- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
ДРУГИЙ СЕНАТ
У справі за конституційною скаргою Конторського Петра Федоровича щодо відповідності Конституції України (конституційності) підпункту 7 пункту 1 частини другої статті 4, частини першої статті 8 Закону України "Про судовий збір" (щодо доступу до суду касаційної інстанції у цивільному судочинстві)
Київ 20 січня 2025 року № 2-р(II)/2025 |
Справа № 3-131/2023(242/23) |
Другий сенат Конституційного Суду України у складі:
Мойсик Володимир Романович (голова засідання),
Городовенко Віктор Валентинович,
Лемак Василь Васильович,
Первомайський Олег Олексійович (доповідач),
Різник Сергій Васильович,
Юровська Галина Валентинівна,
розглянув на пленарному засіданні справу за конституційною скаргою Конторського Петра Федоровича щодо відповідності
Конституції України (конституційності) підпункту 7 пункту 1 частини другої
статті 4, частини першої
статті 8 Закону України "Про судовий збір" від 8 липня 2011 року № 3674-VI (Відомості Верховної Ради України, 2012 р., № 14, ст. 87) зі змінами.
Заслухавши суддю-доповідача Первомайського О.О. та дослідивши матеріали справи, зокрема позиції, що їх висловили: Голова Верховної Ради України Стефанчук Р.О., Голова Верховного Суду Кравченко С.І., Міністр юстиції України Малюська Д.Л.; науковці: Інституту держави і права імені В.М. Корецького Національної академії наук України - доктор юридичних наук, старший науковий співробітник Тимченко Г.П.; Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого - доктор юридичних наук, професор Гусаров К.В.; Донецького національного університету імені Василя Стуса - кандидат юридичних наук, доцент Атаманчук І.В.,
Конституційний Суд України
установив:
1. Конторський П.Ф. звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням перевірити на відповідність частині першій
статті 8; частинам першій, другій
статті 24 у взаємозв’язку зі
статтею 48; частинам першій, другій
статті 55 у взаємозв’язку з частиною третьою
статті 22; пункту 1 частини другої
статті 129 Конституції України (конституційність) підпункт 7 пункту 1 частини другої
статті 4, частину першу
статті 8 Закону України "Про судовий збір" від 8 липня 2011 року № 3674-VI зі змінами (далі - Закон).
1.1. Згідно з підпунктом 7 пункту 1 частини другої
статті 4 Закону ставка судового збору за подання до суду касаційної скарги на рішення суду, заяви про приєднання до касаційної скарги на рішення суду встановлюється в розмірі 200 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги в розмірі оспорюваної суми.
Частиною першою
статті 8 Закону визначено таке: "Враховуючи майновий стан сторони, суд може своєю ухвалою за її клопотанням відстрочити або розстрочити сплату судового збору на певний строк, але не довше ніж до ухвалення судового рішення у справі за таких умов:
1) розмір судового збору перевищує 5 відсотків розміру річного доходу позивача - фізичної особи за попередній календарний рік; або
2) позивачами є:
а) військовослужбовці;
б) батьки, які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину з інвалідністю, якщо інший з батьків ухиляється від сплати аліментів;
в) одинокі матері (батьки), які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину з інвалідністю;
г) члени малозабезпеченої чи багатодітної сім’ї;
ґ) особа, яка діє в інтересах малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена; або
3) предметом позову є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров’ю".
1.2. Конторський П.Ф. вважає неконституційним підпункт 7 пункту 1 частини другої
статті 4 Закону, яким визначено розмір ставки судового збору за подання до суду касаційної скарги на рішення суду, заяви про приєднання до касаційної скарги на рішення суду.
Автор клопотання твердить, що внаслідок застосування в остаточному судовому рішенні в його справі - ухвалі Верховного Суду від 21 лютого 2023 року - частини першої
статті 8 Закону порушено його право на судовий захист, гарантоване частинами першою, другою
статті 55 Конституції України (складовою якого є право на оскарження судового рішення), через незадовільний майновий стан - фінансову неспроможність сплатити судовий збір за подання касаційної скарги в розмірі, визначеному судом на підставі підпункту 7 пункту 1 частини другої
статті 4 Закону.
На думку Конторського П.Ф., "конструкція частини 1
статті 8 Закону № 3674-VI від 8 липня 2011 року, за якою "суд, враховуючи майновий стан сторони, може…", визначає, що питання звільнення, зменшення розміру, відстрочення чи розстрочення сплати судового збору осіб, які не зазначені в
статті 5, або у справах із предметом спору, не охопленим статтею 5, є правом, а не обов’язком суду навіть за наявності однієї з умов для такого звільнення, зменшення розміру, відстрочення чи розстрочення".
Обґрунтовуючи свою позицію, Конторський П.Ф. посилається на окремі приписи
Конституції України, рішення Конституційного Суду України,
Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвенція), рішення Європейського суду з прав людини, закони України, Постанову Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ "Про застосування судами законодавства про судові витрати у цивільних справах" від 17 жовтня 2014 року
№ 10 зі змінами, а також на судові рішення у своїй справі.
1.3. Голова Верховної Ради України надав інформацію стосовно питань, порушених у конституційній скарзі, вказавши, що:
- "оскільки вимога щодо сплати судового збору за подання апеляційної або касаційної скарги на рішення суду не може розглядатись як така, що порушує конституційне право на судовий захист, встановлення розміру судового збору, яке здійснюється державою самостійно, не може свідчити про порушення зазначеного конституційного права";
- "встановлення ставок судового збору повинно відбуватися з дотриманням принципу пропорційності (домірності) для досягнення справедливого балансу між захистом публічних інтересів і конституційних прав людини на судовий захист, у даному випадку - необхідності забезпечення належного балансу між фінансуванням здійснення правосуддя, стримувального фактора від подання необґрунтованих позовів та спроможності заявників сплатити відповідний розмір судового збору".
1.4. Голова Верховного Суду висловив позицію, згідно з якою "касаційний перегляд судових рішень вважається екстраординарним з огляду на специфіку повноважень суду касаційної інстанції. Судовий збір є одним з інструментів забезпечення ефективності касаційного перегляду судових рішень. Мета судового збору, окрім іншого, полягає у попередженні безпідставних звернень до суду, необґрунтованого перевантаження суду та забезпеченні процесуальної економії".
1.5. Міністр юстиції України зазначив, що
статтею 8 Закону встановлено право суду відстрочити та розстрочити сплату судового збору, зменшити його розмір або звільнити від його сплати з урахуванням майнового стану та водночас визначено умови, за яких суд може скористатися таким правом, що відповідає принципу правової визначеності, закріпленому
статтею 8 Основного Закону України.
2. За
статтею 151-1Основного Закону України Конституційний Суд України розв’язує питання про відповідність Конституції України (конституційність) закону України за конституційною скаргою особи, яка вважає, що застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України суперечить Конституції України (перше речення частини першої).
Згідно з частиною другою
статті 55 Закону України "Про Конституційний Суд України" конституційна скарга має містити, зокрема, "конкретні положення закону України, які належить перевірити на відповідність
Конституції України" (пункт 5).
2.1. Конторський П.Ф. порушив перед Конституційним Судом України питання щодо відповідності
Конституції України (конституційності) підпункту 7 пункту 1 частини другої
статті 4, частини першої
статті 8 Закону.
Дослідивши зміст конституційної скарги та матеріали справи, Конституційний Суд України встановив, що Конторський П.Ф. подав касаційну скаргу з клопотанням про звільнення від сплати судового збору за подання касаційної скарги і не подавав заяви про приєднання до касаційної скарги іншої особи. Відмовляючи в задоволенні клопотання про звільнення від сплати судового збору за подання касаційної скарги, Верховний Суд в ухвалі від 21 лютого 2023 року застосував окремий припис підпункту 7 пункту 1 частини другої
статті 4 Закону, а саме: за подання до суду "касаційної скарги на рішення суду", та
статтю 8 Закону загалом.
Ураховуючи зміст конституційної скарги Конторського П.Ф. та остаточного судового рішення в його справі, Конституційний Суд України зазначає, що предметом конституційного контролю в цьому конституційному провадженні є окремий припис підпункту 7 пункту 1 частини другої
статті 4 Закону, а саме: за подання до суду "касаційної скарги на рішення суду", та частина перша
статті 8 Закону.
3. Розв’язуючи порушені в конституційній скарзі питання, Конституційний Суд України виходить із такого.
3.1. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави (частина друга
статті 3 Конституції України).
За
статтею 8 Основного Закону України в Україні визнається і діє принцип верховенства права ( частина перша ); Конституція України має найвищу юридичну силу; закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй ( частина друга).
Конституція України встановлює, що права і свободи людини і громадянина захищає суд (частина перша
статті 55 ); забезпечення права на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення є однією з основних засад судочинства (пункт 8 частини другої
статті 129 ).
3.2. Конституційний Суд України у своїх рішеннях сформулював низку юридичних позицій, що є застосовними й у цій справі, вказавши, зокрема, що:
- "до загальних засад українського конституційного ладу <…> належать: утвердження і забезпечення прав і свобод людини як головний обов’язок держави (третє речення частини другої
статті 3 Конституції України); принцип правовладдя, що його виражено через формулу: "В Україні визнається і діє принцип верховенства права" (частина перша
статті 8 Конституції України)" [ абзац перший підпункту 4.1 пункту 4 мотивувальної частини Рішення від 1 березня 2023 року
№ 2-р(II)/2023 ];
- "право на судовий захист, гарантоване
статтею 55 Конституції України, та всі складники цього права, зокрема ті, що забезпечують доступ до суду та визначають обсяг і зміст процесуальних прав учасників процесуальних відносин, мають бути практичними та ефективними, а не теоретичними й ілюзорними" [ абзац другий підпункту 5.5 пункту 5 мотивувальної частини Рішення від 22 листопада 2023 року
№ 10-р(II)/2023 ].
У Рішенні від 21 липня 2021 року
№ 5-р(II)/2021 Конституційний Суд України наголосив на тому, що "сутнісний зміст права на судовий захист, що його встановлено частиною першою
статті 55 Конституції України, слід визначати як у зв’язку з основними засадами судочинства, визначеними приписами частини другої
статті 129 Конституції України, так і з урахуванням змісту права на справедливий суд, визначеного у
статті 6 Конвенції та витлумаченого Європейським судом із прав людини" ( абзац восьмий підпункту 2.1 пункту 2 мотивувальної частини).
3.3. За пунктом 1
статті 6 Конвенції "кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, що його установлено законом" (перше речення).
Пункт 1
статті 6 Конвенції містить гарантії здійснення справедливого судочинства, одним з аспектів яких є забезпечення доступу до суду. Водночас право, гарантоване
статтею 6 Конвенції, не є абсолютним.
Європейський суд із прав людини в рішенні у справі Bellet v. France від 4 грудня 1995 року (заява № 23805/94) наголосив, що "рівень доступу, наданий національним законодавством, має бути достатнім для забезпечення особи "правом на суд" з огляду на принцип правовладдя в демократичному суспільстві. Для того, щоб право на доступ до суду було ефективним, особа повинна мати чітку практичну можливість оскаржити чин [акт], що становить втручання в її права" (§ 36).
У рішенні у справі Kreuz v. Poland від 19 червня 2001 року (заява № 28249/95) Європейський суд із прав людини зазначив, що різні обмеження, зокрема й фінансові, можуть бути встановлені на доступ особи до "суду" або "трибуналу" (§ 54).
3.4. Розділ "D. Судові витрати" Додатка до Рекомендації № R (81) 7 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам щодо заходів, що полегшують доступ до правосуддя, яку ухвалено на 68-му засіданні заступників міністрів 14 травня 1981 року, містить, зокрема, принципи, які слід ураховувати:
- "жодна грошова сума не має вимагатися від сторони від імені держави як умова для початку провадження, яка була б необґрунтованою з огляду на питання, що їх розглядають" (пункт 11);
- "тією мірою, якою судові витрати становлять явну перешкоду доступові до правосуддя, їх треба, якщо це можливо, скоротити або скасувати; систему судових витрат слід переглянути на предмет її спрощення" (пункт 12).
3.5. Згідно зі
статтею 4 Цивільного процесуального кодексу України (далі - Кодекс) "кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів" ( частина перша).
За
статтею 133 Кодексу судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов’язаних із розглядом справи (частина перша); розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом (частина друга).
Згідно зі
статтею 1 Закону судовий збір - це збір, що справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду, за видачу судами документів, а також у разі ухвалення окремих судових рішень, передбачених Законом (перше речення частини першої).
3.6. Конституційний Суд України також звертає увагу на те, що конституційні суди європейських країн сформулювали юридичні позиції щодо можливості та мети встановлення судового збору.
Федеральний Конституційний Суд Німеччини зазначив, що "судові витрати, як і збори, є причинно-наслідковими зборами, що стягуються у зв’язку з наданням певної державної послуги. Мета, яку має досягти регулювання збору, не повинна бути недомірною збору, що стягується з громадянина" (рішення від 27 серпня 1999 року, № 1 BvL, 11).
Конституційний Суд Латвійської Республіки виснував, що:
- "будь-який судовий збір за подання заяви чи скарги призначений бути не лише певного роду перешкодою для подання необґрунтованих заяв чи скарг, а й дає змогу частково забезпечити фінансування витрат на утримання судів" (підпункт 8.2 пункту 8 мотивувальної частини рішення від 4 січня 2005 року № 2004-16-01);
- "право на справедливий суд, визначене в Конституції, має бути забезпечене не лише теоретично, а й практично та дієво. Узалежнити реалізацію права на справедливий суд від фінансових можливостей особи було б неприпустимо в демократичній правовій державі" (пункт 17 мотивувальної частини рішення від 23 лютого 2022 року № 2021-22-01).
4. Розв’язуючи питання щодо відповідності
Конституції України (конституційності) окремого припису підпункту 7 пункту 1 частини другої
статті 4 Закону, Конституційний Суд України виходить із такого.
4.1. Згідно з пунктом 14 частини першої
статті 92 Конституції України лише законами України визначаються судоустрій і судочинство.
За Основним Законом України Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України (частина третя
статті 125 ).
Держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів (перше речення частини першої
статті 130 Конституції України).
4.2. Конституційний Суд України в Рішенні від 21 липня 2021 року
№ 5-р(II)/2021 зазначив таке: "За чинним конституційним правопорядком, що його визначено приписами пункту 14 частини першої
статті 92, пункту 8 частини другої
статті 129 Конституції України <…> право на касаційне оскарження судового рішення забезпечується лише в тих випадках, що їх визначив законодавець" ( абзац сьомий підпункту 2.2 пункту 2 мотивувальної частини).
У Рішенні від 22 листопада 2023 року
№ 10-р(II)/2023 Конституційний Суд України виснував, що "Верховний Суд як суд касаційної інстанції у цивільних справах із перегляду в касаційному порядку судових рішень, ухвалених судами першої та апеляційної інстанцій, має виконувати повноваження щодо усунення порушень норм матеріального та/або процесуального права, виправлення судових помилок і недоліків, а не нового розгляду справи та нівелювання ролі судів першої та апеляційної інстанцій у чиненні правосуддя та розв’язанні цивільних спорів" ( абзац п’ятий підпункту 7.7 пункту 7 мотивувальної частини).
4.3. У цьому конституційному провадженні Конституційний Суд України зважає й на практику Європейського суду з прав людини, котрий послідовно зазначає, що право на суд, гарантоване
статтею 6 Конвенції, не є абсолютним; обмеження права, гарантованого статтею 6 Конвенції, не буде сумісним із пунктом 1 цієї статті, якщо воно не має правомірної мети та якщо немає розумної домірності між застосовними засобами та метою, що її прагнуть досягти [рішення у справі Ashingdane v. the United Kingdom від 28 травня 1985 року (заява № 8225/78), § 57].
Застосування
статті 6 Конвенції до апеляційних та касаційних судів має залежати від характерних рис відповідного провадження, а також має бути врахована цілісність проваджень, що їх здійснюють у національному праволаді (legal order ), й роль касаційного суду в них [рішення у справі
Мельник проти України/Melnуk v. Ukraine від 28 березня 2006 року (заява № 23436/03), § 24].
Для розуміння змісту обмежень права на доступ до суду, гарантованого
статтею 6 Конвенції, є потреба у врахуванні ролі касаційних судів та визнанні того, що умови прийнятності касаційної скарги з питання права можуть бути суворіші, ніж для звичайної скарги [рішення у справі Zubac v. Croatia від 5 квітня 2018 року (заява № 40160/12), § 82].
4.4. Конституційний Суд України виходить із того, що згідно з приписами
Основного Закону України, юридичними позиціями Конституційного Суду України, що є співвідносними з приписами
Конвенції та практикою Європейського суду з прав людини, право на судовий захист, зокрема в аспекті доступу до суду касаційної інстанції, не є абсолютним.
Сплата судового збору як одна з умов доступу до суду не суперечить суті права на судовий захист, гарантованого частиною першою
статті 55 Основного Закону України. Приписами закону може бути встановлений обов’язок зі сплати судового збору. Водночас ці приписи закону мають бути чіткими та зрозумілими за змістом, мати правомірну мету та відповідати вимозі домірності.
4.5. Аналізуючи окремий припис підпункту 7 пункту 1 частини другої
статті 4 Закону в аспекті його чіткості та зрозумілості, Конституційний Суд України передусім констатує, що Закон унормовує розміри ставок судового збору (
стаття 4) та встановлює перелік осіб, які звільняються від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях (частина перша
статті 5 ).
Відповідно до абзацу третього підпункту 1 пункту 1 частини другої
статті 4 Закону за подання до суду фізичною особою або фізичною особою - підприємцем позовної заяви майнового характеру ставка судового збору становить 1 відсоток ціни позову, але не менше 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та не більше 5 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
У
статті 4 Закону за низкою критеріїв, зокрема видом провадження, визначено й інші ставки судового збору.
Згідно з Законом судовий збір за апеляційний перегляд справи становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви (підпункт 6 пункту 1 частини другої
статті 4 ), а за касаційне оскарження судового рішення - 200 відсотків ставки (підпункт 7 пункту 1 частини другої
статті 4 ).
Ураховуючи наведене, Конституційний Суд України висновує, що окремий припис підпункту 7 пункту 1 частини другої
статті 4 Закону є чітким і зрозумілим та відповідає вимозі юридичної визначеності.
4.6. Оцінюючи правомірність мети внормування окремим приписом підпункту 7 пункту 1 частини другої
статті 4 Закону ставки судового збору за подання касаційної скарги на рішення суду, Конституційний Суд України насамперед виходить із того, що за Основним Законом України "правосуддя в Україні здійснюють виключно суди" (частина перша
статті 124 ); "держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів" (перше речення частини першої
статті 130 ).
Отже, правосуддя є однією з основних функцій держави, керованої правовладдям, яка згідно з конституційними вимогами має забезпечити фінансування функціонування судів і діяльності суддів.
4.7. За частиною третьою
статті 9 Закону "кошти судового збору спрямовуються на забезпечення здійснення судочинства та функціонування органів судової влади, а також на забезпечення архітектурної доступності приміщень судів, доступності інформації, що розміщується в суді, для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення".
................Перейти до повного тексту