- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Про затвердження Положення про реєстрацію колекторських компаній
Відповідно до
статей 7,
15,
56 Закону України "Про Національний банк України",
статей 5,
22,
24 Закону України "Про споживче кредитування", з метою встановлення порядку реєстрації колекторських компаній та ведення реєстру колекторських компаній Національним банком України Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про реєстрацію колекторських компаній, що додається.
2. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Голову Національного банку України Кирила Шевченка.
3. Постанова набирає чинності з 14 липня 2021 року.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
09.07 2021 № 75
ПОЛОЖЕННЯ
про реєстрацію колекторських компаній
I. Загальні положення
1. Вступні положення
1. Це Положення розроблено відповідно до вимог Законів України
"Про Національний банк України" та
"Про споживче кредитування" (далі - Закон про споживче кредитування) з метою визначення порядку та умов включення до реєстру колекторських компаній (далі - Реєстр), внесення змін до відомостей, які подавалися для включення особи до Реєстру, а також порядку та умов виключення відомостей про колекторську компанію з Реєстру.
2. Вимоги цього Положення поширюються на осіб, які мають статус колекторської компанії відповідно до вимог
Закону про споживче кредитування або мають намір набути статус колекторської компанії відповідно до вимог Закону про споживче кредитування.
Вимоги цього Положення до структури власності, порядку подання відомостей про структуру власності до Національного банку України (далі - Національний банк), контролю за дотриманням вимог щодо структури власності, порядку розгляду питання про визнання структури власності непрозорою, визначені в розділі IV цього Положення, не поширюються на заявників, які мають статус небанківської фінансової установи, яка має право надавати фінансові послуги з факторингу та/або надання коштів у позику, у тому числі на умовах фінансового кредиту (далі - кваліфікована небанківська фінансова установа) та колекторські компанії, які мають статус кваліфікованої небанківської фінансової установи.
3. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
1) бездоганна ділова репутація - ділова репутація заявника / колекторської компанії, власників істотної участі заявника / колекторської компанії, керівників заявника / колекторської компанії, працівників заявника / колекторської компанії або осіб, залучених заявником / колекторською компанією на підставі цивільно-правових договорів для безпосередньої взаємодії із споживачами (далі - залучені особи), яка відповідає вимогам цього Положення та нормативно-правового акта з питань установлення кваліфікаційних вимог до працівників колекторських компаній;
2) бенефіціарне право власності в трастовій конструкції - право на отримання будь-якої вигоди та/або доходу від трастової конструкції;
3) дата подання повного пакета документів - дата реєстрації в Національному банку пакета документів, поданого в повному обсязі відповідно до переліку документів для здійснення процедури, передбаченої цим Положенням;
4) заявник - особа, яка відповідно до законодавства України має право звернутися до Національного банку з метою включення до Реєстру в порядку, визначеному цим Положенням;
5) електронна копія оригіналу документа в паперовій формі - візуальне подання паперового документа в електронній формі, отримане шляхом сканування оригіналу паперового документа, відповідність оригіналу якого засвідчено кваліфікованим електронним підписом, що накладено на документ із дотриманням вимог законодавства України у сфері електронних довірчих послуг та електронного документообігу (далі - КЕП) заявника/нотаріуса (крім випадків, коли таке засвідчення не вимагається цим Положенням) (далі - електронна копія документа);
6) електронні джерела - бази і банки даних або будь-які інші сервіси, які надають користувачам інформацію в електронному вигляді;
7) іноземна колекторська компанія - юридична особа, яка має право врегульовувати прострочену заборгованість відповідно до законодавства іноземної держави;
8) іноземна юридична особа - юридична особа, головний офіс якої зареєстровано в іноземній країні;
9) керівник - одноособовий виконавчий орган або члени колегіального виконавчого органу та члени ради (наглядової, спостережної - за наявності) заявника / колекторської компанії;
10) ключовий учасник у структурі власності заявника / колекторської компанії (далі - ключовий учасник колекторської компанії) - це будь-яка:
фізична особа, яка володіє часткою (акціями) у статутному капіталі такого заявника / колекторської компанії, юридична особа, яка володіє часткою (акціями) у статутному капіталі в розмірі двох і більше відсотків у статутному капіталі такого заявника / колекторської компанії, і водночас:
якщо заявник / колекторська компанія має більше ніж 20 учасників - фізичних осіб, то ключовими учасниками заявника / колекторської компанії вважаються 20 учасників - фізичних осіб, частки яких є найбільшими;
якщо однакові за розміром частки (пакети акцій) у статутному капіталі заявника / колекторської компанії належать більше ніж 20 учасникам - фізичним особам, то ключовими учасниками заявника / колекторської компанії вважаються всі фізичні особи, які володіють частками (пакетом акцій) у розмірі двох і більше відсотків у статутному капіталі такого заявника / колекторської компанії;
уважається, що публічна компанія не має ключових учасників;
11) ланцюг володіння корпоративними правами юридичної особи - інформація про склад ключових учасників юридичної особи, яка включає інформацію про ключових учасників першого і кожного наступного рівня володіння корпоративними правами юридичної особи;
12) міжнародна фінансова установа - установа, з якою Уряд України уклав угоду про співробітництво та для якої згідно із законами України встановлено привілеї та імунітети;
13) остаточні ключові учасники заявника / колекторської компанії - це ключові учасники - фізичні особи, а також ключові учасники - юридичні особи, які у своєму складі не мають ключових учасників.
Остаточними ключовими учасниками є держава (в особі відповідного державного органу), територіальна громада (в особі відповідного органу місцевого самоврядування), міжнародна фінансова установа, а також публічна компанія, якщо вони володіють двома і більше відсотками корпоративних прав заявника / колекторської компанії або ключового учасника в структурі власності заявника / колекторської компанії;
14) публічна компанія - юридична особа, створена у формі публічного акціонерного товариства, акції якої включені до біржових списків (пройшли процедуру лістингу) і допущені до торгів у регульованому сегменті кваліфікованої фондової біржі;
15) трастова конструкція - заснований на договорі або іншому правочині режим володіння/управління майном, який передбачає розщеплення права власності на юридичне право власності, яке передається довірчому керуючому, та бенефіціарне право власності, яке передається вигодоодержувачам (бенефіціарам);
16) уповноважена особа Національного банку - Голова Національного банку, перший заступник та заступники Голови, керівники підрозділів Національного банку та їх заступники, які забезпечують виконання функцій Національного банку передбачених цим Положенням, керівник із ліцензування (керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за реєстрацію колекторських компаній, його заступник, керівник підрозділу в складі зазначеного структурного підрозділу Національного банку, його заступник або особи, які виконують їх обов'язки);
17) уповноважений представник - фізична особа, яка має право на вчинення відповідних дій від імені заявника / колекторської компанії на підставі закону, статуту, довіреності або іншого документа щодо надання таких повноважень відповідно до законодавства України;
18) циклічна структура власності - структура власності заявника / колекторської компанії, у якій:
заявник / колекторська компанія є власником істотної участі в юридичній особі, яка одночасно є власником істотної участі в заявнику / колекторській компанії, та/або
власники істотної участі заявника / колекторської компанії одночасно володіють прямою та/або опосередкованою участю один в одному на одному або кількох рівнях / ланцюгах володіння корпоративними правами, прямо та/або опосередковано, в сукупному розмірі не менше 25 %.
4. Національний банк під час вчинення дій, передбачених цим Положенням, керується такими принципами:
1) рівноцінності сутності та форми (оцінювання правочинів, операцій, обставин та подій із точки зору їх суті та форми);
2) обґрунтованого сумніву (здійснення додаткової/поглибленої перевірки / аналізу правочинів, операцій, обставин та/або подій за наявності обґрунтованого сумніву щодо них);
3) комплексного аналізу (дослідження всіх обставин та умов конкретної ситуації під час прийняття відповідного рішення).
3. Порядок та визначення строків розгляду документів, що подаються Національному банку
37. Національний банк здійснює розгляд поданого заявником пакета документів протягом строку, визначеного цим Положенням для відповідної процедури.
37-1. Документи, передбачені цим Положенням, разом із супровідним листом з описом усіх документів у пакеті з назвами, датами видачі, органами (особами), що їх видали, подаються до Національного банку з дотриманням вимог, установлених нормативно-правовим актом Національного банку про загальні вимоги до документів і порядок їх подання до Національного банку в межах окремих процедур.
( Главу 3 доповнено новим пунктом 37-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 200 від 29.12.2023 )
37-2. Ідентифікація фізичних і юридичних осіб здійснюється на підставі документів, перелік та вимоги до яких визначено нормативно-правовим актом Національного банку про загальні вимоги до документів і порядок їх подання до Національного банку в межах окремих процедур.
( Главу 3 доповнено новим пунктом 37-2 згідно з Постановою Національного банку
№ 200 від 29.12.2023 )
38. Перебіг строку розгляду пакета документів починається з дня, наступного за днем подання заявником Національному банку повного пакета документів, визначеного цим Положенням.
39. Національний банк має право залишити пакет документів без розгляду протягом 10 робочих днів із дня подання пакета документів із зазначенням у рішенні, що надсилається заявникові, підстав залишення пакета документів без розгляду в разі:
1) подання документів у межах процедури, передбаченої цим Положенням, не в повному обсязі;
2) подання документів у межах процедури, передбаченої цим Положенням, оформлених із недотриманням вимог законодавства України та/або цього Положення.
40. Заявник має право повторно подати пакет документів, який був залишений без розгляду лише після усунення причин, що стали підставою для залишення його без розгляду.
41. Заявник зобов'язаний повідомити Національний банк про будь-які зміни в документах, передбачених переліком за цим Положенням, що сталися протягом строку розгляду пакета документів протягом п'яти робочих днів із дня виникнення таких змін.
42. Національний банк під час розгляду поданого заявником пакета документів має право вимагати від заявника, який оцінюється або перевіряється, додаткову інформацію, документи, пояснення, потрібні для встановлення достовірності відомостей, щодо самого заявника, а також учасників, власників істотної участі, уповноважених представників, керівників, працівників, інших осіб, що містяться в поданому заявником пакеті документів.
43. Національний банк протягом строку розгляду пакета документів має право надати заявникові зауваження до поданого пакета документів, якщо документи не відповідають вимогам цього Положення та/або законодавства України, з одночасним повідомленням про потребу їх усунення та подання виправлених документів.
44. Національний банк установлює строк надання/подання заявником, визначених у пункті 42 та 43 глави 3 розділу I цього Положення, інформації/документів і пояснень.
Перебіг строку розгляду пакета документів, визначений у пункті 72 глави 6 розділу II цього Положення, зупиняється з дати надсилання заявникові вимоги/повідомлення Національним банком у випадках, визначених у пунктах 42, 43 глави 3 розділу I цього Положення, та поновлюється після отримання всіх додаткових/виправлених документів, інформації та пояснень.
Документи, які подані для включення особи до Реєстру, у разі неотримання вичерпної відповіді протягом 30 робочих днів із дня надсилання вимоги/повідомлення Національним банком залишаються без розгляду та в порядку, передбаченому в пункті 46 глави 3 розділу I цього Положення, повертаються заявнику (відповідне рішення приймає уповноважена особа Національного банку).
45. Національний банк має право зупинити строк розгляду пакета документів, поданого відповідно до цього Положення, але не більше ніж на 30 робочих днів у разі потреби перевірки достовірності поданих документів/інформації та/або отримання додаткових документів/інформації, потрібних для прийняття рішення. Національний банк повідомляє заявника про зупинення строку розгляду пакета документів і строк, на який його зупинено, протягом трьох робочих днів із дня такого зупинення строку.
46. Національний банк повертає заявнику пакет документів, що був поданий у паперовій формі, у разі залишення такого пакета документів без розгляду поштою з повідомленням про вручення протягом трьох робочих днів після прийняття відповідного рішення.
47. Національний банк надсилає заявнику повідомлення про прийняття рішення щодо розгляду пакета документів протягом п'яти робочих днів після прийняття відповідного рішення, крім випадків, коли цим Положенням установлені інші строки.
48. Уповноважена особа Національного банку відповідно до вимог цього Положення приймає рішення про:
1) залишення пакета документів без розгляду;
2) припинення розгляду пакета документів за клопотанням заявника.
49. За розгляд Національним банком поданого заявником пакета документів у межах окремих процедур, визначених цим Положенням, справляється плата в розмірі, визначеному нормативно-правовим актом Національного банку. Заявник подає копію платіжного документа про здійснення такої плати у визначених цим Положенням випадках разом із поданням Національному банку пакета документів.
50. Повторне подання заявником пакета документів, залишеним Національним банком без розгляду, не потребує здійснення заявником повторної оплати за послугу з розгляду пакета документів, якщо повторне подання здійснюється протягом трьох місяців із дня залишення попереднього пакета документів без розгляду.
51. Національний банк повертає заявнику сплачені ним кошти за послугу з розгляду пакета документів, якщо заявником протягом трьох місяців із дня залишення пакета документів без розгляду не було повторно подано пакет документів або в разі надходження від заявника клопотання про повернення коштів, сплачених заявником за послугу, із зазначенням актуального номера банківського рахунку заявника, якщо послуга не була надана. Послуга з розгляду пакета документів, що надається Національним банком на підставі цього Положення, є наданою, а плата за таку послугу не підлягає поверненню, якщо за відповідним пакетом документів Національним банком не було прийняте рішення про залишення пакета документів без розгляду (крім випадків припинення розгляду пакета документів за клопотанням заявника).
5. Порядок ведення Реєстру
60. Національний банк веде Реєстр. Ведення Реєстру передбачає:
1) одержання, накопичення, зберігання, використання та поширення інформації про колекторські компанії;
2) включення особи до Реєстру, виключення відомостей про колекторську компанію з Реєстру, змін до відомостей, що подавалися для включення особи до Реєстру;
3) надання інформації з Реєстру на запити державних органів, органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб і поширення інформації шляхом її оприлюднення в порядку, передбаченому цим Положенням.
61. Формування Реєстру здійснюється на підставі відомостей, що подаються заявниками / колекторськими компаніями відповідно до цього Положення.
Національний банк включає відомості про колекторську компанію до Реєстру не пізніше наступного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення шляхом унесення даних про колекторську компанію і присвоєння їй реєстраційного номеру колекторської компанії.
62. Національний банк протягом 15 робочих днів із дати надходження від колекторської компанії, яка не є кваліфікованою небанківською фінансовою установою, повідомлення про виникнення змін до відомостей, які міститься в Реєстрі, вносить відповідні зміни до Реєстру за таких умов:
1) відомості в повідомленні подані в повному обсязі;
2) повідомлення оформлене відповідно до вимог цього Положення;
3) повідомлення містить достовірні відомості.
63. Національний банк вносить зміни до відомостей про колекторську компанію, яка є небанківською фінансовою установою, що містяться в Реєстрі, одночасно з внесенням відповідних відомостей до Державного реєстру фінансових установ на підставі інформації, що надається небанківською фінансовою установою відповідно до нормативно-правового акта з питань реєстрації надавачів фінансових послуг та цього Положення.
Національний банк виключає з Реєстру відомості про колекторську компанію не пізніше наступного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення.
64. Національний банк на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку оприлюднює таку інформацію з Реєстру:
1) повне найменування колекторської компанії;
2) скорочене найменування колекторської компанії;
3) ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України;
4) дата включення колекторської компанії до Реєстру;
5) реєстраційний номер колекторської компанії;
6) місцезнаходження колекторської компанії;
7) наявність у колекторської компанії статусу небанківської фінансової установи;
8) прізвище, ім'я та по батькові (за наявності) голови виконавчого органу колекторської компанії або іншої особи, яка здійснює управління колекторською компанією;
9) контактні дані колекторської компанії: телефон/телефони та адреса електронної пошти.
65. Національний банк забезпечує вільний цілодобовий безоплатний доступ до інформації з Реєстру, визначеної в пункті 64 глави 5 розділу I цього Положення. Такий доступ включає можливість перегляду, пошуку, копіювання та роздрукування цієї інформації.
Національний банк надає на запити державних органів, органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб інформацію з Реєстру, визначену в пункті 64 глави 5 розділу I цього Положення.
66. Національний банк на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку оприлюднює інформацію про юридичні особи, відомості про яку виключено з Реєстру, а саме:
1) повне найменування юридичної особи;
2) скорочене найменування юридичної особи;
3) ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України;
4) дата включення колекторської компанії до Реєстру;
5) реєстраційний номер колекторської компанії;
6) дата виключення відомостей про особу з Реєстру;
7) підстава виключення відомостей про юридичну особу з Реєстру (зазначене посилання на відповідні пункти частини другої
статті 26 Закону про споживче кредитування).
67. Національний банк надає колекторській компанії витяг з Реєстру протягом п'яти робочих днів із дня:
1) включення особи до Реєстру;
2) внесення змін до відомостей з Реєстру, відображених у витягу з Реєстру, що заповнюється згідно з формою, установленою додатком 1 до цього Положення;
3) отримання заяви колекторської компанії, складеної в довільній формі, про отримання витягу з Реєстру.
Витяг з Реєстру підписується уповноваженою особою Національного банку та надсилається у формі електронного документа, оформленого за формою згідно з додатком 1 до цього Положення.
II. Реєстрація колекторської компанії
6. Порядок реєстрації колекторської компанії
68. Заявник має право звернутися до Національного банку з пакетом документів, передбаченим у пункті 77 глави 7 розділу II цього Положення, або заявою, передбаченою в пункті 79 глави 7 розділу II цього Положення, з метою отримання статусу колекторської компанії та включення особи до Реєстру.
69. Національний банк включає заявника до Реєстру в разі дотримання таких умов:
1) ділова репутація заявника, його власників істотної участі, його керівників відповідає вимогам до бездоганної ділової репутації, визначеним у розділі III цього Положення;
2) працівники заявника та залучені особи відповідають вимогам, установленим нормативно-правовими актами Національного банку;
3) структура власності заявника, який не є кваліфікованою небанківською фінансовою установою, відповідає вимогам цього Положення;
4) структура власності заявника, який є кваліфікованою небанківською фінансовою установою, відповідає вимогам нормативно-правового акта Національного банку, що визначає вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг;
5) керівник заявника відповідає вимогам щодо професійної придатності, установленим у пункті 144 глави 19 розділу V цього Положення;
6) умови та порядок надання послуг із врегулювання простроченої заборгованості, взаємодії заявника із споживачами, захисту персональних даних, організації та проведення навчання і підвищення кваліфікації працівників відповідають вимогам законів України та нормативно-правових актів Національного банку з питань етичної поведінки колекторських компаній;
7). відсутність протягом року, що передує даті надходження документів:
фактів порушення заявником установлених вимог законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг, цього Положення та інших нормативно-правових актів Національного банку та/або
застосованих до нього заходів впливу за порушення законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг, цього Положення та інших нормативно-правових актів Національного банку;
8) місцезнаходженням заявника відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) не є тимчасово окупована територія України або територія проведення операції Об'єднаних сил.
( Підпункт 8 пункту 69 глави 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 200 від 29.12.2023 )
70. Колекторська компанія зобов'язана дотримуватись умов, визначених у пункті 69 глави 6 розділу II цього Положення, крім умови, установленої в підпункті 7 пункту 69 глави 6 розділу II цього Положення, протягом усього строку перебування в Реєстрі.
71. Заявник зобов'язаний внести плату за розгляд пакета документів щодо включення до Реєстру в розмірі, передбаченому нормативно-правовими актами Національного банку з питань затвердження тарифів на послуги (операції) Національного банку.
72. Національний банк приймає рішення про включення заявника до Реєстру або про відмову у включенні протягом 30 робочих днів із дня подання повного пакета документів, визначених у пункті 77 або 79 глави 7 розділу II цього Положення [відповідне рішення приймає Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг (далі - Комітет з нагляду)].
73. Національний банк повідомляє заявника про прийняття рішення про включення до Реєстру шляхом надсилання витягу з Реєстру в порядку, передбаченому в пункті 67 глави 5 розділу I цього Положення. Датою включення заявника до Реєстру є дата прийняття Національним банком рішення про включення заявника до Реєстру.
74. Національний банк відмовляє у включенні заявника до Реєстру, якщо:
1) подані документи містять неповну або недостовірну інформацію чи не відповідають вимогам закону або цього Положення;
2) заявник, керівник (керівники) заявника, працівники заявника, залучені особи заявника або власники істотної участі заявника не відповідають вимогам, установленим
Законом про споживче кредитування та/або нормативно- правовими актами Національного банку;
3) заявник не відповідає вимогам, визначеним у пункті 69 глави 6 розділу II цього Положення.
75. Національний банк письмово повідомляє заявника про прийняття рішення про відмову у включенні до Реєстру протягом п'яти робочих днів із дати прийняття відповідного рішення із зазначенням підстав для відмови та надає копію відповідного рішення.
76. Заявник має право подати до Національного банку нову заяву про включення до Реєстру та оновлені документи в разі отримання відмови у включенні до Реєстру після усунення причин, що стали підставою для такої відмови.
7. Вимоги до пакета документів, що подаються до Національного банку для реєстрації
77. Юридична особа, яка має намір набути статусу колекторської компанії (крім кваліфікованої небанківської фінансової установи), подає Національному банку такі документи:
1) заяву про включення юридичної особи до Реєстру за формою, установленою в додатку 2 до цього Положення;
2) анкету заявника з описом його бізнес-намірів, яка включає письмове запевнення про відповідність керівників, працівників заявника, залучених осіб заявника кваліфікаційним вимогам за формою, установленою в додатку 3 до цього Положення.
Анкета заявника з описом його бізнес-намірів додатково подається в електронній формі у форматі XLSX або у форматі, визначеному Національним банком, за формою, розміщеною на сторінці офіційного Інтернет- представництва Національного банку;
3) анкету заявника щодо політик та внутрішніх положень щодо взаємодії із споживачами, захисту персональних даних, порядку організації та проведення навчання і підвищення кваліфікації працівників (яка включає письмове запевнення про проходження працівниками заявника, залученими особами заявника навчання з питань, установлених законодавством України вимог щодо взаємодії із споживачами під час врегулювання простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки), захисту прав споживачів та обробки персональних даних) за формою, установленою в додатку 4 до цього Положення.
Анкета заявника щодо політик та внутрішніх положень щодо взаємодії із споживачами, захисту персональних даних, порядку організації та проведення навчання і підвищення кваліфікації працівників додатково подається в електронній формі у форматі XLSX або у форматі, визначеному Національним банком, за формою, розміщеною на сторінці офіційного Інтернет- представництва Національного банку;
4) документи, що містять відомості про залучених осіб заявника, які включають письмове запевнення про їх відповідність кваліфікаційним вимогам, за формою, установленою в додатку 5 цього Положення;
5) документи, що містять відомості про структуру власності заявника, за формами, установленими в додатках 6-8 до цього Положення, та з урахуванням параметрів заповнення, наведених у додатку 9 до цього Положення.
Документи, що містять відомості про структуру власності заявника, додатково подаються в електронній формі у форматі PDF (з текстовим змістом, нескановане зображення). Відомості про остаточних ключових учасників та відомості про власників істотної участі додатково подаються в електронній формі у форматі XLSX, розміщеній на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку;
6) документи для ідентифікації заявника, його власників істотної участі та керівників, визначені в нормативно-правовому акті Національного банку про загальні вимоги до документів і порядок їх подання до Національного банку в межах окремих процедур;
( Підпункт 6 пункту 77 глави 7 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 200 від 29.12.2023 )
7) довідки компетентного органу країни постійного місця проживання та громадянства керівників заявника та його власників істотної участі - фізичних осіб про наявність/відсутність в особи судимості;
8) документ, що підтверджує внесення заявником установленої Національним банком плати за розгляд пакета документів.
79. Кваліфікована небанківська фінансова установа, яка має намір набути статусу колекторської компанії, подає Національному банку заяву про включення небанківської фінансової установи до Реєстру за формою, установленою в додатку 10 до цього Положення.
Заява додатково подається в електронній формі у форматі XLSX або в форматі, визначеному Національним банком, за формою, розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
8. Порядок оновлення відомостей про колекторську компанію та внесення змін до Реєстру
80. Колекторська компанія, яка не є кваліфікованою небанківською фінансовою установою, подає Національному банку анкету з описом її бізнес- намірів за формою, установленою в додатку 3 до цього Положення, щороку до 01 лютого станом на 01 січня поточного року (таблиця анкети, що містить інформацію про бізнес-наміри не заповнюється).
Колекторська компанія, яка є кваліфікованою небанківською фінансовою установою, подає Національному банку витяг із заяви за формою, установленою в додатку 10 до цього Положення, щороку до 01 лютого станом на 01 січня поточного року (заповнюються таблиці 1, 2 заяви).
Анкета колекторської компанії з описом її бізнес-намірів та витяг із заяви додатково подаються в електронній формі у форматі XLSX або у форматі, визначеному Національним банком, за формою, розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
81. Колекторська компанія зобов'язана подати Національному банку протягом 10 робочих днів після:
1) виникнення змін та/або доповнень до інформації, яка міститься в таблицях 4-7 анкети з описом бізнес-намірів, за формою, установленою додатком 3 до цього Положення:
оновлену анкету з описом бізнес-намірів;
письмове повідомлення із зазначенням короткого опису таких змін та підстав, у зв'язку з якими виникли такі зміни;
2) виникнення змін та/або доповнень до інформації, яка міститься в таблицях 1, 2, 4-6 заяви кваліфікованої небанківської фінансової установи про включення до Реєстру:
витяг із заяви про включення до Реєстру за формою, установленою в додатку 10 до цього Положення;
письмове повідомлення із зазначенням короткого опису таких змін та підстав, у зв'язку з якими виникли такі зміни;
3) виникнення змін та/або доповнень до інформації, яка міститься в анкеті заявника щодо політик та внутрішніх положень заявника щодо взаємодії із споживачами, захисту персональних даних, порядку організації та проведення навчання і підвищення кваліфікації працівників та залучених осіб, передбаченій у підпункті 3 пункту 77 глави 7 розділу II цього Положення:
письмове повідомлення із зазначенням короткого опису таких змін та підстав, у зв'язку з якими виникли такі зміни;
оновлену анкету заявника щодо політик та внутрішніх положень заявника щодо взаємодії із споживачами, захисту персональних даних, порядку організації та проведення навчання і підвищення кваліфікації працівників.
Анкета колекторської компанії з описом її бізнес-намірів, витяг із заяви, анкета заявника щодо політик та внутрішніх положень заявника щодо взаємодії із споживачами, захисту персональних даних, порядку організації та проведення навчання і підвищення кваліфікації працівників додатково подаються в електронній формі у форматі XLSX або в іншому форматі, визначеному Національним банком, за формою, розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
82. Колекторська компанія, яка не є кваліфікованою небанківською фінансовою установою, у разі внесення змін до відомостей, що містяться в Реєстрі, подає Національному банку повідомлення про такі зміни за формою, наведеною в додатку 11 цього Положення.
83. Колекторська компанія, яка не є кваліфікованою небанківською фінансовою установою, має подати Національному банку повідомлення, передбачене в пункті 82 глави 8 розділу II цього Положення, якщо зміни, передбачені в пункті 81 глави 8 розділу II цього Положення, відбулися до інформації, яка вноситься до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, протягом 10 робочих днів після внесення відповідних змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі.
84. Національний банк у разі недотримання умов, передбачених у пункті 81 глави 8 розділу II цього Положення, повідомляє колекторську компанію про недотримання умов, передбачених у пункті 81 глави 8 розділу II цього Положення, та має право вимагати від заявника подання ненаданих та/або виправлених документів у строк, визначений Національним банком.
III. Оцінювання відповідності вимогам законодавства щодо ділової репутації
9. Оцінювання ділової репутації юридичних і фізичних осіб
85. Оцінювання ділової репутації здійснюється Національним банком у разі:
1) подання заявником пакета документів для включення до Реєстру, визначених у пункті 77 або 79 глави 7 розділу II цього Положення, - щодо заявника, керівника (керівників) заявника, власників істотної участі заявника, працівників заявника, залучених осіб;
2) внесення змін до структури власності, пов'язаних зі зміною власників істотної участі або збільшення розміру їх участі, - щодо фізичних і юридичних осіб, які набувають або збільшують істотну участь у колекторській компанії, а також керівників зазначених юридичних осіб;
3) отримання повідомлення про призначення нового керівника;
4) здійснення контролю за відповідністю вимогам законодавства України колекторської компанії, її власників істотної участі, її керівників, працівників та залучених осіб колекторської компанії.
86. Ділова репутація юридичної або фізичної особи є бездоганною, якщо щодо такої особи немає ознак небездоганної ділової репутації, визначених у главах 10, 11 розділу III цього Положення, а також, якщо Національним банком не визнано ділову репутацію юридичної або фізичної особи небездоганною з інших підстав відповідно до глави 12 розділу III цього Положення.
10. Ознаки небездоганної ділової репутації фізичної особи
87. Ознаками небездоганної ділової репутації фізичної особи, пов'язаними з дотриманням закону та публічного порядку, є:
1) наявність в особи судимості за кримінальні правопорушення проти життя та здоров'я особи, громадської безпеки, кримінальні правопорушення проти власності, кримінальні правопорушення у сфері господарської діяльності, кримінальні правопорушення у сфері використання електронно-обчислювальних машин (комп'ютерів), систем та комп'ютерних мереж і мереж електрозв'язку та кримінальні правопорушення у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов'язаної з наданням публічних послуг, не знятої або не погашеної в установленому законодавством України порядку;
2) застосування Україною, іноземними державами (крім держав, які здійснюють збройну агресію проти України), міждержавними об'єднаннями та/або міжнародними організаціями санкцій до особи (застосовується протягом строку дії санкцій і протягом трьох років після їх скасування або закінчення строку, на який їх було введено);
3) включення особи до переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції (застосовується протягом строку перебування особи в переліку та протягом п'яти років після її виключення з нього);
4) позбавлення особи права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю згідно з вироком або іншим рішенням суду (застосовується впродовж строку дії такого покарання);
5) надання особою недостовірної інформації Національному банку, яка вплинула або могла вплинути на прийняття Національним банком рішення (застосовується протягом трьох років із дня встановлення факту недостовірності такої інформації).
88. Ознаками небездоганної ділової репутації фізичної особи, пов'язаними з виконанням фінансових зобов'язань, є:
1) неналежне виконання особою обов'язків зі сплати податків, зборів або інших обов'язкових платежів на загальну суми несплати, що дорівнює або перевищує два розміри мінімальної місячної заробітної плати, установленої законодавством України, на період, у якому вчинено порушення, або еквівалент цієї суми в іноземній валюті (далі - несуттєве порушення податкових зобов'язань) (застосовується протягом строку цього порушення);
2) неналежне виконання особою обов'язків зі сплати податків, зборів або інших обов'язкових платежів на загальну суму несплати, що дорівнює або перевищує 100 розмірів мінімальної місячної заробітної плати, установленої законодавством України, на період, у якому вчинено порушення, або еквівалент цієї суми в іноземній валюті (далі - суттєве порушення податкових зобов'язань) (застосовується протягом строку цього порушення та протягом трьох років після його усунення);
3) порушення (невиконання або неналежне виконання) особою зобов'язання фінансового характеру, сума якого перевищує 100 розмірів мінімальної місячної заробітної плати, установленої законодавством України, на період, у якому вчинено порушення, або еквівалент цієї суми в іноземній валюті, а строк порушення перевищує 30 днів поспіль, перед будь-яким банком або іншою юридичною чи фізичною особою протягом останніх трьох років. Ознака не застосовується, якщо фізична особа (боржник) надає запевнення від кредитора щодо відсутності спору щодо зобов'язань або інші підтвердження);
4) особу визнано банкрутом у справі про неплатоспроможність щодо фізичної особи (застосовується протягом трьох років після визнання особи банкрутом).
89. Ознаками небездоганної ділової репутації фізичної особи, пов'язаними з професійною діяльністю, є:
1) звільнення особи протягом останніх п'яти років за систематичне або одноразове грубе порушення особою своїх посадових обов'язків та/або правил трудового розпорядку, порушення законодавства про протидію корупції, вчинення розкрадання, зловживання владою / службовим становищем або іншого правопорушення чи відсторонення особи від роботи як керівника та/або працівника колекторської компанії у зв'язку з покладенням Національним банком обов'язку щодо такого відсторонення на колекторську компанію;
2) застосування до особи дисциплінарного стягнення у вигляді позбавлення права на зайняття адвокатською діяльністю, якій анульовано свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю або діяльністю арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора), позбавлення права на здійснення діяльності приватного виконавця (застосовується протягом трьох років з дня прийняття відповідного рішення);
3) звільнення особи з посади судді, прокурора, працівника правоохоронного органу з державної служби або служби в органах місцевого самоврядування у зв'язку з притягненням до дисциплінарної відповідальності (застосовується протягом трьох років з дня прийняття відповідного рішення).
90. Ознаками небездоганної ділової репутації фізичної особи, пов'язаними з обійманням посад або володінням істотною участю в колекторських компаніях, є:
1) володіння істотною участю в колекторській компанії / іноземній колекторській компанії станом на будь-яку дату протягом року, що передує даті рішення про виключення відомостей про колекторську компанію з Реєстру або позбавлення права здійснювати діяльність із врегулювання простроченої заборгованості іншим чином за ініціативою Національного банку / уповноваженого органу іноземної країни (крім виключення відомостей про колекторську компанію з Реєстру або позбавлення права здійснювати діяльність із врегулювання простроченої заборгованості іншим чином у зв'язку з нездійсненням колекторської діяльності) (застосовується протягом трьох років із дня прийняття відповідного рішення);
2) перебування більше шести місяців на посаді керівника колекторської компанії / іноземної колекторської компанії протягом року, що передує даті рішення про виключення відомостей про колекторську компанію з Реєстру або позбавлення права здійснювати діяльність із врегулювання простроченої заборгованості іншим чином за ініціативою Національного банку / уповноваженого органу іноземної країни (крім виключення відомостей про колекторську компанію з Реєстру або позбавлення права здійснювати діяльність із врегулювання простроченої заборгованості іншим чином у зв'язку з нездійсненням колекторської діяльності) (застосовується протягом трьох років із дня прийняття відповідного рішення);
3) можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю в колекторській компанії / іноземній колекторській компанії надавати обов'язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії такої колекторської компанії / іноземної колекторської компанії станом на будь-яку дату протягом року, що передує даті рішення про виключення відомостей про колекторську компанію з Реєстру або позбавлення права здійснювати діяльність із врегулювання простроченої заборгованості іншим чином за ініціативою Національного банку / уповноваженого органу іноземної країни (крім виключення відомостей про колекторську компанію з Реєстру або позбавлення права здійснювати діяльність із врегулювання простроченої заборгованості іншим чином у зв'язку з нездійсненням колекторської діяльності) (застосовується протягом трьох років із дня прийняття відповідного рішення).
91. Ознака небездоганної ділової репутації фізичної особи, пов'язана з правопорушеннями: щодо особи набрало законної сили рішення суду за порушення вимог антикорупційного законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про фінансові послуги (застосовується протягом трьох років з дня набрання законної сили відповідним рішенням суду).
11. Ознаки небездоганної ділової репутації юридичної особи
92. Ознаками небездоганної ділової репутації юридичної особи, пов'язаними з дотриманням закону та публічного порядку, є:
1) застосування Україною, іноземними державами (крім держав, які здійснюють збройну агресію проти України), міждержавними об'єднаннями та/або міжнародними організаціями санкцій до особи (застосовується протягом строку дії санкцій і протягом трьох років після їх скасування або закінчення строку, на який їх було введено);
2) включення особи до переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції (застосовується протягом строку перебування особи в переліку та протягом п'яти років після її виключення з нього);
3) надання особою недостовірної інформації Національному банку, яка вплинула або могла вплинути на прийняття Національним банком рішення (застосовується протягом трьох років із дня встановлення факту недостовірності такої інформації).
93. Ознаками небездоганної ділової репутації юридичної особи, пов'язаними з виконанням фінансових зобов'язань, є:
1) несуттєве порушення податкових зобов'язань (застосовується протягом строку цього порушення);
2) суттєве порушення податкових зобов'язань (застосовується протягом строку цього порушення та протягом трьох років після його усунення);
3) порушення (невиконання або неналежне виконання) особою зобов'язання фінансового характеру, сума якого перевищує 635 розмірів мінімальної місячної заробітної плати, установленої законодавством України протягом періоду, у якому вчинено порушення, або еквівалент цієї суми в іноземній валюті, а строк порушення перевищує 90 днів поспіль, перед будь - яким банком або іншою юридичною чи фізичною особою протягом останніх трьох років. Ознака не застосовується, якщо юридична особа (боржник) надає запевнення від кредитора про те, що немає спору стосовно зобов'язань або інші підтвердження;
4) особу визнано банкрутом (застосовується протягом трьох років після визнання особи банкрутом).
94. Ознаками небездоганної ділової репутації юридичної особи, пов'язаною з господарською діяльністю, є:
1) особу внесено до списку емітентів, що мають ознаки фіктивності, ведення якого здійснюється Національною комісією з цінних паперів та фондових ринків (застосовується протягом строку перебування в цьому списку);
2) щодо акцій, емітентом яких є юридична особа або випуск яких здійснила юридична особа, наявні публічні обмеження (обтяження), включаючи арешти та інші публічні обтяження або інші обмеження розпорядження ними чи обмеження проведення операцій з ними або зупинено розміщення акцій у зв'язку з визнанням емісії недобросовісною або застосуванням спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) [застосовується протягом усього строку існування обмеження (обтяження)].
95. Ознаками небездоганної ділової репутації юридичної особи, пов'язаними з володінням істотною участю в колекторських компаніях, є:
1) володіння істотною участю в колекторській компанії / іноземній колекторській компанії станом на будь-яку дату протягом року, що передує даті рішення про виключення відомостей про колекторську компанію з Реєстру або позбавлення права здійснювати діяльність із врегулювання простроченої заборгованості іншим чином за ініціативою Національного банку / уповноваженого органу іноземної країни (крім виключення відомостей про колекторську компанію з Реєстру або позбавлення права здійснювати діяльність із врегулювання простроченої заборгованості іншим чином у зв'язку з нездійсненням колекторської діяльності) (застосовується протягом трьох років із дня прийняття відповідного рішення);
2) можливість незалежно від володіння участю в колекторській компанії / іноземній колекторській компанії надавати обов'язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії такої колекторської компанії / іноземної колекторської компанії станом на будь-яку дату протягом року, що передує даті рішення про виключення відомостей про колекторську компанію з Реєстру або позбавлення права здійснювати діяльність із врегулювання простроченої заборгованості іншим чином за ініціативою Національного банку / уповноваженого органу іноземної країни (крім виключення відомостей про колекторську компанію з Реєстру або позбавлення права здійснювати діяльність із врегулювання простроченої заборгованості іншим чином у зв'язку з нездійсненням колекторської діяльності) (застосовується протягом трьох років із дня прийняття відповідного рішення).
96. Ознакою небездоганної ділової репутації юридичної особи також є наявність у її керівника та/або власника істотної участі в цій особі ознак небездоганної ділової репутації, визначених цим Положенням.
12. Додаткові підстави для визнання ділової репутації юридичних і фізичних осіб небездоганною
97. Ділова репутація юридичної або фізичної особи може бути визнана небездоганною, якщо немає визначених у главах 10, 11 розділу III цього Положення ознак, за наявності в Національного банку відомостей, які свідчать про небездоганність ділової репутації особи.
98. Відомостями, які свідчать про небездоганність ділової репутації особи, є інформація:
1) про істотні та/або суттєві, та/або систематичні порушення особою вимог банківського, фінансового, валютного, податкового законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, про цінні папери, акціонерні товариства та фондовий ринок, про захист прав споживачів, вимог законодавства щодо взаємодії зі споживачем під час врегулювання простроченої заборгованості (вимог до етичної поведінки); або про те, що дії/бездіяльність особи могли вплинути на / призвести до відкликання (анулювання) ліцензії у фінансової установи / іноземної фінансової установи за ініціативою органу ліцензування та нагляду / уповноваженого органу іноземної країни чи застосування до неї інших заходів впливу або до неплатоспроможності / ліквідації фінансової установи / іноземної фінансової установи;
2) про невиконання особою інших фінансових зобов'язань (крім фінансових зобов'язань, визначених у главах 10, 11 розділу III цього Положення), невідповідність діяльності особи стандартам ділової практики та/або професійної етики;
3) про наявність в особи судимості, не знятої або не погашеної в установленому законодавством України порядку (крім судимості за злочини, передбачені в підпункті 1 пункту 87 глави 10 розділу III цього Положення);
4) щодо фізичної особи триває судове провадження у справі про її неплатоспроможність щодо фізичної особи;
5) щодо юридичної особи триває судове провадження у справі про банкрутство, ініційоване за рішенням самої юридичної особи.
13. Документи, що подаються Національному банку для оцінювання ділової репутації юридичних і фізичних осіб
99. Оцінювання ділової репутації здійснюється на підставі:
1) анкети з описом бізнес-намірів за формою, розміщеною в додатку 3 до цього Положення;
2) довідки компетентного органу країни постійного місця проживання та громадянства фізичної особи про відсутність або наявність судимості;
3) заяви / витягу з заяви кваліфікованої небанківської фінансової установи за формою, наведеною в додатку 10 до цього Положення.
100. Фізична або юридична особа має право додатково подати Національному банку, крім документів, визначених у пункті 99 глави 13 розділу III цього Положення, документи, що на її думку підтверджують бездоганну ділову репутацію.
101. Національний банк має право під час розгляду поданих документів, визначених у пункті 99 глави 13 розділу III цього Положення, витребовувати інформацію, документи, пояснення щодо відомостей, що містяться в поданих заявником документах.
14. Оцінювання Національним банком ділової репутації юридичних і фізичних осіб
102. Національний банк визнає ділову репутацію особи небездоганною в разі виявлення під час оцінювання ділової репутації фізичної або юридичної особи ознаки небездоганної репутації, визначеної в пункті 87 глави 10 розділу III або пункті 92 глави 11 розділу III цього Положення.
103. Фізична або юридична особа, щодо якої є ознака небездоганної ділової репутації, визначена в пунктах 88-91 глави 10 розділу III або пунктах 93-95 глави 11 розділу III цього Положення, має право подати Національному банку клопотання про незастосування до неї виявленої ознаки.
Клопотання повинно містити пояснення щодо причин виникнення відповідної ознаки та обґрунтування щодо її незастосування. До клопотання додаються копії документів, які підтверджують викладені особою аргументи, засвідчені у встановленому порядку. До клопотання можуть додаватися запевнення фізичних і/або юридичних осіб щодо належної ділової репутації особи.
104. Національний банк під час розгляду клопотання стосовно відповідності вимогам щодо ділової репутації аналізує подані відповідно до цього Положення документи, інформацію, уключаючи отриману під час здійснення регулювання та нагляду за ринками фінансових послуг інформацію від інших державних органів, а також з офіційних джерел.
105. Клопотання про незастосування до особи ознаки небездоганної ділової репутації та документи, визначені в абзаці другому пункту 103 глави 14 розділу III цього Положення, можуть бути подані заявником у складі пакета документів на включення до Реєстру.
Строк розгляду пакета документів, під час розгляду якого виявлено ознаку небездоганної ділової репутації, визначену в пунктах 88-91 глави 10 розділу III або пунктах 93-95 глави 11 розділу III цього Положення, та подано клопотання про незастосування до особи ознаки небездоганної ділової репутації, починається з дати прийняття рішення за результатами розгляду такого клопотання згідно з пунктом 104 глави 14 розділу III цього Положення. Строк розгляду пакета документів, визначений в пункті 72 глави 6 розділу II цього Положення, у такому разі починається не раніше дати прийняття рішення за результатами розгляду такого клопотання.
106. Національний банк під час оцінювання ділової репутації фізичної або юридичної особи, щодо якої виявлено ознаки небездоганної ділової репутації, визначені в пунктах 88-91 глави 10 розділу III або пунктах 93-95 глави 11 розділу III цього Положення, має право прийняти одне з таких рішень:
1) про визнання ділової репутації особи небездоганною (якщо особа не надала пояснення та/або документи, визначені в пункті 103 глави 14 розділу III цього Положення, або якщо клопотання є необгрунтованим);
2) про незастосування до особи ознаки небездоганної ділової репутації (якщо надане особою клопотання є обґрунтованим).
107. Обов'язковою умовою для розгляду клопотання про незастосування до особи ознаки небездоганної ділової репутації, визначеної в підпункті 3 пункту 88 глави 10 або підпункті 3 пункту 93 глави 11 розділу III цього Положення, є подання Національному банку запевнення кредитора за 33 фінансовим зобов'язанням, що він не має претензій до особи за поточним станом виконання нею фінансового зобов'язання (якщо станом на дату подання Національному банку клопотання таке зобов'язання є невиконаним), або документа, що підтверджує виконання особою фінансового зобов'язання перед кредитором (якщо станом на дату подання Національному банку клопотання таке зобов'язання є виконаним).
108. Національний банк приймає рішення про незастосування до особи ознаки небездоганної ділової репутації, визначеної в пункті 90 глави 10 розділу III цього Положення або пункті 95 глави 11 розділу III цього Положення, з урахуванням:
1) можливості особи вплинути на обставини, що призвели до виключення відомостей про колекторську компанію з Реєстру або позбавлення її права здійснювати діяльність із врегулювання простроченої заборгованості іншим чином за ініціативою Національного банку / уповноваженого органу іноземної країни, документального підтвердження невиконання особою своїх посадових обов'язків у період, що передував такому рішенню (у зв'язку з усуненням від виконання обов'язків, відпусткою, хворобою), утримання особою від голосування на засіданнях колегіальних органів управління та/або від прийняття рішень із відповідних питань;
2) інформації Національного банку / уповноваженого органу країни реєстрації іноземної колекторської компанії та/або іншого уповноваженого органу щодо наявності/відсутності в діях/бездіяльності особи порушень вимог законодавства України, що призвели до виключення відомостей про колекторську компанію / іноземну колекторську компанію з Реєстру або позбавлення її права здійснювати діяльність із врегулювання простроченої заборгованості іншим чином за ініціативою Національного банку / уповноваженого органу іноземної країни;
3) інформації, що може свідчити про те, що немає причинно-наслідкового зв'язку між діями/бездіяльністю особи та виключенням відомостей про колекторську компанію / іноземну колекторську компанію з Реєстру або позбавлення її права здійснювати діяльність із врегулювання простроченої заборгованості іншим чином за ініціативою Національного банку / уповноваженого органу іноземної країни.
109. Національний банк розглядає повторне звернення, яке передбачає оцінювання ділової репутації особи, щодо якої Національний банк прийняв рішення про визнання ділової репутації особи небездоганною, не раніше ніж через один рік після прийняття рішення, визначеного в підпункті 1 пункту 106 глави 14 розділу III цього Положення.
110. Національний банк письмово повідомляє особу про виявлення щодо неї обставин, визначених у главі 12 розділу III цього Положення. Особа має право подати Національному банку пояснення щодо цих обставин (спростувати або пояснити їх настання) та клопотання про визнання її ділової репутації такою, що відповідає вимогам щодо ділової репутації. До пояснень і клопотання особи додаються документи, які підтверджують викладені нею аргументи.
111. Національний банк під час розгляду визначених у пункті 110 глави 14 розділу III цього Положення пояснень і клопотання особи аналізує подані документи, інформацію, уключаючи отриману під час здійснення регулювання та нагляду за ринками фінансових послуг інформацію від інших державних органів, а також з офіційних джерел.
112. Національний банк під час оцінювання ділової репутації фізичної або юридичної особи, щодо якої виявлена інформація, визначена в главі 12 розділу III цього Положення, має право прийняти одне з таких рішень:
1) про визнання ділової репутації особи небездоганною (якщо особа не надала пояснення та/або документи, визначені в пункті 110 глави 13 розділу III цього Положення, або якщо клопотання/пояснення є необгрунтованим);
2) про відсутність підстав для визнання ділової репутації особи небездоганною (якщо надане особою клопотання/пояснення є обґрунтованим з урахуванням глави 12 розділу III цього Положення).
113. Національний банк не здійснює оцінювання ділової репутації:
1) держави;
2) міжнародної фінансової установи;
3) територіальної громади;
4) публічної компанії (її керівників), якщо публічна компанія надала Національному банку запевнення, що вона (її керівники) має (мають) бездоганну ділову репутацію відповідно до стандартів та вимог, які застосовуються до її діяльності. Ділова репутація публічної компанії та її керівників оцінюється в загальному порядку, передбаченому цим Положенням, у разі необґрунтованості такого запевнення.
IV. Оцінювання відповідності вимогам законодавства України щодо структури власності
15. Вимоги до структури власності заявника / колекторської компанії
114. Структура власності заявника / колекторської компанії, який/яка не має статусу кваліфікованої небанківської фінансової установи, повинна відповідати вимогам щодо прозорості, визначеним цим Положенням.
Структура власності заявника / колекторської компанії, який/яка має статус кваліфікованої небанківської фінансової установи, повинна відповідати вимогам нормативно-правового акта Національного банку, яким установлюються вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг.
115. Структура власності заявника / колекторської компанії є прозорою, якщо одночасно виконуються такі вимоги:
1) відомості про структуру власності заявника / колекторської компанії дають змогу визначити:
усіх осіб, які мають пряму та/або опосередковану істотну участь у заявнику / колекторській компанії або можливість значного або вирішального впливу на управління та/або діяльність заявника / колекторської компанії;
усіх ключових учасників усіх юридичних осіб у ланцюгу володіння корпоративними правами заявника / колекторської компанії;
характер взаємозв'язків між заявником / колекторською компанією та/або особами, зазначеними вище;
2) документи про структуру власності заявника / колекторської компанії відповідають вимогам цього Положення, нормативно-правового акта Національного банку про загальні вимоги до документів і порядок їх подання до Національного банку в межах окремих процедур;
( Підпункт 2 пункту 115 глави 15 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 200 від 29.12.2023 )
3) у структурі власності заявника / колекторської компанії відсутні особи, яким відповідно до законодавства України заборонено бути власниками істотної участі колекторської компанії.
116. Структура власності заявника / колекторської компанії є непрозорою, якщо:
1) структура власності заявника / колекторської компанії не відповідає вимогам, визначеним у пункті 115 розділу 15 глави IV цього Положення;
2) у структурі власності є трастова конструкція, інститут спільного інвестування, іноземні фонди або інші подібні правові утворення і водночас не дотримано вимог пункту 117, 118 глави 15 розділу IV цього Положення;
3) структура власності заявника / колекторської компанії є циклічною;
4) документи про структуру власності містять недостовірну інформацію;
5) неможливо встановити особу/осіб, яка/які здійснює/здійснюють значний вплив на управління або діяльність заявника / колекторської компанії;
6) є обставини, визначені в пункті 167 глави 22 розділу VI цього Положення.
117. Заявник / колекторська компанія має право використовувати в своїй структурі власності:
1) трастову конструкцію або інші подібні правові утворення виключно за умови розкриття Національному банку повної та достовірної інформації про всіх осіб, які мають юридичне право власності та бенефіціарне право власності в такій конструкції, а також інших осіб, які входять до складу трастової конструкції або іншого правового утворення (включаючи через ланцюг контролю/володіння);
2) пайовий інвестиційний фонд виключно за умови розкриття Національному банку повної та достовірної інформації, визначеної в підпункті 1 пункту 115 глави 15 розділу IV цього Положення, щодо компанії з управління активами, яка діє в інтересах відповідного пайового інвестиційного фонду, а також інших осіб у разі здійснення ними значного або вирішального впливу на діяльність відповідного пайового інвестиційного фонду;
3) корпоративний інвестиційний фонд виключно за умови розкриття Національному банку повної та достовірної інформації, визначеної в підпункті 1 пункту 115 глави 15 розділу IV цього Положення, щодо такого фонду, а також компанії з управління активами, інших осіб, які здійснюють значний або вирішальний вплив на управління чи діяльність колекторської компанії;
4) іноземні фонди або інші подібні правові утворення виключно за умови розкриття Національному банку повної та достовірної інформації, визначеної в підпункті 1 пункту 115 глави 15 розділу IV цього Положення, про такий фонд або інше подібне правове утворення, а також про управителя іноземного фонду або іншого подібного правового утворення та інших осіб, які здійснюють значний або вирішальний вплив на діяльність іноземного фонду або іншого подібного правового утворення.
118. Структура власності колекторської компанії є непрозорою в разі неповного розкриття або відмови в розкритті, або надання недостовірної/неповної інформації про пайовий інвестиційний фонд, корпоративний інвестиційний фонд (далі - інститут спільного інвестування), трастову конструкцію, іноземний фонд або інші подібні правові утворення.
16. Порядок подання відомостей про структуру власності колекторської компанії та розміщення інформації про структуру власності колекторської компанії в мережі Інтернет та на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку
119. Колекторська компанія (крім кваліфікованої небанківської фінансової установи) подає Національному банку документи про структуру власності щороку до 01 лютого станом на 01 січня поточного року.
120. Колекторська компанія подає Національному банку такі документи про структуру власності (далі - документи про структуру власності):
1) повідомлення про подання відомостей про структуру власності колекторської компанії, складене за формою, наведеною в додатку 6 до цього Положення;
2) відомості про остаточних ключових учасників у структурі власності колекторської компанії, складені за формою та відповідно до параметрів заповнення, наведених у додатку 7 до цього Положення (далі - відомості про остаточних ключових учасників);
3) відомості про власників істотної участі в колекторській компанії, складені за формою та відповідно до параметрів заповнення, наведених у додатку 8 до цього Положення (далі - відомості про власників істотної участі);
4) схематичне зображення структури власності колекторської компанії, складене відповідно до параметрів підготовки/заповнення схематичного зображення структури власності колекторської компанії, наведених у додатку 9 до цього Положення (далі - схема).
Документи про структуру власності повинні містити повну та достовірну інформацію щодо структури власності колекторської компанії на дату їх подання. Інформація, зазначена у схемі, повинна повністю відповідати інформації, зазначеній у відомостях про остаточних ключових учасників та відомостях про власників істотної участі.
121. Повідомлення про подання відомостей про структуру власності колекторської компанії та схема подаються у формі та спосіб, що передбачені нормативно-правовим актом Національного банку про загальні вимоги до документів і порядок їх подання до Національного банку в межах окремих процедур.
Відомості про остаточних ключових учасників та відомості про власників істотної участі подаються у формі електронного документа, підписаного уповноваженим представником заявника / колекторської компанії або відповідальною особою за надання інформації про структуру власності Національному банку шляхом накладення КЕП через вебпортал Національного банку у вигляді файлів звітності OS1, OS2, OS3.
Вимоги до формування файлів звітності OS1, OS2, OS3 розміщено на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку в розділі "Статистика / Організація статистичної звітності / Реєстр показників звітності учасників ринку небанківських фінансових послуг".
122. Документи про структуру власності вважаються поданими Національному банку з дати подання повного пакета документів про структуру власності, визначених цим Положенням, заповнених із дотриманням вимог цього
Положення. Датою подання Національному банку повного пакета документів про структуру власності є дата реєстрації в Національному банку повного пакета документів, визначених у пункті 120 глави 16 розділу IV цього Положення.
123. Колекторська компанія протягом 15 робочих днів із дня отримання інформації про зміни в складі відомостей про структуру власності (переходу права власності на корпоративні права колекторської компанії, переходу права власності на корпоративні права особи, яка має пряму та/або опосередковану участь у колекторській компанії, видачі свідоцтва про реєстрацію випуску акцій в разі збільшення статутного капіталу за рахунок додаткових внесків) або з дня, коли така інформація мала стати відомою колекторській компанії, зобов'язана подати Національному банку документи про структуру власності станом на дату таких змін, якщо такі зміни стосуються:
1) складу власників істотної участі в колекторській компанії або розміру їх участі в колекторській компанії за умови, що зміна розміру участі власника істотної участі в структурі власності колекторської компанії перевищує п'ять відсотків статутного капіталу колекторської компанії;
2) складу 10 найбільших остаточних ключових учасників у структурі власності колекторської компанії або розміру їх участі в колекторській компанії за умови, що зміна розміру участі остаточного ключового учасника в структурі власності колекторської компанії перевищує п'ять відсотків статутного капіталу колекторської компанії;
3) збільшення або зменшення особою участі в колекторській компанії, унаслідок чого зазначений розмір участі особи становитиме відповідно більше або менше 10, 25, 50 і 75 відсотків статутного капіталу такої колекторської компанії;
4) трастової конструкції, інституту спільного інвестування, іноземного фонду або інших подібних правових утворень у структурі власності колекторської компанії;
5) появи публічного діяча в структурі власності колекторської компанії.
У повідомленні про подання відомостей про структуру власності колекторської компанії, яке подається разом із документами про структуру власності у зв'язку зі змінами в складі відомостей про структуру власності, обов'язково зазначається короткий опис змін із посиланням на реквізити правочинів, на підставі яких відбулися зміни.
124. Власники істотної участі та ключові учасники в структурі власності колекторської компанії зобов'язані надати колекторській компанії оригінали або нотаріально засвідчені копії правочинів, унаслідок виконання яких відбудуться зміни, передбачені в пункті 123 глави 16 розділу IV цього Положення, а також іншу інформацію, потрібну для виконання колекторською компанією вимог, передбачених цим Положенням.
125. Національний банк протягом 30 робочих днів із дня включення колекторської компанії до Реєстру або подання колекторською компанією повного пакета документів про структуру власності розміщує на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку відомості про остаточних ключових учасників, про власників істотної участі та схему з урахуванням вимог пункту 120 глави 16 розділу IV цього Положення (крім паспортних даних фізичних осіб, повних адрес їх місця проживання, реєстраційних номерів облікових карток платників податків) та за обов'язкової наявності такої примітки: "Ця інформація опублікована на підставі наданих колекторською компанією відомостей".
126. Колекторська компанія повинна забезпечити розміщення відомостей про остаточних ключових учасників, відомостей про власників істотної участі та схеми на вебсайті колекторської компанії в мережі Інтернет (крім паспортних даних фізичних осіб, повних адрес їх місця проживання та реєстраційних номерів облікових карток платників податків) у файлі формату PDF.
Інформація, яку колекторська компанія розміщує на власному вебсайті в мережі Інтернет, повинна підтримуватися колекторською компанією в актуальному стані, не суперечити документам про структуру власності, поданим Національному банку, та бути доступною на безоплатній основі всім заінтересованим особам.
127. Національний банк має право відмовити колекторській компанії в розміщенні інформації про її структуру власності на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку в разі:
1) подання неповного пакета документів про структуру власності та/або якщо подані документи містять неповну інформацію або інформацію, що суперечить інформації, яка є в Національного банку;
2) невідповідності документів про структуру власності зразкам та параметрам їх заповнення і складання, визначеним цим Положенням та додатками до нього.
17. Розрахунок розміру участі особи в заявнику / колекторській компанії
128. Розмір участі особи в заявнику та колекторській компанії розраховується шляхом додавання її прямого та опосередкованого володіння часткою (пакетом акцій) у статутному капіталі заявника / колекторської компанії за всіма ланцюгами володіння корпоративними правами в заявнику / колекторській компанії.
129. Розмір опосередкованої участі особи в заявнику / колекторській компанії розраховується шляхом множення розміру часток участі осіб за кожним рівнем володіння корпоративними правами у відповідному ланцюгу володіння корпоративними правами в заявнику / колекторській компанії за такою формулою:
де |
РОУ |
- |
розмір опосередкованої участі в заявнику / колекторській компанії; |
|
У |
- |
розмір участі особи (групи осіб) в юридичній особі, у відсотках; |
|
n |
- |
кількість рівнів володіння корпоративними правами в заявнику / колекторській компанії. |
130. Порядок розрахунку розміру опосередкованої участі особи в заявнику / колекторській компанії, визначений в пункті 129 глави 17 розділу IV цього Положення, не поширюється на розрахунок участі в заявнику / колекторській компанії особи, яка прямо або опосередковано через осіб здійснює контроль за учасником/учасниками заявника / колекторської компанії. Розмір опосередкованої участі такої особи в заявнику / колекторській компанії дорівнює розміру прямої участі в заявнику / колекторській компанії учасника/учасників заявника / колекторської компанії, якого/яких вона контролює.
131. Розмір опосередкованої участі в заявнику / колекторській компанії групи осіб, які спільно володіють істотною участю в заявнику / колекторській компанії та здійснюють контроль за особою, яка прямо та/або опосередковано володіє участю в заявнику / колекторській компанії, дорівнює розміру участі в заявнику / колекторській компанії особи, щодо якої здійснюється контроль.
132. Розмір опосередкованої участі в заявнику / колекторській компанії особи, якій учасник/учасники заявника / колекторської компанії передав/передали за довіреністю/довіреностями права голосу за корпоративними правами, дорівнює розміру частки, яку такі корпоративні права становлять у статутному капіталі заявника / колекторської компанії.
133. Розмір опосередкованої участі в заявнику / колекторській компанії особи, якій передано в управління корпоративні права заявника / колекторської компанії, дорівнює розміру частки, яку такі корпоративні права становлять у статутному капіталі заявника / колекторської компанії.
134. Розмір опосередкованої участі в заявнику / колекторській компанії особи, якій передано в управління акції / частку в статутному капіталі юридичної особи в ланцюгу володіння корпоративними правами в заявнику / колекторській компанії, розраховується в порядку, передбаченому в пунктах 130-131 глави 17 розділу IV цього Положення.
135. Розмір опосередкованої участі в заявнику / колекторській компанії особи, яка незалежно від формального володіння має можливість значного впливу на управління чи діяльність заявника / колекторської компанії, прирівнюється до 10 відсотків.
136. Розмір опосередкованої участі в заявнику / колекторській компанії особи, яка незалежно від формального володіння має можливість вирішального впливу на управління чи діяльність заявника / колекторської компанії, прирівнюється до 100 відсотків.
137. Розмір часток (пакетів акцій), які належать учасникам (акціонерам) заявника / колекторської компанії та/або юридичної особи в ланцюгу володіння корпоративними правами в заявнику / колекторській компанії, прирівнюється до 100 %, якщо одночасно є інша частина нерозподілених часток [викуплених або іншим чином набутих у заявнику / колекторській компанії юридичною особою в ланцюгу володіння корпоративними правами заявника / колекторської компанії часток (акцій) у власному статутному капіталі та/або неоплачених часток (акцій) заявника / колекторської компанії та/або юридичної особи в ланцюгу володіння корпоративними правами заявника / колекторської компанії].
18. Контроль колекторської компанії за дотриманням вимог щодо структури власності
138. Колекторська компанія зобов'язана здійснювати постійний контроль за відповідністю своєї структури власності вимогам цього Положення щодо структури власності.
139. Колекторська компанія зобов'язана своєчасно та в повному обсязі повідомляти Національному банку про зміни в структурі власності в порядку, передбаченому цим Положенням, а також про будь-яку інформацію, яка може свідчити про невідповідність структури власності колекторської компанії вимогам цього Положення щодо структури власності.
Колекторська компанія зобов'язана повідомити Національний банк про встановлення обставин або подій, що можуть свідчити про порушення вимог цього Положення щодо структури власності, протягом 10 робочих днів із моменту виявлення відповідних обставин або подій.
140. Колекторська компанія зобов'язана забезпечити отримання інформації від своїх власників істотної участі та ключових учасників, потрібної для виконання колекторською компанією вимог цього Положення щодо структури власності.
Колекторська компанія зобов'язана повідомити Національний банк у разі неможливості отримання від власників істотної участі та ключових учасників у структурі власності колекторської компанії інформації, потрібної для виконання колекторською компанією вимог цього Положення щодо структури власності, протягом 10 робочих днів із моменту виявлення відповідних обставин.
................Перейти до повного тексту