1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО УКРАЇНИ
З ПИТАНЬ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ
Н А К А З
04.11.2011 N 49
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Національного агентства України з питань державної служби N 216-19 від 28.11.2019 )
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розробки програм тематичних постійно діючих і короткострокових семінарів, тренінгів, спеціалізованих короткострокових навчальних курсів
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Національного агентства України з питань державної служби N 79 від 13.04.2016 )
З метою удосконалення навчального процесу з підвищення кваліфікації державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування за програмами тематичних постійно діючих і короткострокових семінарів, тренінгів, спеціалізованих короткострокових навчальних курсів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо розробки типових програм тематичних постійно діючих і короткострокових семінарів, тренінгів, спеціалізованих короткострокових навчальних курсів (додаються).
2. Наказ Головдержслужби від 25 травня 2011 року N 134 "Про затвердження методичних рекомендацій щодо розробки тематичних постійно діючих і короткострокових семінарів, тренінгів, спеціалізованих короткострокових навчальних курсів" вважати таким, що втратив чинність.
3. Адміністративно-фінансовому департаменту ознайомити з цим наказом заступників Голови Нацдержслужби України, керівників структурних підрозділів Нацдержслужби України, директорів Центру адаптації державної служби до стандартів Європейського Союзу та Школи вищого корпусу державної служби.
4. Управлінню організації професійного навчання державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування забезпечити доведення цього наказу до навчальних закладів системи підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Нацдержслужби України, до функціональних обов'язків якого віднесено питання професійного навчання державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування.
Голова
Нацдержслужби України

В.Толкованов
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Нацдержслужби України
04.11.2011 N 49
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо розробки типових програм тематичних постійно діючих і короткострокових семінарів, тренінгів, спеціалізованих короткострокових навчальних курсів
1. Важливою тенденцією удосконалення змісту професійного навчання державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування є актуалізація функціональної та галузевої підготовки. Це передбачає розробку програм тематичних постійно діючих і короткострокових семінарів, тренінгів, спеціалізованих короткострокових навчальних курсів на засадах компетентнісно спрямованої освіти.
2. Підвищення кваліфікації за програмами тематичних постійно діючих і короткострокових семінарів, тренінгів, спеціалізованих навчальних курсів відіграє особливу роль у професіоналізації державної служби і служби в органах місцевого самоврядування, оскільки передбачає:
- чітку спрямованість на задоволення конкретних навчальних потреб і професійних інтересів державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування, що виникають у зв'язку зі змінами державної політики і законодавства;
- можливість за відносно короткий час здобути додаткові знання з новітніх досягнень у певній галузі чи сфері діяльності, а також удосконалити окремі аспекти професійної компетентності (зокрема, розширити і систематизувати знання, підвищити рівень оволодіння уміннями, необхідними для виконання посадових обов'язків та ін.).
3. Розробка програм тематичних постійно діючих і короткострокових семінарів, тренінгів, спеціалізованих короткострокових навчальних курсів має здійснюватися з урахуванням вимог законодавчих і нормативно-правових актів, які регламентують питання державного управління, організації і функціонування системи освіти в Україні, зокрема підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування.
4. Відповідно до п.10 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про систему підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування" від 7 липня 2010 р. N 564 типові програми тематичних семінарів і тренінгів розробляються Національною академією державного управління при Президентові України та погоджуються Нацдержслужбою України.
5. Тематичні постійно діючі та короткострокові семінари, тренінги, спеціалізовані короткострокові навчальні курси проводяться за програмами, що розробляються відповідними навчальними закладами на підставі цих Методичних рекомендацій.
6. У Методичних рекомендаціях використовуються терміни:
6.1. Тематичний короткостроковий (постійно діючий) семінар - навчальний захід (система заходів), який використовується в системі навчання державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування для періодичного підвищення кваліфікації персоналу (як у спеціальних навчальних закладах, так і без відриву від роботи) з метою підвищення їх професійної компетентності, забезпечення рівня професіоналізму, достатнього для ефективної професійної діяльності в умовах політичних змін, змін державної політики і законодавства тощо.
6.2. Тренінг (англ. training від train - навчати, тренувати, виховувати) - короткостроковий захід (або система заходів), який використовується у навчальному процесі з підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування з метою підвищення рівня їх професійної компетентності, формування системи професійних умінь, навичок інтелектуальної діяльності і самоосвіти шляхом сумісної діяльності тренера (викладача) й групи осіб, яка полягає у виконанні учасниками тренінгу (індивідуально чи у малих групах) під керівництвом тренера вправ, практичних завдань, за змістом і характером близьких до професійних; рольових і навчальних дій з метою вправляння у розробці і реалізації управлінських рішень в умовах, що імітують реальну обстановку протікання професійної діяльності.
6.3. Спеціалізований короткостроковий навчальний курс - захід з підвищення кваліфікації в системі навчання державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування, який передбачає сумісну навчальну діяльність викладача і слухачів з метою досягнення освітньої мети, яка полягає у забезпеченні високого рівня професіоналізму слухачів шляхом формування у процесі навчання системи додаткових знань (наприклад, з питань використання інформаційних технологій, вивчення іноземних мов, здійснення контролю за виконавчою дисципліною, з питань запобігання та протидії корупції, тощо) і спеціальних умінь, які забезпечують здатність ефективно здійснювати професійну діяльність.
6.4. Програма тематичного постійно діючого семінару (короткострокового семінару, тренінгу, спеціалізованих короткострокових навчальних курсів) - це навчально-методичний документ, який визначає зміст навчання, вимоги до знань і умінь слухачів за темою відповідного семінару (тренінгу, курсів), рекомендації щодо розподілу навчального часу аудиторних занять і самостійної навчальної роботи для вивчення кожного з модулів і тем, а також рекомендації щодо засобів, методів, форм організації навчання і літератури для поглибленого вивчення матеріалу.
6.5. Типова програма тематичного постійно діючого семінару (короткострокового семінару, тренінгу, спеціалізованих короткострокових навчальних курсів) - це навчально-методичний документ, що визначає обов'язковий компонент змісту підвищення кваліфікації за темою відповідного семінару (тренінгу, курсів), вимоги до знань і умінь слухачів, рекомендації щодо розподілу навчального часу аудиторних занять і самостійної навчальної роботи для вивчення кожного з модулів і тем, а також рекомендації щодо засобів, методів, форм організації навчання і літератури для поглибленого вивчення матеріалу.
7. Зміст програм тематичних постійно діючих і короткострокових семінарів, тренінгів, спеціалізованих короткострокових навчальних курсів повинен відповідати таким вимогам:
- відповідність сучасним потребам державотворення, врахування тенденцій соціально-економічного розвитку країни;
- практична спрямованість на вирішення актуальних проблем державного управління, реалізації реформ, що проводяться в країні, розвитку громадянського суспільства;
- спрямованість на удосконалення системи професійних компетентностей слухачів;
- відповідність Положенню про систему підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 7 липня 2010 року N 564.
8. У процесі розроблення змісту навчання необхідно дотримуватися загально-дидактичних і методичних принципів, що сприяють розгортанню інноваційних процесів у підвищенні кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування.
9. Зміст загальнодидактичних принципів навчання:
- науковості та прогностичності;
- встановлення стійких зв'язків змісту навчання з науковими дослідженнями;
- організаційної динамічності та усвідомленої перспективи;
- забезпечення умов для глибокого розуміння слухачем цілей освіти та професійного зростання, можливостей зміни змісту навчання з урахуванням динаміки соціального замовлення і потреб ринку праці;
- пріоритетності змістової й організаційної самостійності та зворотного зв'язку;
- створення умов організації навчання, що вимірюється та оцінюється результатами самостійної пізнавальної діяльності слухачів;
- гнучкості та партнерства;
- побудова змісту навчання, що відповідає індивідуальним потребам і можливостям слухача.
9.1. Зміст методичних (локальних) принципів навчання:
- науково-методичного консультування;
- наукове та інформаційно-методичне забезпечення діяльності учасників освітнього процесу;
- технологічності та інноваційності;
- використання ефективних педагогічних й інформаційних технологій, що сприяє якісному підвищенню кваліфікації фахівців з вищою освітою та входженню в єдиний інформаційний та освітній простір;
- діагностичності;
- забезпечення можливості оцінювання рівня досягнення та ефективності, сформульованих і реалізованих в системі цілей освіти та підвищення кваліфікації.
10. Зміст навчання за програмами тематичних постійно діючих і короткострокових семінарів, тренінгів, спеціалізованих короткострокових навчальних курсів розробляється з урахуванням потреб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування.
У процесі розроблення змісту навчання враховуються навчальні потреби, які виникають внаслідок змін державної політики, законодавчого і нормативно-правового забезпечення, завдань, умов і технологій управлінської діяльності.
Формування змісту навчання за програмами тематичних постійно діючих і короткострокових семінарів, тренінгів, спеціалізованих короткострокових навчальних курсів здійснюється на основі аналізу документів, які регламентують питання діяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх структурних підрозділів, типових професійно-кваліфікаційних характеристик посад, посадових інструкцій державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування, даних про їх завдання і функції, одержаних у процесі спостережень за роботою, аналізу продуктів діяльності, бесід, інтерв'ю, анкетувань тощо.
11. Розробка програм тематичних постійно діючих і короткострокових семінарів, тренінгів спеціалізованих курсів здійснюється у такій послідовності:
а) вивчення і аналіз тенденцій щодо змін державної політики, законодавства, завдань і технологій діяльності органів державної влади і органів місцевого самоврядування;
б) вивчення кількісних і якісних потреб у навчанні державних службовців відповідно до профілів компетентностей і посадових осіб місцевого самоврядування за програмами тематичних постійно діючих і короткострокових семінарів, тренінгів, спеціалізованих короткострокових навчальних курсів;
в) розробка концептуальних засад змісту навчання за програмами навчання;
г) розробка змісту навчання з урахуванням пропозицій зацікавлених сторін, зокрема тих інституцій, які здійснюють підготовку матеріалів щодо впровадження реформ, змін державної політики і законодавства;
д) розробка матеріалів до кожного з розділів програми;
е) упорядкування програми.
12. У програмах тематичних постійно діючих і короткострокових семінарів, тренінгів, спеціалізованих короткострокових навчальних курсів структурування навчального матеріалу здійснюється за модулями і темами. У програмах короткострокових семінарів та тренінгів, які присвячені вивченню вузького кола питань, структурувати матеріал доцільно за темами.
13. Зміст навчального матеріалу кожного модуля і теми включає теоретичну і практичну складові.
13.1. Теоретична складова змісту програми - це інформація про сутність понять, закономірності, принципи, класифікації, види, ознаки, правила, методи, засоби діяльності, пов'язані з вирішенням певних завдань і проблем діяльності органів державної влади і органів місцевого самоврядування в умовах змін.
Теоретична складова змісту навчання є інформаційним забезпеченням професійної діяльності. Тому матеріал цієї складової має забезпечувати розуміння теоретичних засад усіх структурних компонентів і аспектів професійної діяльності: мети, завдань, способів, умов, технології діяльності, критеріїв оцінювання процесу і результатів діяльності.
13.2. Практична складова модулів і тем включає систему навчальних завдань, виконання яких здійснюється із застосуванням знань теоретичної складової і забезпечує формування професійних умінь, необхідних для вирішення певного кола професійних завдань і проблем.
Практична складова програми має відповідати таким вимогам:
- спрямованість на формування професійних умінь;
- доступність;
- відповідність резерву часу;
- відповідність послідовності практичних навчальних завдань логічній послідовності професійних дій (від аналізу стану певної системи і формулювання проблеми та завдань щодо її вирішення до планування, організації, контролю та оцінки процесу і результатів виконання).
14. На практичну складову відводиться не менше 60% загальної кількості годин навчання за програмою семінару (тренінгу, курсів).
15. Тривалість навчання визначається в кредитах Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи (ЄКТС) та академічних годинах (1 академічна година становить 45 хвилин, дві академічні години без перерви - 1 годину 20 хвилин) і включає час для проведення навчальних занять під керівництвом викладачів та самостійної навчальної роботи слухачів, враховуючи, що обсяг одного кредиту ЄКТС становить 30 годин) відповідною програмою тематичного постійно діючого або короткострокового семінару, тренінгу, спеціалізованих короткострокових навчальних курсів. Загальна тривалість навчання визначається в кредитах Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи (ЄКТС) та академічних годинах (1 академічна година становить 45 хвилин, дві академічні години без перерви - 1 годину 20 хвилин) і включає час для проведення навчальних занять під керівництвом викладачів та самостійної навчальної роботи слухачів, враховуючи, що обсяг одного кредиту ЄКТС становить 30 годин)" в академічних годинах і включає час для проведення навчальних занять під керівництвом викладачів та самостійної навчальної роботи слухачів.
( Абзац перший пункту 15 із змінами, внесеними згідно з Наказом Національного агентства України з питань державної служби N 79 від 13.04.2016 )
Тривалість навчання за відповідною програмою тематичного постійно діючого або короткострокового семінару, тренінгу, спеціалізованих короткострокових навчальних курсів не повинна перевищувати 0,33 кредиту ЄКТС (10 академічних годин) на день.
( Абзац другий пункту 15 в редакції Наказу Національного агентства України з питань державної служби N 79 від 13.04.2016 ) ( Пункт 16 виключено на підставі Наказу Національного агентства України з питань державної служби N 79 від 13.04.2016 )
17. Програми тематичних постійно діючих і короткострокових семінарів, тренінгів, спеціалізованих короткострокових навчальних курсів рекомендується розробляти за такою структурою:
I. Пояснювальна записка.
II. Орієнтовний тематичний план.
III. Зміст навчального матеріалу.
IV. Контроль навчання (для тематичних постійно діючих семінарів і спеціалізованих короткострокових навчальних курсів).
V. Рекомендована література.
VI. Додатки.
18. У Пояснювальній записці до програми розкривається:
- актуальність і значення тематичного постійно діючого або короткострокового семінару, тренінгу, спеціалізованого короткострокового навчального курсу у забезпеченні рівня компетентності, необхідного для ефективного вирішення завдань професійної діяльності у зв'язку зі змінами у державній політиці, нормативно-правовому забезпеченні, професійних завданнях, технології їх виконання тощо;
- категорія слухачів (учасників семінару або тренінгу);
- мета семінару (тренінгу, курсів);
- переліки знань і умінь, якими повинні оволодіти слухачі у результаті участі у роботі семінару, тренінгу, курсів ("Слухач повинен знати", "Слухач повинен вміти");

................
Перейти до повного тексту