- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 10 квітня 2023 року № 21
Про зміни в складі територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів
До Центральної виборчої комісії надійшли заяви голови Герцаївської міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області (далі - Герцаївська міська територіальна виборча комісія) Гуцану Кристини Василівни та члена Роменської районної територіальної виборчої комісії Сумської області (далі - Роменська районна територіальна виборча комісія) Оксюти Миколи Борисовича про складення ними повноважень членів указаних виборчих комісій.
Крім того, до Комісії надійшли подання від місцевих організацій політичних партій про заміну членів окремих територіальних виборчих комісій та про включення до складу Львівської обласної територіальної виборчої комісії особи замість тієї, повноваження якої достроково припинено постановою Центральної виборчої комісії від 27 березня 2023 року
№ 18 (додаток 3).
Відповідно до частин першої, другої
статті 32, частин першої, четвертої
статті 33 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) територіальні виборчі комісії утворюються і діють як незалежні органи адміністрування виборчих процесів та забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів у межах визначених Кодексом повноважень. Територіальні виборчі комісії є постійно діючими органами (частина восьма
статті 33 Кодексу).
За змістом частини четвертої
статті 203 Кодексу не пізніш як за 75 днів до дня чергових місцевих виборів Центральна виборча комісія формує склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у містах Києві, Севастополі виборчих комісій.
Суб’єктами внесення подань щодо кандидатур до складу територіальних виборчих комісій є зареєстровані в установленому законом порядку місцеві організації політичних партій (частини перша, друга
статті 203 Кодексу).
Центральна виборча комісія постановою від 10 серпня 2020 року
№ 172 утворила та сформувала склад обласних, районних, міських, районних у місті Києві територіальних виборчих комісій.
Зокрема, згідно з пунктом 1 частини четвертої
статті 208 Кодексу, пунктом 3.1
Роз’яснення повноваження члена відповідної територіальної виборчої комісії припиняються достроково у зв’язку з особистою заявою про складення повноважень члена комісії. Така заява подається суб’єкту внесення кандидатури відповідного члена комісії для передачі відповідній виборчій комісії або для внесення подання про заміну члена виборчої комісії.
Пунктом 1.5
Роз’яснення передбачено, що суб’єктом, за поданням якого кандидатуру члена комісії було включено до складу виборчої комісії (далі - суб’єкт подання кандидатури), є місцева організація політичної партії, яка внесла подання щодо кандидатури до складу відповідної виборчої комісії.
Такими суб’єктами, за поданнями яких Гуцану К.В. та Оксюту М.Б. було включено до складу відповідних територіальних виборчих комісій, є місцеві організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".
Комісія зазначає, що за змістом
статті 36 Конституції України та
Закону України "Про політичні партії в Україні" (далі - Закон) одним із ключових напрямів провадження діяльності політичної партії є діяльність, пов’язана з реалізацією права політичної партії брати участь у відповідних виборах.
Місцеві організації політичної партії та її місцеві осередки є елементами структури політичної партії, презентують та реалізують її статутні цілі на місцях.
При цьому відповідно до положень Кодексу, зокрема
статей 203 та
208, однією зі складових права політичної партії на участь у виборах є її участь або участь її місцевих організацій у формуванні складу виборчих комісій, і, як наслідок, - внесення до нього змін.
Отже, зважаючи на вимоги
статті 208 Кодексу та положень
Роз’яснення, дострокове припинення повноважень члена територіальної виборчої комісії у зв’язку з особистою заявою про складення повноважень члена комісії має відбуватися за участі відповідної місцевої організації політичної партії, яка запропонувала цю кандидатуру до складу виборчої комісії. Саме місцева організація політичної партії як суб’єкт подання кандидатури має розпорядитись своїм правом участі у формуванні складу виборчої комісії - або передати таку заяву про складення повноважень члена комісії відповідній виборчій комісії, або внести подання про заміну цього члена виборчої комісії іншою кандидатурою.
Водночас під час розгляду зазначеного питання Комісія бере до уваги таке.
За змістом частини четвертої
статті 37 Конституції України, частини третьої
статті 5,
статті 21 Закону діяльність політичної партії може бути заборонено лише в судовому порядку.
Рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в справі П/857/8/22 за позовом Міністерства юстиції України, залишеним без змін постановою Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 15 вересня 2022 року в цій самій справі, заборонено діяльність ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".
Заборона діяльності політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших структурних утворень, передбачених статутом політичної партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно (частина друга
статті 21 Закону).
Враховуючи такі положення Закону, вказане судове рішення унеможливлює подальшу реалізацію ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" та її місцевими організаціями передбачених Кодексом повноважень, зокрема, щодо участі у формуванні складу виборчих комісій та внесенні до нього змін, у тому числі і розгляд Центральною виборчою комісією відповідних подань чи звернень цієї політичної партії (її місцевих організацій) та ухвалення за результатами розгляду відповідних рішень.
Пунктами 4.5, 4.6
Роз’яснення передбачено, що в разі подання членом виборчої комісії особистої заяви про складення своїх повноважень безпосередньо до виборчої комісії, яка утворила таку виборчу комісію (сформувала її склад), зазначена заява у строки, визначені пунктом 1.4
Роз’яснення, повертається суб’єкту звернення без розгляду з відповідними роз’ясненнями щодо порядку подання такої заяви (крім випадків, коли кандидатуру такого члена виборчої комісії було включено до складу виборчої комісії за поданням голови відповідної комісії згідно з частиною шістнадцятою
статті 203, частиною восьмою
статті 204 Кодексу).
Особа, яка подала заяву про складення повноважень члена виборчої комісії, продовжує виконувати обов’язки голови, заступника голови, секретаря, члена виборчої комісії до моменту прийняття відповідного рішення про дострокове припинення її повноважень.
Таким чином, заяви Гуцану К.В. та Оксюти М.Б. про складення ними повноважень членів виборчих комісій мали б бути їм повернуті з роз’ясненням щодо необхідності їх подання до відповідних місцевих організацій ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" для передачі Центральній виборчій комісії або для внесення до Комісії цими місцевими організаціями політичної партії подань про заміну членів виборчих комісій.
Разом з тим, зважаючи на
рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в справі П/857/8/22, що набрало законної сили, дотримання встановленої
Кодексом та
Роз’ясненням процедури дострокового припинення повноважень члена виборчої комісії за його особистою заявою за участю відповідної місцевої організації політичної партії - суб’єкта подання кандидатури в цьому разі є неможливим.
Конституційний Суд України в Рішенні від 19 жовтня 2009 року
№ 26-рп/2009 зауважив, що виборчі комісії є суб’єктом виборчого процесу, його невід’ємною складовою, вони наділені повноваженнями вирішувати важливі для держави питання щодо організації та проведення виборів, отже, є підстави стверджувати, що участь у роботі таких виборчих комісій є способом реалізації права громадян на участь в управлінні державними справами (абзац п’ятий підпункту 3.3 пункту 3 мотивувальної частини вказаного Рішення).
Право виборців бути членами виборчих комісій пов’язане з їх основними виборчими правами - правом вільно обирати та бути обраним (частина третя
статті 6, частина перша
статті 9 Кодексу).
Участь громадян України у виборах є добровільною, внесенню пропозиції щодо включення особи до складу територіальної виборчої комісії передує отримання від такої особи заяви про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб’єкта подання (частина перша
статті 15, абзац п’ятий частини дев’ятої
статті 203 Кодексу).
................Перейти до повного тексту