1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
21 червня 2024 року № 74
Про затвердження Положення про порядок підготовки та оновлення плану безперервної діяльності, плану відновлення діяльності та плану фінансування страховика
Відповідно до статей 7, 15, 55-1, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 34, 35, 114, 117, 118, 120 Закону України "Про страхування", з метою забезпечення безперервної діяльності страховика та підвищення його фінансової стійкості Правління Національного банку України постановляє:
1. Затвердити Положення про порядок підготовки та оновлення плану безперервної діяльності, плану відновлення діяльності та плану фінансування страховика (далі - Положення), що додається.
2. Страховикам починаючи з 01 липня 2024 року в разі виникнення обставин, визначених статтями 117, 118 Закону України "Про страхування":
1) у день виявлення відповідних обставин повідомити про це Національний банк України в довільній формі у вигляді електронного документа, підписаного шляхом накладання кваліфікованого електронного підпису керівником страховика, засобами електронної пошти на офіційну електронну поштову скриньку Національного банку України nbu@bank.gov.ua із зазначенням дати виявлення таких обставин;
2) протягом 30 днів із дня виявлення відповідних обставин розробити (оновити) план відновлення діяльності страховика та подати його на погодження до Національного банку України відповідно до умов, визначених Положенням;
3) протягом 15 днів із дня виявлення відповідних обставин розробити (оновити) план фінансування страховика та подати його на погодження до Національного банку України відповідно до умов, визначених Положенням.
3. Страховикам, якщо немає обставин, визначених статтями 117, 118 Закону України "Про страхування":
1) протягом шести місяців із дня набрання чинності цією постановою затвердити план безперервної діяльності страховика, план відновлення діяльності страховика та план фінансування страховика відповідно до умов, визначених Положенням;
2) протягом 10 днів після затвердження планів, зазначених у підпункті 1 пункту 3 цієї постанови, подати до Національного банку України інформацію в довільній формі про їх затвердження.
4. Страховик не складає план відновлення діяльності / план фінансування та не подає його на погодження Національному банку України в разі виникнення з 01 липня 2024 року обставин, визначених статтями 117, 118 Закону України "Про страхування", та якщо він подав до 30 червня 2024 року:
1) заяву про отримання попереднього висновку про погодження проєкту плану передавання страхового портфеля / отримання дозволу на вихід із ринку шляхом виконання страхового портфеля та погодження плану виконання страхового портфеля (який передбачає завершення страховиком здійснення заходів із виходу з ринку до 30 вересня 2024 року та те, що в нього немає зобов’язань за договорами страхування станом на 30 вересня 2024 року);
2) пакет документів відповідно до Закону України "Про страхування" та Положення про добровільний вихід з ринку страховика та передачу страховиком страхового портфеля, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 25 грудня 2023 року № 184 (зі змінами).
5. Департаменту методології регулювання діяльності небанківських фінансових установ (Сергій Савчук) після офіційного опублікування довести до відома страховиків інформацію про прийняття цієї постанови.
6. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.

Голова

А. ПИШНИЙ
Інд. 33
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
21 червня 2024 року № 74
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок підготовки та оновлення плану безперервної діяльності, плану відновлення діяльності та плану фінансування страховика
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблено відповідно до Закону України "Про страхування" (далі - Закон про страхування), з урахуванням положень Директиви Європейського Парламенту і Ради 2009/138/ЄС від 25 листопада 2009 року про започаткування та ведення діяльності у сфері страхування та перестрахування (Платоспроможність II) (нова редакція) та визначає таке:
1) порядок підготовки та оновлення плану безперервної діяльності страховика (далі - план безперервної діяльності), плану відновлення діяльності страховика (далі - план відновлення діяльності), плану фінансування страховика (далі - план фінансування);
2) вимоги до структури та змісту плану безперервної діяльності, плану відновлення діяльності, плану фінансування;
3) порядок та умови погодження або відхилення Національним банком України (далі - Національний банк) плану відновлення діяльності (оновленого плану відновлення діяльності, виправленого плану відновлення діяльності), плану фінансування (оновленого плану фінансування);
4) порядок та строки подання до Національного банку звітів про виконання плану відновлення діяльності / плану фінансування, а також перелік інформації, яка включається до таких звітів.
2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
1) кризова ситуація - стресова (шокова) для діяльності страховика ситуація, включаючи погіршення макроекономічних умов, виникнення несприятливих ринкових подій чи реалізації в значних обсягах ризиків, властивих діяльності страховика;
2) надзвичайна обставина - непередбачувана ситуація, певна зовнішня подія чи обставина техногенного або природного характеру, яка призводить до перерв у роботі страховика та унеможливлює безперервність виконання страховиком його ключових функцій та ключових процесів.
Інші терміни, що використовуються в цьому Положенні, уживаються в значеннях, визначених у Законі про страхування та інших законодавчих актах України і нормативно-правових актах Національного банку.
3. Страховик для забезпечення своєї безперервної діяльності та підвищення фінансової стійкості зобов’язаний складати та регулярно (у строки і випадках, передбачених у пункті 8 розділу II та пункті 17 розділу III цього Положення) оновлювати:
1) план безперервної діяльності, що забезпечуватиме обмеження перерв у роботі страховика та уможливить безперервність виконання страховиком його ключових функцій та ключових процесів у разі настання надзвичайної обставини;
2) план відновлення діяльності на випадок настання кризових ситуацій, унаслідок яких прийнятний регулятивний капітал страховика для виконання вимог до капіталу платоспроможності не перевищуватиме 120 відсотків капіталу платоспроможності та/або будуть наявні значні ризики порушення вимог до капіталу платоспроможності, який забезпечуватиме гарантування відновлення протягом не більше 180 днів із дня встановлення порушення вимог до капіталу платоспроможності, фінансового стану страховика;
3) план фінансування на випадок порушення вимог до мінімального капіталу та/або наявності значних ризиків порушення вимог до мінімального капіталу в наступні три місяці, що гарантуватиме відновлення фінансового стану страховика та виконання ним вимог щонайменше до мінімального капіталу протягом не більше 90 днів із дня, коли було встановлено порушення вимог до мінімального капіталу.
4. Страховик визначає капітал платоспроможності, мінімальний капітал, прийнятний регулятивний капітал для виконання вимог до капіталу платоспроможності, прийнятний регулятивний капітал для виконання вимог до мінімального капіталу відповідно до вимог нормативно-правового акта Національного банку з питань визначення вимог до платоспроможності страховиків.
5. Страховик подає до Національного банку план відновлення діяльності (оновлений план відновлення діяльності, виправлений план відновлення діяльності) та план фінансування (оновлений план фінансування) у випадках та строки, визначені Законом про страхування, з урахуванням вимог цього Положення.
План відновлення діяльності (оновлений план відновлення діяльності, виправлений план відновлення діяльності страховика), план фінансування (оновлений план фінансування) подається у вигляді електронного документа, підписаного шляхом накладання кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП), або електронних копій документів, засвідчених КЕП, засобами електронної пошти на офіційну електронну поштову скриньку Національного банку nbu@bank.gov.ua або іншими засобами електронного зв’язку, які використовуються Національним банком для електронного документообігу.
6. Страховик у разі складання планів відновлення діяльності / планів фінансування згідно з пунктом 12 розділу III цього Положення, подає до Національного банку інформацію в довільній формі про затвердження (оновлення) планів безперервної діяльності / планів відновлення діяльності / планів фінансування в довільній формі протягом 30 календарних днів із дня такого затвердження (оновлення). Погодження Національним банком планів безперервної діяльності / планів відновлення діяльності / планів фінансування (оновлених планів безперервної діяльності / планів відновлення діяльності / планів фінансування) у таких випадках не вимагається.
II. Вимоги до плану безперервної діяльності
7. План безперервної діяльності складається страховиком у довільній формі та повинен містити:
1) стратегічні цілі та пріоритети страховика щодо забезпечення безперервної діяльності в розрізі ключових процесів страховика;
2) перелік надзвичайних обставин, на випадок яких складається план безперервної діяльності та в разі настання яких страховик зможе продовжувати виконання своєї діяльності, ключових функцій та ключових процесів за найскладніших обставин, включаючи такі обставини: немає доступу до приміщення (головного офісу), комп’ютерних (інформаційних) систем страховика, відсутність (тимчасова непрацездатність, припинення трудових відносин, зникнення без вісти) осіб, які виконують ключові функції або ключові процеси в страховику;
3) заходи, необхідні для продовження роботи страховика в разі настання надзвичайної обставини;
4) чіткий опис процедур на випадок настання надзвичайних обставин, що передбачають забезпечення безпеки працівників страховика під час виконання ними ключових функцій та ключових процесів;
5) процедури та заходи реагування (протоколи) на надзвичайні обставини, що призводять до порушення безперервної діяльності страховика;
6) заходи, що обмежують перерву в роботі працівників страховика та перебої в роботі страховика з клієнтами;
7) заходи відновлення діяльності страховика, його ключових функцій та ключових процесів у разі настання надзвичайної обставини. Такі заходи мають забезпечити можливість страховика відновити всі ключові процеси та ключові функції, а також мінімізувати наслідки надзвичайної обставини для працівників, клієнтів і репутації страховика.
8. Страховик повинен підтримувати в актуальному стані план безперервної діяльності та оновлювати його.
Страховик не рідше одного разу на три роки або в разі виявлення неврахованих наявних ризиків або загроз його безперервній діяльності здійснює аналіз впливу надзвичайних обставин на ключові функції та ключові процеси страховика і переглядає план безперервної діяльності для того, щоб пересвідчитися, що він відповідає поточним напрямам діяльності страховика, ураховує наявні ризики та загрози його безперервній діяльності, а також охоплює ключові процеси страховика.
9. Страховик не рідше одного разу на три роки та після внесення до нього змін проводить ознайомлення працівників із заходами щодо організації та впровадження плану безперервної діяльності.
10. Страховик забезпечує захищене зберігання всієї документації щодо розроблення, затвердження, тестування, оновлення та реалізації плану безперервної діяльності, а також безперешкодний доступ до цієї документації працівникам страховика, яких страховик призначив відповідальними за виконання плану безперервної діяльності, у разі настання надзвичайних обставин.
11. Наглядова рада страховика (далі - рада страховика) затверджує та контролює реалізацію плану безперервної діяльності страховика.
III. Вимоги до плану відновлення діяльності / плану фінансування
12. План відновлення діяльності (оновлений план відновлення діяльності) / план фінансування (оновлений план фінансування), якщо немає обставин, передбачених статтями 117, 118 Закону про страхування, складається страховиком у довільній формі та повинен містити такі обов’язкові елементи:
1) систему індикаторів платоспроможності та фінансового стану, досягнення порогового (граничного) значення яких вимагає від страховика ескалації проблеми відповідно до його внутрішніх документів, посилення моніторингу ризиків, які можуть потенційно загрожувати платоспроможності та фінансовому стану страховика, або реалізації одного чи кількох варіантів відновлення (далі - індикатор відновлення фінансового стану);
2) управління плануванням відновлення діяльності / фінансового стану;
3) варіант (варіанти) відновлення;
4) заходи щодо комунікації та інформування Національного банку, інших зовнішніх та внутрішніх зацікавлених сторін щодо обставин, що настали, та управління очікуваннями та/або збереження (або відновлення) довіри клієнтів страховика за потреби.
План відновлення діяльності / план фінансування (оновлений план відновлення діяльності / фінансування) може складатися у вигляді окремого документа або бути складовою частиною плану безперервної діяльності страховика за умови доцільності та пов’язаності обставин, на випадок настання яких складаються такий план.
13. Обов’язковий елемент плану відновлення діяльності (оновленого плану відновлення діяльності) / плану фінансування (оновленого плану фінансування), зазначений у підпункті 1 пункту 12 розділу III цього Положення, повинен містити інформацію про систему індикаторів відновлення фінансового стану, яка дає змогу страховику своєчасно виявляти будь-які ризики, що виникають і можуть потенційно загрожувати його платоспроможності та фінансовому стану.
14. Обов’язковий елемент плану відновлення діяльності (оновленого плану відновлення діяльності) / плану фінансування (оновленого плану фінансування), зазначений у підпункті 2 пункту 12 розділу III цього Положення, повинен містити:
1) інформацію щодо узгодженості та інтеграції плану відновлення діяльності / плану фінансування із системою корпоративного управління страховика та системою внутрішнього контролю;
2) порядок прийняття рішень страховиком щодо реалізації варіантів відновлення в разі досягнення порогового (граничного) значення індикатора (індикаторів) відновлення з метою визначення того, який варіант відновлення може бути застосований страховиком;
3) обставини, у разі настання яких страховик оновлює план відновлення діяльності / план фінансування.
15. Обов’язковий елемент плану відновлення діяльності (оновленого плану відновлення діяльності) / плану фінансування (оновленого плану фінансування), зазначений у підпункті 3 пункту 12 розділу III цього Положення, повинен містити інформацію про варіант (варіанти) відновлення з описом способів, завдяки яким страховик може відновитися після кризової ситуації, кожен з яких здатен посилити та відновити платоспроможність та/або ліквідність під час кризової ситуації та для реалізації яких немає обмежень / перепон, відомих страховику на день складення / оновлення плану відновлення діяльності / плану фінансування.
16. Страховик зобов’язаний підтримувати в актуальному стані план відновлення діяльності / план фінансування та оновлювати його, ураховуючи складність бізнес-моделі страховика, ризиків, притаманних його діяльності, якості корпоративного управління та системи внутрішнього контролю.
17. Страховик не рідше одного разу на три роки здійснює аналіз впливу кризових ситуацій на ключові функції та ключові процеси страховика, актуальності даних та інформації, покладених в основу таких планів, та переглядає план відновлення діяльності / план фінансування.
Страховик зобов’язаний оновлювати план відновлення діяльності, якщо припущення, покладені в основу плану відновлення діяльності, є недійсними, а також у випадках, передбачених в абзацах третьому - п’ятому підпункту 1 пункту 19 розділу III цього Положення.
18. Рада страховика затверджує та контролює реалізацію плану відновлення діяльності / фінансування.
19. Страховик за наявності обставин, передбачених статтями 117, 118 Закону про страхування, забезпечує розроблення (оновлення) плану відновлення діяльності / плану фінансування та подає його для погодження до Національного банку:
1) план відновлення діяльності:
протягом 30 днів із дня виявлення обставин, за яких прийнятний регулятивний капітал страховика для виконання вимог до капіталу платоспроможності не перевищує 120 відсотків капіталу платоспроможності та/або наявні значні ризики порушення вимог до капіталу платоспроможності в наступні три місяці;
на вимогу Національного банку протягом 30 днів, якщо припущення, які лягли в основу діючого плану відновлення, суттєво відхиляються від поточних обставин;
протягом строку реалізації плану відновлення діяльності в разі вмотивованої потреби продовження такого строку реалізації (але не більше як на 90 днів) відповідно до частини четвертої статті 117 Закону про страхування;
протягом строку реалізації плану відновлення діяльності за потреби подання до Національного банку плану фінансування та його включення до плану відновлення діяльності;
2) план фінансування - протягом 15 днів із дня виявлення порушення вимог до мінімального капіталу та/або наявності значних ризиків порушення вимог до мінімального капіталу в наступні три місяці.
Підстава для розроблення (оновлення) плану відновлення діяльності та подання його для погодження до Національного банку, зазначена в абзаці п’ятому підпункту 1 пункту 19 розділу III цього Положення, застосовується без продовження строку реалізації плану відновлення діяльності, крім випадку, передбаченого вабзаці четвертому підпункту 1 пункту 19 розділу III цього Положення.

................
Перейти до повного тексту