1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 21 липня 2022 року № 84
Про зміни в складі територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів
( Зміни до Постанови див. в Постанові Центральної виборчої комісії № 115 від 08.12.2022 )
До Центральної виборчої комісії надійшли заяви голови Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області (далі - Вишнева міська територіальна виборча комісія) Смірнової Марини Михайлівни, голови Семенівської міської територіальної виборчої комісії Новгород-Сіверського району Чернігівської області (далі - Семенівська міська територіальна виборча комісія) Денисової Лариси Володимирівни, члена Балтської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області (далі - Балтська міська територіальна виборча комісія) Гончар Ірини Євгеніївни, члена Хмельницької обласної територіальної виборчої комісії Хмельницької області (далі - Хмельницька обласна територіальна виборча комісія) Матусової Олени Анатоліївни про складення ними повноважень членів указаних виборчих комісій. Кандидатури Смірнової М.М. та Матусової О.А. було включено до складу зазначених виборчих комісій за поданням відповідних місцевих організацій ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", кандидатуру Денисової Л.В. - за поданням місцевої організації Соціалістичної партії України, кандидатуру Гончар І.Є. - за поданням місцевої організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ПАРТІЯ ШАРІЯ".
Крім того, до Комісії надійшли довідка Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Роздільнянського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Роздільнянському районі Одеської області № 1371/24-28-17 від 28 червня 2022 року про смерть заступника голови Роздільнянської міської територіальної виборчої комісії Роздільнянського району Одеської області (далі - Роздільнянська міська територіальна виборча комісія) Главчева Віктора Степановича та копія свідоцтва про смерть члена Березівської районної територіальної виборчої комісії Одеської області (далі - Березівська районна територіальна виборча комісія) Погребняка Валерія Костянтиновича, що були надіслані листами зазначених виборчих комісій, а також подання про заміну членів окремих територіальних виборчих комісій від місцевих організацій політичних партій.
Відповідно до частин першої, другої статті 32, частин першої, четвертої статті 33 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) територіальні виборчі комісії утворюються і діють як незалежні органи адміністрування виборчих процесів та забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів у межах визначених Кодексом повноважень. Територіальні виборчі комісії є постійно діючими органами (частина восьма статті 33 Кодексу).
За змістом частини четвертої статті 203 Кодексу не пізніш як за 75 днів до дня чергових місцевих виборів Центральна виборча комісія формує склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у містах Києві, Севастополі виборчих комісій.
Суб’єктами внесення подань щодо кандидатур до складу територіальних виборчих комісій є зареєстровані в установленому законом порядку місцеві організації політичних партій (частини перша, друга статті 203 Кодексу).
Центральна виборча комісія постановою від 10 серпня 2020 року № 172 утворила та сформувала склад обласних, районних, міських, районних у місті Києві територіальних виборчих комісій.
Порядок та підстави внесення змін до складу територіальних виборчих комісій унормовано статтею 208 Кодексу, а також Роз’ясненням щодо порядку дострокового припинення повноважень усього складу та окремих членів виборчих комісій з місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 06 жовтня 2020 року № 351 (далі - Роз’яснення).
Зокрема, згідно з пунктом 1 частини четвертої статті 208 Кодексу, пунктом 3.1 Роз’яснення повноваження члена відповідної територіальної виборчої комісії припиняються достроково у зв’язку з особистою заявою про складення повноважень члена комісії. Така заява подається суб’єкту внесення кандидатури відповідного члена комісії для передачі відповідній виборчій комісії або для внесення подання про заміну члена виборчої комісії.
Пунктом 1.5 Роз’яснення передбачено, що суб’єктом, за поданням якого кандидатуру члена комісії було включено до складу виборчої комісії (далі - суб’єкт подання кандидатури), є місцева організація політичної партії, яка внесла подання щодо кандидатури до складу відповідної виборчої комісії.
Такими суб’єктами, за поданням яких Смірнову М.М., Денисову Л.В., Гончар І.Є. та Матусову О.А. було включено до складу відповідних територіальних виборчих є місцеві організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", Соціалістичної партії України та ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ПАРТІЯ ШАРІЯ".
Комісія зазначає, що за змістом статті 36 Конституції України та Закону України "Про політичні партії в Україні" одним із ключових напрямів провадження діяльності політичної партії є діяльність, пов’язана з реалізацією права політичної партії брати участь у відповідних виборах.
Місцеві організації політичної партії та її місцеві осередки є елементами структури політичної партії, презентують та реалізують її статутні цілі на місцях.
При цьому за змістом положень Кодексу, зокрема статей 203 та 208, однією зі складових права політичної партії на участь у виборах є її участь або участь її місцевих організацій у формуванні складу виборчих комісій, і як наслідок - внесення до нього змін.
Отже, зважаючи на вимоги статті 208 Кодексу та положень Роз’яснення, дострокове припинення повноважень члена територіальної виборчої комісії у зв’язку з особистою заявою про складення повноважень члена комісії має відбуватися за участі відповідної місцевої організації політичної партії, яка запропонувала цю кандидатуру до складу виборчої комісії. Саме місцева організація політичної партії як суб’єкт подання кандидатури має розпорядитись своїм правом участі у формуванні складу виборчої комісії - або передати таку заяву про складення повноважень члена комісії відповідній виборчій комісії, або внести подання про заміну цього члена виборчої комісії іншою кандидатурою.
Водночас під час розгляду зазначеного питання Комісія бере до уваги таке.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, в Україні з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб введено воєнний стан (строк його дії на сьогодні продовжено з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року на 90 діб).
Відповідно до частини другої статті 64 Конституції України в умовах воєнного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.
Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 18 березня 2022 року "Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій", уведеним у дію Указом Президента України від 19 березня 2022 року № 153/2022, з метою забезпечення національної безпеки та громадського порядку в період дії в Україні правового режиму воєнного стану, враховуючи вимоги Законів України "Про правовий режим воєнного стану", "Про політичні партії в Україні", призупинено на період дії воєнного стану будь-яку діяльність в Україні низки політичних партій, зокрема ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", Соціалістичної партії України і ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ПАРТІЯ ШАРІЯ" ( пункт 1 цього рішення ).
За Конституцією України Рада національної безпеки і оборони України є координаційним органом з питань національної безпеки і оборони при Президентові України (частина перша статті 107 ); Президент України здійснює керівництво у сферах національної безпеки та оборони держави; укази і розпорядження Президента України, видані на основі та на виконання Конституції і законів України, є обов’язковими до виконання на території України ( пункт 17 частини першої, частина третя статті 106 ).
Законом України "Про Раду національної безпеки і оборони України" Раду національної безпеки і оборони України уповноважено розглядати питання, які відповідно до Конституції та законів України належать до сфери національної безпеки і оборони, приймати рішення, зокрема, щодо заходів політичного, економічного, воєнного та іншого характеру відповідно до масштабу потенційних та реальних загроз національним інтересам України, а також щодо невідкладних заходів із розв’язання кризових ситуацій, що загрожують національній безпеці України (пункт 1 частини першої статті 4 ).
Отже, призупинення вказаним рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 18 березня 2022 року на період дії в Україні воєнного стану будь-якої діяльності політичних партій є обставиною, яка в розумінні виборчого законодавства та з огляду на безпосередній зв’язок між політичною партією та її місцевою організацією унеможливлює протягом зазначеного періоду як реалізацію політичною партією чи її місцевою організацією передбачених Кодексом повноважень, зокрема, щодо участі у формуванні складу виборчих комісій та внесенні до нього змін, так і розгляд Центральною виборчою комісією відповідних подань чи звернень таких політичних партій (їх місцевих організацій) та ухвалення за результатами розгляду відповідних рішень.
Пунктами 4.5, 4.6 Роз’яснення передбачено, що в разі подання членом виборчої комісії особистої заяви про складення своїх повноважень безпосередньо до виборчої комісії, яка утворила таку виборчу комісію (сформувала її склад), зазначена заява у строки, визначені пунктом 1.4 Роз’яснення , повертається суб’єкту звернення без розгляду з відповідними роз’ясненнями щодо порядку подання такої заяви (крім випадків, коли кандидатуру такого члена виборчої комісії було включено до складу виборчої комісії за поданням голови відповідної комісії згідно з частиною шістнадцятою статті 203, частиною восьмою статті 204 Кодексу).
Особа, яка подала заяву про складення повноважень члена виборчої комісії, продовжує виконувати обов’язки голови, заступника голови, секретаря, члена виборчої комісії до моменту прийняття відповідного рішення про дострокове припинення її повноважень.
Таким чином, заяви Смірнової М.М., Денисової Л.В., Гончар І.Є. та Матусової О.А. про складення ними повноважень членів виборчих комісій мали б бути їм повернуті з роз’ясненням щодо необхідності їх подання до відповідних місцевих організацій ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", Соціалістичної партії України та ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ПАРТІЯ ШАРІЯ" для передачі Центральній виборчій комісії або для внесення до Комісії цими місцевими організаціями політичної партії подань про заміну членів виборчих комісій.
Разом з тим, зважаючи на зазначене рішення Ради національної безпеки і оборони України, дотримання встановленої Кодексом та Роз’ясненням процедури дострокового припинення повноважень члена виборчої комісії за його особистою заявою за участю відповідної місцевої організації політичної партії - суб’єкта подання кандидатури в цьому разі є неможливим до припинення чи скасування в Україні воєнного стану.
Конституційний Суд України в Рішенні від 19 жовтня 2009 року № 26-рп/2009 зауважив, що виборчі комісії є суб’єктом виборчого процесу, його невід’ємною складовою, вони наділені повноваженнями вирішувати важливі для держави питання щодо організації та проведення виборів, отже, є підстави стверджувати, що участь у роботі таких виборчих комісій є способом реалізації права громадян на участь в управлінні державними справами ( абзац п’ятий підпункту 3.3 пункту 3 мотивувальної частини Рішення ).
Право виборців бути членами виборчих комісій пов’язане з їх основними виборчими правами - правом вільно обирати та бути обраним (частина третя статті 6, частина перша статті 9 Кодексу).

................
Перейти до повного тексту