трудового спору (конфлікту)
Відповідно до положень Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та підпункту 15 пункту 4 Положення про Національну службу посередництва і примирення, затвердженого Указом Президента України від 17 листопада 1998 року N 1258/98, із змінами, внесеними Указом Президента України від 11 квітня 2007 року N 291/2007,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Регламент роботи трудового арбітражу по розгляду і вирішенню колективного трудового спору (конфлікту) (додається).
2. Визнати такими, що втратив чинність Наказ N 92 від 28.02.2002 року Про затвердження Регламенту роботи трудового арбітражу по розгляду і вирішенню колективного трудового спору (конфлікту).
3. Структурним підрозділам Національної служби посередництва і примирення забезпечити роз'яснення норм Регламент сторонам соціально-трудових відносин.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова Національної служби
посередництва і примирення

О.Окіс
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Національної служби
посередництва і примирення
08.08.2008 N 95
РЕГЛАМЕНТ
роботи трудового арбітражу по розгляду і вирішенню колективного трудового спору (конфлікту)
1. Загальні положення
1.1. Регламент роботи трудового арбітражу по розгляду і вирішенню колективного трудового спору (далі - Регламент) розроблений відповідно до Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", інших законодавчих актів України, Положення про Національну службу посередництва і примирення, нормативних актів Національної служби посередництва і примирення з питань здійснення примирних процедур по вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів).
1.2. Регламент встановлює порядок проведення засідань трудового арбітражу, визначає процедуру розгляду висунутих найманими працівниками (профспілкою) вимог, порядок прийняття рішень трудового арбітражу та доведення їх до виконавців, а також функції членів трудового арбітражу, які випливають з їх повноважень, встановлених Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та Положенням про трудовий арбітраж, затвердженим Наказом Національної служби посередництва і примирення від 23 червня 2004 року N 91, із змінами, внесеними наказами НСПП від 31 січня 2002 року N 55 та від 27 березня 2003 року N 119.
1.3. Трудовий арбітраж повинен забезпечити рівне ставлення до сторін колективного трудового спору (конфлікту) і кожній стороні повинні бути надані всі можливості для викладення своєї позиції.
1.4. Трудовий арбітраж з дотриманням положень Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" може вести розгляд колективного трудового спору (конфлікту) таким чином, який він вважає за належний.
Повноваження, надані трудовому арбітражу, включають повноваження на визначення допустимості та належності будь-якого доказу.
1.5. Усі документи, що стосуються колективного трудового спору (конфлікту), повинні бути поданими сторонами у такій кількості примірників, щоб кожна із них мала по одному примірнику, а трудовий арбітраж - не менше одного примірника.
1.6. Трудовий арбітраж забезпечує відправлення сторонам колективного трудового спору (конфлікту) усіх документів по справі. Вони направляються за адресою, вказаною сторонами.
1.7. Будь-яке повідомлення вважається одержаним, якщо воно доставлене адресату особисто чи направлене адресату рекомендованим листом або будь-яким іншим шляхом, що передбачає реєстрацію доставки цього повідомлення. Повідомлення вважається одержаним в день такої доставки.
1.8. Рішення трудового арбітражу надсилається сторонам колективного трудового спору (конфлікту), виконавцям, визначеним цим рішенням, лише рекомендованим листом або вручаються особисто під розписку.
2. Компетенція трудового арбітражу
2.1. Трудовий арбітраж - орган, який складається із залучених сторонами фахівців, експертів та інших осіб і приймає рішення по суті колективного трудового спору (конфлікту).
2.2. Трудовий арбітраж розглядає розбіжності між сторонами соціально-трудових відносин щодо:
- встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту (в разі неприйняття рішення примирною комісією рішення у строки, встановлені статтею 9 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)";
- укладення чи зміни колективного договору, угоди (в разі неприйняття примирною комісією рішення у строки, встановлені статтею 9 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)";
- виконання колективного договору, угоди або окремих їх положень;
- невиконання вимог законодавства про працю.
2.3. Трудовий арбітраж приймає до розгляду колективні трудові спори (конфлікти), віднесені до його компетенції статтею 7 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)".
2.4. Трудовий арбітраж, з додержанням вимог Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", на першому засіданні самостійно вирішує питання про наявність або відсутність у нього компетенції для розгляду конкретного спору.
Сторона колективного трудового спору (конфлікту) має право заявити про відсутність у трудового арбітражу компетенції стосовно переданого на його вирішення спору до початку розгляду справи по суті.
Сторона має право заявити про перевищення трудовим арбітражем меж його компетенції, якщо в процесі розгляду спору виникне питання, розгляд якого не передбачено Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" або яке не може бути предметом такого розгляду відповідно до Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)". У цих випадках, трудовий арбітраж повинен відкласти розгляд справи або зупинити розгляд справи по суті до вирішення ним питання щодо наявності у нього відповідної компетенції.
З питань наявності чи відсутності компетенції трудовий арбітраж у зазначених випадках виносить мотивоване рішення.
3. Порядок проведення засідань трудового арбітражу
3.1. Трудовий арбітраж проводить свою роботу у формі засідань.
3.2. На своєму першому засіданні члени трудового арбітражу більшістю голосів обирають голову трудового арбітражу і секретаря трудового арбітражу.
3.3. Дата і місце проведення засідань трудового арбітражу визначаються головою трудового арбітражу.
За пропозицією голови трудового арбітражу на початку роботи трудового арбітражу він визначає після можливого скороченого обговорення орієнтовну дату закінчення роботи трудового арбітражу.
3.4. За загальним правилом місцем проведення засідань трудового арбітражу є зали (кімнати) примирних процедур структурних підрозділів НСПП.
За наявності домовленості сторін і трудового арбітражу місце засідань трудового арбітражу визначається трудовим арбітражем з урахуванням усіх обставин справи, зокрема, характеру справи, зручності обраного місця розгляду для сторін та складу трудового арбітражу.
3.5. Трудовий арбітраж може зібратися в іншому місці, яке він вважає належним для проведення консультацій між членами трудового арбітражу, заслуховування експертів чи представників сторін колективного трудового спору (конфлікту).
3.6. Голова трудового арбітражу оголошує закінчення роботи трудового арбітражу на підставі рішення трудового арбітражу, прийнятого безпосередньо перед закінченням роботи.
3.7. Трудовий арбітраж перевіряє стан підготовки справи до розгляду і, якщо визнає за необхідне, вживає додаткових заходів по підготовці справи, зокрема, вимагає від сторін колективного трудового спору (конфлікту) письмові пояснення, докази та інші додаткові документи.
3.8. Засідання трудового арбітражу є відкритими, за винятком випадків, коли це суперечить інтересам охорони державної чи комерційної таємниці.
У разі, коли проти відкритого розгляду справи трудовим арбітражем висунуто хоча б однією стороною заперечення з мотивів додержання та збереження комерційної або банківської таємниці чи забезпечення конфіденційності інформації, справа розглядається у закритому засіданні.
3.9. Засідання трудового арбітражу є відкритими і гласними, за винятком випадків, якщо трудовим арбітражем розглядаються питання, що містять комерційну таємницю. За рішенням трудового арбітражу, яке приймається після скороченого обговорення, більшістю голосів членів трудового арбітражу, можуть проводитися його закриті засідання для розгляду конкретно визначених питань.
3.10. Представники телебачення, радіо і преси можуть бути присутніми на засіданнях трудового арбітражу, за винятком випадків, визначених підпунктом 3.9 цього Регламенту.
3.11. На закритому засіданні трудового арбітражу мають право бути присутніми представники сторін колективного трудового спору (конфлікту) та представники Національної служби посередництва і примирення.
3.12. Особи, присутні на засіданнях трудового арбітражу:
- зобов'язані шанобливо ставитись до трудового арбітражу, учасників засідання та один до одного;
- виконувати вказівки голови трудового арбітражу щодо додержання порядку під час засідання трудового арбітражу;
- повинні утримуватися від публічних проявів свого ставлення до того, що відбувається на засіданні, і не порушувати порядок.
У разі порушення порядку їх за усним розпорядженням голови трудового арбітражу може бути випроваджено з приміщення, де відбувається засідання.
3.13. Сторони колективного трудового спору (конфлікту) не пізніше як за один день до початку роботи трудового арбітражу надають членам трудового арбітражу необхідні матеріали, що стосуються колективного трудового спору.
3.14. Затвердження порядку денного засідання трудового арбітражу здійснюється відповідно до вимог цього Регламенту.
Розгляд питань трудовим арбітражем здійснюється шляхом обговорення.
3.15. Проект порядку денного засідання трудового арбітражу обговорюється і затверджується в цілому більшістю голосів членів трудового арбітражу.
3.16. Обговорення щодо включення будь-якого питання до порядку денного засідання трудового арбітражу проводиться за скороченою процедурою.
3.17. Рішення про включення питання до ще не затвердженого в цілому порядку денного засідання трудового арбітражу приймається, якщо за нього проголосувало не менш 1/3 членів трудового арбітражу. Рішення про виключення питання з ще не затвердженого в цілому порядку денного приймається не менше як половиною голосів членів трудового арбітражу.
3.18. Питання затвердженого порядку денного засідання трудового арбітражу можуть розглядатися в іншій, ніж в передбаченій в ньому послідовності, відкладатися, змінюватися чи виключатися з порядку денного за рішенням трудового арбітражу, прийнятим після обговорення за скороченою процедурою. При цьому заслуховується виступ ініціатора такої пропозиції з її обґрунтуванням, а також повідомленням про виконану згідно з Регламентом підготовчу роботу і ступінь підготовленості питання до розгляду.
3.19. Рішення про розгляд питань затвердженого в цілому порядку денного в іншій послідовності чи про відкладення їх розгляду приймаються більшістю голосів членів трудового арбітражу.
3.20. Рішення про зміну чи виключення питання з затвердженого в цілому порядку денного приймається більшістю голосів членів трудового арбітражу.
3.21. Більшістю голосів членів трудового арбітражу трудовий арбітраж може прийняти мотивоване рішення про відкладення розгляду питання затвердженого порядку денного засідання трудового арбітражу на наступне засідання.
3.22. Трудовий арбітраж може відкласти розгляд справи:
а) у випадку необхідності витребувати нові докази;
б) у зв'язку з неявкою на засідання трудового арбітражу представників сторін колективного трудового спору (конфлікту).
Розгляд справи може бути відкладено і за наявності інших обставин, що перешкоджають, на думку трудового арбітражу, розгляду колективного трудового спору в даному засіданні.
Відкладаючи розгляд справи, трудовий арбітраж приймає мотивоване рішення.
3.23. Рішення про розгляд на засіданні трудового арбітражу питання, не включеного до порядку денного засідання, трудовий арбітраж може прийняти більшістю голосів членів трудового арбітражу.
3.24. Рішення трудового арбітражу (крім процедурних) приймаються лише з питань, внесених до порядку денного засідання трудового арбітражу.
3.25. Засідання трудового арбітражу проводить голова трудового арбітражу, який:
1) відкриває, закриває та неупереджено веде засідання, оголошує перерви в засіданнях трудового арбітражу;
2) виносить на обговорення проекти рішень, оголошує їх повну назву, редакцію та ініціаторів внесення; інформує про матеріали, що надійшли до трудового арбітражу;
3) організовує розгляд питань;
4) повідомляє списки осіб, які записалися для виступу;
5) надає слово для доповіді (співдоповіді), виступу, оголошує наступного промовця;
6) створює рівні можливості членам трудового арбітражу для участі в обговоренні питань;
7) ставить питання на голосування, оголошує його результати;
8) забезпечує дотримання цього Регламенту всіма присутніми на засіданні;
9) робить офіційні повідомлення, а також ті, які вважає за необхідне оголосити;
10) вживає заходів щодо підтримання порядку на засіданні;
11) в кінці кожного засідання узагальнює підсумки проведеної трудовим арбітражем роботи;
12) має право виправляти фактичні помилки, допущені у виступах на засіданні;
13) здійснює інші повноваження, що випливають з цього Регламенту.
3.26. Під час засідання трудового арбітражу голова трудового арбітражу не коментує і не дає оцінок щодо промовців та їх виступів.
3.27. Для організації ходу засідання голова трудового арбітражу має право:
1) в першочерговому порядку вносити пропозиції з процедурних питань щодо ходу засідання; якщо з цих питань висуваються альтернативні пропозиції, його пропозиції ставляться на голосування першими;
2) проводити сигнальне голосування;
3) ставити запитання.
3.28. Для визначення критеріїв організації і прогнозування ходу засідання та розгляду питань голова трудового арбітражу на свій розсуд може оголосити проведення сигнального голосування з тієї чи іншої пропозиції, щоб з'ясувати кількість членів трудового арбітражу, які її не підтримують або заперечують проти неї.
3.29. Сигнальне голосування проводиться без обговорення і здійснюється підняттям руки; при цьому підрахунок голосів не проводиться, про прийняття якогось рішення не оголошується.
3.30. Проведення сигнального голосування не виключає можливості прийняття рішення з того ж питання чи пропозиції згідно з Регламентом.
3.31. Засідання трудового арбітражу відкривається і проводиться, якщо на ньому присутні не менше 2/3 членів трудового арбітражу.
3.32. Якщо відкриття засідання неможливе у зв'язку з відсутністю необхідної кількості членів трудового арбітражу, голова трудового арбітражу відкладає відкриття засідання на одну годину або переносить засідання на наступний день, який він визначає.
3.33. На початку першого засідання кожного робочого дня голова трудового арбітражу оголошує порядок денний на весь день роботи. Питання розглядаються в тій послідовності, в якій їх включено до порядку денного засідання.
3.34. Перед закриттям останнього засідання робочого дня голова трудового арбітражу уточнює та оголошує: порядок денний і час проведення засідань трудового арбітражу на наступний день роботи відповідно до розкладу засідань трудового арбітражу. Питання, не розглянуті на поточному засіданні, за звичайних обставин підлягають розгляду на наступному засіданні.
3.35. Перехід до розгляду питання порядку денного оголошується головою трудового арбітражу на засіданні. Він повідомляє також про назву питання, проекти документів (в тому числі й альтернативні), які підлягають розгляду, та про намічений порядок розгляду питання.
3.36. Голова трудового арбітражу може об'єднати обговорення кількох пов'язаних між собою питань порядку денного засідання. Якщо з цього приводу виникають заперечення членів трудового арбітражу, процедурне рішення про це приймається трудовим арбітражем без обговорення.
3.37. До початку розгляду питання порядку денного голова трудового арбітражу може робити повідомлення трудовому арбітражу, які вважає доцільними; у термінових випадках такі повідомлення він може робити і в ході засідання, але не перериваючи виступу промовця або процедуру голосування (за звичайних обставин). Такі повідомлення голова трудового арбітражу може робити і тоді, коли засідання не може бути відкрито.
3.38. Матеріали, що стосуються питань, які пропонуються до розгляду на черговому засіданні трудового арбітражу, не пізніше ніж за один день до проведення засідання надаються членам трудового арбітражу. Організація підготовки і подання матеріалів покладається на голову трудового арбітражу.
3.39. Тривалість засідання визначається членами трудового арбітражу. Голова трудового арбітражу оголошує рішення про закінчення засідання на підставі рішення членів трудового арбітражу.
3.40. Голова трудового арбітражу може запросити представників сторін колективного трудового спору (конфлікту), представників Національної служби посередництва і примирення, експертів, фахівців на засідання трудового арбітражу, на яких розглядаються питання, що опрацьовуються цими особами або стосуються їх діяльності. Державні службовці запрошуються через керівників відповідних організацій.
4. Участь в роботі трудового арбітражу представників сторін колективного трудового спору (конфлікту), Національної служби посередництва і примирення, центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, профспілок.
4.1. Відповідно до частини першої статті 12 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" колективний трудовий спір (конфлікт) розглядається трудовим арбітражем з обов'язковою участю представників сторін.
Представники сторін колективного трудового спору (конфлікту):
- надають трудовому арбітражу інформацію, необхідну для розгляду колективного трудового спору і прийняття рішення;
- надають роз'яснення з спірних питань;
- беруть, в разі необхідності, участь в обговоренні питань, що розглядаються на засіданні.
4.2. Представники Національної служби посередництва і примирення відповідно до частини другої статті 16 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" можуть брати участь в роботі трудового арбітражу на всіх її етапах.
Представники Національної служби посередництва і примирення:
- сприяють встановленню контактів між сторонами колективного трудового спору (конфлікту);
- консультують членів трудового арбітражу з питань:
компетенції органів стосовно задоволення вимог, які є предметом колективного трудового спору (конфлікту) чи виконання яких сприятиме його вирішенню;
застосування нормативно-правових актів для вирішення колективного трудового спору (конфлікту);
- беруть, в разі необхідності, участь в обговоренні питань, що розглядаються на засіданні;
- попереджають членів трудового арбітражу про допущені ними чи можливі порушення норм чинного законодавства.
4.3. В роботі трудового арбітражу на його запрошення можуть брати участь представники центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, які:
- консультують членів трудового арбітражу з питань, що відносяться до предмету колективного трудового спору (конфлікту) і належать до компетенції відповідних центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування;
- в межах повноважень відповідних центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування сприяють вирішенню колективного трудового спору (конфлікту).

................
Перейти до повного тексту